Pentax K20D. Nástupce předchozí verze K10D prošel naším testem. V článku najdete jak technické grafy, tak živé fotografie. Závěr o výstupu z tohoto fotoaparátu si tedy můžete udělat i sami.
Tělo
Pentax K20D je model navazující na K10D. Kompletní technickou
specifikaci najdete na stránkách www.pentax.cz.
Shrnu podstatnější fakta a zajímavé funkce. Hmotnost těla včetně
baterie a popruhu je necelých 850g. Komplet včetně setového objektivu
16–45/4 má hmotnost přes 1,2 kg. Pro dokonalé držení stačí jen
dokoupit grip, tělo je bez něj nižší, než je třeba pro pevné držení
všemi prsty ruky. To, že se jedná o jeden ze strojů, které mají prachu a
vodě odolnou stavbu asi není třeba zdůrazňovat. Mechanická redukce
vibrací (pohybuje se s čipem) a schopnost „sklepat“ vibrací čipu prach,
jen podtrhuje možnosti aparátu. Jak „sklepání“ reálně pracuje lze
během relativně krátké doby posoudit těžko. Naproti tomu redukci vibrací
ocení okamžitě každý.
 |
 |
 |
 |

LCD má velikost 2,7" a 230 tisíc bodů. Externí LCD na horní straně
ukazuje prakticky všechny podstatné informace. Po povolení v menu Custom
i hodnotu nastavené citlivosti, ovšem místo počtu zbývajících snímků
(což osobně nedoporučuji). Ovládání a rozmístění tlačítek je již
u této značky standardní – prakticky se nezměnilo a není problém si na
něj zvyknout. V to se řadí i fakt, že vyvážení bílé a volba
citlivosti je dostupná až po stisku funkčního tlačítka. Citlivost lze
navíc měnit současným držením OK a otáčením předním kolečkem. Mezi
jazykovými volbami již nechybí čeština.
 |
 |
Hledáček je realizován poctivým pentaprizmatickým optickým hranolem a
je velký a světlý. Zvětšení je 0,95× a zobrazuje přibližně 95%
obrazového pole. Nechybí ani dioptrická korekce s rozsahem –2,5D až
1,5D. Senzor dálkového ovládání se nachází jak na přední, tak na zadní
straně těla, což je rozhodně velmi dobře. Nic z toho, co mi vadilo
(subjektivně) u K10D se u tohoto modelu (kusu) nevyskytuje – chod zrcátka
je kultivovaný. V aparátu „nic nehrká“
Objektivy
Použít lze objektivy s bajonetem PENTAX KAF2-, KAF-, a KA-. Objektivy
s bajonetem K- jsou použitelné s omezením. Závitové objektivy S- a
objektivy 67/645 jsou použitelné s adaptérem. Použitelné jsou i objektivy
se závitem M42, samozřejmě s redukcí a s použitím časové automatiky
či v plně manuálním režimu. V takovém případě je potřeba pro
funkčnost redukce vibrací v menu nastavit použití clonového kroužku na
variantu 2 (36. pozice v nastavení). Já jsem v testu použil
celkem čtyři objektivy. V setu dodávaný objektiv smc PENTAX-DA 16–45mm
F4.0 ED AL, pak smc PENTAX-DA 50–200mm F4–5.6 ED, Pentax-F zoom
28–80/3,5–4,5 a stařičký zrcadlový objektiv se závitem M42 s ohniskem
500mm. Poslední dva uvedené jsme použil pro potvrzení kompatibility
(bajonet
- a schopnosti použít prakticky i M42 závitové objektivy.
Rychlost autofokusu je podle mého odhadu standardní (16–45/4 ED-AL).
Nicméně se u objektivu 50–200/4–5,6 ED stávalo, že při režimu
kontinuálního ostření aparát zcela odmítal přeostřit z blízkého
předmětu na vzdálený (na nekonečno). Tento jev jsem u „setového“
objektivu nepozoroval. Stejně tak se nevyskytnul u „stařičkého“ Pentax-F
zoom 28–80/3,5–4,5, který subjektivně ostřil opravdu velmi rychle a
správně.
Právě v objektivech, resp. jejich zpětné kompatibilitě, tkví
maximální výhoda Pentaxu.
Čip
Mimořádně důležitou součástí digitální zrcadlovky je však čip. Je
jím CMOS senzor s maximálním rozlišením 4672 (RAW 4688) x
3120 obrazových bodů. Rozměry čipu jsou 23,5×15,7 mm (APS-C, crop je tedy
1,5). Citlivost lze nastavit v rozmezí 100 až 6400 ISO. Čip je vybaven
integrovaným systémem pro čištění („klepe“ poměrně razantně se
snímačem) a také stabilizátorem, který vibrace redukuje přímo pohybem
celého čipu. Čištění lze aktivovat buď automaticky vždy po zapnutí
přístroje (volba v Setupu), nebo manuálně. Stabilizaci obrazu zapínáme
samostatným vypínačem na zadní stěně fotoaparátu. Šum lze redukovat
odděleně pro vyšší citlivosti (ve čtyřech úrovních ) od delších
časů (zap/vyp).
Živý náhled
Tato funkce je dnes již standardně u zrcadlovek. Zde se dostala na pozici
„náhledu hloubky ostrosti“ na vypínači. V menu lze zvolit, zda bude tato
funkce aktivní. Při živém náhledu nelze ostřit jinak než manuálně a
nelze nijak zasahovat do již zvolené expozice. Lze však tlačítkem AF po
zvednutí zrcátka (zrušení živého náhledu) zaostřit a následně
v režimu živého náhledu exponovat. Ostření tlačítkem AF musíme povolit
v menu Custom. Jde zvětšit náhled (8×) na libovolnou část snímané
plochy a následně zaostřit přesně tam, kam je třeba. Tuto funkci asi
ocení především makrofotografové, protože omezuje nutnost koupě
úhlového hledáčku.
Další vlastnosti a funkce
Fotografie je možno pořizovat rychlostí 3 snímku za vteřinu, nebo až
cca 21 snímků v režimu rychlé série snímků. Nestandardní funkcí je
režim priority citlivosti Sv, ve kterém lze přímo měnit citlivost
uživatelsky zvoleným kolečkem, případně i vzájemně závisle clonu a
čas. Alternativou je ještě režim TAv, kdy se nastavuje clona a čas a
automatika pak mění citlivostí čipu v celém, nebo uživatelsky omezeném
rozsahu možností. Výrobce myslel i na uživatele starších blesků. Těm
slouží program X, který nastaví fixní čas na 1/180 vteřiny a uživatelsky
se mění pouze clona.
 |
 |
 |
 |
Multiexpozice – pokud chcete, můžete do jediného snímku exponovat až
devět expozic.
Rošířený bracketing – vedle standardního expozičního bracketingu lze
exponovat a uložit snímky v řadě s rozdílnými hodnotami: vyvážení
bílé, sytost, odstín, kontrast, ostrost. To samozřejmě nelze v případě
snímání do RAWu.
Intervalové snímání – až 99 snímků s volitelným startem a
volitelným časovým rozestupem mezi snímky.
Mapa pixelů – klasická „oprava hot“ pixelů přímo z menu
aparátu.
Redukce šumu – zvlášť pro dlouhé časy a vyšší citlivost ISO.
Zvýšení dynamického rozsahu – po stisku tlačítka Fn v režimu
nastavení citlivosti (viz. info na LCD) se zvýší rozsah citlivosti čipu a
současně se nejmenší hodnota ISO posune na ISO200. Výsledkem je snímek
s vyšším rozsahem jasů a stínů, resp. kresbou v nich. Pravděpodobně
elektronika „umí“ zastavit přeexpozici světlých míst a tím dojde
k lepší expozici míst tmavých. Tato funkce se liší od postprocesu typu
digitální blesk resp. funkce HDR, která je v menu při prohlížení již
exponovaných snímků k dispozici také. Jak přesně však pracuje se lze
pouze dohadovat.
Snímat ve formátu jpg lze v několika přednastavených režimech –
přirozený, krajina, atd. Každý z nich lze uživatelsky upravit –
ostrost, saturace aj. Přednastavená ostrost snímku v režimu Přirozený se
mi subjektivně jeví nízká. Osobně bych preferoval vyšší. Je tedy
možné, že se i vám budou zdát některé uvedené snímky neostré.
Funkce dostupné při prohlížení snímků již najdete pouze na
doprovodných fotografiích.
Nyní se podívejme na výsledky laboratorních testů obrazové kvality,
provedené v laboratoři asociace DIWA, jíž je FotoAparát.cz členem. Pro
srovnání jsem vybral ještě Canon 40D a Sony Alfa 350.
Z výsledků je patrné, že mezi K20D a dalšími dvěma jsou znatelné
rozdíly v neprospěch Pentaxu především u nižších hodnot ISO (do
ISO400). Pozitivní je, že při vyšších hodnotách se šum v jednotlivých
kanálech u K20D drží na podobné úrovni, kdežto u dalších dvou
fotoaparátů se podstatně liší.
Dalším zajímavým parametrem je odstup samotného obrazového signálu od
šumu. Tady je situace podobná. Canon i Sony jsou na tom při všech
citlivostech zhruba stejně, kdežto výsledek Pentaxu je mírně slabší.
Do třetice se ještě podíváme na výsledky testování dynamického
rozsahu při jednotlivých citlivostech. Pentax a Sony jsou srovnatelné, Canon
vychází mírně lépe, rozdíl je však zanedbatelně malý.
Tolik zatím k nejdůležitějším a nejpodstatnějším výsledkům
laboratorních testů DIWA. Pokud vás však zajímají i další
podrobnější detaily výsledků, navštivte speciální
stránky laboratoře DIWA.
Testovací snímky 1
Na následujících snímcích věnujte pozornost všem expozičním
údajům. Výřezy jsou uloženy s takovou kvalitou komprese, aby nebyl
pozorovatelný rozdíl mezi originálem a výřezem. Originální snímky nejsou
nijak upravované. Není-li napsáno jinak, pak jsou snímky v nejvyšší
kvalitě jpg, v režimu „Přirozený“ s nastavením
saturace/odstín/kontrast/ostrost – 0/0/0/-1 tj. v základním
nastavení.
Příslušenství, cena a
závěr
V základním balení fotoaparátu najdeme standardní vybavení v podobě
baterie, nabíječky, popruhu, AV i USB kabelu, CD-ROMu. Lze dokoupit
vertikální grip, která značně vylepší držení fotoaparátu. Lze dokoupit
IR spoušť. Běžné objektivy najdeme buď přímo u Pentaxu, případně
u jiných značek se stejným bajonetem.
Za nepříjemný považuji fakt, že s objektivem 16–45/4 nelze na
nejkratší ohnisko použít vestavěný blesk, protože v obraze vzniká jeho
stín (na jekratší ohnisko je objektiv nejdelší).
Zásadním rozhodujícím kritériem pro koupi je vždy cena. Nyní zapůjčený
set K20D + PENTAX-DA 16–45mm F4.0 ED AL stojí cca 33 tisíc korun. Vzhledem
k odolnosti, zpracování a možnostem je to cena velmi lákavá.
Obrazové výsledky jsou subjektivně velmi dobré, i když v jpg pro mě
osobně měkčí. To vyřeší samozřejmě buď vlastní nastavení, nebo
zpracování rawu. Vyvážení bílé je i za velmi nepříjemných podmínek
na výborné úrovni a reálný šum i při velmi vysoké citlivosti (3200,
6400) je akceptovatelný.
Další technické informace najdete na stránkách výrobce – www.pentax.cz.
Děkuji firmě PenTec s.r.o., která
zastupuje Pentax v ČR, za zapůjčení fotoaparátu k redakčnímu testu a
Janu Strakovi za zapůjčení tarších objektivů k ověření jejich
použitelnosti.