Test objektivu Sony FE 24-50mm f/2,8 G

Sony FE 24-50mm f/2,8 G jsem testoval ve Varanasí a na největším lidském shromáždění na planetě - Khumb Mela v Indii, kam jsme vyrazili s Fotoinstitut.cz. Je to lehký a nenápadný objektiv s dobrou světelností a solidní optickou kvalitou. V kombinaci se starším Sony A7III jsem byl spokojen i s přesným ostřením.

Asi hlavní konkurencí Sony FE 24–50mm f/2,8 G je lehký objektiv Tamron 20–40 mm f/2,8 Di III VXD, který jsem testoval na fotoexpedici na Madeiře. Rozsah 24–50mm u Sony je výhodnější, pokud fotografujete street a portréty. Výhodou je také mít objektiv i tělo od stejné značky, ale také zaplatíte o něco vice.

Sadhu, Khumb Mela, Indie leden 2025

Sony A7III, Sony FE 24–50mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 25mm, f/2,8, 1/200s, ISO 1600


Sadhu, Khumb Mela, Indie leden 2025 II

Sony A7III, Sony FE 24–50mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 48mm, f/2,8, 1/160s, ISO 1600

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

Konstrukce a mechanické vlastnosti

Objektiv Sony FE 24–50mm f/2,8 G váží jen 440g a má průměr přední čočky 67mm. Objektiv je malý, dlouhý jen 75mm. Přesto má kruh pro mechanické ovládání clony, na který si jako uživatel rychle zvyknete. Přepínání AF/MF a ostřící kruh pro manuální ostření. Více nepotřebujete. Objektiv je standardně zatěsněn proti stříkající vodě a prachu. 

Není to žádný “tank”, ale při slušném zacházení není problém. K objektivu nedodává Sony standardně sluneční clonu. I díky tomu tak zůstává objektiv nenápadný, zejména v kombinaci s tělem Sony A7III, které patří mezi ty menší. A7III váží 650g, takže s objektivem držíte něco málo přes 1kg, což je velmi slušné.

Zoom i ostřící kruh jsou dobře zatěsněny s vůlí, která je “akorát”.

Ostření a stabilizace

Ostření je tiché a rychlé. Protože jsem si v poslední době na některé z náročných fotoexpedic půjčoval Sony A1 a třeba v Maroku, kde se lidé nechtějí fotografovat jsem měl špičkový Sony A1 II, měl jsem trochu strach, že se starším Sony A7III pokazím vice snímků. V Indii nemají lidé s fotografováním problém a ostření fungovalo velmi dobře.

Objektiv Sony FE 24–50mm f/2,8 G nemá optickou stabilizaci. Snímky kolem 1/10s z ruky nejsou problém.

Pohřební ghat, Varanasí

Sony A7III, Sony FE 24–50mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 48mm, f/4,5, 1/10s, ISO 800

Optické vlastnosti

Kresba a kontrast

Objektiv Sony FE 24–50mm f/2,8 G má solidní kresbu dostatečnou pro reportážní fotografii a street a to i při otevřených clonách f/2,8 až f/4, kdy často fotografujete. Na Khumb Mela jsme první dny fotografovali nejvíce v noci při umělém osvětlení. Většinu fotek jsem pořizoval při cloně f/2,8.

Svastika je pro Hinduisty symbolem štěstí a pohody

Sony A7III, Sony FE 24–50mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 48mm, f/2,8, 1/125s, ISO 640

Bokeh

V davech Indie jsem nejčastěji fotografoval nejširším ohniskem 24mm. Abych odpíchnul hlavní objekt, f/2,8 byla nejčastější volba.

Varanasí, pudža u posvátné Gangy

Sony A7III, Sony FE 24–50mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 24mm, f/2,8, 1/13s, ISO 400


V průvodu Nagů, Khumb Mela 2025, Indie

Sony A7III, Sony FE 24–50mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 24mm, f/2,8, 1/100s, ISO 200

Kresba rozostřených světel sez kroužků směrem k rohům trochu deformuje.

Svatý muž, Kumb Mela, Indie

Sony A7III, Sony FE 24–50mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 45mm, f/2,8, 1/80s, ISO 800

Zkreslení

Sony FE 24–50mm f/2,8 G nevykazuje při ohniskové vzdálenosti 24mm uživatelsky významné zkreslení linií. 24mm však samozřejmě není příliš široký úhel pohledu.

Krámek v staré čtvrti, Varanasí, Indie

Sony A7III, Sony FE 24–50mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 24mm, f/2,8, 1/40s, ISO 200

Kresba v protisvětle

Ve Varanasí i na slavnostech Khumb Mela u Ahmedabadu bylo pod mrakem, nebo Slunce bylo skryto v mlze. To je pro tuto oblast Indie v lednu typické. Parazitní světlo jsem u snímků do tlumeného Slunce nebo u lamp umělých zdrojů moc nenašel. Anti-reflexní vrstvy jsou u objektivu kvalitní.

Poutníci na mostě přes Gangu, Khumb Mela 2025, Indie

Sony A7III, Sony FE 24–50mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 50 mm, f/2,8, 1/80s, ISO 800


Krmení racků na řece Ganga, Varanasí, Indie

Sony A7III, Sony FE 24–50mm f/2,8 G, ohnisková vzdálenost 29mm, f/5, 1/2000s, ISO 250

Závěr

Sony FE 24–50mm f/2,8 G je lehký objektiv, který doporučuji pro reportážní fotografování. vynikající volba všude tam, kde je málo světla. Zvládne portréty, reportáž i krajinu ve výborné optické kvalitě.

Klady

  • Lehký, malý, nenápadný
  • Rychlé a tiché ostření
  • Dobrý optický výkon i při otevřené cloně f/2,8

Zápory

  • Omezený rozsah ohniskových vzdáleností

Děkujeme společnosti Sony.cz za zapůjčení objektivu na test.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram