
Pokud vezmete do ruky fotoaparát a vyjdete ven na ulici s úmyslem pořídit nějaké ty fotky, již v tom okamžiku po vás vztahují své zakroucené pařátky všelijaké paragrafy, ve kterých je dobré se alespoň trochu vyznat. V tomto článku se budeme zabývat tím, co a kde se smí a NESMÍ FOTOGRAFOVAT. Pokusím se rozdělit možné střety (s policií, organizátory, veledůležitými lidmi nebo vlakem) podle jednotlivých prostředí, kde se může náruživý lovec snímků ocitnout.
FOTOGRAF NA ULICI
V zásadě lze fotografovat na veřejnosti cokoliv a kohokoliv, pokud to není nějakou vyhláškou, zákonem či smluvním ujednáním upraveno jinak. V praxi to může znamenat, že vás někdo upozorní, že si nepřeje být fotografován – více méně se dovolává na zákon o ochraně osobnosti 40/1964 Sb, kde je výslovně uvedeno, že:
- …obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkající se fyzické osoby nebo jejích projevů osobní povahy smějí byt pořízeny nebo použity jen s jejím svolením.
- Svolení není třeba, použijí-li se … obrazové snímky … k účelům úředním na základě zákona.
- … obrazové snímky … se mohou bez svolení fyzické osoby pořídit nebo použít přiměřeným způsobem též pro vědecké a umělecké účely a pro tiskové, filmové, rozhlasové a televizní zpravodajství. Ani takové použití však nesmí být v rozporu s oprávněnými zájmy fyzické osoby.
Pokud tedy nejste zrovna novinář, vykonávající redakcí svěřený úkol, nebo úřední osoba – např. policista dokumentující obrazově nehody, nebo vědec, zkoumající v davu pomocí fotografie statistickou pravděpodobnost výskytu modrých očí, MUSÍTE RESPEKTOVAT NESOUHLAS fotografované osoby a fidlátka si sbalit V úvahu snad připadá jedině tvrzení, že jste umělec, ale vysvětlete dotyčnému, že potřebujete zrovna jen tu jeho jedinou tvář k naplnění uměleckého záměru díla. Samozřejmě přesvědčovat můžete i pomocí peněz, nebo svým osobním šarmem, jen dejte pozor, abyste později nepoužili snímek jinak, než slíbíte – porušili byste tím totiž smluvní ujednání, a dotyčný by měl nárok vláčet vás po soudech, aby si zjednal nápravu – od omluvy až po nějaké to odškodné včetně soudních výloh.
A to nemluvím o tom, že se na podobě dotyčné osoby obohatíte například pozdějším prodejem snímku na reklamní použití. (Že se některé fotografie dají dobře zpeněžit, tuší asi každý. Ale jak to udělat, probereme v příštím článku FOTOGRAFIE JAKO ZBOŽÍ.) Takže pokud jste náruživý fotoamatér, a setkáte se s nesouhlasem, raději odmítnutí respektujte – je to především lidsky slušné. A dokonce i mnoho fotografů, ověnčených nejrůznějšími novinářskými cenami, často nejprve navazuje verbální kontakt a žádá o svolení, pokud je to možné. Často takové jednání vede i k daleko lepším snímkům.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
FOTOGRAF PŘED PLOTEM
Také při fotografování budov či krajin můžete podle českých zákonů
narazit, a to podle paragrafu 21 zákona 383/1990 Sb. o ochraně státního
tajemství. Zní to strašidelně a ve sbírce zákonů se obtížně hledají
souvislosti, protože tento zákon hlavně doplňuje a ruší paragrafy
různých jiných a starších zákonů, včetně zákona o civilním
letectví. Protože nejde smysluplně citovat, pokusím se stručně shrnout
hlavní zásady:
Pokud narazíte na plotě na ceduli zákaz fotografování, musíte jí
respektovat, i když stojíte za plotem či na ulici.
Na té ceduli by měl být také uvedeno, kdo fotografování zakázal, a jen
ten může fotografování či výjimku povolit. Pokud tam uvedeno nic není,
musíte na ministerstvo obrany či vnitra pro výjimku či doprovod. Pokud
neuspějete, nedá se nic dělat. Zrušení takové cedule o zákazu
fotografování nebo udělení výjimky nelze vynutit soudní cestou. Je tu ale
přece jen jakási možnost – nad územím ČR už dnes neplatí žádný
zákaz fotografování z letadla, platí jen zákazy přeletů – takže
můžete fotografovat cokoliv, nad co se s letadlem dostanete.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
FOTOGRAF NA KOLEJÍCH
Trochu specifické je stále ještě fotografování na nádražích,
i když se to může zdát někomu divné či příznačné. Konflikty často
provází neznalost vlastních předpisů ze strany zaměstnanců ČD. Na konci
roku 2002 došlo k zániku státní organizace České dráhy a vznikly dvě
nástupnické organizace, a to České dráhy, a.s. a státní organizace
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Předpis Českých Drah číslo 2. (pro vydávání služebních průkazů a
povolení do prostor Českých drah veřejnosti nepřístupných) byl
převzat v plném rozsahu oběma nástupnickými organizacemi a později
upraven v souvislosti s novelou zákona č. 266/1994 Sb. o dráhách
(zákonem č. 23/ 2000 Sb.), která taxativně v § 4 a odstavci 2 stanovila
MÍSTA VEŘEJNOSTI PŘÍSTUPNÁ. V místech veřejnosti přístupných, tedy na
nástupištích, přístupových cestách k nim, nebo veřejně přístupných
účelových komunikacích v obvodu dráhy, nebo na volných plochách
vzdálených nejméně 2,5 m od osy krajní koleje dráhy, lze fotografovat a
filmovat bez omezení.
Všechna ostatní místa v tomto ustanovení NEUVEDENÁ JSOU VEŘEJNOSTI
NEPŘÍSTUPNÁ. Ale nejlepší je to, že místa veřejnosti nepřístupná
není provozovatel dráhy povinen podle této novely označit.
V místech veřejnosti nepřístupných lze fotografovat a filmovat za
předpokladu, že osoba má platné povolení ke vstupu do prostor veřejnosti
nepřístupných, vydané provozovatelem dráhy, a nefotografuje objekty,
prostory a zařízení, které jsou označeny tabulkou vyjadřující zákaz
fotografování (písemně nebo symbolem – přeškrtnutý fotoaparát).
Takže shrnuto a podtrženo: V halách a nástupištích se fotografovat může
bez povolení. Ale fotku hradláře v jeho budce byste měli pořizovat pouze a
jedině se souhlasem přednosty, byť by vás tam sám hradlář pozval.
A pozor: Striktně je zakázáno fotografovat v kolejišti (tedy 2,5 m od osy
krajní koleje dráhy), a to i mimo nádraží. Prostě na kolejišti nemáte
co dělat, riziko úrazu je tu veliké.
![]() |
![]() |
FOTOGRAF ZA PLOTEM
Předchozí kapitolou jsme nakousli další téma, a to je fotografování v objektech, které někomu patří, někdo je provozuje či jinak spravuje – tedy na místech neveřejných.
![]() |
![]() |
Tady je mnoho fotografů přesvědčeno, že například restaurace nebo
obchod je veřejné místo. NENÍ. A zejména, pokud zde probíhá nějaká
akce. Absolutní benevolence či ortodoxní přísnost je výhradně
v kompetenci vlastníka nebo provozovatele a často takovou správu vykonává
pomocí pořadatelů či ochranky. Zde dochází k tragikomickým střetům,
které by opravdu mohly být skvělými náměty pro orwelovsky laděné
humoresky. Jednou takovou kauzou byla recesistická akce proti zákazu
fotografování v obchodním centru Nový Smíchov (idnes),
která skončila bitím fotografů, kteří demonstrativně nerespektovali
zákaz fotografování. Opačným extrémem bylo přivlastnění si Karlova
mostu sdružením, které má hájit práva umělců na tomto vysoce
lukrativním místě. Vyžadovali od fotografů poplatek za stativ, a to
s tichým souhlasem Městského úřadu. (článek) Pro posouzení
konkrétní vlastní situace je nutné nejdříve zvážit, proč snímky
pořizuji, kde a jak (za úplatu či nikoli) a proč je budu prezentovat.
Nejčastěji proti vám stojí prostá EKONOMICKÁ ÚVAHA PROVOZOVATELE, který
například vydáváním pohlednic či publikací dotuje jinak ztrátovou
činnost, (hrady a zámky).
Jiným důvodem obecného zákazu fotografování mohou být OBAVY Z LOUPEŽÍ.
To platí pro téměř všechny kostely či církevní objekty. No a protože
jsou tyto objektu většinou pod ochranou památkové péče, většina
církevních hodnostářů vás odkáže právě na krajský úřad nebo rovnou
na ministerstvo kultury. Pokud ale chcete fotografovat nikoliv interiér, ale
křest nebo svatbu, většinou svolení dostanete na místě. Je ale slušné se
dohodnout, samozřejmě před vlastním obřadem.
Další samostatnou kapitolou je OCHRANA OSOBNOSTNÍCH NEBO MAJETKOVÝCH
PRÁV ÚČINKUJÍCÍCH v nějakém pořadu nebo vystoupení. Jistě budou jiná
pravidla na podnikovém večírku, mysliveckém bále nebo v prvomájovém
průvodu; a docela jiná pravidla budou platit na koncertu Deep Purple. Jedno
mají ale tyto akce společné – někdo akci organizuje, a to POMOCÍ
POŘADATELŮ. Bohužel je smutnou skutečností, že příliš horlivá ochrana
těchto práv často hruběji porušuje práva fotografujících, od
neoprávněné manipulace s vaší kamerou přes omezování osobní svobody
až po fyzické násilí. Tady je vždy dobré dohledat organizátora před
vlastní akcí, a souhlas s ním vyjednat. I když Vám nedá zrovna písemný
glejt, můžete se alespoň odvolávat na jméno.
V obecných bodech by tedy mělo platit, že:
Pokud si vlastník či provozovatel nepřeje fotografování ve svém objektu,
měl by to dát najevo vhodným a srozumitelným způsobem (tabulka se zákazem
či upozornění na vstupence).
Je dobré předem dohodnout pravidla jak fotografování, tak zveřejňování
(dokonce i novináři často povolení či akreditaci nedostanou, a nemohou
s tím nic dělat).
Pořadatelé nebo ochranka vás mohou do objektu nebo akci maximálně
nevpustit, nebo vás slušně požádat, abyste odešli – krajní prostředek
je clonění výhledu či objektivu. Nikdo z pořadatelů nemá právo vám
odebrat kameru, žádat na vás film či paměťovou kartu, nemá právo vás
jakkoliv identifikovat (to přísluší pouze strážníkům a policistům),
nebo dokonce zadržovat (výsostní právo Policie ČR, pokud zrovna nepácháte
trestný čin).
FOTOGRAF NA CESTÁCH
Výše nastíněné příklady platí jen pro území ČR. Pokud se pohybujete na území jiného státu, musíte respektovat zákony a zvyklosti země, jíž jste hostem. Jen pro názornost: V zemi, která se honosí maximální svobodou jednotlivce, tedy v USA, si na pořizování fotografií kohokoliv, byť jen pro vlastní potěchu, musíte vždy (tak zní litera zákona, praxe může být trochu jiná) vyžádat souhlas fotografované osoby. No a po 11. září se podstatně zkomplikovala situace s fotografováním všeho, co by mohlo být označeno jako strategický cíl teroristického útoku. Paradoxně je to situace podobná jako v zemích bývalého Sovětského svazu, kde stále platí – zakázáno je úplně všechno, pokud nemáš bumážku (písemné povolení). Ve většině států se také můžete se zlou potázat při fotografování vojenských či policejních objektů. Vypisovat všechny eventuality ve všech zemích je nad možnosti tohoto článku, doporučuji tedy před návštěvou té které země prostudovat nějakého průvodce, nebo alespoň navštívit webové stránky třeba Čedoku.
Jen pro ilustraci a doplnění zde uvedu některá omezení a doporučení
pro některé země.
V INDII se na letištích nejen že nesmí fotografovat a filmovat, ale měli
byste dokonce i vyndat baterie z kamery.
V TURECKU (obecně ve všech islámských zemích) je zakázáno
fotografování modlícího se člověka. Proto většinou nepořídíte ani
interiér mešity, i když vám jako nevěřícím povolí návštěvu.
S problémy se ale nesetkáte v Modré mešitě v Istanbulu, kam
přicházejí tisíce turistů.
V EGYPTĚ se nesmějí fotografovat kromě vojenských objektů, mostů,
přístavů, letišť nebo policejních stanic také nevěsty.
V SAÚDSKÉ ARÁBII je oficiálně fotografování možné pouze na zvláštní
povolení ministerstva vnitra. Nedoporučuje se zejména fotografovat
ministerstva, jiné úřední a vojenské objekty, a také cizí ženy. Ostatně
ve většině islámských zemí platí zákaz fotografování žen,
s výjimkou těch vlastních.
V ŘECKU je filmování a fotografování povoleno ve všech archeologických a
historických objektech, ale většinou vás vyženou, pokud chcete používat
stativ. Stejně tak je v muzeích fotografování obvykle povoleno, ale bez
blesku. Pokud je fotografování zakázáno, jsou na to návštěvníci
upozorněni mezinárodně srozumitelnými piktogramy. A samozřejmě se nesmí
fotografovat žádné vojenské objekty či prostory strategického
významu.
O ČÍNĚ se v průvodcích píše, že se nesmí fotografovat v interiérech
čínských chrámů, dokonce ani na jejich nádvořích. Praxe je ale jiná
především v turisticky hojně navštěvovaných místech – vášeň
asiatů pro pořizování vizuálních upomínek zde protrhala jakékoliv
zákazy. Různí návštěvníci se zde více či méně okatě fotografují a
to podle vlastní nátury a v závislosti na momentálním výskytu hlídačů
či bigotních věřících.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Téměř všude na východ a na jih od nás nepořídíte V PRAVOSLAVNÝCH CHRÁMECH ani záběr, na některé obřady vás jako jinověrce ani nevpustí. Výjimku může povolit představený, obrňte se ale trpělivostí. Na církevní půdě musí mít ženy zahaleny vlasy, muži musí být naopak prostovlasí.
V AFRICKÝCH ZEMÍCH zásadně dodržujte veškeré zákazy a doporučení. Traduje se, že lidé z izolovanějších kmenů fotografování odmítají zcela, protože věří, že fotografie jim „krade duši“. (Tak se to alespoň všude opisuje, pravda může být prozaičtější – být neustále fotografován může pěkně lézt na nervy.) Ovšem blízko turistických cest si někteří místní naopak pózováním pro turisty vydělávají na živobytí. Pokud po vás někdo vymáhá peníze, zaplaťte. A nemusí to být zrovna peníze. Zkuste nabídnout propisovačku nebo zapalovač.
Ať už jste kdekoliv, zvažujte, zda opravdu ten který snímek potřebujete, a jakou cenu jste ochotni v případě problémů zaplatit. Můžete totiž narazit na jiný zájem ze strany státu, jednotlivce či náboženství.