K dříve zveřejněným testům "bezzrcadlovek" dnes přibude další test. A to fotoaparátu Samsung NX 10, který také zrcátko postrádá a má výměnné objektivy. Má však APS-C čip a je tak první svého druhu.

Zrcadlovky bez zrcadla mají ve svých řadách dalšího zástupce. Tentokrát je jím Samsung NX10. Od dříve testovaných modelů (EP-2 či DMC-GF1) se liší především tím, že má čip velikosti APS-C a ne „jen“ mikro 4/3 systém. Stabilizovaný není čip (což pravé zrcadlovky Samsungu mají), ale některé objektivy (zatím jsou dva a mají v názvu zkratku OIS).

Samsung NX10 Horní strana

Základní vlastnosti

Fotoaparát Samsung NX 10 je svou velikostí drobeček. Je to nejmenší fotoaparát s čipem velikosti APS-C a je dokonce může konkurovat i aparátům s mikro 4/3 formátem čipu. Ovládání je intuitivní. K tomu přispívá prakticky standardní rozmístění ovládacích prvků – viz. doprovodné obrázky. Snad jen vertikálně umístěné ovládací kolečko je nezvyklé.

Kompletní specifikaci najdete na stránkách výrobce.

Zadní strana Pohled na čip
Velikost čipu/rozlišení APS-C(23,4×15,6 mm )/14,614 M – 4.592×3.056 (efektivně) Mpx
Závěrka 1/4000–30s, B (max. 8 minut)
Hmotnost / rozměry 353 g jen tělo, cca 410 g s akumulátorem, 500 g s 30mm objektivem / 123 × 87 × 40 mm (bez výstupků)
LCD, EVF EVF: 3",rozlišení ekv. 614kpx; LCD: ekv. 921kpx
Videorežim HD 1280×720/30fps (max. 25 minut), se zvukem nebo bez zvuku
Cena (internet) 16 990,– (kit s 18–55mm objektivem)
Dolní strana; umístění SD karty Konektory
NX10, 30mm/F2,0, 50-200mm F4,0-5,6 ED (O.I.S.)
Pohyb objektivu

Nyní k některým možnostem nastavení a vlastnostem fotoaparátu. Základní volby jsou k dispozici přímo „na tlačítkách“. Když budete muset nastavovat cokoliv v menu, zjistíte, že je přehledně uspořádané do jednotlivých záložek – není třeba rolovat. Hodnotu citlivosti lze zvolit od ISO100 do ISO 3200. Dvěma tlačítkům lze přiřadit vlastní funkci (tlačítko AEL na zadní straně a tlačítko náhledu hloubky ostrosti vpředu pod objektivem). Ruční ostření, přestože je motorické, je velmi dobře použitelné, jak mohou ukázat snímky v závěru testu. Snímat lze i do formátu RAW. Automatické ostření je za běžných podmínek velmi dobré (platí pro oba testované objektivy). Za horšího osvětlení za klasickými zrcadlovkami subjektivně mírně zaostává. Bohužel jsem ani nepozoroval očekávaný rozdíl v rychlosti ostření za horších podmínek se světelným 30mm objektivem v porovnání se zapůjčeným zoomem 50–200 mm.

LCD při snímání Nastavení
Nastavení Scénické režimy

Čip je zmíněného formátu APS-C (23,4×15,6 mm )/14,614 M – 4.592×3.056 (efektivně) Mpx. Myslím, že je to „na hraně“, kdyby bylo rozlišení vyšší, mohl by se negativně projevit šum. Nad čipem je antiprachový ultrazvukový filtr.

AMOLED displej je po všech stránkách výborný. Má velké pozorovací úhly, věrné zobrazení barev a podle technických informací i nižší spotřebu než klasické LCD. To vše je způsobeno odlišnou zobrazovací technologií. Její popis však není cílem tohoto testu. Hledáček podle mého soudu mírně zaostává za výše zmíněnými „zrcadlovkami bez zrcadla“. Je to ale čistě subjektivní dojem. Bohužel se zobrazení mezi LCD (AMOLED) a EVF přepíná automaticky čidlem pod hledáčkem a není možné to změnit ručně.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    02.06.2010 12:08

    Co problem s tim, ze fotak ceka na zvyseni ISO do absurdnich casu...
    Zásadně reálně fotím na pevně zvolené ISO, takže se nemůže stát, že foťák si z mého pohledu pozdě (již krátké časy) zvolí vyšší hodnotu, prostě proto, že to vím.
    50% odpad - osobně v tom nevidím problém.

    PS: právě jsem půjčil laikovi foťák, se kterým mám za daných podmínek odpad cca 30% (focení pod vodou). Teď byl ale 100%. Bylo to zkušeností a tedy neměřitelnou veličinou. Je nesmysl, aby znalý majitel čehokoliv měl 50% odpap. On prostě nebude fotit, když bude vědět, že to nemá smysl.

    Obecně k velikosti fotoaparátů. Čím masověji se fotí, tím více lidí chce něco malého a skvělého. Že to nejde dost dobře dohromady, víme všichni. Kdo ale má doma standardní fotky velikosti A4 a větší?

  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    02.06.2010 19:11

    No tak pokud nepouzivate iso boost, tak jste samozrejme nad tim vyhral docela uplne.
    Nejake starosti jsou popsany zde:
    http://www.stevehuffphoto.com/2010/05/05/on-vacation-with-the-olympus-e-pl1-and-samsung-nx10-by-jonathan-wong/

  • Jiří Ostarek
    Jiří Ostarek
    02.06.2010 21:34

    Patrně jsem chybně vyjádřil to, co jsem měl na mysli. Šlo mi spíše o to, že když vyloučím profesionály, tak amatéři (a snad i pokročilí) už nemusí sebou tahat kila na krku a v batohu. "Skoro" stejně čitelné snímky do tiskové velikosti A4 vyfotí s "hračkou", která se vejde do ruky.

    Snad jen tolik k doplnění. Nechtěl jsem se pouštět do detailů ani srovnání patrně nesrovnatelného.

    Jinak v odkaze od Walther Krupinsky (děkuji za něj), je v komentářích další zajímavý odkaz k NX10 ve srovnání s Olympus EP2 a Panasonic GF-1.

    Čínsky neumím, tak snad s pomocí google ...
    http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=cs&ie=UTF-8&sl=auto&tl=cs&u=http://unwire.hk/2010/03/22/gf1-vs-ep2-vs-nx10/&prev=_t&rurl=translate.google.com&twu=1&usg=ALkJrhgbPJlGk52pRl-xQ5aEF6cQoFTAww

  • Jiří Novotný Jifi
    Jiří Novotný Jifi
    03.06.2010 19:16

    yorg:
    Ono to srovnání s plným batohem je úplně zavádějící - i s D700 může mít někdo na krku jen foťák a nemusí mít baťoh. Jenže to bude spíš rarita. V baťohu jsou další objektivy, blesk, filtry, atd. Podle potřeby si fotograf vybere objektiv. Proto má na zádech plný baťoh.

    A že někdo má na krku foťák s jediným objektivem a žádný další objektiv nemá? To je jeho věc, jak chce fotit. Jeden malý postřeh: kdo si koupí foťák jako D700, nebude fotit s jediným objektivem.

  • Karel Luffer
    Karel Luffer
    05.06.2010 23:32

    Nejenom, že řadu zrcadlovek předčí, ale předčí je i sklem, to zvládnutí chromatické vady je příkladné. Velice univerzální nasazení jen s málem kompromisů.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (7)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram