
U fotografování ohňostrojů mě fascinuje, že v okamžiku, kdy mačkáte spoušť, nikdy přesně nevíte, co vás čeká. Pro ty, co fotografují na film, je napětí i překvapení ještě větší v tom, že musí čekat, až se film vyvolá. V článku jsem shrnul poznatky z fotografování několika menších i větších ohňostrojů. Za pár dnů nás čekají, silvestrovské...
Britští fotografové mají pro ohňostroje v kalendáři 5.listopadu. Den, kdy Guy Fowkes v roce 1605 se pokusil vyhodit do povětří anglický parlament. Velké oňostroje se v tento den konají po celé Anglii. V Čechách se kromě silvestrovského řádění a pražského novoročního ohňostroje na Letné koná jedinečná akce v Brně. Poslední květnový a první červnový týden se na Brněnské přehradě již několikátý rok po sobě konají představení ohňostrojů z celé Evropy. Bylo tomu tak i letos. Zatím jsem neměl tu čest, ale pro učení se fotografovat ohňostroje je to určitě ideální akce. Bližší informace na www.ignisbrunensis.cz.
Velká organizovaná představení jsou mnohem lepší na fotografování než domácí ohňostroje, kde jsou dlouhé intervaly mezi jednotlivými výstřely a používají se levnější a méně efektní rachejtle. Pořádný ohňostroj totiž něco stojí. Pražský novoroční mívá rozpočet 1.5 miliónu korun.
Jakou si vzít fototechniku?
Protože budeme fotografovat na dlouhé časy otevření závěrky, nutností
je pevný stativ s kvalitní hlavou, kterou můžete snadno
ovládat.
Klasický nebo digitální fotoaparát musí mít možnost nastavit
režim “B”, který umožňuje bez omezení ovládat dobu otevření
závěrky. Jako minimální požadavek je možnost nastavit čas alespoň
15 sekund. Obvyklé časy jsou od 5 s do 2 min a to podle intenzity
ohňostroje. Krátké časy kolem 5 sekund jsou vhodné pouze pro případy,
kdy chcete vyfotografovvat rozprsknutí jedné nebo menšího počtu
rachejtlí.
Pokud budete fotografovat přímo v místě ohňostroje, doporučuji nasadit
širokoúhlý objektiv s ohnisky 28–35 mm nebo ideálně
širokoúhlý zoom. Zkušel jsem i 20 mm, ale zde je obvykle úhel
již příliš široký. U ohniska 50 mm je zase problém odhadnout přesně
místo rozprsknuté rakety tak, aby jste udělali optimální výřez. Krátké
teleobjektivy 100 – 200 mm použijete, pokud budete fotografovat ohňostroj
z větší vzdálenosti. To je výhodné tam, kde chcete mít v pozadí třeba
hrad u kterého slavnost probíhá.
Jak si připravit kompozici?
Klíčové je přijít na místo fotografování
v předstihu a zjistit například od organizátorů, odkud se budou
rakety vystřelovat a kde se předpokládá dopadová plocha. Ta se může
měnit také v závislosti na síle a směru větru. Výhodné je vyvýšené
místo. Jakmile si vyberete místo, doporučuji hned roztáhnout stativ, než
budete obklopeni přicházejícím davem. Ten si často myslí, že právě
u fotografa je to nejlepší místo. Samozřejmostí je nový film nebo
prázdná paměťová karta ve fotoaparátu.
Musíte mít předem jasno, jaké snímky chcete získat a podle toho
nasadit i objektiv. Výměny objektivů ve tmě při představení
bývají problematické. V zásadě můžete fotografovat ohňostroje
s popředím. Tím mohou být například diváci, historický objekt
nebo odrazy světla raket na vodní hladině.
Pokud nestačíte na akci přijít včas, také nemusí vadit. Ohňostroj u příležitosti 60-tého výročí konce 2.světové války jsem fotografoval přes diváky, kteří se natlačili k zábradlí na vltavském nábřeží.
Druhou možností je soustředit se na kompozice raket na obloze s různou úrovní detailu a množstvím raket v záběru.
![]() |
![]() |
Jakou techniku fotografování zvolit?
V případě, že máte předem vymyšlenou kompozici, nastavte si výřez a
vyčkávejte, až se v záběru objeví efektní rachejtle.
V intervalech bez raket v záběru je třeba zakrýt objektiv černým
papírem, jinak hrozí přeexponování pevných objektů v záběru.
Techniku se zakrývaním objektivu používám i pro snímky raket bez
popředí. Zde doporučuji měnit polohu výřezu podle místa, kde odhadujete
rozprsknutí rachejtlí.
Pro fotografování oňostrojů je vhodný film nebo nastavení citlivosti chipu
na minimální citlivost (typicky ISO 100). Na objektivu nastavuji maximální
clonu f/16 nebo f/22 a režim času B, kdy závěrku ovládám drátěnou nebo
kabelovou spouští. V případě, že není k dispozici, hrozí nebezpečí
rozhýbání. Dejte si pak hlavně pozor na pevný podklad stativu. Samospoušť
není ideální a je použitelná jen v případě, že fotografujete
v režimu B na velmi dlouhé časy a zakrývate objektiv v mezičasech bez
raket. Spoušť mačkám v okamžiku, kdy vidím stoupající linky rachejtlí
těsně pod vrcholem jejich dráhy.
Přeji hodně krásných záběrů a děkuji předem za další tipy kde a jak fotografovat ohňostroje.