
Dostal jsem nabídku napsat článek o fotografování aktů tak, jak ho vidím já. Už jsem o tom přemýšlel delší dobu. Dotazů, jak a čím, bývá někdy více než dost. Moje první a nejdůležitější rada zní: "Musíte vědět, co chcete. Jít si za tím tvrdě a nedat na to, co říká okolí. Učit se dívat, studovat lidi a světlo každou možnou chvíli a pořád dokola zkoušet a zkoušet a co nejvíc se zdokonalovat!"
Fascinace lidským tělem, důvody „proč vlastně“, výběr techniky, prvotní problematika – shánění modelu.
Teď ale tedy něco konkrétnějšího. Proč chcete fotit akty? Chcete si
vyfotit svoji partnerku (partnera) a nechat si potom fotografie jen sami pro
sebe jako vzpomínky? Mimochodem velmi častý důvod dotazů „jak na to“.
Nebo na sebe chcete upozornit fotografiemi nahých slečen? A nebo snad dokonce
chcete fotit proto, že vás lidské tělo fascinuje a máte pocit, že je to ta
pravá možnost vašeho sebevyjádření, a proto chcete fotit jak ženské tak
mužské akty?
Stačí se podívat, jak málo je mužský akt zastoupen a člověk se
neubrání pocitu, že převládají spíše jiné důvody, než snaha
používat lidského těla jako hlavního tématu své tvorby. Uznávám sice,
že mužský akt je (alespoň pro mne) mnohem těžší, ale to v žádném
případě neznamená se od něho oprostit, spíše naopak! Rovněž převládá
názor (dle mého názoru zcela mylný), že by mělo jít v aktu jen
o znázornění krásy. Proboha proč? Lidské tělo se dá přece používat
takřka abstraktně nebo prostě a jednoduše jako dokonalá forma pro hraní si
se světlem. Časté jsou názory, že některá fotografie ženského aktu je
málo „ženská a ladná“, ale proč? Podívejte se do historie umění a
zjistíte, jak odlišné byly názory na krásu lidského těla během doby, kdy
docházelo k jeho zpodobňování – Rubensovy gracie, Botticelliho Venuše,
nebo snad dokonce Mattisovy a Picassovy ženy? Ne vždy jde totiž jen
o čistou krásu, ale také o to, co vlastně chceme vyjádřit. Možná se
budete divit proč uvádím umělce z jiného oboru než je fotografie. Je to
proto, že jsem se k fotografování aktu dostal od dlouholetého studia aktu
v kresbě. Inspiraci ve fotografii se spíše vyhýbám pokud je to možné. Je
sice fakt, že mi nad hlavou visí Kuščynskyj,ale pokud nechcete kopírovat,
postačí vám k inspiraci to, že fotil často akt v exteriéru, ale zbytek
už necháte pro vaši fantazii. Ono to koneckonců ani nemůže být jinak,
chcete-li se pohnout odněkud někam.
Máme-li tedy jasno v tomto, můžeme pokročit dále. Co potřebujeme
k fotografování aktů? Něco čím se dá fotit a především model.
Fotografovat se dá prakticky čímkoliv a záleží jen na vašich
požadavcích na výbavu. Já kupříkladu začínal s Fuji S5000 a na spoustu
věcí bohatě dostačovala. Horší už to mnohdy bývá se sháněním modelu.
Existuje spousta serverů, kde se může fotograf prezentovat a sehnat tak model
ať již dle vlastního výběru nebo tak, že si ho prostě model najde sám.
K tomu však je již zapotřebí nějaké to portfolio! Kde ho ale vzít? Je
totiž poněkud složitější vysvětlovat modelu co fotíte (nebo chcete
fotit), když není co ukázat! Pro začátek je tedy ideální oslovit svou
drahou polovičku, popřípadě doufat v její toleranci a oslovit někoho
důvěrně známého, popřípadě se pokusit najít modelku, která bude
zkušenější než-li vy a bude ochotná vám pomoci, ale jak jsem psal,
s touto možností je třeba počítat velmi omezeně. Takže, pokuste se
sehnat nějakou tu „obět“ vašich prvních a velmi pravděpodobně ne moc
úspěšných pokusů (je třeba počítat s horší variantou).
Výběr modelu, práce a komunikace s modelem, čeho se vyvarovat (otlaky, zarudlé oči, šperky …).
Pakliže se vám již podařilo nějakou modelku sehnat, gratuluji – máte
splněn první předpoklad k tomu, začít pracovat. Pro začátek vám pro
základní seznamování se s problematikou bude postačovat pravděpodobně
i jeden model, postupně však zjistíte, že pokud se tomuto žánru chcete
věnovat více do hloubky, potřebujete více různorodých modelů. To už by
ale s nějakým tím základem neměl být problém.
S osobou která je vám důvěrně známá se jistě pracovalo dobře, ale co
s modelem, který vůbec neznáte? Pravděpodobně budete tedy shánět na
internetu a vybírat podle kriteria dostupnosti. V úvahu připadá spolupráce
TFP, i když dnes již spíše TFCD (time for CD). To znamená, že modelu
nemusíte platit za focení (pouze cestovní výdaje), ale dohodnete se, že
model dostane na CD vypálený výběr upravených fotografií ve formátu pro
tisk. S tím však počítejte spíše u začínajících modelů, ti kteří
již mají vytvořený solidní book obvykle přijímají formu TFCD jen
u nabídek, které jsou pro ně zajímavé. Problém je ještě v tom, že akt
obecně nefotí mnoho modelů bez finančního ohodnocení, chce to prostě
hledat.
Takže nakonec jste si nějaký model dohodli a je na čase pokusit se toho
maximálně využít. Budete-li chtít naprosto dokonalé výsledky, měli byste
se dohodnout na takových detailech, jako že by se měl model den před
focením vyvarovat kouření a alkoholu, měl by vypít alespoň 3 litry
nejlépe nesycené minerální vody a naspat alespoň 8–9 hodin. Popravdě
pokud nefotíte na profesionální úrovni do katalogu nebo pro reklamu, je to
nesmysl a solidní model tak jako tak nepřijde na focení „unaven“,
v opačném případě se naučte retušovat zarudlé oči a kruhy pod
nimi.
Dále je dobré mít připravený župan. Model se musí pokud možno co
nejdříve svléknout a zatímco se domlouváte na focení, má kůže dostatek
času vyrovnat se s otlaky od spodního prádla a podobně. Je ovšem
zapotřebí počítat s tímto již dopředu a zvolit vhodné a volnější
oblečení, což by však také měl již zkušenější model vědět. To samé
platí pro šperky, pakliže ovšem nejsou součástí vašeho fotografického
záměru.
Pro začátek je dobré si sednout a pokusit se modelu sdělit, jakou máte asi
tak o focení představu, nejlépe třeba na drobných skicách a podobně. Je
tu však možnost fotit zcela improvizovaně, já takto kupříkladu fotím
celkem často obzvláště v exteriéru v neznámých lokalitách, kde je
zapotřebí využít maximálně daného místa, světla, dispozic modelu a
podobně. Občas se stane, že táhnu model kdovíjak daleko a najednou
zjistím, že podmínky nejsou takové jaké jsem si představoval a řeknu, že
světlo stojí „zaprd“ a jde se zase zpátky. Proto příliš nedoporučuji
improvizaci v případě domluvy se zcela neznámým modelem a je třeba mít
nějaký koncept. Je dobré komunikovat s modelem celou dobu během focení a
pokusit se tak vyhnout trapným momentům ticha, v ateliéru jednoznačně
doporučuji hudbu a venku prostě komunikaci. Je dobré nechávat model ať se
projevuje sám a pozorovat ho, protože tak nejlépe dostanete uvolněné a
přirozené pózy, které pak můžete korigovat. Zjistíte totiž, že mnoho
póz které si představíte jako velmi snadné jsou nerealizovatelné, nebo že
jeden model s nimi nemá žádný problém, ale druhý do nich nezkroutíte ani
omylem. Sem tam je dobré si to sám zkusit a případně tak modelu co nejlépe
ukázat vaši představu.
Hlavně mějte na paměti, že je třeba být maximálně ohleduplný k modelu!
Já se třeba stále ptám, jestli není zima nebo něco nebolí, model se
kolikrát samozřejmě bude ostýchat se ozvat a mučit je snad nechceme že?
Model nenutíme ale žádáme! Je samozřejmé, že když se nám zdá záběr
výborný, budeme se snažit model přimět a by ještě „vydržel“, ale
vše má své meze a pro příště by se také mohlo stát, že nebudeme mít
koho fotit!
Je dost možné, že budete v začátcích nervóznější než nahý model, dejte tomu čas a přejde to. Soustřeďte se maximálně na práci a možná vám na nervozitu nezbude čas.
Fotografování v exteriéru nebo ateliéru.
Takže s modely už pracovat umíme a můžeme se vrhnout rovně na praxi. Jak jsem už psal, doporučuji župan ať už do ateliéru, ale především ven! Občas se totiž nevyhnete tomu, že budete fotit na poněkud více navštěvovaném místě a čumilů bude okolo víc než dost. Když se pak chudák modelka musí oblékat pokaždé do všeho co má, za chvíli vás bude takřka nenávidět, kdežto župan je velmi efektivním řešením.
Fotografování v exteriéru
Jak jsem již psal výše, můžete samozřejmě improvizovat, ale přeci
jenom je lepší mít alespoň nějakou představu o místě kde budete fotit.
Je dobré vědět v jakém postavení se nachází slunce v určitou denní
dobu, pakliže chcete fotit za přímého slunečního světla. V tomto
případě bych doporučoval nějakou tu odraznou desku na zmírnění stínů,
nejlépe kruhovou, skládací, typu 5v1. Kupříkladu firma Walimex dodává
tyto odrazné desky až do průměru 150cm za velmi solidní cenu. Jedna
takováto sada vám nabízí difuser, černou, bílou, zlatou a stříbrnou
desku. Jediný problém je v tom, že je obtížné použití difuseru a desky
zároveň, neboť vypínací pružina je jen v difuseru a ostatní se na ní
natahuje (údajně se prý dá dobře použít pružných skládacích tyček
užívaných při stavbě kupolových stanů).
Já osobně ale preferuji rozptýlené světlo, takže zalejzám spíš do
stínu a nebo čekám, až bude pod mrakem. Jinak se příliš nedoporučuje
ostré polední světlo, kdy je slunce velmi vysoko a vznikají nám tak stíny
pod nadočnicovými oblouky, takže oči jsou ve stínu pod nosem, bradou, prsy
atd. Když už světlo sluneční, nejlépe ráno nebo večer. Bude nám velmi
pěkně bočně modelovat a vrhat dlouhé stíny do krajiny. To vše ale prostě
a jednoduše záleží na tom, co zrovna máte v plánu. Jsou i případy, kdy
dvě fotografie snímané za zcela stejných podmínek mohou působit naprosto
odlišně, záleží jen na využití prostředí!
Především je důležité najít si ten správný záběr a zvolené
ohnisko. Je velmi těžké mluvit obecně o tom, jak fotit venku.
Velmi dobře působí například nízko položený horizont, použití
kratšího ohniska a umocnění prostoru, kontrast měkkých tvarů těla
s nějakou hrubší texturou atp.
Je také třeba se dobře podívat, co vše by nám v záběru mohlo
překážet, a proto tuto oblast „vyčistit“. Jedná se o napadané klacky,
trsy uschlé trávy, ale kupříkladu i o nějaký ten nálet, v potoce
bývá mnoho naplavenin no a samozřejmě žijeme v době, kdy je
pravděpodobné, že budeme po druhých uklízet i odpadky.
Dále je potřeba mít na paměti, že budeme-li modelku válet někde na
kamení, vzniknou nám opravdu velmi rychle otlačeniny a až ji budeme chtít
otočit, máme smůlu nebo potom strávíme spoustu času retušováním.
Stejně tak venku nebudeme mít mnohdy tolik času si s modelkou sednout a
čekat až zmizí otlaky od spodního prádla, proto je dobré zvolit již na
cestu volnější oblečení a „naostro“.
Rozhodně bych se vyvaroval jakýchkoliv doplňků jako třeba deka na které
model leží, boty protože nechce být bos a podobně. Občas je to sice trochu
„mučení“ (ale jak jsem psal, vše má své meze a pokud model nesouhlasí,
rozhodně ho nenutíme), ale pokud se dílo podaří, věřte, že model bude
spokojen a trn v patě vám odpustí.
Fotografování v ateliéru
Focení v aťasu vám už dává možnost uzpůsobit si fotografii do
nejmenšího detailu tak, jak vy chcete. Volba modelu, pozadí, osvětlení,
pózy a kompozice, to vše je ve vaší režii – na rozdíl od exteriéru,
kde je třeba se do jisté míry přizpůsobit.
V první řadě je asi dobré zmínit nějaké to vybavení. Věřte tomu nebo
ne, ale mnohdy stačí obyčejný obývací pokoj, tma, černý hadr a na
výsledku nikdo nepozná, že je fotografie dělaná doma na gauči. Občas
dokonce můžete interiér vhodně využít, pozor ovšem na rušivé prvky
v obraze (opět je třeba si prostor adekvátně „vyčistit“)!
Proto je dobré pokusit se alespoň o jakýsi improvizovaný domácí atelier.
Stačí nám jedna volná stěna a alespoň trochu prostoru – přesněji
řekněme stěna cca 2m a odstup od modelu kolem 3m (mnohdy samozřejmě stačí
mnohem méně). Bude-li stěna bílá bez vzoru, máme vyřešené bílé
pozadí, pakliže není v plánu fotit celou postavu. Na to se dá použít
bílá látka, ale je těžké udržet ji bez faldů, které pak opět musíme
retušovat. Klasické papírové fotopozadí je dost drahé, a proto doporučuji
návštěvu papírnictví kde mají klasickou čtvrtku na roli šíře 1,5m a na
délku bude stačit cca 3m. Jako černé pozadí už se dá látka použít
celkem bez problémů, pokud budete chtít ovšem různé odstíny, bude přece
jenom lepší zainvestovat. Jako poslední možnost při ČB aktu se dá jako
šedé pozadí použít klasický „baličák“, také prodávaný jako
metráž z role šíře 1,5m.
Dalším problémem je osvětlení. Jelikož je tento článek určen
začínajícím nadšeným fotoamatérům, kteří nemají s tímto žánrem
zkušenosti, je nesmyl řešit zde zábleskové osvětlení. Já osobně
doporučuji klasické stavební halogeny 500W prodávané po dvou na stojanu.
Cena ze jeden takovýto stojan se pohybuje cca kolem 1000 Kč, takže celá
sestava dvou stojanů (4×500W) + reklamní deštníky bez potisku o průměru
někde kolem 130cm cca 100 Kč za kus, se nám potom pohybuje někde kolem
2200 Kč, což je poměrně přijatelná cena – pozor ovšem na velmi
vysokou teplotu světel a na elektroměr se radši ani nedívejte – 2kW něco
poberou.
Jak svítit, už je jen na vás. Musíte se dívat a sami se snažit naučit se
pracovat se světlem. Zjistíte například, jaký je rozdíl při svícení
stejně intenzivním světlem ze stejné vzdálenosti od modelu a při
nastavení stejných expozičních hodnot v závislosti na úhlu, pod jakým
světlo dopadá na tělo modelu, respektive pod jakým úhlem se od něho
odráží do objektivu. Budete-li svítit napřímo, bude světla zdánlivě
méně nežli při svícení z boku a při svícení zezadu dokonce zjistíte,
jak dokáže být kůže lesklá a budete velmi silně podexponovávat – toto
ovšem nejlépe zjistíte sami při práci a velmi rychle si vše osvojíte. Je
třeba si hlídat vržené stíny a přepaly!!!
Více už je asi opravdu jen a jen na vás … přeju dobré světlo ;)
Závěrečné úpravy, právní a morální stránka věci.
Nakonec si řekneme něco o úpravě fotografií a o tom, jak a za jakých
podmínek vlastně smíme s fotografiemi nakládat.
Co se týče úprav fotografií, já osobně ve většině případů preferuji
finální ČB úpravu. Příliš ale nedoporučuji použití přednastavení ČB
už ve fotoaparátu, obzvláště ne v exteriéru. Fotoaparát provede pouze
desaturaci a výsledkem je nakonec více méně ve většině případů
„šedivka“, na které je pak třeba upravit kontrast pomocí úrovní, ale
celkové rozvržení tonality je již dáno. V případě, že fotíte
v barvě, je výborným způsobem převod do ČB pomocí míchání kanálů
nebo pomocí výpočtů – rozhodně to ale nepřehánět s červeným
kanálem, pokud nechcete mít tělo placaté a obličej kupříkladu takřka bez
rtů, a stejně tak s modrým, pokud nechcete mít tělo „kropenaté“.
Hodně často bývá dnes používáno takzvané „žehlení“. Jedná se
o odstranění šumu dokonalým vyhlazením se zachováním hran. Já osobně
tuto techniku používám také, ale doporučuji její použití velmi
střídmě. Stejně tak bělení očí. Obě tyto techniky doporučuji dělat
tak, že si jednu vrstvu zkopírujeme na druhou, upravíme ji a nakonec zvolíme
vhodné prolnutí tak, aby tento zásah nebyl nijak extrémní.
Velmi často také pracuji s výběrem přes rychlou masku a poté lokálními
úpravami úrovní, čímž si mnohdy tak trochu dokresluji světlo – to ale
doporučuji spíše uživatelům, kteří mají zkušenosti s klasickou
valérovou kresbou jako takovou!
Co se týče právní stránky věci je obecně známo, že fotografované osobě musí být nejméně 18 let – je-li mladší, potřebujeme písemný souhlas zákonných zástupců nezletilé osoby. Fotografovaná osoba musí dát samozřejmě souhlas s veřejnou publikací a nejlepší variantou je podepsaní smlouvy, ve které jsou přesně sepsané podmínky za jakých a jak smí být s fotografiemi nakládáno. Modelu se kupříkladu nakonec nemusí líbit výsledek, může být nespokojen například s tím, jak na fotografiích vypadá jeho tělo. Tímto způsobem se vyhnete například i případu, kdy se model po určité době rozhodne, že by mohl být fotografiemi kompromitován a požádá vás, aby byly smazány. Jestliže máte ve smlouvě uvedeno, že model souhlasí s umístěním fotografií ve vašem portfoliu, má jaksi smůlu, neboť je jen na vás vyhovíte-li mu, nebo ne. Tady už ale přichází ke slovu spíše morální stránka věci. Také už jsem mazal nějaké fotografie, ale vždy takové, kde byl model jasně poznatelný! Pakliže ovšem byly fotografie zhotoveny takovým způsobem, že postrádají charakteristické znaky, podle kterých je model rozpoznatelný, nebude poté názor fotografované osoby rozhodující. Je to škoda, že si tolik lidí nedokáže stát za tím, pro co se již jednou rozhodli!
Každopádně by bylo zajímavé, kdyby na tento článek někdo navázal pokud možno co nejpodrobnějším popisem právní problematiky, týkající se tohoto tématu!