Olympus E-3

Konečně jsme se dočkali. Olympus E-3, nástupce profesionálního E-1, je zde. Olympus E-3 je momentálně nejrychlejší digitální zrcadlovkou na světě a jistě osloví fotografy svojí kvalitou zpracování i technickými vlastnostmi.

Obrazový senzor a zpracování obrazu – V těle OLYMPUS E-3 je poprvé použit nově vyvinutý 11,8 Mpx senzor (10,1 Mpx efektivních) Live MOS o velikosti obrazového pole 17,3mm x 13mm. Senzor je optimalizován pro 4/3 systém pro použití širokoúhlých objektivů i teleobjektivů. Je vybavený filtrem primárních barev (RGB), IR filtrem a anti-prachovým filtrem (Supersonic Wave Filtr). Obraz je zpracováván technologií TruePic III. Barevné profily lze volit mezi RGB / Adobe RGB. Lze také zvolit pět úrovní saturace, ostrosti a kontrastu, tři úrovně gradace snímku (High key, Normal a Low Key) a samozřejmě je také možné snímek zpracovat jako černobílou fotografii, případně jako tónovanou fotografii v sepiovém odstínu. Citlivost je nastavována automaticky od ISO 100 do ISO 3200 (i při aktivovaném blesku), nebo manuálně na hodnoty ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200. Celý proces je doplněn o funkci Pixel mapping k programovému přemostění nefunkčních pixelů senzoru a možností zapnutí NR – redukce šumu a šumového třístupňového filtru. Zpracovaný obraz je na paměťové médium ukládán v novém formátu RAW nebo JPEG -SHQ, HQ, SQ a SQ v šesti velikostech a komprimaci 1/4, 1/8 a 1/12. Uložení ve formátu RAW je možné doplnit o uložení stejného snímku ve formátu JPEG.
Zaostřování a LCD displej – Olympus nazývá tento systém TTL Phase Difference Detection System. Spolehlivě by měl pracovat v rozmezí –2 – 19 EV (ISO 100). Zaostřovací systém disponuje 11-ti body, je plně křížový s automatickou a manuální volbou . S ostřením nebyly problémy ani v přímém protisvětle, ani při nízké hladině osvětlení.
AF Systém umožňuje jednotlivé zaostření, kontinuální ostření, manuální ostření a kombinace manuálního ostření s jednotlivým nebo kontinuálním AF. Ostřící zóny můžeme volit automaticky nebo ručně. Aretace zaostření se provádí namáčknutím spouště. Celý systém je doplněn vypnutelným AF iluminátorem (pomocným osvětlením realizovaným sérií záblesků).
Vrátím se k ručnímu zaostřování. To je u E-3 stejné, jako u předchozích SLR z E-systému. Ostří se prstencem objektivu, který krokově ovládá přes tělo fotoaparátu AF motorek objektivu pohybující optickou soustavou na požadovanou stranu. S E-3 lze manuálně ostřit opravdu bez větších problémů, a to díky velkému a jasnému hledáčku v kombinaci s výborně matovanou matnicí, na které lze rozeznat i nepatrnou neostrost.
Barevný TFT LCD antisluneční displej (Hyper Crystal LCD Panel) se 230 000 px a úhlopříčkou 6,4cm je také nový. Obraz na něm je ostrý a jasný a E3 umožňuje tzv. „Živý náhled“ na displeji fotoaparátu ve 100% úhlu záběru. Ten lze až 10× zvětšit a naprosto přesně manuálně zaostřit vybranou část obrazu. Hlavní novinkou displeje jsou jeho možnosti vyklápění a natáčení téměř do všech myslitelných poloh. K dispozici má E-3 i automatické zaostření v režimu „Živého náhledu“. Na displeji E-3 můžeme v Živém náhledu sledovat histogram, vyvážení bílé a všechny korekce snímku.

![]() |
![]() |
Hledáček – Zrcadlový hledáček E-3 je klasicky umístěný a vybavený dioptrickou korekcí od –3 do +1 dioptrie. V hledáčku s výměnnou matnicí jsou k dispozici veškeré potřebné informace. Na matnici je vidět 100% ze skutečně zabíraného snímku při zvětšení 1,15×. Hledáček je opatřen clonkou, pro zaclonění světla vstupujícího do hledáčku. Na hledáčku je nasazena gumová očnice z velmi příjemného materiálu. S optikou o světelnosti 2,8 byl velmi jasný s dobře rozlišitelnými detaily. Je velmi dobře použitelný k manuálnímu zaostřování.

Vestavěný blesk – Vyskakovací blesk je umístěn nad hranolem. Při použití vestavěného blesku je třeba nenasazovat ani na základní zoom sluneční clonu, mohla by vrhat stín. Od vestavěného blesku můžeme samozřejmě očekávat všechny běžné zábleskové režimy: Automatický (automatická aktivace při špatném světle), Snížení jevu červených očí, Doplňkový (vnucená aktivace), Synchronizace s delší expozicí, Synchronizace s delší expozicí + redukce červených očí, Vypnutý. Užitečná je také volitelná synchronizaci na 1. nebo 2. „lamelu“ (dlouhý čas + blesk při otevření nebo zavření závěrky). E-3 umožňuje nastavení korekcí blesku. Blesk je synchronizován při x synchronizaci. Jeho výkon je stejný, jako např u E-330, (směrné číslo cca 13, dobíjí se do 1 sec, při sérii déle) stačí pro snímky v menších prostorách. Vyhovuje jako přisvětlení v protisvětle i pro tzv.“noční portrét“. Externí systémový blesk Olympus lze nastavovat ve stejném rozsahu jako blesk vestavěný. Použít můžeme též starší blesky vybavené pouze středovým kontaktem, ale nebudou spolupracovat s elektronikou E-3. Pro studiové blesky a systémy je připravený konektor pro připojení synchronizačního kablíku.
Vykrytí scény vestavěným bleskem je vidět na ukázkách. Při spodní hranici ohniska jsou rohy tmavší, ale na výsledných snímcích to příliš rušivě nepůsobí. Kdo z nějakého důvodu potřebuje vyšší výkon nebo ovládání ateliérového zábleskového systému, může použít externího připojení blesku do sáněk se středovým kontaktem a s kontakty pro systémové blesky OLYMPUS FL-20, FL-36, FL-50 a makro blesky profesionální řady Olympus E-System – SRF-11 (kruhový blesk) a STF-22 (Twin blesk) s adaptérem FR-100.

Objektiv – K tělu E-3 se dodává v setu zcela nový 5× zoom objektiv Zuiko Digital 12 – 60 mm (24–120 mm na kinofilm) se světelností 1:2,8 – 4. Jeho konstrukce je vodě a prachu odolná. Zaostřovací mechanismus je ovládán novým ultrazvukovým pohonem SWD, který ve spojení s tělem E-3 umí zaostřit nejrychleji ze všech profesionálních zrcadlovek na trhu a to již od vzdálenosti 25 cm. Kvality vynikající optiky tohoto objektivu využijeme plně ve formátu RAW.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruMyslim si, že na focení makra např. se Sigmou 150mm/2,8 je to úplně nejlepší. Monitor se dá vyklopit a nemusí se ležet někde v blátě. taky crop 2x.... prostě 300mm se světelností 2,8...to nemá žádný jiný objektiv..(možná nikor 200mm + crop 1,5 = 300mm), ale světelnost je 4. Kvalita fotek (makro) je parádní viz. Rodriges...,na krajinky to asi nebude pro cenu originálních širokáčů, ale na to makro...bomba.:-) Pěkný večer
Autor clanku by mel byt trosku objektivni. Tohle ze je nejrychlejsi fotak na svete? A v ce? V padu ze stolu?
Tahle diskuse mi fakt nedá:
Fotím na E1 pár let a komerčně, čili profesionálně (platí mi za to, a mám živnost)
E3 je naprosto výborná idea, a věřím, že to hodně lidí s.r. :)
Bohužel, české vlastnosti, mezi které pratří i závist a předsudky, mají v této diskusi opět zelenou, jak tak na to koukám.
Běžte raději fotit :)
Koukám hejno odborníků zase promluvilo... Tato recenze se bohužel zcela nepovedla, nicméně např. na digineffu je lepší. Co mě zajímá je odolnost těla, poměr cena/výkon, rozumný skla a ne nějaké pseudoproblémy typu formát 4:3 nebo šum na iso1200.
Zcela "neschopná" společnost jako Olympus jako první zavedla ultrazvukové čištění snímače a živý náhled. Nejúžasnější a nejskvělejší Canon a Nikon to svižně obšlehli a rovnou se pod tím objevilo "nové", "převratné" a "revoluční". E-3 prohraje v šumu na vysoké iso (pochopitelně), naopak zcela bez debaty konkurenci 40D a D300 rozdrtí v kvalitě ultrazvukového čištění a vodotěsnosti (ano vodotěsnosti, nikoliv odolnosti proti stříkající vodě). Stabilizovaný čip taky neurazí.
Co se ceny týče, tak E-3 je hodně nový foťák, za půl roku bude cena taky jinde. Už těď vyjde set E-3 7-14, 12-60 a 50-200 zhruba nastejno jak 40D + 3 L-skla obdobného rozsahu od Canonu. Ano, Oly nemá FF foťák - otázka je kdo ho opravdu potřebuje? Kdo ze zdejších zavilých kritiků vlastní tělo dražší 70 tisíc? Moc ne, že?!
Osobne soushlasim s "Basti", kdyz si vezmu co stoji 40D, je to v podstate to same, ale vlastne nesrovnatelne,,,k vyctu mala objektivu, chci rict ze ani Nikon, ani Canon nemaji takhle velky uceleny digitalni system, na ktery navic vyrabeji skla jini vyrobci napr. Sgma ci proslavena Leica, nehlede pres redukci pouzivat vyborna OM skla nebo jine pres redukci...Chyba ze nema kinofilmove pole....? Mozna...ale nikdy jsem to osobne nezaznamenal,,navic vsechny jejich objektivy jsou na to koncipovany, takze nedochazi k nejakym "divokym ohniskum" jako kdyz pouzijete 28-80 na napr. D200,haha. Skvelym prevodem 2x, da se dosahnout vynikajich vysledku . priklad..135/2.8 je razem 270/2.8 s vynikajicim obrazem,,,50/1.4 je 100/1.4. Pro me je olympus jasna volba, protoze spise pouzivam OM system, ale na E-1 hojne vyuzivam prave zminene objektivy, mejte se hezky....viva Oly......
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.