Fotoaparát.cz

Schneider KREUZNACH D-Xenon 100/2,8 Macro

Pro bajonet zrcadlovek Samsung je na našem trhu další objektiv. Je jím makroobjektiv Schneider KREUZNACH D-Xenon 100/2,8 Macro. Na živé snímky se můžete podívat v následujícím uživatelském testu, neboť jsme měli možnost s tímto objektivem strávit několik dní fotografováním.

Obecně k makroobjektivům

Budu opakovat jen to, co „makraři“ již dávno vědí, tak to prosím omluvte. Makroobjektiv splňuje základní požadavek a to schopnost fotit v poměru 1:1. Tedy velikost foceného objektu je shodná s velikostí jeho obrazu na záznamovém médiu. Obvykle jsou to objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností s ohnisky od cca 50mm do cca 180mm. Nejčastěji se vyskytuje ohnisko kolem 100mm. To není náhoda, protože toto ohnisko se současně velmi hodí na focení portrétů a tím objektiv získává další přidanou hodnotu.

Celkový pohled

Technická specifikace

Maximální délka Minimální délka Se sluneční clonou

Objektiv Schneider KREUZNACH D-Xenon 100/2,8 Macro

Ohnisková vzdálenost 100mm (tj. cca 150mm ekv. 35mm)
Rozsah clonových čísel f/2,8-f/32
Počet lamel clony 8
Ruční nastavení clony ANO
Možnost zap/vyp automatického ostření ANO
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 0,303m (od snímače) při poměru zobrazení 1:1
Stupnice zaostřené vzdálenosti, hloubky ostrosti a měřítka snímání na objektivu ANO/ANO/ANO
Bajonet Pentax KAF nebo KAF2
Průměr filtru 49 mm
Hmotnost 345g
Rozměry 67,5×80,5 mm (nejmenší)
Materiál plast, kovový bajonet
Příslušenství kruhová sluneční clona, pouzdro, krytky
Orientační cena 17 500,–
Charakteristiky

Ještě dodám, že při ostření se tubus vysouvá, ale neotáčí se.

Na zpracování objektivu jsem nenalezl podstatné vady. Provozní vůle nebyly patrné. Snad jen je třeba si zvyknout na to, že objektiv je vzhledem ke světelnosti a ohnisku relativně malý a lehký. Odolnost použité konstrukce a materiálu dokáže prověřit až čas. To není reálně v rámci uživatelského testu možné.

Snímky

Veškeré snímky byly pořízeny do formátu jpg fotoaparátem Pentax K10D při maximálním rozlišení a kvalitě a při citlivosti ISO100 (pokud není uvedeno jinak).

Co je poměrně často posuzováno je tzv. bokeh. Není to nic víc, než „tvar“ rozostření pozadí a jeho vnímání pozorovatelem. Tedy čistě subjektivní věc. Bokeh ovlivňuje řada věcí a jednou z nich je počet lamel clony. Těch je osm a důsledkem jsou příjemné „měkké“ kroužky na pozadí snímku.

Bokeh, f/2,8 Bokeh, f/8,0

Dalším standardní požadavkem po jakémkoliv objektivu je minimalizace optických vad. Tzv. aberace patří mezi ně. Projevuje se namodralými či načervenalými okraji na kontrastních přechodech. Je způsobena různým lámáním jednotlivých barev (odborníci jistě odpustí tuto formulaci), kdy se modrá barva láme víc než barva červená. To se snaží minimalizovat výrobci použitím speciálních materiálů na některé čočky, speciálních vrstev a také mechanickým složením čoček v objektivu. Druhou možností je softwarová oprava, ke které dochází při snímání do formátu jpg přímo v těle aparátu jeho softwarem. Jak a proč není až tak podstatné. Podstatný je výsledek. Aberaci, která je viditelná, nebo by dokonce rušila, jsem na reálných snímcích nenalezl.

Náhled Výřez (R), 1/750 s, f/5.60, ISO: 100 Výřez (R), 1/750 s, f/5.60, ISO: 100

Zkreslení objektivu je na reálných snímcích zanedbatelně malé.

Zkreslení Zkreslení

Chování v protisvětle bývá velmi problematické. Tento objektiv si však poradí v přímém i bočním světle velmi dobře. Na posledním snímku je jediná reflexe, kterou se mi na snímcích podařilo objevit.

Náhled Výřez (R), 1/3000 s, f/8.00, ISO: 100
Náhled Výřez (R), 1/500 s, f/8.00, ISO: 100

Na následujícím gifu vidíte vliv clony na hloubku ostrosti. Jde pouze o připomenutí laikům k čemu clona slouží a jaký rozdíl v hloubce ostrosti vyvolá. Vzhledem ke struktuře gifu (256 barev) z něj nic víc posoudit nelze.

Hloubka ostrosti

Makro se „musí umět“. Nestačí jen ostřit na správné místo. Je třeba i správně clonit a mít ostré to, co je třeba. To se mi na následujícím snímku evidentně nepovedlo. Nicméně práce s hloubkou ostrosti je především díky velkému rozsahu clon velmi dobrá. I když vysoká clonová čísla je třeba používat s rozmyslem, protože dochází k difrakci na lamelách clony (fyzikální jev, nikoliv vada) a tím rozostření snímku.

Náhled Výřez (R), 1/1500 s, f/2.80, ISO: 100

Následující snímky jsou zcela běžné rodinné fotografie vzniklé (ne)běžným objektivem. Ostrost snímků je dobrá (pokud se „trefíme“ s ostrostí do správného místa, pokud ne, je třeba více praxe, případně opět pracovat se clonou).

Náhled Výřez (R), 1/1000 s, f/2.80, ISO: 100 Výřez (R), 1/1000 s, f/2.80, ISO: 100
Náhled Výřez (R), 1/250 s, f/5.60, ISO: 100
Náhled
Výřez (R), 1/350 s, f/5.60, ISO: 100 Výřez (R), 1/350 s, f/5.60, ISO: 100
Náhled Výřez (R), 1/125 s, f/2.80, ISO: 100 Výřez (R), 1/125 s, f/2.80, ISO: 100

Následují snímky pro posouzení ostrosti v závislosti na použité cloně.

Originál (R), 1/180 s,  f/8.00, ISO: 100
Originál (R), 1/3200 s,  f/2.80, ISO: 100 Originál (R), 1/400 s,  f/8.00, ISO: 100
Originál (R), 1/100 s,  f/16.00, ISO: 100 Originál (R), 1/25 s,  f/32.00, ISO: 100

A opět následují snímky pro posouzení hloubky ostrosti, přenosu kontrastu a ostrosti obecně. U clony f/32 dochází ke znatelné difrakci a tím k rozostření.

Hloubka ostrosti, náhled
Hloubka ostrosti, náhled Hloubka ostrosti, výřezy
Hloubka ostrosti, náhled
Výřez (R), 1/60 s, f/5.60, ISO: 100 Výřez (R), 1/30 s, f/8.00, ISO: 100
Výřez (R), 1/8 s, f/16.00, ISO: 100 Výřez (R), 1/2 s, f/32.00, ISO: 100
Náhled
Výřez (R), 1/350 s, f/2.80, ISO: 100 Výřez (R), 1/90 s, f/5.60, ISO: 100
Výřez (R), 1/45 s, f/8.00, ISO: 100 Výřez (R), 1/20 s, f/11.00, ISO: 100
Výřez (R), 1/6 s, f/22.00, ISO: 100 Výřez (R), 1/2 s, f/32.00, ISO: 100

Závěr

Objektiv firmy Samsung – Schneider KREUZNACH D-Xenon 100/2,8 Macro – je rozhodně „sklem“, které je v případě, že hledáte na svůj bajonet makroobjektiv dobré zahrnout do širšího výběru. Jeho cena je však vyšší než obdobná skla konkurenčních firem. Vytknout lze snad jen použité materiály, protože vzhledem k ceně převyšující 17 tisíc korun bych očekával využití kovů i ve stavbě tubusu a ne jen u bajonetu. Obrazově nezklame a to je nejpodstatnější charakteristika tohoto objektivu.

Děkuji formě Solid Czech, která zastupuje Samsung na poli digitální fotografie v České republice za zapůjčení objektivu k testu.