Fotoaparát.cz

BARVA JAKO SYMBOLICKÝ I LÉČIVÝ JAZYK 3. ČÁST, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 9. DÍL

Devátý díl seriálu "Škola barvy od Mistra Jana Pohribného" je věnován 3. části tématu BARVA JAKO SYMBOLICKÝ I LÉČIVÝ JAZKY. Cvičení: Zkuste symbolizovat barvou, ale i námětem, který budete fotografovat klid a mír.

ZELENÁ

je temná, vlhká, barva rostlinného světa.

Asociace: zeleň, les, tráva, mech, vojenská uniforma, peníze.

Symbol: naděje, míru, mládí, rozkvětu, svěžesti, klidu, přírody, ráje (islám).

Působí: uklidňujícím dojmem, svěže, přátelsky, uspokojuje, tlumí hluk, ale také navozuje chlad a vlhkost; ve světlé formě může působit až jedovatě.

Léčí: má výrazně zklidňující účinky. Tiší zánětlivá onemocnění, vředy, zmírňuje srdeční bolesti, vysoký tlak, vyčerpanost, pomáhá při poruchách spánku, účinná při očních onemocněních. Výtvarně: barva, která má ve spektru poměrně úzce vymezenou oblast (na rozdíl např. od červené), ale ústřední postavení díky maximální citlivosti našeho oka na tuto barvu (výsledek evoluce, neboť díky chlorofylu je to barva na Zemi nejrozšířenější). Některé indiánské kmeny mají až na 200 výrazů pro různé odstíny zelené.

Užití: zelená opticky omlazuje, má regenerační účinek na druhé. Protože vyvolává dojem mladosti, není barvou zkušenosti (greenhorn – zelenáč), odpovědnosti, a proto není reprezentativní barvou v oblékání. Pohled na zelený oděv může však být stejně příjemný, jako je oku přijemný pohled na zelenou louku apod. Výjimku může tvořit khaki odstín zelené užívaný k vojenským účelům, který má chránit, maskovat svého nositele nebo na co je použita. Tmavší odstíny zelené zase bývají spojovány s bankovnictvím a finanční sférou.

Zelená se pojí především se zdravím a přírodou, a jak bylo řečeno, vzbuzuje pocit vnitřního klidu. Např. barva některých potravin má symbolizovat právě tuto cestu. Pro účely zeleného marketingu (připomeňme například přebarvení tradičního červeno-žlutého loga McDonald’s na zeleno-žlutou, kterým chtěla společnost poukázat na své inovace na ekologickém poli) je zelená aplikována na vše, co je alespoň trochu ekologické – od domácích spotřebičů šetrných k životnímu prostředí, přes bionaftu až po potraviny, které jsou k tomu ještě navíc určitě bio. Zelená se dostala nejen na státní vlajky většiny muslimských států (symbol islámského ráje a oblíbená barva proroka Mohameda), ale je i v názvu politických stran, které to myslí s přírodou alespoň trochu dobře.

MODRÁ

je studená (až do 17. století však řazena k teplým barvám), vlhká, ve světlých odstínech lehká až nehmotná, klidná, vážná barva. V současnosti patrně nejoblíbenější barva (zejména v odívání) v západní společnosti, barva takřka bez negativních emocí.

Asociace: voda, led, dálka, mořská hloubka, kov, důvěra, spolehlivost, melancholie, smutek.

Symbol: věrnosti, míru, mezinárodních organizací (OSN, UNESCO, EU atd.), bezpečí, rozjímání, víry, Panny jako Královny nebes (Panna Marie v křesťanství), slitování, mateřství, bohyně lásky Venuše (antika), nesmrtelnosti (Čína), oblohy, nekonečnosti, prázdnoty, zdrženlivosti, chladu.

Působí: otevírá mysl, povzbuzuje intuici, touhu a snění, vzpomínky.

Léčí: všechny „horké“ nemoci či horečnaté stavy lze mírnit pomocí modré. Hodí se nejen k ochlazení, ale též uklidnění nervové soustavy, k obnově i ochraně. Působí antibakteriálně, proto je účinná při hnisavých procesech, kožních i očních infekcích, a rovněž při popáleninách, bolestech zad, disfunkci štítné žlázy, překrvení či dokonce krvácení. Mj. modrá křesla v letadlech potlačují nevolnost, kterou naopak může evokovat žlutá barva. V Japonsku i jiných zemích je testováno modré „zklidňující“ osvětlení nástupišť vlaků k potlačení stále rostoucího počtu sebevražd.

Výtvarně: malíř Yves Klein (1928 – 1962) se mj. proslavil svými monochromatickými sytě modrými obrazy, a plastikami, které vyvolávají dojem potlačení distance mezi divákem a obrazem. Svou zvláštní ultramarínovou modř si nechal patentovat pod názvem IKB (International Klein Blue).

Užití: má uklidňující efekt a zároveň vyvolává pocity autority, bezpečí a úspěchu. Oblíbená barva nadnárodních institucí, které se starají o druhé, stejně tak společností, které se chtějí profilovat racionálně, důvěryhodně. Ve své komunikaci nechtějí působit invazivně, ale naopak zdůraznit kvalitu svého produktu. Světlejší odstíny působí svěžím, nápaditým dojmem, tmavší inklinují více k tradici, solidnosti a důvěryhodnosti. Modrá se příliš neužívá v potravinovém průmyslu – ani v přírodě nejsou potraviny v odstínech této barvy prakticky přítomné. Logicky tedy nevyvolává asociace k jídlu, naopak naši chuť k jídlu tlumí. Také z tohoto důvodu, vedle stimulace produktivity a soustředěnosti, bývá modrá (resp. její světlé odstíny) vedle bílé nejpoužívanější barvou v kancelářích.

Technicky: sytost modré oblohy byla po řadu dekád určujícím faktorem kvality a výjimečnosti diapozitivních materiálů fy Kodak a vžilo se onačení „Kodakova modř“. Tendence podat některé barvy na fotografii sytější, než byla skutečnost, platí u modré barvy (barvy nebe) do značné míry dodnes.

FIALOVÁ

obsahuje dynamiku, impulzivnost červené a oddanost a klid modré. Je to barva zklidnění mysli a meditace. Zosobňuje snění a vysoké ideály (barva snílků).

Asociace: soumrak, obloha před bouří, květiny (levandule, fialky).

Symbol: tajemného, nevědomého, mystiky, rituálu, pokání, hloubky, tíže ba smrti, ale také vznešenosti, majestátu (duchovní, světská moc), bohatství.

Působí: smutně, pasivně, ale někdy vyvolává neklid a odcizení, může být až ponurá, záhadná ba teatrální. Červenofialová symbolizuje duchovní moc. Světle fialová je barvou individuálnosti, originality, zároveň však není vyzývavá. Působení fialové je závislé na tom, zda je více nakloněna k modré nebo purpurové (červené), stejně tak na stupni světlosti. Jako spirituální barva působí na nevědomí, dodává duchovní síly a poznání, je barvou inspirace. Její obliba také souvisí s hormonálním stavem (oblíbená zejména v pubertě, těhotenství).

Léčí: neurózy, deprese, migrény, pomáhá při alergiích, astmatu, vypadávání vlasů, poruchách spánku, lze ji považovat za přírodní sedativum. Je to mj. barva nejvyšší tzv. korunní čakry – Sahasrary, centra naší spirituality. Její zablokování má za následek sklon k materializmu, absenci tvořivosti a duchovních hodnot.

Výtvarně: fialová ve své neředěné podobě má nejblíže k černé, je nejtmavší (viz světelný kontrast), nejhlubší a nejtěžší z barev. V. Kandinskij o ní v r. 1911 napsal: „Fialová je smutná a dokonce smuteční. Fialová je vlastně ochlazenou červenou. Působí proto poněkud křečovitým, vychladlým (struska!) a smutným dojmem, bývá pokládána za barvu starých žen.“Současné výzkumy však poukazují na oblibu této barvy rovněž u adolescentních dívek. Časy se mění.

Užití: O svém nositeli řiká, že není průměrný.Ve své světlejší a teplejší formě podtrhává ženskost a jemnost. „Troufni si na jemnost“, byl mj. slogan, který provázel kampaň na čokoládu Milka, která představuje již klasický vzor užití fialové („jsem výjimečná“)v o­balovém designu.

HNĚDÁ

bývá spojována s tělesnou smyslností, ale také s potřebou jistot, pohodlí, touhou „zapustit kořeny“.

Asociace: země, hlína, dřevo, chudoba, uniforma, knihovna.

Symbol: jistoty, solidnosti, spolehlivosti, průměrnosti, usazenosti, tradic, pokory, oděv řádu Františkánů, ale také nacismu (Hnědá revoluce), hrdosti na vše, co je africké.

Působí: nenásilně, smířlivě, mlčenlivě, nevtíravě, ale také nevýrazně až nudně. Je to barva velmi realistická, evokující představu jistoty, pořádku, domova a tradic.

Léčí: hnědá je barvou ochrannou, jak po fyzické tak psychické stránce. Vstřebává bolest, zvyšuje základní síly, uvolňuje bolesti končetin, páteře, zažívání. Je to barva vhodná i k léčení zvířat a země.

Výtvarně: hnědá patří k nejstarším barvám použitým ve výtvarném umění (jeskyně Lascaux, Altamira aj.). Hnědá se svými odstíny je klíčovou barvou řady renesančních a barokních umělců (např. Rembrandt van Rijn, Caravaggio) zejména při tvorbě efektu chiaroscura (šerosvitu). Impresionisty však až na výjimky (Gauguin, van Gogh) nepříliš oblíbená barva. Ve fotografii nejrozšířenější transformace černobílé fotografie do barevného odstínu pomocí tónování (viz např. kapitola Přemýšlejte černobíle).

Užití: hnědá pro svou nevýraznost, usazenost a poměrně malou oblibu (viz díl Proč modrá vítězí nad oranžovou?) nehraje příliš důležitou roli v marketingu či reklamě. Přesto je to tradiční barva významných firem, jako je např. UPS, kde mj. hrála roli i praktičnost – snadno se udržuje čistá. Nízká popularita hnědé pravděpodobně plyne i z jejího užití pro vojenské uniformy (nejvíce v pískovém odstínu tzv. khaki) a zejména asociací k hnědým uniformám nacistů. Oblibu nachází u vyznavačů „přírodního“ přístupu k životu či při volbě přírodních materiálů v domácnosti nebo vybavení pracoviště.

Cvičení: Zkuste symbolizovat barvou, ale i námětem, který budete fotografovat klid a mír.