Archivace filmů a fotografií

Jednou ze zanedbávaných procedůr ve fotografii je bezesporu archivace filmů a fotografií. V následujícím článku získáte odborné informace jak správně pečovat o filmy a fotografie. Dozvíte se jaké máte použít adjustační a archivační materiály.

Archivace

Největším nepřítelem pozitivních a negativních materiálů je prach, světlo, bakterie, vlhkost vzduchu a nešetrné zacházení. Před všemi negativními vlivy můžeme fotografii či negativ uchránit. Jestliže se nerozhodneme pro digitalizaci našich nejlepších snímků a budeme se spoléhat, že nám naše negativy přečkají mnoho roků, je správná archivace negativních i pozitivních materiálů klíčová.

Negativní filmy

uložení negativů v trezorcích

Většina minilabů zakládá vyvolané filmy přímo do pořadačů či trezorků, které mohou dobře sloužit pro budoucí archivaci. Nejčastěji se setkáte s velikostmi 5–6 snímků kinofilmového formátu nebo 3–4 snímků středního formátu 6×6 cm. Jestliže si negativní materiál sami vyvoláváte, doporučuje se použít papírových, slídových či plastikových trezorků, které byly přímo pro tyto účely vyrobeny. Archivní trezorky či pořadače musí být vyrobeny z materiálů, které neovlivňují stálost emulzí filmů a mechanicky nepoškodí jejich povrch. Za nejvhodnější se považují atestované neutrální papíry, polyetylen PE nebo polyester PET. Nedoporučují se materiály z PVC! Výhodou polyetylenu nebo polyesteru je jejich čirost a snadné prohlížení.

Dalším nebezpečím jsou bakterie, které mohou poškodit fotografické materiály v průběhu jejich archivace. Proto je důležité věnovat velkou pozornost nejenom skladování, ale také samotnému procesu vyvolávání. U černobílých materiálů se doporučuje po konečném praní ponořit film do lázně se smáčedlem, které obsahuje i baktericidní složky.

Trezorky nebo pořadače se doporučuje skladovat ve tmě. Fotografie ani filmy nevystavujte přímému slunečnímu světlu. Ideálním prostředím pro skladování filmů a fotografií jsou bezprašné místnosti s nízkou relativní vlhkostí.

Inverzní filmy

archivace diapozitivů

Diapozitivy se skladují podobně jako negativní materiály v trezorcích k tomu přizpůsobených. Při rámečkování je důležité vybrat správné dia rámečky. Jestliže provádíte časté dia projekce, vyplatí se investovat do kvalitnějších rámečků s fólií nebo sklem. V průběhu diaprojekcí dochází k zahřátí diapozitivu a k zaprášení. Proti teplu nejlépe chrání rámečky se sklem. Diarámečky můžete skladovat podobně jako negativní materiály v plastových trezorcích uložitelných do šanonů, v plastových krabičkách, karuselech pro diaprojekci nebo ve speciálních kufrech na zásobníky.

Fotografie

archivace fotografií

Fotografické snímky archivujeme nebo adjustujeme tak, že nám vydrží několik desítek let bez jakýchkoliv změn obrazu. Při adjustaci se nedoporučuje použití nevhodných lepidel. Nevhodnými jsou například Kanagon nebo Chemopren ředitelné organickými rozpouštědly. Některé chemické sloučeniny mohou ovlivnit emulzi fotografických papírů. Nevhodné popisování fotografických papírů může způsobit jejich obtisknutí na další fotografie. Snadno dojde i k narušení emulzí foto papírů kuličkovými pery. Při vystavování fotografií by hladiny osvětlení neměla překročit 150 Lx. Fotografie se doporučuje skladovat ve fotoalbech k tomuto účelu vyrobených. Pro archivaci vzácných printů se doporučuje použití boxů na adjustované fotografie. Pro adjustaci fotografií používejte atestované neutrální papíry.

Digitalizace

V dnešní době multimediálních technologií se začíná prosazovat digitální záznam, který přežije věky. U vzácných fotografií ve fotografických sbírkách provádějí po digitalizaci zakonzervování jednotlivých snímků. To pak umožňuje minimální manipulaci jak s negativy tak i s fotografiemi.

Výrobci archivačních a adjustačních materiálů

archivace fotografií

běžné komerční – Hama, Jobo umělecké sbírky – Dytec Gmbh, Anton Glaser Stuttgart, Monochrom Kassel, papírny EMBA Paseky n. Jizerou fotografická lepidla – například 3M

Několik rad nakonec

stlačený vzduch

nikdy nerolujte filmy do ruliček, dochází tak k častému mechanickému poškození emulzí nedoporučuje se vyrábět trezorky po domácku, dochází k poškození filmů při dia projekcích nenechávejte diapozitivy dlouhou dobu osvícené negativní filmy nestřihejte na jednotlivé snímky, ztížíte práci v minilabu nebo v temné komoře pro odstranění prachových částic z negativů používejte zásadně pouze stlačeného vzduchu nebo antistatických u­těrek nenechávejte filmy založené ve zvětšovacích přístrojích delší dobu než je nutné dbejte na čistotu rukou při manipulaci s fotografickým materiálem pro uložení fotografií ve fotografických sbírkách je doporučená teplota 5–8°C a 25–30% vlhkost vzduchu
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram