VÁNOČNÍ PRAHA – REPORTÁŽ

Jsem rodilá Pražačka, takže vánoční Praha pro mě není ničím novým ani zvlášť výjimečným. Na Staromák jsme v mém dětství chodili, co pamatuji. S přibývajícím věkem a počtem turistů mě však vánoční Praha přestala bavit. Tak nějak z povinnosti se každý rok s dětmi zajdeme projít centrem města, ale už to není, co to bývalo. Proto jsem se loni rozhodla, že to pojmu jako výzvu, vyrazím na Staromák s foťákem a zkusím si to znovu nějak užít.


Vánoce na Staromáku – davy lidí, obří strom, svítící balónky… 1/30 sec, f / 4, ISO 800


…a vánoční trhy se vším možným i nemožným, 1/30 sec, f / 4, ISO 360

Původně jsem zvažovala, že nafotím takové ty klasické pohlednicové obrázky – vánoční romantiku, stromek, světýlka, výzdobu atd. Doufala jsem, že se v tom přes fotku budu znovu cítit tak, jako při procházkách s tátou jako malá. Domluvila jsem se s kamarádem a vyzbrojeni stativy a několika objektivy, každý s desetikilovým batohem na zádech, jsme vyrazili na modrou hodinku.


Let´s go, 1/30 sec, f / 4, ISO 3600

Brzy se však ukázalo, že můj původní záměr – pohlednicová vánoční Praha – nefunguje. Nejde se k tomu vrátit ani přes fotku. Připadalo mi to příliš ohrané, okoukané, přebytečné. Prostě pohledů na Prahu tohoto ražení je již příliš mnoho. Navíc, všude davy lidí, takže dostat se se stativem tak, aby člověk zabral celý „stromeček“, je nemožné. Každý druhý člověk s mobilem v ruce, kde je ta romantika starého města pražského? Tak jsme na chvíli zakotvili v přilehlém Ungeltu a vyfotili si ze stativu alespoň pár průhledů.


Vánoční hemžení, 10.0 sec, f / 22, ISO 64

Na samotném Staromáku jsem už fotila z ruky. A jak jsem tak fotila obří svítící strom, všimla jsem si, že se mi do fotek stále více dostávají lidé a že mě vlastně i více baví fotit lidi než vánoční výzdobu, pražská zákoutí a historii. Tak jsem zahodila klasický vánoční stromek i s koulemi, rozhodla se, že se nebudu omezovat na klasický pohlednicový styl a další focení pojala reportážně.


Christmas Joy, 1/30 sec, f / 4, ISO 1600


Christmas Blues, 1/30 sec, f / 4, ISO 4500
 


Vánoce lesku zbavené, 1/30 sec, f / 4, ISO 4000
 

Jak jsem naznačila výše, k Vánocům v Praze „patří“ mobily. Ty, které jsou neustále v akci. Kvůli nim je vlastně i dost obtížné fotit lidi v přirozených pózách a emocích. Každý druhý člověk si hraje s mobilem, fotí, telefonuje nebo jen „čumí“ do displeje. Ale protože se snažím řídit heslem, že nevýhody je třeba proměnit ve výhody, podívala jsem se na to z opačné strany a zkusila zaostřit pár fotek přímo na displej mobilu. A byla jsem překvapená, jak krásně a detailně to foťák zvládnul vykreslit a jak výsledné snímky vlastně více vystihují dnešní Vánoce než ty pohlednicové obrázky, které všichni dobře známe. Podotýkám, že jsem neměla žádný drahý, ani vysoce světelný objektiv. Až na jednu výjimku (průhled z Ungeltu) jsem všechny fotky v této reportáži vyfotila svým zoomem NIKKOR Z 24–70 mm f/4 S.


Displej mobilu jako kreativní fotografická výzva… 1/30 sec, f / 4, ISO 1100


…s překvapivě precizním výsledkem, 1/30 sec, f / 4, ISO 1400
 

Když se lidi – ať už navzájem, nebo sami sebe – fotí mobilem, moc nevnímají, co se děje kolem. Je v tom taková jejich nová přirozenost. I tak se dá pořídit pár zajímavých snímků. Displej mobilu navíc lidem nasvítí tváře. A tohle – tedy nasvícený obličej – je při večerním focení lidí zásadní. Pomohou samozřejmě také pouliční lampy, výlohy, výzdoba… Je samozřejmě důležité najít si správné místo, úhel, okamžik, aby se světlo dostalo tam, kam potřebujete. Lidé si sice občas všimli, že je fotím, ale do žádné nepříjemné situace jsem se nedostala.


Nekonečné pózování, focení a selfíčka u „stromečku“ – realita moderních Vánoc, 1/30 sec, f / 4, ISO 1800

Ze Staromáku jsem měla dále namířeno na Kampu a Karlův most, kde jsem doufala, že bude přeci jen lidí trochu méně. Prošla jsem Pařížskou, která má každý rok krásně ozdobené stromy a honosné vánoční výlohy. Zaujala mě ta u Diora. Rozhodla jsem se ji použít jako pozadí. Chtělo to trochu trpělivosti, ale nakonec se mi podařilo vyfotit ji přesně tak, jak jsem si od začátku představovala. Určitě to také znáte – na finální fotce to vypadá jako jedno rychlé cvaknutí. Když ale fotíte náhodné kolemjdoucí, trvá to často docela dlouho než Vám ten správný člověk nakráčí na to jediné správné místo ve Vámi předem promyšlené kompozici.


Pařížská ulice – luxusní třídas prodejnami věhlasných značek, 1/30 sec, f / 4, ISO 64

Na Kampě mě zaujaly celkové pohledy na tamní náměstíčko. I bez vánoční výzdoby je kouzelné, ale s ní doslova září.


Lesk a třpyt na Kampě, 1/15 sec, f / 4, ISO 900

Na Karlově mostě mě nejvíc bavily svítící balonky. Ty byly všudypřítomné i na Staromáku, kde jsem je fotila taky. Světýlka, barvičky, lesklé cetky a tretky, to mě vždy bavilo – experimentovat s různými filtry, odrazy, hloubkou ostrosti, multiexpozicí… A protože na Karlově mostě nebyla hlava na hlavě jako na Staromáku, zkusila jsem si pohrát s nastavením a časem závěrky.


Svítící balónky – vánoční hit posledních několika let, 1/30 sec, f / 6,3, ISO 5000

A můj tip na závěr? Ať už bydlíte v Praze, nebo tam jen pojedete během adventu, či Vánoc na výlet, zkuste si ji nafotit jinak – reportážně. Nevýhody otočit v přednosti. Využít i zdroje světla, které se na klasické Vánoční fotce nepoužívají. Věřím, že Vás to bude bavit a vzniklé fotky nabídnou i Vašemu okolí trochu jiný pohled na vánoční Prahu než ten, který znáte z klasické vánoční pohlednice.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram