Test fotoaparátu Nikon D700

Nikon vyslyšel přání mnoha svých uživatelů a uvedl na trh další model digitální zrcadlovky s formátem čipu FX, tedy s čipem velikosti kinofilmového políčka. Tímto modelem je Nikon D700, který navazuje na zkušenosti a technologie použité v prvním FX modelu, kterým byl D3, ale jeho tělo je menší a lehčí.
Laboratorní testy
Na kvalitu se však již podívejme podrobně na výsledcích laboratorních testů mezinárodní asociace DIWA, jíž je naše redakce členem za Českou a Slovenskou republiku. Na prvním grafu na obrázku č.14 je zobrazena závislost míry šumu na nastavené citlivosti ISO. Pro lepší srovnání jsem přidal i výsledky, kterých dosáhl konkurenční model Canon EOS 5D, který je v tento okamžik prakticky jediným přímým protivníkem na trhu.
Z výsledků je dobře viditelné, že Nikon D700 dosahuje v celé škále citlivostí lepších výsledků, než jeho konkurent. Za povšimnutí také stojí zajímavý poznatek, že výsledek je také stabilnější s podstatně menším rozptylem hodnot v jednotlivých barevných kanálech.
Velmi podobného výsledku bylo dosaženo i při srovnání odstupu samotného obrazového signálu od nežádoucího šumu při všech použitelných citlivostech. I zde se opakuje situace s vyrovnanějšími výsledky Nikonu D700 a jeho minimálním rozptylem v jednotlivých barevných kanálech. Výsledky a srovnání najdete na ukázkovém grafu na obrázku č.15.


V posledním srovnání obou rivalů se pak ještě podíváme na dynamický rozsah snímků obou aparátů, které najdete na grafu č.16. Také zde se situace opakuje a v podstatě kopíruje předchozí výsledky. Nikon D700 je lepší a to opět včetně vyrovnanějších výsledků v jednotlivých barevných kanálech. Celkově pak lze říci, že Nikon D700 je ve všech třech testovaných parametrech lepší. Rozdíl se pak samozřejmě nejvíc projeví při vyšších citlivostech a dosahuje zhruba jednoho stupně EV, což v praxi znamená, že Nikonem D700 lze fotografovat například citlivostí ISO 3200 se stejnou obrazovou kvalitou, jako jeho konkurent při nastavení o jeden stupeň níž, tedy ISO 1600. Takový rozdíl je zjevně docela výrazný, ale pro objektivnost je nutno vzít v úvahu dost podstatný fakt, že konkurenční Canon EOS 5D je výrazně starším modelem, prakticky téměř o jednu generaci. Bude tak jistě zajímavé sledovat, jak si povede nový nástupce Canonu EOS 5D, jehož uvedení se již netrpělivě očekává každým dnem. Na toto srovnání se už velmi těším a jsem na něj velmi zvědav. Jinak ještě dodám, že pokud vás zajímají i další naměřené hodnoty, nebo pokud si chcete srovnat Nikon D700 i s jinými modely digitálních zrcadlovek, pak navštivte speciální stránky laboratoře DIWA.
Závěrem laboratorních testů je pak ještě zajímavé srovnání stájových kolegů Nikon D700 s modelem D3. Oba aparáty dosahují velmi podobných, téměř shodných výsledků, ale překvapivě se odlišují v míře šumu, kde je na tom vyšší model D3 do ISO 3200 zhruba stejně, ale při citlivostech ISO 6400 a vyšších, je na tom o poznání lépe. Tento zajímavý poznatek je dobře patrný na grafu č.17.

Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruzaujimalo by ma ako na D700 vyznievaju pevne skla. legendarne 24 2.8, 35 2.0 ci lacna 50 1.8
Viem spickove pevne skla sa po prichode hlupeho APS-C zozali nie najlepsie hodnotenia, tak nejak dufam ze po prichode FX formatu budu opat v kurze.... ale zda sa ze k digitalom su v mode uz len zoomy :(
Predpokladam, ze ty testy vychazeji z jpegu.A jak jsite vsichni dobre vime, na jpeg ma velky vliv FW.V raw by vzhledem k totoznym snimacum byt rozdil nemel.Na druhou stranu nevim co presne znamena "integrovane redukce sumu", kazdopadne jestli se da nejak uplne vypnout, coz by bylo vice nez prihodne, tak stale nevidim jediny duvod, proc by D3 s totoznym snimacem mela sumet mene.Koneckoncu staci porovnat raw ze sony700 a z nikona300.V jpegu sumi nikon vyrazne meme, v rawu zhruba nastejno.
Petr: Laboratorni testy DIWA berou v uvahu jak vysledky z RAWu, tak i z JPEGu ....
To, že FF snímače vyžadují kvalitní optiku se ví už dávno - nejméně od uvedení Canon 5D :-), problém je v tom, že zatímco na kinofilmu málokdo dělal zvětšeniny větší než 10x15, tak u digitálu si to každý zvětší na monitoru v poměru 1:1 a ejhle - kouká na zvětšeninu velikosti A3 z půl metru.
Mirek: Presne tak, navic pri vysokem rozliseni dnesnich D-SLR je na monitoru fakt dobre videt kazdy nedostatek. Na druhou stranu je to i o uhlu dopadu svetla z objektivu na cip, coz u filmu nebylo nutno vubec resit ale to by bylo na delsi debatu ....
Opatrne v 1 strane, je tam napsano, ze hledacek ma mensi pokryti kvuli cisteni cipu... proboha, co to je za blud? Co ma spolecneho pokryti hledacku s necim,co je za zrcadlem a zaverkou?!
Dal je blbost srovnani velikosti hledacku...dyt D700 ma zvetseni 0,72x a D3 0,7x ...
ggrand: Skutecne je to tak, mechanizmus je predsazen prd cip a tim padem je mensi cela sachta. To by se dalo vyresit ale nedaly by se pouzit univerzalni dily a muselo by se to cele prepracovat, coz by asi fotak prodrazilo.
U srovnani hledacku jde jen o pomer, o kolik je toho mene videt .... ;o)
:)
Pěkně, d3 je skvělá, vstřícnost pro jinou skupinu uživatelů s 700 proč né. Já jsem teď zvědavý na nástupce 6d, bude to muset být pecka schopná konkurovat sedmistovce, respektive nebyli by to rivalo kdyby se vzájemně nedpředbíhli :) Mi z toho můžem jen těžit, už aby full dělali ostatní značky...
V USA se da sehnat koukam i za 24.000,- jen telo. To uz je poradny rozdil oproti 57.000,- v CR:o)
zmrdi Nikoňácký .. Takovej dobrej foťák udělaj..
.-)
Petr Tykvart: Kde se dá v USA sehnat za 24tis? Můžeš dát link? Všude jsem ji viděl kolem 3tis dolarů...
Zarkow -> nejspíš přes nějaký vykuky z Brooklynu co sice prodaj D700 za 1500 USD, ale k tomu přípočítaj baterii, krabici, kabely a manuál za dalších 2 tisíce dolarů :)
imasik: proč kudla do zad? čip je možná stejný, ale to tělo je prostě jiná třída.
Michale:
Zmátla mě ta výměna matnice v servisu. buď se matnice dá měnit, a to normálně za pochodu, nebo je zobrazitelná mřížka. To už se musí u D3 měnit matnice v servisu, jako xenon žárovka u moderního auta?
Rumcajz: Ti sikovnejsi si ji samozrejme muzou vymenit sami .... ;o))
hh, takže polovičaté řešení aby si servisy přivydělaly na nešikovných :-D (kruci a to byl nikon alespoň u kina co se hledáčků matnic atd týče třída...)
Rumcajz: Matnici u D3 lze vyjmout snadneji nez tomu bylo u D200. Zvladne to kazdy...
Proc kudla do zad? Kdybys D3 mel, tahle otazka by nepadla.
Na temu focusing screens mozno len toto:
http://www.katzeyeoptics.com/cat--Nikon-DSLRs--cat_nikon.html
;)
Mně něco nehraje - všichni tu mluví o stejných čipech - D3 / D700. Když si zobrazím zdejší databázi modelů, tak u D3 je CCD a u D700 píše Michal CMOS. Tak kde je chyba ?
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.