Test objektivu Sony FE 16-25 mm f/2,8 G

Sony FE 16-25 mm f/2,8 G váží jen 409g a má výbornou světelnost f/2,8. Objektiv jsem vyzkoušel na svém oblíbeném kompaktním těle Sony A7iii v centrální části Londýna. Objektiv rychle ostři a má dobrou kresbu v protisvětle včetně výrazné “hvězdičky”. Více v testu..
Širokoúhlý zoom Sony FE 16–25 mm f/2,8 G doplňuje svou koncepcí shodný a lehký Sony FE 24–50 mm f/2.8 G. Pokud chcete perfektní optickou kvalitu a robustnější konstrukci, můžete se připlatit a pořídit špičkový Sony FE 16–35mm f/2.8 GM II. Pro fotografování krajiny a noční oblohy je velmi zajímavý i kompaktní Sony 20mm f/1,8 G, kde získáte o clonu lepší světelnost. Protože bajonet Sony E je otevřený a chcete něco ušetřit, připadají v úvahu starší Tamron 17–28 mm f/2,8 Di III RXD nebo Sigma 16–28mm f/2,8 DN.
Rozsah ohniskových vzdálenosti 16–25mm je zásadní pro fotografování krajiny a architektury. Je to oblíbený rozsah i pro blogování a reportáž.
London Eye – ohnisková vzdálenost 16mm
Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 16mm, clona f/8, 1/2500s, ISO 640
London Eye – ohnisková vzdálenost 25mm
Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 25mm, clona f/8, 1/3200s, ISO 640
Mechanická konstrukce
Objektiv váží jen 409g. Je ideální pro kompaktní těla jako Sony A7C nebo A7CR nebo můj Sony A7iii. Hodně fotografů hlavně v budoucnosti bude chtít větší sensor, aby se odlišila od stále lepších smartphonů a zároveň nechce nosit těžké fotoaparáty.
Sony FE 16–25 mm f/2,8 G na mém těle Sony A7iii
Zoomování je hladké, mechanické ostřejší možná trochu volnější ale stále solidní. Klasický přepínač Autofokus /Manuál je přímo na těle.
Standardem se u Sony stala mechanická volba clony na těle objektivu a to včetně volby, zda chcete cítit mechanický CLICK (fotografové) nebo ne (filmaři).
Průměr závitu pro filtry je 67mm.
Autofokus a stabilizace obrazu
Objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G nemá optickou stabilizaci. Stabilizace obrazu proto závisí na stabilizačním systému sensoru.
Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 18mm, 1/20s
Komunikace těla s objektivem je zásadní. Sony A7iii je starší tělo. Uživatelsky vidím, že s novým Sony FE 16–25 mm f/2,8 G funguje lépe než se starším Sony Zeiss Vario 24–70mm f/4. To platí pro stabilizaci i ostření.
Objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G velmi rychle ostří. Ostření je poháněno lineárním motorem. Objektiv hodně pomohl rychlejšímu ostření na starším těle Sony A7iii.
Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 25mm, clona f/2,8, 1/800s, ISO 250
Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 16mm, clona f/2,8, 1/320s, ISO 250
Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 22mm, clona f/2,8, 1/1600s, ISO 1000
Optická kvalita
Pokud potřebujete co nejlepší kresbu a rozlišení v celé ploše a od f/2,8, tak si musíte připlatit a koupit se Sony FE 16–35mm f/2,8 GM II. To může zajímat třeba fotografy noční oblohy, kteří budou fotografovat při f/2,8 na 16mm. Pro běžnou reportážní a cestovatelskou fotografii však stači dobrá nikoliv špičková kresba v rozích. Příklady mých streetových snímků z Londýna vám dají představu.
V okamžiku, když si trochu přicloníte na f/5,6 nebo f/8, je kresba výborná a zmizí i vinětace – viz. snímky londýnského kola při f/8.
Jako ukázku bokeh jsem vybral dva portréty demonstrantů v centru Londýna. Otevřel jsem clonu na maximu a zvolil nejdelší možné ohnisko 25mm. Rozostření pozadí je pro reportážní účely z mého dobré.
Za Ukrajinu před sídlem britské vlády, centrální Londýn, duben 2024
Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 25 mm, clona f/2,8, 1/1000s, ISO 1000
Za Ukrajinu před sídlem britské vlády, centrální Londýn, duben 2024 II
Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 25 mm, clona f/2,8, 1/1000s, ISO 1000
Zkreslení
Objektiv dle očekávání vykazuje soudkovité zkreslení. To bude více zajímat fotografy architektury. Pro představu mrkněte na zábradlí při ohniskové vzdálenosti 16mm. Zároveň vidíte i kresbu při zcela zavřené cloně f/22.
Waterloo bridge, Londýn
Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 16 mm, clona f/22, 1/1000s, ISO 250
Kresba v protisvětle
Protisvětlo je z hlediska objektivu nejnáročnější za z pohledu fotografa často nejzajímavější. Parazitní světlo je u Sony FE 16–25 mm f/2,8 G velmi dobře potlačeno . Milovníky „hvězdiček“ pak objektiv potěší.
Houses of Parliament, Londýn – západní protisvětlo
Sony A7iii, objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 17 mm, clona f/16, 1/80s, ISO 400
Závěr
Sony má jednoznačně na trhu FF bezzcadlovek v současné době jednoznačně nejširší nabídku objektivů. Objektiv Sony FE 16–25 mm f/2,8 G je určitě výborná volba pro cestovatele a reportážní fotografy.
Výhody
- Malá hmotnost
- Rychlé ostření
- Kvalitní optický výkon
Nevýhody
- Menším rozsahem zoomu platíme za menší hmotnost při výborné světelnosti f/2,8
Děkuji společnosti Sony.cz za rychlé zapůjčení objektivu na zkoušku.
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.