Milí přátelé, kolegové, fotografové. Když jsem zadával toto téma, chtěl jsem, aby se mohlo mnoho účastníků tvořivě vyjádřit bez jakéhokoliv žánrového omezení. Potěšilo mne, že kromě vnímání reality se někteří z vás pustili do zajímavých experimentů a vytvářeli tak poutavé a neotřelé záběry. Fotografie do tématu na leden 2012 "Tajemství" můžete posílat do konce měsíce.
Linie a tvary jsou všude kolem nás, ve všech možných motivech a proměnách, a je jenom na nás, jak dobře si jich všimneme a jak je vyjádříme pomocí fotografické techniky. Potěšilo mne, že kromě vnímání reality se někteří z vás pustili do zajímavých experimentů a vytvářeli tak poutavé a neotřelé záběry. V tomto kole našeho seriálu se proto sešly snímky mnoha žánrů, od architektury přes portrét, krajinu až po opravdu výtvarné studie.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „8||594046||744605||“
získal Jan Zdeněk.
Fotografie do tématu na leden 2012 „Tajemství“
můžete posílat do konce měsíce.
I když práce s liniemi a tóny patří k základním kompozičním postupům, je třeba si uvědomit, že nikdy nemůže jít o pouze lineární či tonální řešení obrazu, že každý tón, ať světelný, barevný a nebo figurativní je vždy ohraničen nějakou čarou, tedy linií a každá linie má určitý barevný, nebo černobílý tón. Mluvíme tedy o kompozici převážně lineární či převážně tonální. Podle tohoto rozdělení jsem se snažil rozčlenit i došlé fotografie, kterých byl mimořádně velký počet. S klidným svědomím mohu tentokrát napsat, že převážná většina měla opravdu dobrou úroveň, nebyla ani jedna vyloženě špatná.
Začnu tedy snímky kde převažovalo lineární uspořádání obrazových prvků, fotografiemi téměř čistě lineárními. Na ukázku jsem vybal tři snímky, které podle mého názoru nejvíce odpovídají zadanému tématu, a navíc každý vypovídá o dané realitě jiným způsobem.
Z tmavého levého dolního rohu fotografie paprskovitě vystupují tmavé linie a postupně vyplňují téměř celou plochu snímku. Diagonální směr linií působí živě až dramaticky. Čistotu této fotografie kazí pravá strana, kde jsou zcela zbytečné tmavé neostré artefakty a to, že autor neudržel světlou tonalitu pozadí na celé ploše.
Velice působivá, dramatická a zajímavá fotografie, a to nejen po kompoziční stránce. Lineárně i tonálně členěná spodní polovina se svažuje téměř po úhlopříčce a na ní ve zlatém řezu se tyčí horní část, kde se rytmicky střídají oblouky světlých a tmavých linií a ubíhají do imaginárního nekonečna. Na světlé spodní ploše je stín pouliční lampy. Ten je tam tak rafinovaný, že bez něho by byl snímek nevyvážený, horní tmavá plocha by byla o mnoho „těžší“, ale tím, že ostrý stín upoutá pozornost diváka se snímek zdá být vyvážený.
Tato fotografie již patří do kategorie poetických, líbivých i úsměvných snímků, můžeme říci i do oblasti surrealistické tvorby, kdy se daná realita mění v jinou, snímek k nám promlouvá. K tomu je ovšem zapotřebí kromě trochy štěstí i umění vidět, přemýšlet a být připraven. Autor předvedl dokonalou práci s rytmem, kontrastem i liniemi.
Další pracovní skupinu jsem si nazval „linie a tóny skoro napůl“ a začnu zde příkladem toho, jak se dobrý nápad dá vyloženě zabít špatným zpracováním.
Tyto trčící nohy ve výkladní skříni přímo žádají o vyfotografování, ale ne takto. Fotografie má mnoho rušivých prvků, které by nebyl problém jednoduše odstranit. Ořezem se zbavit zbytečné levé části, bot a šedého „hadru“. Polarizačním filtrem, nebo ustoupením do strany odstranit nežádoucí odlesky ve skle a malou hloubkou ostrosti hlavní motiv izolovat od nestejnorodého pozadí. Mohla to být dobrá fotografie.
I v živé, reportážní a nebo dokumentární fotografii se najdou zajímavé kompoziční prvky, v tomto případě čisté linie na pozadí. Píšťaly varhan vytvořily zajímavě řešené a velkou hloubkou ostrosti zvýrazněné pozadí snímku.
Linie střešní krytiny a oken na této fotografii architektury a snížený kontrast snímku vytvářejí dobrou atmosféru. Právě ten neobvyklá pohled se zdůrazněnou plochou střechy dělá snímek zajímavým.
Velice pěkná fotografie. Silueta točitého schodiště s prosvítajícím světelným zdrojem a svislé tmavé linie na odstíněném pozadí. Centrální kompozice je rozbita jednotlivými tmavými plochami, které paprskovitě obklopují masivní sloup. Teplá barva nízkého slunce je velice příjemná a jaksi zjemňuje celý prostor.
Dostáváme se ke snímkům, kde převažují tóny, linie jsou v menšině, ale zastoupeny jsou.
V krajinářské fotografii je mimořádně silné zastoupení barevných tónů a vybrat ty správné barvy, které spolu ladí se na této fotografii povedlo. Hnědá barva rozpraskané země přechází do hnědomodře laděných kopců až po modrou oblohu. Bílé mraky člení horní část obrazu. Linie rozpraskané hlíny vypovídají o klimatu této krajiny. Velká škoda, že se horizont kácí na jednu stranu.
Tóny v architektuře, tady vyjádřeny mohutnými oblouky a světelnými kontrasty. Masivnost je zjemněna kovovým zábradlím a jeho liniemi. Pravděpodobně obtížné světelné podmínky nedovolily lepší prokreslení celého snímku, ale kácející se sloup v pravé třetině je velikou závadou celé fotografie.
Ještě jednou architektura, tentokrát vzdušná, prosvětlená a barevnější. Perspektivní ubíhání linií i tónů vytvořených převážně stíny evokují dojem velikého prostoru. Jemné barevné ladění a dobrá expozice činí fotografii velice čistou, jasnou a příjemnou.
Fotografie ze zcela jiného soudku, opět změna reality v nějakou jinou, závisející na naší fantazii. Pro mne je to hlava ptáčka, nádherně zbarvená. Dobře vyplněná plocha snímku, jemné barvy spolu korespondující, křivkou „S“ společně s částečnou diagonálou v horní částí vytvořený prostor a plasticita jsou velké přednosti této fotografie.
Téměř výlučně tonální kompozici mělo několik snímků, ze kterých mne zaujaly dva. Asi už víte, že v mých hodnoceních spíš chválou šetřím, ale zde udělám výjimku.
Námětově, zpracováním a i kompozičně podle mého výtečná fotografie. Tmavá postava kráčející z pravého okraje má před sebou dostatek prostoru, který je zdůrazněn lehce naznačeným kopcem. Sněhová bariéra vytváří dokonalou ubíhající linii a neutrální pozadí umožní soustředit pozornost na hlavní motiv, kterým je ta nakročená figura. Diskutabilními mohou být větve a stromeček v popředí, ale myslím, že dojem prostoru takto ještě zdůrazňují.
Tonálním způsoben vyjádřen pohyb tanečnice. Je to pokus o zcela abstraktní obraz, reálná předloha je nečitelná a výsledkem je transformace v nerealistický artefakt.
Je velice obtížné vybrat ze zaslané kolekce pouze jednu fotografii, která by měla být ta vítězná. Líbilo se mi jich mnoho, ale regule jsou jasné a tak jedna musí zvítězit. Je to tedy fotografie „8||594046||744605||“.
Do nového roku přeji všem dobré světlo a mnoho krásných
fotografií.
Milan Šusta
Téma na leden 2012
Fotografie do tématu na leden 2012 „Tajemství“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Tajemství“ můžete posílat do 31. ledna 2012, 24:00
na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“