Nástupce modelu Panasonic FZ5 - model Panasonic DMC-FZ7 - je očekávaným přírůstkem do rodiny stabilizovaných ultrazoomů. Jak se liší od předchozího modelu, co převzal z modelů vyšších, jaké snímky s ním lze pořídit a jaké ne, to vše se dozvíte v následujícím redakčním testu, ke kterému nám fotoaparát zapůjčila firma Panasonic.
Stručná charakteristika
Panasonic DMC-FZ7 je kompaktní 6Mpx fotoaparát s 12× optickým zoomem.
V základním balení najdete fotoaparát, adaptér na objektiv se závitem
52 mm, sluneční clonu, speciální Li-Ion baterii, nabíječku, potřebné
kabely, řemen na zavěšení na krk, CD se softwarem, tištěný manuál a
16 MB SD kartu. Doporučená cena při uvedení na trh v březnu 2006 by
měla být 12 995,– Kč.
Tělo a ovládání
fotoaparátu
Aparát s rozměry 112,5×72,2×87,8 mm a hmotností 356 gramů (včetně
baterie a karty) je jednoznačně nástupcem modelu FZ5. Základní design je
s předchůdcem velmi podobný, naleznete však rozdíly. Jedním je větší
vzdálenost vyklopeného blesku a druhým pozměněné ovládání. Objevilo se
potvrzovací tlačítko SET, které mi u FZ5 chybělo a přibylo tlačítko
rychlé volby realizované joystickem. Pro někoho možná zvláštní prvek,
ale je především dokonale funkční. (Dokonce to není novinka, model FX1 jej
má také.)
Na horní stěně je otočný volič, který má 9 pozic – P, A, S, M,
makro, režim videa, scénický režim, tzv. „režim srdíčko“ a režim
přehrávání. Režim srdíčko je uživatelsky nejjednodušší, prakticky
nemusíte nic nastavovat. Vedle je tlačítko režimu stabilizace a tlačítko
pro přepínámí mezi automatickým a manuálním ostřením. Spoušť je
uprostřed ovládací páčky zoomu.
 |
 |
Konektor napájení, A/V konektor sdružený s USB 2.0, najdeme na levé
straně pod plastovým krytem. Na dolní straně je prostor pro SD kartu a
baterii, krytý společným krytem a vedle je kovový stativový závit
umístěný uprostřed dolní stěny, tedy mimo osu aparátu. Je-li aparát na
stativu, nelze baterii s kartou vyměnit. Zadní straně dominuje 2,5" LCD
displej. Nahoře zleva do prava tlačítko vyklopení blesku, EVF s dioptrickou
korekcí, tlačítko LCD/EVF pro přepínání zobrazení z LCD do hledáčku a
tlačítko zapnutí. Pod ním je tlačítko rychlého přístupu. Níže je
tlačítko pro zobrazování množství informací na LCD (EVF). Poslední
samostatně stojící tlačítko je tlačítko pro režim snímání. Ostatní
tlačítka tvoří standardní čtyřpolohové tlačítko s potvrzovacím
tlačítkem uprostřed. Těmito tlačítky se volí bracketing, režimu
rychlého prohlížení, režimu blesku a samospouště.
LCD, hledáček a CCD
2,5" LCD má rozlišení 114 tisíc bodů, což je standardní hodnota. Byl
výborně čitelný jak za slunného počasí, tak za sníženého osvětlení.
Má celkem tři rozdílné možnosti zobrazovaní – normální režim, režim
za vysokého osvětlení (zvýší skokem jas) a režim pro zobrazování při
držení nad hlavou, tedy při pohledu šikmo zdola, což je velmi zajímavá
funkce.
Elektronický hledáček má rozlišení také 114 tisíc bodů.
Samozřejmostí je dioptrická korekce, zde v rozsahu – 4D až + 4D. Osobně
bych uvítal zdánlivou velikost EVF větší. Zde je shodná s modelem FZ5 a
tedy menší než u FZ30. Nicméně důsledkem je ostré zobrazení bez
viditelných jednotlivých pixelů. Porovnal jsem také subjektivně
„světelnost“ hledáčku s dalšími ultrazoomy a konstatuji, že je
výtečná.
CCD je 6Mpx čip (6,37 Mpx celkem) velikosti 1/2,5" s maximálním
rozlišením 2816×2112 bodů. Nižší rozlišení jsou 2304×1728, 2048×1536,
1600×1200, 1280×960, 640×480. Při poměru stran 3:2 je k dispozici
rozlišení 2816×1880, 2048×1360 bodů. Při poměru 16:9 2816×1584,
1920×1080.
Objektiv a ostření
Aparát disponuje objektivem Leica. Se svou světelností 2,8 –
3,3 patří mezi špičku v oblasti kompaktních elektronických zrcadlovek.
Jeho rozsah v přepočtu ke kinofilmu je 36 mm – 432 mm. Nejmenší
zobrazená plocha je při 36mm ohnisku 42×32 mm, při snímání z cca 5 cm.
Při 432 mm ostří od cca 1m a nejmenší plocha je 9×7 cm. Rychlost a
kvalita ostření je výborná, stačí i nízká intenzita osvětlení.
V absolutní tmě pomůže přisvícení diodou. Součástí fotoaparátu je
i adaptér clony se závitem 52 mm a přes konverzní adaptér (nutno
dokoupit) můžete použít předsádky určené pro model FZ30. Na rozdíl od
FZ5 aparát disponuje manuálním ostřením. A i když není vidět obraz
„ostrý“, je vidět, kdy je maximálně kontrastní. Při ostření
ukazuje graficky i hloubku ostrosti. V testu najdete snímky
s manuálním ostřením, kdy automatika zaostřit nedokázala. Závěr
o použitelnosti manuálního ostření si podle nich udělejte sami.
Provozní časy a výdrž
fotoaparátu
Protože jsem potřeboval mít fotoaparát neustále připravený, nedovolil
jsem úplné vybití baterií. 300 snímků při 20% použití blesku,
neustálém prohlížení a natočení několika minut videa pro baterie není
problém. Kapacita byla ještě dostatečná. Prochladnou-li baterie po
částečném vybití (cca 50 snímků) na teplotu cca –7 °C (6 hodin
v této teplotě), fungují naprosto bez potíží a naexponují minimálně
dalších sto snímků při okolní teplotě stále pod bodem mrazu.
Snímek v režimu P s automatickým ostřením za dobrých světelných
podmínek (včetně reakční doby na podnět)
- bez blesku bez namáčknutí 0,6 s
- bez blesku s namáčknutím 0,2 s
Sekvence je exponována frekvencí 3 sn./s (max. sedm snímků
v maximální kvalitě jpg) nebo frekvencí 2 sn./s až do zaplnění karty
podle zvoleného režimu.
Rychlost ukládání snímků v nejvyšší kvalitě JPG nijak neomezuje
potřebu další rychlé expozice.
Blesk
Vestavěný blesk má při ISO Auto a nejširším ohnisku dosah od 30 cm do
6 m. Lze nastavit všechny běžné režimy. K dispozici je pouze spouštění
na první lamelu, tedy při otevření závěrky. Připojení externího blesku
není možné.
Nastavení a funkce
fotoaparátu
Funkce dostupné na těle aparátu
Režimy dostupné na otočném voliči jsou naprosto běžné a běžných
vlastností. Scénických režimů je k dispozici šestnáct – například
portrét, sport, krajina,noční krajina, noční portrét a další. Posledním
scénickým režimem je „Vysoká citlivost“, při kterém je k dispozici
ISO 800, ISO 1600 a ISO Auto (800–1600). Tento režim má nesporné výhody
i jasná omezení, jak uvidíte u testovacích snímků. Pro nejméně
zkušené uživatele je určen režim „Srdíčko“.
 |
 |
Aparát umožňuje použití časů od 60 s do 1/2000 s a clon od F8 do
F2,8. Nelze použít jakoukoliv jejich kombinaci. Možné kombinace závislé
na režimu expozice naleznete v manuálu. Při režimu makro se expozice
nastaví automaticky, ale lze ovlivnit clonu a současně čas pomocí
joysticku. Další důležitou funkcí je kompenzace expozice v rozsahu +/- 2EV
s krokem 1/3 EV. Dále volba bracketingu v rozsahu +/-1EV po 1/3EV. Všechny
tři snímky se exponují po jediném stisku (bez držení) spouště. Volba
bracketingu blesku je na steném místě. Na témže tlačítku lze jemně
nastavit vyvážení bílé po předchozí „hrubé“ volbě v menu. Ze
sekvenčních režimů lze volit rychlou sekvenci (nejvýše sedm snímků
frekvencí tři snímky za sekundu) nebo pomalou sekvenci (nejvýše sedm
snímků s frekvencí dva snímky za sekundu) a režim nekonečného snímání
(dva snímky za sekundu do zaplnění karty). Hodnoty platí při nejvyšším
rozlišení pro nejvyšší kvalitu ve formátu jpg. Při citlivostech ISO
800–1600 se frekvence snímání snižuje. Což je způsobené úpravou
snímků. Při použití sekvenčních režimů nelze použít blesk a nelze
ukládat do formátu TIFF. Na horní straně je tlačítko pro změnu druhu
stabilizace – vypnutá stabilizace, stabilizace stálá, stabilizace
v okamžiku expozice.
Tlačítko rychlé volby – joystick – umožňuje okamžitý přístup
k nejpoužívanějším funkcím a například i změnu expozičních hodnot
(např. při režimu makro tak můžeme po namáčknutí spouště měnit clonu
a tím hloubku ostrosti). Mezi dostupné funkce patří (v režimu snímání)
vyvážení bílé, citlivost, rozlišení a druh komprese. Bohužel listování
v Menu nepodporuje a je nutné použít „stará“ tlačítka.
Funkce dostupné v menu
Z podstatných pro režim fotografování lze v menu volit vyvážení
bílé – včetně dvou manuálních nastavení, citlivost
(80,100, 200, 400 ISO). Hodnota 800 a 1600 je dostupná pouze jako scénický
režim. Dále formát obrazu (4:3, 3:2, 16:9), rozlišení (hodnoty na začátku
článku), kvalitu uložení snímků (tiff, 2 stupně komprese jpg), zvukové
poznámky (MOV formát), režim měření expozice (poměrové měření, se
zdůrazněným středem, bodové měření), systém zaostření (9ti bodový
autofokus, rychlý 3í bodový autofokus, rychlé ostření na středovou
oblast, středová oblast zaostření, bodové zaostření), kontinuální
ostření, barevné efekty (teplý tón, studený nádech, černobílý obraz,
sepie), nastavení snímku (ostrost, saturace, kontrast a redukce šumu ve
třech krocích). Funkce Animace umožňuje tvorbu videa z exponovaných
snímků. Poslední volba přizpůsobuje fotoaparát nasazeným předsádkám.
Reakce na potvrzení tlačítkem SET je doplněná grafickou změnou položky,
což vytváří znatelnou prodlevu.
 |
 |
V Setupu najdeme z podstatnějších voleb nastavení druhu zobrazení při
manuálním ostření, režim USB (PictBridge, PC), zvýraznění
přepalů a volbu jazyka. Aparát disponuje českým menu, jehož
některé položky nejsou vhodně formulované a pokud vím, budou
přepracovány. Osobně však dávám přednost zažitému menu v anglickém
jazyce.
Video
Fotoaparát disponuje pro záznam ozvučeného videa ve formátu MOV
rozlišením 640×480 bodů, případně 320×240 bodů s možností volby
30 snímků či 10 snímků za sekundu. Natáčet lze do zaplnění karty.
Netradiční je volba širokoúhlého rozlišení 848×480
bodů. Nelze použít žádný zoom, zůstává ohnisko zvolené
v okamžiku počátku záznamu (včetně možnosti použítí digitálního
zoomu). Máte také možnost naexponovat fotografie tak, že je fotoaparát
spojí do videosekvence s vámi vybraným počtem snímků za sekundu (volba
Animace v Menu).
Prohlížení fotografií
Prohlížení fotografií je intuitivní a velmi jednoduché s běžnými
možnostmi. V režimu rychlého náhledu po stisku tlačítka REVIEW lze
fotografie prohlížet a zvětšit. Po volbě prohlížení na hlavním voliči
se zobrazí po stisku tlačítka MENU širší možnosti práce se snímky (viz.
obrázky). Obrázky lze otáčet, označit je pro tisk (DPOF), nechat je
zobrazovat postupně za sebou, či k nim přidat zvukovou poznámku (MOV
formát). Zajímavé jsou rozšířené možnosti práce s fotografiemi –
změna velikosti a ořez. Množství zobrazených informací ovlivníte
tlačítkem DISPLAY. Zobrazit lze mj. histogram. Poslední volbou v Menu je
formátování karty, které bych očekával spíše v Setupu.
Připojení k PC a tiskárně
Aparát podporuje režim přímého tisku PictBridge a připojení k PC jako
zařízení USB Mass Storage. O propojení se stará rozhraní USB 2.0. Druh
zařízení, k němuž se aparát připojuje se volí v Setupu.
Testovací fotografie
Snímky byly pořízeny výhradně do formátu jpg s nejnižší kompresí a
následně zmenšeny na 600×450 bodů a zkomprimovány v ZPS8 tak, aby jejich
velikost byla cca 200kB.. Exif je u všech fotografií (i u výřezů). Ty
ukazují podstatné vlastnosti snímku a jsou uloženy s maximální kvalitou
(97%-99%) s přihlédnutím k velikosti snímku. Rozdíl mezi originálním a
přeuloženým výřezem není pozorovatelný (při zobrazení 1:1). Název
fotografie charakterizuje, co lze na ní zjišťovat především. Po kliknutí
na náhled se zobrazí další charakteristika snímku.
Vyvážení bílé
Vyvážení bílé barvy slouží buď pro výborné nastavení barevnosti,
nebo pro „hrátky“ s barvami. Máme dokonce dvě možnosti uložení
vlastního vyvážení bílé.
Blesk, ostření
Pokrytí bleskem je výtečné. Vzdálenost k zadní stěně je cca
12 metrů. Při 432mm ohnisku již selhala automatika ostření, manuální
ostření ji nahradilo velmi dobře.
Kresba,detaily, ostrost
Protisvětlo
Pouze v přímém protisvětle se objevují běžné reflexe.
Aberace
Při běžných scénách je aberace minimální, najdeme ji pouze při
maximálních ohniscích v míře, která odpovídá ultrazoomovým
fotoaparátům
Sport
Častá otázka: „Jak se fotí sport?“ Ukázky z hokeje na ni odpoví.
ISO je použitelné až do maximální hodnoty a zajistí tak krátké časy.
Při nejnižších hodnotách ISO pomůže světelný objektiv. A když se
dostaneme u nejdelších ohnisek ke krátkým časům, pomůže stabilizátor.
Jak moc je pak na scéně pohybová neostrost, je rychlosti sportovců.
Ostření bylo za daných podmínek subjektivně pomalejší než USM objektivy,
ale srovnatelné s objektivy zaostřovanými z těla DSLR. Při pomalých
akcích rozhodně dostačovalo. Při očekávání rychlé akce, stačilo
přepnout na manuální ostření, předostřit a spolehnout se na značnou
hloubku ostrosti.
Stabilizace
Optická stabilizace zajistí, že „udržíte“ časy až o tři clony
delší, než bez stabilizace.
Barevné režimy
Standardní nastavení barevných režimů u značky Panasonic.
Kresba, detaily
První snímek je k dispozici v originální kvalitě.
Šum
Následující snímky (12×) jsou v originální kvalitě.
Jak je u této velikosti čipů obvyklé, s rostoucí citlivostí roste
i šum snímku. Do hodnoty ISO 200 neznatelně, do ISO400 jej při dobré
expozici na rozměru snímků 10×15 cm budete hledat také obtížně. Při
nadstandardním ISO 800 – 1600 musíte počítat se značnou ztrátou
detailů. Tyto hodnoty se hodí při focení scén bez detailů, nebo scén
s vysokým kontrastem. Nehodí se pro snímky s malým rozdílem jasů a
snímky s mnoha detaily. Berme tedy ISO 800 – 1600 při splnění
požadovaných podmínek jako dobrou vlastnost fotoaparátu.
Makro
Makro je zajímavé především na „dlouhém konci“, kdy při 432mm
ohnisku je ze vzdálenosti cca 1metr nejmenší snímaná plocha cca 7×9cm.
Což je vhodné na focení vážek či motýlů. Na „krátkém konci“ je
třeba se dostatečně přiblížit, což je zase vhodné například pro
snímky rostlin.
Děti
Děti :-). Zde není co dodat.
Závěr
FZ7 je kvalitní fotoaparát s jednoduchým ovládáním, který zvládne
vše, co si fotograf od dané kategorie aparátů může přát a ještě
i leccos navíc. Snímky svou kvalitou nevybočují z řady, ale některé
možnosti fotoaparátu již ano – ve specifických případech použitelné
vysoké ISO až 1600, vyšší výkon blesku. Jistě se u čtenářů tento
fotoaparát setká s požadavky, jejichž splnění by jej řadilo mezi
nejvyšší třídu (kratší ohnisko, výklopné LCD, RAW, možná stereo zvuk
při videu?). Cenou ovšem míří jinam. Za doporučenou cenu 12 995,– Kč,
za níž bude možné fotoaparát již v březnu získat, je tento aparát
v některých ohledech velmi zajímavý. Vzhledem k 52 mm závitu na
adaptéru, který je součástí balení, lze navíc jeho možnosti rozšířit
použitím cenově dostupných filtrů a s pomocí redukce i originálních
předsádek. Protože se nejedná o nijak velký aparát, lze jej mít
neustále při sobě. Funkci videokamery zvládne také velmi dobře. Kvalita
fotografií je výborná, pouze v extrémních případech se projevují neduhy
ultrazoomového objektivu, případně značná redukce šumu
u nadstandardních hodnot ISO.
Klady |
Zápory |
objektiv |
ISO 800 – 1600 mimo standardní nabídku |
stabilizátor obrazu |
joystick nelze použít vždy (viz. text) |
dlouhá výdrž baterie |
nutnost dokoupení redukce pro předsádky |
možnosti nastavení |
prodleva po potvrzení tlačítkem SET |
dosah blesku |
|
Děkuji firmě Panasonic za
zapůjčení fotoaparátu Panasonic DMC-FZ7 k redakčnímu testu.