
Mezinárodně uznávaný fotograf Michael Freeman je autorem řady populárních publikací. Kniha "Perfektní expozice" je dobrým tipem hlavně pro vyspělejší fotografy, ale i pro ty, kdo mají v měření expozice menší praxi. Autor se nedívá na expozici jako technokrat, ale ukazuje pohled kreativního fotografa. Dovíte se, proč vás RAW formát nemusí spasit v každé situaci.
Michael Freeman je jedním z publikačně nejplodnějších fotografů, který se zabývá cestovatelskou fotografií. Máme v naší knihovně jeho knihy ještě z doby filmu. Michael dnes píše především o digitální fotografii. Znalosti klasické fotografie jsou jeho velkou výhodou, neboť je schopen posuzovat nové technologie z pohledu fotografa se širokým rozhledem.

Digitální technologie otevřely fotografii širokému okruhu zájemců. Většina lidí jsou však uživatelé kompaktů, kteří chtějí pouze mačkat spoušť a získávat pokud možnost ostré obrázky. Pro ně samozřejmě tato kniha není. Je určena pro všechny, kteří chtějí ve fotografii tvořit a vyjádřit fotografií více. Je překvapivé, že dnes řada lidí, kteří vlastní digitální zrcadlovku s množstvím sofistikovaných systémů měření expozice, vůbec nechápe, proč tam vlastně jsou. Vždyť prý stačí jen histogram. Podle mne je kniha dobrým tipem hlavně pro vyspělejší fotografy. Musím říci, že na první pohled se mi kniha příliš nelíbila. Zaujala mne kapitola o aplikaci zonálního systému z černobílé fotografie do digitálu. Pak jsem se vrátil zpět k dalším kapitolám a našel jsem i zde řadu zajímavých pohledů.

První kapitola nazvaná „Rychle a spolehlivě“ se zabývá rozhodovacím procesem, který musí proběhnout v hlavě fotografa ve zlomcích vteřiny, kdy se musí rozhodnout, jak nastavit expozici co nejlépe. Kapitola „Technické základy“ je napsána srozumitelně, najdete zde technické základy měření expozice a jsou zde popsány různé způsoby měření. Autor se nedívá na expozici jako technokrat, ale ukazuje pohled kreativního fotografa. Ukáže, proč vás RAW formát nemusí spasit, pokud nebudete umět správně exponovat.

Třetí kapitola nazvaná „Dvanáct typů“, čímž se myslí typy expozičních scén, je podle mne učena především pro fotografy s menší praxí v měření expozice. Z tohoto hlediska může být užitečná, neboť učí ty méně zkušené analyzovat jednotlivé typy scén.

Čtvrtou kapitolu „Sloh“ považuji za nejlepší část knihy. Je to velmi dobrý pohled na to, jak kreativně exponovat včetně již zmíněného pohledu přes zóny, jak přistoupit k přepalům, hlubokým stínům, o exponování černobíle, high key a low key, co je barevná paměť.

Poslední kapitola „Zpracování“ je spíše jakýmsi úvodem pro techniky řešení situací s extrémně vysokým kontrastem jako slučování expozic a HDRI. Dozvíte se, co existuje, ale praktické informace zde moc nenajdete.

Kniha má doporučenou cenu 329 Kč.
Publikaci můžete zakoupit přímo na stránkách vydavatelství Zoner
Press.