
Na našich stránkách jsme vám již přinesli testy obou předchozích verzí X100 od Fuji: původní X100, která tak trochu založila vlastní kategorii a později X100S, která znamenala vylepšení v mnoha směrech (zejména X-Trans senzor). V poslední X100T se senzor nemění, naopak se zlepšují věci kolem – a nutno říct, že k lepšímu.
Na první pohled toho moc nového nebude – rozhodně ne design a
ovládání, které na pohled působí totožně již od první generace. Ale po
bližším ohledání se pár novinek najde i v tomto směru.
O tom ale dále.
![]() |
Stejně jako si povíme, jak Fuji dotáhlo téměř k dokonalosti hybridní hledáček nebo další věci. Nejprve ale krátce specifikace:
Typ: kompakt s pevným objektivem Snímač: APS-C X-Trans CMOS 16,3 milionů pixelů ISO 200–6400 (51200 softwarově v JPEG) Závěrka: centrální/elektronická Rozsah časů: 30s – 1/32000s Sériové snímání: 6 sn./s Objektiv: 23mm F2 Max. clona F16 Počet lamel clony: 9 Min. zaostřitelná vzdálenost: 50cm (10cm v režimu Macro) Autofokus: Hybridní (PDAF/CAF) Video: FullHD/60p LCD: pevné, nedotykové, 3“, 1040000 bodů Hledáček: hybridní optický (tunelový s průhledovou LCD vrstvou) / EVF 92%, 0,5×, 2360000 bodůProduktové fotografie:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vypadá hezky, viďte. Podobně, jako už předchozí generace…
X-Trans senzor:
Rozmístění barevných masek je v matici 6×6, namísto klasických 2×2 u ostatních senzorů s Bayerovou maticí – způsobuje to menší pravidelnost v jejich rozmístění, což má podle Fuji potlačovat vznik digitálních artefaktů, především moaré. Není pak potřeba low-pass filtr.
![]() |
Pro koho je a k čemu se hodí:
Tentokrát mi dovolte místo „rýpání“ se v ostrosti, rozlišení a
šumu se trochu zamyslet nad přístrojem samotným.
Proč?
Protože objektiv, procesor a snímač jsou stejné, jako u dříve recenzovaného modelu
X100S. V podstatě mohu říci „přečtěte si test X100s a
víte o obrazové kvalitě všechno“.
To Vám ale neudělám, nějaké obrázky, výřezy a komentáře budou:-)
Nejprve ale více o účelu přístroje. S objektivem 23mm přístroj spadá do kategorie reportážního nářadí. Je třeba vzít v potaz crop faktor 1.5× a dostáváme klasickou „pětatřicítku“. Tedy objektiv příliš široký na klasické portréty, příliš úzký na krajinné celky – a jak už víme i z předchozí generace – příliš měkký a s malým zvětšením na macro a close-up. Nevysvětlujte si to špatně – objektiv je skvělý a ostrý, jen u makra to neplatí, na to zkrátka nebyl dělán.
![]() |
Zpočátku mnoho fotografů váhalo nad smysluplností podobného přístroje. Stojí to jako zrcadlovka a nenabízí to její variabilitu. Je to jako si koupit DSLR a pak na ní vteřiňákem přilepit širokáč (a to ještě „nudnou“ pětatřicítku). A k tomu modely X100 trpěly zpočátku na firmwarové chyby. Navíc to vypadá jako foťák po dědovi a vy tak nevypadáte jako seriózní fotograf, ale jak nějaký hipster.
Ale takové uvažování se ukázalo jako liché. Kdyby nebylo, neměli bychom dnes třetí generaci a spoustu věrných fanoušků této řady (a že není jednoduché kolem digitálu = spotřebního zboží vytvořit komunitu).
To, že nevypadáte jako klasický fotograf s černou zrcadlovkou, je naopak pro spoustu lidí výhoda, protože malou stříbrnou krabičkou lze vyfotit ledacos ledaskde, kde by zrcadlovka (či cokoliv s vyčnívajícím objektivem) znervózňovalo lidi či bylo vůbec příliš nápadné.
Navíc se tato řada dokázala prosadit i vedle různých malých bezzrcadlovek, jejichž účel i efekt je podobný, ale s přidanou hodnotou výměnných objektivů.
![]() |
Čím je obliba X100 dána?
Myslím, že je zde několik faktorů:
Hybridní hledáček
Ten má řada X100 již od první generace. Volné přepínání mezi
průhledovým optickým s překrytými informacemi na průhledném LCD a plně
elektronickým je bezvadná věc, kterou zatím žádný jiný fotoaparát
v takové míře nenabídl (stájový kolega X-Pro 1, ale novinka X100T ho
v dotaženosti hledáčku překonává) Více si o něm povíme dál.
Kompaktní rozměry
X100/S/T není mýdlová krabička ale pořádný kus foťáku – nicméně
nikde z něj nic nepřečnívá a je kvůli nevysouvacímu objektivu velmi
skladný. Díky většímu tělu je ale dost místa na pohodlné držení a
ovládání.
Pevný objektiv
Co se zdá být největším limitem přístroje ve skutečnosti zjednodušuje
práci. Netřeba přemýšlet nad tím, jaké ohnisko použiji – je to svým
způsobem osvobozující, nemuset zoomovat. Navíc vás to nejvíce naučí. Kdo
nevěří, zkuste to i s DSLR a uvidíte sami. Na chvíli si zakažte zoomy a
nasaďte pevný záklaďák nebo mírný širokáč. Zkuste ho vytáhnout na
různé příležitosti – tam, kde obvykle používáte 18 – 55 nebo
24 – 70.
Retro design
Zkrátka se líbí – v záplavě beztvarých černých hrbolatých
přístrojů byl už první X100 jako zjevení. A byť už se trochu okoukal,
stále ještě má něco do sebe.
Nenápadnost
Před zrcadlovkou budou lidi uhýbat, hledáčkový kompakt je bude stresovat
méně. Navíc nikdo nepozná, že jste světový reportážní fotograf
pracující pro lifestylové deníky s milionovými náklady; budete vypadat
spíše jako hipster nebo jako fotřík se starým fotoaparátem… zkrátka
podle celkové vizáže:-))))
Obrazová kvalita
Ať si kdo chce co chce říká, je dobrá. X-Trans funguje, 16Mpx je pořád
dost, přístroj kdovíjak nešumí a objektiv je velmi dobrý. Barvy jsou
kapitola sama pro sebe a nastavování barevného režimu podle imitací
klasických emulzí je bezva věc (Provia, Velvia, Astia, nově Classic Chrome
(aka Kodachrome ale psst!) PRO Neg Hi, PRO Neg. Std, Monochrome, Monochrome +
žlutý filtr, Monochrome + červený filtr, Monochrome + zelený filtr,
sépie).
Centrální závěrka
Tohle vaše zrcadlovka neumí:-)
Centrální závěrka je tichá, nekope a nemá omezení pro synchronizaci
s bleskem. Mechanicky zvládá až 1/4000s. Kratší časy pak řeší
elektronická, do které se samozřejmě bleskat nedá. Nevýhoda je pak
omezení krátkých časů při otevřené cloně, kde se dá s jistotou fotit
jen na 1/1000s. Více
v tomto článku.
(pokračování na další stránce)
A teď tedy: Co nového od minule?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1) Vylepšený hledáček.
Nový LCD panel elektronického hledáčku přináší třeba automatický jas.
Ale to není ta největší novinka – té se dočkal hledáček optický
(pamatujme, že X100T má oba!). Do něj přibyla vysouvatelná lamela
v pravém dolním rohu, na kterou se i v optickém hledáčku může
promítat digitální obraz. Třeba elektronický dálkoměrný klín pro
ruční ostření nebo zvětšený náhled zaostřené oblasti. Když jsme
u ostření – můžete si i změnit barvu Peakingu.
2) Širší rozsah korekce expozice.
Netřeba rozepisovat: +3/-3 je lepší, než +2/-2.
3) Elektronická závěrka s rychlostí až 1/32000s.
Než napíšete, že to není potřeba, zkuste někdy fotit s malou hloubkou
ostrosti na ostrém slunci (což občas člověk skutečně dělá). Zvlášť,
když je vaše základní ISO 200.
4) Wi-Fi.
Bez komentáře – kdo to dnes nemá, jako by nebyl. Přenos souborů do
chytrého zařízení či dálkévé ovládání přístroje jsou příjemné
funkce.
5) Lepší displej.
Větší úhlopříčka, vyšší rozlišení (1040000 bodů vs. 460000 bodů)
a lepší obnovovací frekvence.
6) Mezikroky clony.
Již není třeba nastavovat clonu na objektivu jen v celých krocích (a
mezikroky nastavovat zvlášť voličem). Clonový kroužek má clonu
nastavitelnou po 1/3 kroku.
7) Vylepšené ovládání.
Knoflíky jsou ergonomičtěji rozmístěny a roller je skutečný roller, ne
kolíbka.
8) Classic chrome.
Pokud fotíte do JPG, jistě oceníte další barevný režim, tentokrát
imitující klasický reverzní film Kodachrome.
![]() |
9)Větší rozšíření ISO.
51200 vs. 25600.
10) Možnost upravit si Rychlé menu k obrazu svému.
Ne každý chceme mít v rychlých volbách ty samé nabídky, protože ne
všichni používáme stejné funkce. Takže opět změna k lepšímu.
Jinak je většina při starém, viz naše recenze X100S.
Nyní se podívejme na pár testovacích obrázků, které vám přiblíží, jakou kvalitu fotek můžete od přístroje čekat:
(pokračování na další stránce)
Obrazová kvalita
Šum při různých citlivostech:
![]() |
Pro srovnání velikosti výřezu náhled zdrojového obrázku:
![]() |
Odšumování v JPEG drží šum „na uzdě“ při všech nativních citlivostech, samozřejmě za cenu detailů, kterých z RAW vytáhnete víc. Opět platí, že přístroj je dobře použitelný i pro kritickou práci určitě až do ISO 3200…
Reálná scéna na ISO 3200:
![]() |
Úhel záběru:
![]() |
Úhel záběru odpovídá objektivu 35mm na kinofilmu. Jedná se o typické reportážní ohnisko – ani moc široké, aby moc zkreslovalo, ale dostatečně široké na fotografování lidí i s jejich prostředím.
Kresba:
![]() |
Při ostření na delší vzdálenosti má objektiv výbornou kresbu. Ostrý výstup z čipu bez AA filtru situaci rovněž pomáhá.
Makro (či spíše close-up):
![]() |
Při makru je objektiv bohužel měkčí – holt na to není přístroj primárně zaměřen.
Aberace:
![]() |
Na kontrastních hranách v rozích obrazu při plné světelnosti viditelné. Po zaclonění (zde F8) jen v náznaku:
![]() |
Video:
Video zde (YouTube.com):
Framegrab z tohoto záznamu v plném rozlišení:
![]() |
Pokud vás video zajímá prioritně, přístroj X100T příliš nedoporučuji. Kvalita videa z X-Trans senzoru nedosahuje úrovně nejlepší konkurence.
(pokračování na další stránce)
Ukázkové fotografie:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Závěr:
Nečekejte revoluční fotoaparát, kterým byla první generace. Nečekejte
nový revoluční senzor, jako přinesla druhá generace. Čekejte spíše
evoluci – výrobce šel cestou „proč spravovat co není rozbité“ a
naservíroval nám X100S II :-)
Tento je ale skutečně v mnohém lepší, než předchůdce, takže pokud
byste měli mezi těmito přístroji váhat, kloňte se spíše k
„téčku“.
Nicméně i „téčko“ je na trhu již delší dobu, takže se nechme
překvapit, co přinese generace další. Po příjemném, ale decentním
upgradu se možná bude zase konat revoluce. Uvidíme…