
Letos na jaře se na našich pultech objevila další názorná příručka od známého fotografa Bryana Petersona: „Naučte se používat expoziční čas kreativně“. Ústřední motto knihy zní: "Poznejte, jak zachytit a vyjádřit pohyb a fotografovat při nízké hladině osvětlení". Cenné rady a informace jsou doplněny bohatou fotodokumentací. Více o tipu do vaší knihovny najdete v článku.

Pro vás, kdo již vlastníte některou z Petersonových příruček „Naučte se exponovat
kreativně“, „Naučte se fotografovat digitálně“,
„Naučte se komponovat kreativně“ nebo „Naučte
se fotografovat digitální zrcadlovkou“ i pro vás, kdo ještě
tohoto autora neznáte, je dnešním knižním tipem jeho nejnovější
publikace s názvem „Naučte se používat expoziční čas
kreativně“.
Motto knihy taktně vystihuje její zaměření: „Poznejte, jak
zachytit a vyjádřit pohyb a fotografovat při nízké hladině
osvětlení.“
Knihu vydalo nakladatelství Zoner Press, vyšla téměř současně s původní anglickou předlohou a je v současnosti dostupná na pultech našich knihkupectví.
Tato kniha zaujme všechny, kdo mají již základní zkušenosti s nastavováním clony a času a chtějí se nyní zdokonalit v oblasti, jakou je pohyb v fotografii, speciálně zaměřit se na správné použití expozičního času při fotografování pohybu. Autor názorným a jednoduchým způsobem dovoluje každému více proniknout do umění jak fotografovat pohyb v co nejširším smyslu – od dokumentace sportovních závodů, prostého pohybu člověka, padající kapky deště až po vytváření umění pohyby vašeho fotoaparátu.
Nečekejte klasickou učebnici popisující fotografické postupy. Bryan Peterson vám teorii pohybu přiblíží velmi názorně prostřednictvím svých snímků, u kterých uvádí zákulisí při jejich pořizování a rovněž doplňující údaje jako objektiv, čas, clona a ISO, nastavení bílé, za použití stativu či blesku. Oceníte autorovu jedinečnou schopnost umět o fotografování hovořit lehce a srozumitelně. Každá kapitola je zahájena úvodním slovem – radami, zkušenostmi a cennými informacemi vycházející z letité praxe fotografa. Ty jsou pak rozvedeny na konkrétních ukázkách, nejčastěji na dvojici. Umožňují tak velmi názorná srovnání stylu „bez a s“, „před a po“, dobře a ještě lépe, rozdílné časy, rozdílné clony atd.
Pro lepší pochopení termínů používá autor mnemotechnické pomůcky:
- různé hodnoty ISO přirovnává ke skupinám 100, 200, 400 tesařů…
- pokud objekt zaplní 3/4 rámečku, je to tak blízko, jako být s někým v jedné posteli…
V knize najdete řadu námětů na samostatné práce.
- fotit pohyb na houpačce
- strávit hodinu se svou rukou
- vyrobit déšť za pouhou 1/60s
Není to kniha, kterou odložíte po prvním čtení. Právě zadávané úkoly jsou jedním z důvodů, proč se k ní můžete vracet a svá dílka porovnávat s Bryanovými.
Osobně mne zaujaly vtipné komentáře, kterými je kniha vhodně proložená. Za pozitivní považuji, že vás autor během svého čtení několikrát nenásilně donutí, abyste se skutečně zamysleli, jak je ten čas vlastně dlouhý (…nebo krátký)?
- „ Jak krátká je vlastně jedna setina sekundy? Věřte nebo nevěřte, je to desetkrát kratší než mžik oka, který – pokud vás to zajímá – trvá asi jednu desetinu sekundy.“
- “Kolik tisícin tvoří jednu sekundu?…Každý den se nám fotografům nabízí osm miliónů šest set čtyřicet tisíc akčních snímků, které můžeme zmrazit v dokonalé ostrosti.“
Kniha má zhruba 160 stran včetně rejstříku a je členěna do 5 kapitol.
1.kapitola: Expoziční čas – fakta a mýty
V první kapitole autor na množství příkladů ukazuje, jaká expozice
z možných šesti je pro vybraný pohyb nejvhodnější a to tak, aby ho co
nejvíc zdůraznila.
Zabývá se citlivostí ISO, která kromě rostoucího šumu ovlivňuje rovněž
hloubku ostrosti. Na závěr první kapitoly přiznává, že pořídit
skutečně dobrou fotografii pohybu, zejména u sportu, je velmi obtížné. Na
čem všem závisí hovoří i následující kapitoly.
2. kapitola: Vysoká a střední rychlost závěrky
Obrázky zmrazující akční pohyb využívají primárně tři časy závěrky, kterým se autor podrobně věnuje v první polovině kapitoly:
- 1/250s
- 1/500s
- 1/1000s
Dočtete se, na které typy záběrů jsou jednotlivé časy vhodné a jak je použít. Jak lze při sekvenčním snímání kombinovat rychlost závěrky s hodnotami ISO, volbou ohniskové vzdálenosti či směrem pohybu, či jak využít korekce expozice k vyfocení „bílé vlny“.
![]() |
![]() |

Bryan Peterson používá raději přirozené světlo než blesk. Na několika ukázkách názorně předvádí, jak využít plného denního světla k zajímavým fotografiím vypadajícím jako ateliérové osvětlení.
Za přečtení stojí autorovy zkušenosti při fotografování deště, že na kapky je vhodná 1/60s, jak si připravit scénu doma na zahradě, kde váš déšť má kapky akorát dlouhé a nepostrádají dostatečný třpyt. V zimě jsem řešila podobný problém, jak na sněhové vločky, škoda, že ty zde nenajdete, zato na přeháňky už se těším.
Dále jsou v kapitole pomocí fotografií popsány:
- fotografování na motocyklových nebo jezdeckých závodech
- fotografování pohybu ve vodě
- pořizování leteckých snímků
- jak na protisvětlo bez siluety
3. kapitola: Pomalé rychlosti závěrky
Co je panning (švenkování) s časy 1/30, 1/15, 1/8 nebo 1/4s a že je důležitý správný výběr pozadí? Kromě obecného popisu této techniky zde najdete konkrétní ukázky s podrobným popisem i jejich příběhem.
Vytváření abstraktních maleb bývá často příjemnou zábavou ve skupině fotografů. Dalšími technikami, které představuje, jsou kreslení závěrkou, zoomování, připevnění fotoaparátu k…
![]() |
![]() |
Závěr kapitoly patří nočním snímkům, pro které je nejúžasnějším městem na zemi New York.
4. kapitola: Zaměřeno na expozici
Nejprve pár slov k barevné teplotě. Nenajdete zde popis, co to je vyvážení bílé, ale na stejných fotografií s různým nastavení WB máte příležitost srovnání. Opět s podrobným popisem a příběhem od Bryana. Na dalších příkladech ukazuje, jak synchronizovat blesk na přední nebo zadní lamelu.
- Šum je na webu Fotoaparát.cz hodně diskutován hlavně u testů fotoaparátů. Bryan na něj pohlíží mnohem jednodušeji a věří, že díky neustálému pokroku techniky by mohl jednou přestat existovat.
- Jednou z možností, jak „věci zpomalit“, jsou filtry. Vždy na dvou snímcích „s a bez“ filtru s podrobným popisem místa, příběhu a hlavně expozice ukazuje účinky následujících tří – polarizační, neutrální 1,2ND a přechodový neutrální filtr, které považuje za nepostradatelné.
- Dávku štěstí potřebujete při fotografování bouřky. Najdete tu, jaký čas je vhodný, když chcete zachytit více blesků najednou.
Na závěr kapitoly se věnuje myšlence, jak lze využít formát RAW v případě špatných světelných podmínek.
5. kapitola: Kompozice
„Dvě konstanty ve fotografické tvorbě jsou Kam zamířit a Kde je nejlepší stanoviště. Dobrá zpráva zní, že oběma se můžete naučit: naučit se „vidět“ a naučit se „umění“ kompozice.
Věřím, že výčet základních pravidel kompozice už ani neočekáváte. Bryan Peterson pro zdůraznění pohybu používá nejčastěji následující:
- zaplňte rámeček
- ponechejte akci prostor
- pravidlo třetin
- práce v diagonále
![]() |
![]() |
Závěr
Na závěr uvedu slova Bryana Petersona určená čtenářům této
knihy:
„Fotografování scén naplněných pohybem může být bezpochyby
celoživotním hledáním. Možná se stanete proslulým sportovním fotografem
nebo budete prostě jen kreativnějším amatérským pozorovatelem
zaznamenávajícím vše, co vidíte. Ale ať už budete podnikat se svou
fotografickou vášní cokoli, vaším dlouhodobým studijním námětem by
mělo být vytěžení tématu z jakékoli situace. To vám pomůže jak
prohloubit svou zálibu, tak posílit své dovednosti v oblasti
kompozice.“
Dostatek informací pro své zlepšení zde najdou začátečníci i pokročilí fotografové. Pro někoho to budou nové informace, pro druhého spíš zamyšlení nad původem vzniku fotografie. Kniha, nebo učebnice, je psána poutavým způsobem, jež přitáhne každého, kdo se o fotografování zajímá hlouběji.
Snad jediné, co se dá autorovi nebo překladateli knihy vytknout, je absence slovníčku nebo seznamu názvosloví pro některé technické výrazy, které jsou cizí začínajícím a dokonce i některým pokročilejším fotografům.
Autor: Bryan Peterson
Nakladatelství: Zoner
Press
Překlad: Alena Volná, Petr Volný
Rozměry: 210×278
Datum vydání: 2008
Počet stran: 160
Typ vazby: brožovaná
Přílohy: - Barva: celobarevná
ISBN: 978–80–86815–61–9
Katalogový kód: ZR744
Běžná cena: 349 Kč