
Dnes si v krátkém testu představíme, pro mne trochu netradičně, zrcadlovku Canon 650D. Přichází zhruba rok po 600D, a není jejím nástupcem, ale jedná se spíše o drobné vylepšení stávajícího modelu. Jak drobným vylepšením 650D oproti předchozímu modelu 600D, nebo i 550D je, a zda vůbec, na to se podíváme podrobněji v recenzi.

Při prvním pohledu na technickou specifikaci 650D a její porovnání s předchozí 600D nebo i 550D bych zjednodušeně řekl, že jsou téměř shodné. Ale začněme od začátku. Po mechanické stránce, velikostí a designem se od sebe 650D a 600D skoro neliší, jak je patrné z následujících obrázků.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ono slůvko skoro je však na místě. Když se podíváte pozorněji, tak sice počet a typ ovládacích prvků je shodný, ale (a to mne osobně docela překvapilo) tvarem a rozměrem jsou odlišné. Zde trochu výrobce nechápu. Např. konkurenční Sony pokud používá stejné funkce, tak ovládací prvky nemění a použije stejné (je to pochopitelné pro levnější výrobu), kdežto Canon udělal vlastně úplně nový tvar jak těla, tak i ovládacích prvků, ač to bylo, z mého pohledu, naprosto zbytečné. To je ale věcí výrobce.
Na přední straně najdeme tlačítko na kontrolu hloubky ostrosti, blesku, indikátor samospouště a snímač dálkového ovládání pod spouští. Kovový bajonet a tlačítko pro jeho uvolnění je samozřejmostí. Co nám zmizelo je mikrofon, který se přesunul na horní stranu. I když je stereo, jeho nová pozice není zrovna šťastná, protože občas zachytí vlastní dýchání – funění :o). Na horní straně kromě již zmíněného mikrofonu a patice pro blesk, je ovládací kolečko pro výběr programů, ISO, hlavní vypínač rozšířený o samostatné zapínání záznamu videa. Zadní strana je s předchozím model co se týče ovládacích prvků shodná. Tělo nepatří mezi velikány, ale dobře sedí v ruce, madlo je dostatečně velké pro uchopení a pevné držení, kterému pomáhá poměrně velká plocha pogumování a zdrsněného povrchu.
Hledáček a LCD
![]() |
![]() |
Hledáček je stejný, velmi jasný, se zvětšením 0,85×. Rozhodně by neuškodilo, kdyby byl větší, ale to je „nectností“ mnoha DSLR. Hledáček je zrcadlový typu pentamirror. Jeho pokrytí je cca 95% s možností korekce –3 až +1 dioptrie. V hledáčku se zobrazují základní údaje jako je clona,čas,korekce expozice, aretace expozice, korekce blesku, dálkové ovládání blesku, hodnota ISO a vyvážení bílé. Dále počet snímků pokud je menší jak 9. Musím říci, a teď mne jistě mnoho ortodoxních konzervativců bude oponovat, že jak jsem již zvyklý na elektronický hledáček u Sony, tak mi tento „návrat“ ke klasice zpočátku trochu vadil, hlavně tím že člověk nevidí aktuální stav „světla a stínu“. Ale to vše je věcí zvyku. Myslím si, že i Canon nakonec, tak jako to již někteří výrobci udělali, sáhne z ekonomických důvodů po elektronickém hledáčku. Má to své výhody i nevýhody.
LCD je tak jako u předchozího typu s úhlopříčkou 3“ (7,7cm) a vysokým rozlišení cca 1040kpix a poměrem stran 3:2. Je však novinkou, že je i dotykový typu Clar View II TFT. Povrchová úprava je antireflexní a celý je uložen v poměrně pevném a masivním těle, které je k fotoaparátu připevněno na kloubu s možností vyklopení doleva. Zobrazení je možné v mnoha režimech a živém náhledu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pro zobrazení naexponovaných snímků je možné si vybrat z několika typů zobrazení. Zobrazit samostatný čistý snímek, s informacemi o expozici, a s histogramem. Každé místo je možné cca 10× zvětšit pro kontrolu zda bylo dobře zaostřeno. Zobrazení Menu je rozděleno barevně do tří skupin, červeně funkce pro nastavení expozice, modře pro nastavení pro přehrávání, a žlutě pro nastavení fotoaparátu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osobně si myslím, že dvě největší zbraně tohoto LCD jsou dotykové ovládání, které funguje jak při vybírání a nastavování funkcí, tak i při prohlížení neexponovaných snímků a hlavně pro samotnou práci před expozicí, kdy jednoduchý dotyk na LCD znamená rychlé zaostření na toto místo vyznačené bílým obdélníkem. Také je zde možnost že kromě zaostření dojde i okamžité expozici. A druhou velmi dobrou vlastností je možnost rychlého zvětšení pro případné MF ostření, jak ukazují následující ukázky. Dotykem a posunem prstu po LCD lze jakékoliv místo označit a až 10× zvětšit. V tuto chvíli se velmi vyplatí dotykové ovládání, když výběr místa a jeho zvětšení je extra rychlý a není třeba na něj složitě „najíždět pomocí tlačítek“.
![]() |
![]() |
Čip a ISO
Snímacím prvkem stejně jako u předchozího modelu je čip CMOS o velikosti APS-C (22,3mm x 14,9mm) s přepočítacím koeficientem 1,6 s rozlišením 18 MPix s 14-bitovým procesorem DIGIC 5. Citlivost čipu lze nastavit v rozsahu 100–12800 ISO.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jak je patrné z ukázky kresby při ISO 100 –1600 je téměř shodná, čistá, jemná bez rušivých elementů. ISO 3200 má lehoučký ale nijak rušící šum, ISO 6400 je o něco výraznější a dochází k lehké degradaci kresby, která u ISO 12800 je již dost patrná. Je třeba si uvědomit, že na případné papírové fotografii bude šum o mnoho menší než při zobrazení 1:1.
Ještě použitelné ISO pro fotografie do formátu A3 – 30×40cm jsou i ISO 3200 a za určitých podmínek i 6400. Použití ISO 12800 je tak trochu diskutabilní. Zde je již šum patrný hodně a degradace kresby výrazná. V plném rozlišení má snímek 5184×3456 pix (3:2) při barevné hloubce 24bit nebo 42 při RAW což postačuje na fotku cca 45×30cm v rozlišení 300dpi, případně na 60×45cm při rozlišení cca 200dpi. To je samozřejmě teorie, z takového rozlišení se dají udělat fotky i větších rozměrů při výborné kvalitě.
Kvalita JPG je rozdělena na 2 typy – s malou nebo standardní kompresí. Typ barevného prostoru lze volit mezi sRGB a Adobe RGB. Dále lze použít kombinaci RAW + JPG a nebo holý RAW. Nevím kde se stávala chyba, ale občas fotoaparát při kombinaci JPG+RAW, uložil dva snímky JPG. Ukládat snímky lze na SD, SDHC, SDXC karty. Následující tabulka převzatá z návodu ukazuje počet a velikost snímků při různých nastavení velikosti snímku.
Systém měření expozice je shodný s předchozími typy a expozimetr pracuje ve 4 režimech. Poměrové, částečné ze středu, bodové a celoplošné. Rozsah měření je 1–20EV a korekce expozice je možná v rozmezí ± 5EVv krocích po ½ nebo 1/3 EV. případně použít AE Bracketing v krocích po 1/3EV a 2/3EV 3 snímky. Možnosti vyvážení bílé jsou stejné jako u dalších předchozích typů, zde není nutné se více rozepisovat. Více je možné si přečíst v technické specifikaci na stránkách Canon. Funkce HDR( High Dynamic Range – Vysoký dynamický rozsah) se již prosadila jako standardní funkce, stejně tak jako její omezení pouze pro snímání do formátu JPG. V následující tabulce ukázka. Ještě bych jen dodal, že by se často hodilo při použití HDR funkce zároveň použit mírné korekce expozice do mínusu, cca –0,3EV až –0,7EV. Záleží na daném snímku, je třeba zkoušet. Jinak dostanete snímek s velmi bledou barevností.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dále je možné použít i styly Picture Style, kdy kromě standardního zobrazení, lze využít styl Portrét, Krajina, Neutrální, Věrný, Černobílý a 3 vlastní. Každý z přednastavených stylů lze ještě upravovat. Viz ukázka.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jen malá zmínka o tom, že fotoaparát disponuje ještě další řadou kreativních filtrů, které lze aplikovat na již naexponované snímky. Jedná se o efekt ČB zrno, Měkké ostření, Rybí oko, Olejová malba, Akvarel, Levný fotoaparát (asociace u Sony jako dětský fotoaparát) a Miniatury.
Zaostřování a režimy snímání
O systému AF ostření pomocí dotykového displeje, i MF ostření jsem se již zmínil u LCD. Co jsem ještě nezmínil je, že AF ostření má 3 možnosti. One-shot AF pro statické objekty, druhým je AI Servo pro pohybující se objekty a AI Fokus pro automatické přepínání mezi prvním a druhým. Zaostřovacích bodů je 9 a jejich výběr je možný buď automaticky nebo ručně.
![]() |
![]() |
Rozsah citlivosti je –1 až +18EV. V případě slabého osvětlení lze použít vestavěný blesk pro přisvětlení s dosahem cca 5m a nebo pomocný AF zdroj. Kromě jednotlivých snímků lze v režimu snímání exponovat i série s rychlostí až 5 snímků/s.
Vestavěný blesk a externí blesky
Vestavěný blesk se vyklopí pomocí tlačítka na boku. Směrné číslo je 13 a pokrytí zorného pole odpovídá 18mm objektivu. Doba nabíjení je cca 3s. Při nastavení různých ISO je dosah blesku od 1m do 5m. Možnosti nastavení blesku jsou: automatický, proti červeným očím, pomalá synchronizace a synchronizace na druhou lamelu. Pro měření je používán systém E-TTL II nebo je na výběr i starší TTL. Korekce expozice s bleskem je –2 EV až +2 EV v krocích po 1/2 nebo 1/3 EV a není svázaná s korekcí expozice. Synchronizace blesku je při 1/200s a vysokorychlostní synchronizace je možná při času 1/4000 – 1/200s. Kompatibilní s 650D jsou externí blesky: Canon Speedlite (220EX, 270EX, 270EX II, 320EX, 420EX, 430EX, 430EX II, 550EX, 580EX, 580EX II, 600EX, 600EX-RT, kruhový makroblesk Lite MR-14EX, dvojitý makroblesk Lite MT-24EX, vysílač Speedlite ST-E2, vysílač Speedlite ST-E3-RT).
Dole u ukázky z vestavěného blesku při noční scéně v ulici je až překvapivé, jaký má interní blesk výsledky. Samozřejmě že ISO je vysoké, u prvního snímku 3200 a u druhého 1600.
![]() |
![]() |
Záznam videa
Záznam videa je ve formátu MOV s obrazovou kompresí H.264 a max.rozlišením 1920×1080 pix a rychlostí 24 nebo 30sn./sek., případně 1 280 × 720 s až 60sn./sek. Délka jednoho záznamu nemůže být delší jak 30 minut. Jak už jsem zmiňoval na začátku, mikrofon se „přestěhoval“ na horní stranu. Nevím, zda je to tím, ale při záznamu je poměrně slyšet foukání větru, a bohužel i motorek objektivů při přeostřování. Dle výrobce je toto možné omezit pořízením externího mikrofonu.
Pro záznam v plném rozlišení by jste měli používat paměťové karty s vyšší rychlostí zápisu jak Class6. Záznam videa je možný v rozsahu citlivosti 100 až 6400 ISO. Při použití blesků řady EX Speedlite s diodovým světlem můžete využít automatického zapínání LED světla při nedostatečném osvětlení. Také můžete pořizovat záznamy při ručním nastavení expozice. Další informace získáte v návodu pro obsluhu, který důrazně doporučuji prostudovat a to vícekrát. Je poměrně obsáhlý. Následující tabulka převzatá z návodu ukazuje velikost a délku záznamu při různých nastaveních.

Energie a příslušenství
Fotoaparát využívá dobíjecí lithium-iontovou baterii LP-E8 s kapacitou 7,2V / 1120 mAh., která by měla vydržet expozici až 440 snímků. Záleží na použitém objektivu a používání blesku. Pro ty, kdo chtějí větší výdrž, je tu možnost zakoupit další baterie a nebo bateriový grip BG-E8 na baterie L6A velikosti AA.
![]() |
![]() |
Závěr
Protože tato DSLR byla jednou z prvních od této značky, tak nemohu říci jestli je výrazný pokrok oproti předchozím typům nebo ne, osobně se mi mnoho nezdá. Jen snad jedna novinka, která je opravdu velmi povedená tu je a tou je dotykový LCD velmi dobré kvality a způsobu ovládání, který dokáže při práci se zrcadlovkou velmi pomoci a celkově práci zrychlit. Obecně lze říci, že je 650D velmi slušný fotoaparát, který svému uživateli bude dobře sloužit, pokud ho bude dobře ovládat. V poslední době jsou totiž fotoaparáty podobné spíše počítačům či jiným multimediálním elektronickým zařízením, kde by si měl majitel nejdříve pečlivě přečíst návod, aby věděl, co vše a za jakých podmínek jeho přístroj dokáže.
Testovací snímky
objektiv: Canon 18–55mm f/3.5–5.6 IS II
ohnisko: 18mm
čas: 1/2000s
clona: 5
ISO: 200
objektiv: Canon 18–55mm f/3.5–5.6 IS II
ohnisko: 18mm
čas: 1/30s
clona: 5,6
ISO: 400

objektiv: Canon 18–55mm f/3.5–5.6 IS II
ohnisko: 18mm
čas: 1/320s
clona: 8
ISO: 100

objektiv: Canon 18–55mm f/3.5–5.6 IS II
ohnisko: 18mm
čas: 1/500s
clona: 7,1
ISO: 200

objektiv: Canon 18–55mm f/3.5–5.6 IS II
ohnisko: 40mm
čas: 1/2000s
clona: 3,2
ISO: 100