2.1.3 Použití barevných filtrů
Používání barevných filtrů nedílně patří do repertoáru kreativní černobílé fotografie. Pomocí filtru můžete zvýraznit mraky nebo jiné prvky v kompozici vašeho snímku. V článku najdete praktické informace o filtrech, pro co je který v užitečný. Nasazení barevných filtrů vám určitě pomůže k ještě lepším černobílým snímkům.
Jedinečnou možností při použití černobílého negativu je používání barevných filtrů. U tohoto druhu fotografie představuje jedinečnou kreativní šanci na změnu tonálního podání barevných objektů. Každý objekt můžeme zesvětlit použitím filtru shodné barvy a naopak ztmavit použitím filtru barvy opačné. Tím získáváme praktickou možnost kontroly nad tonálním rozsahem černobílého obrazu, případně na zvýraznění hlavního motivu. Zatímco u barevné fotografie je za poledního slunce často nejlepší variantou nefotit a počkat na lepší světlo, černobílá fotografie nabízí při použití barevných filtrů prostředky pro částečné zvládnutí této nepříznivé světelné situace (modrý filtr snižuje kontrast scény). Pravidlo, že dobré světlo nelze nahradit žádným filtrem, platí ale i zde.
Existují tři základní barvy: červená, žlutá a modrá. Jejich kombinací vznikají další odstíny (takzvané doplňkové) oranžová, zelená a fialová. Tento princip zjednodušeně znázorňuje tzv. barevný trojúhelník. Proti každému vrcholu, představujícímu barvu základní, se nachází jí příslušející barva doplňková. Širší paletu zobrazuje barevný kruh.
Pokud požadujeme ztmavení např. modré barvy oblohy, je z barevného kruhu zřejmé, že k tomu musíme použít „protilehlou“ barvu. To je v tomto případě zhruba oranžová. Dál je z barevného kruhu pěkně vidět, že pokud budeme chtít mít alespoň minimální kresbu v zelené barvě, rozhodně nesmíme mít nasazený červený filtr.
Barevné filtry se vyrábí buď klasické šroubovací nebo v systému Cokin. Filtry Cokin jsou vyrobeny z plastické hmoty. Pokud mohu posoudit podle svých nascanovaných diapozitivů (exaktní měření jsem neprováděl), tak zhoršují kresebnost objektivu více než kvalitní skleněné filtry. Jsou sice o něco levnější než skleněné, ale jsou mnohem více náchylné k poškrabání. Pokud už systém Cokin vlastníte, doporučím vám pořídit si jeden-dva užitečné barevné filtry, které jsou spíše méně často používané (třeba modrý, světle červený). Pro běžnou práci si kupte kvalitní skleněné filtry, možná dokonce i v provedení s antireflexními MRC vrstvami, pokud plánujete jejich pravidelné používání. Například žlutozelený nebo světle žlutý mohou být našroubovány prakticky neustále pro zlepšení tonality snímku. Doporučitelné jsou především výrobky známých značek jako např. B+W (jako jediné mají mosazné obroučky) nebo Hoya. Samozřejmě, že lze ušetřit a pořídit např. ROWI za poloviční cenu, ale podle mých zkušeností je šetření na filtrech šetřením na nepravém místě, protože každý nekvalitní filtr může značně zhoršit kvalitu obrazu (ani ten nejlepší filtr kresbu objektivu nezlepšuje, maximálně má neutrální účinek).
Barevné filtry je možné kombinovat s filtrem polarizačním, který účinkuje velmi dobře i v černobílé fotografii. Některé prameny uvádí, že záleží na pořadí filtrů. Já jsem podnikl poměrně rozsáhlé testování použití červeného a polarizačního filtru, ale pořadí filtrů se na výsledku neprojevilo. Rozhodně je třeba nezapomínat na vinětaci, která u dvou filtrů může být značná. S tím souvisí moje rada na sjednocení průměru závitu vašich objektivů. Nejlépe je na to myslet od začátku a kupovat objektivy stejných nebo alespoň blízkých závitů. Pokud už vlastníte několik objektivů různých průměrů, zvažte možnost používání filtrů přes redukce. Například – máte dva objektivy 62mm a jeden 52mm. Tady je vhodné pořídit redukci 52/62 mm a používat i na objektivu s menším závitem větší filtry. Vyjde to rozhodně levněji než pořizovat dvě sady i když je používání objektivu s redukcí méně pohodlné.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórusouhlasim s davidem, ze clanek by si zaslouzil rozsirit, ale zaroven chapu i radka... s temi filtry to zkratka neni zas tak jednoduche... na jedne strane si muzeme docist v nejruznejsich zdrojich charakteristiky filtru, coz je ponekud sterilni, pricemz na strane druhe jsou ruzne kombinace filmu, filtru, nasviceni sceny az po konecne zpracovani fotografie... jako voditko clanek jiste poslouzi a s takovym cilem byl napsan, zbytek je na nas, abychom si tech par filtru vyzkouseli a nasli, co nam sedne...
Ještě se trochu vrátím ke komentářům k filtrům:je mi jasné,že udělat kompletní popis by vydalo ještě na několik stran. Takže ve stručnosti:pokud to má sloužit i začátečníkům. Uvedl bych u každého vhodnost pro použití k portrétům/aktům, přírodě a architektuře (jak tomáš např. u středně žlutého).Pak už to nějak sklouzlo převážně k přírodě a architektuře. k portrétním bych přiřadil ještě oranžový, naopak u červených, zdůrazňujících strukturu, bych uvedl, že jsou pro klasický portrét/akt nevhodné. To jsou takové drobnosti. Očekávám další pokračování.
Viem ze toto neni burza. Ale aj tak:) Som zacinajuci cernokomornik a zhanam objektiv na zvacsovak Magnifax s ohniskom 50mm najlepsie Anaret. Z a rozumnu cenu. Prosim ponuknite - nedockavost. pole@centrum.sk 0907/118648 Diky
Jen malý dotaz...
Dají se účinky barevných filtrů simulovat softwarově?
Myslím tím obarvit fotografii do určitého tónu, a pak konvertovat do B&W?
Díky
neni lepsi to upravt v compu nes se stvat s nejakejma filtrama ....
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.