Fotoaparát.cz

Test digitální zrcadlovky Canon EOS 7D

Po úspěšném modelu EOS 50D představil letos Canon další novou digitální zrcadlovku, která nese označení EOS 7D. Nejde ale ani tak o nástupce modelu EOS 50D, jako spíše o zcela nový model, možná i modelovou řadu, která bude reprezentovat to nejlepší, co Canon v kategorii zrcadlovek s čipem formátu APS-C dokáže. Nebo alespoň EOS 7D takovým vrcholem zatím je.

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Obrázek č.1 - Canon EOS 7D Obrázek č.2 - Zadní strana
Obrázek č.3 - Pravá strana

Nový Canon EOS 7D se po stránce mechanické konstrukce a designu drží zavedené firemní koncepce, ale přesto najdeme například oproti modelu EOS 50D řadu odlišností. Nejzásadnější změnou je asi přesun hlavního vypínače ze spodního okraje zadní stěny na levou horní část pod otočný ovladač expozičních režimů. Toto umístění je jistě praktičtější než to původní, nicméně nejlepším řešením se mi stále zdá umístění u spouště tak, aby se dalo ovládat jednou rukou. Další změnou je právě samotný otočný volič režimů, který je nyní zjednodušen vypuštěním některých funkcí zajímavých spíše jen pro začínající uživatele. Dále pak nedaleko spouště přibylo multifunkční tlačítko s uživatelsky volitelnou funkcí. Na přední straně přístroje se pak objevil lépe umístěný senzor pro příjem signálu z bezdrátového dálkového ovládání a pak také mikrofon pro záznam zvuku při natáčení videosekvencí.

Obrázek č.4 - Těsnění těla Obrázek č.5 - Pohled do hledáčku

K podstatnějším změnám pak došlo na zadní stěně fotoaparátu. Objevil se zde miniaturní reproduktor, senzor pro snímání intenzity okolního osvětlení k automatické regulaci jasu LCD monitoru, tlačítka pro rychlé nastavení funkcí a také pro snadné přepínání záznamu do formátu RAW nebo JPEG. Dále pak také velmi praktický ovladač pro přepínání mezi fotografováním s živým náhledem a natáčením videosekvencí s tlačítkem uprostřed, kterým se zahajuje záznam (viz ukázkový snímek č.8).

Obrázek č.6 - Konstrukce hledáčku Obrázek č.7 - LCD displej
Obrázek č.8 - Nový ovladač

Další překvapení nás pak čeká při pohledu do hledáčku. Nejen že je větší a jasnější než u předchozích APS-C modelů, ale konečně i Canon začal v konstrukci hledáčku, či spíše hlavně matnice, používat průhledový LCD dispej, který umožňuje například zobrazení pomocné mřížky na matnici pouhou aktivací příslušné funkce bez nutnosti výměny matnice samotné. Je to velmi praktické a snadné. Třešničkou na dortu je pak 100% pokrytí snímané scény hledáčkem.

Samozřejmostí pak zůstal velký 3“ LCD monitor s rozlišením 920.000 obrazových bodů a hlavně robustní konstrukce těla, založená na celokovové konstrukci doplněná o sadu těsnění proti nežádoucímu vnikání vody a prachu do útrob fotoaparátu. Nezměněn zůstal i přehledný a intuitivní design ovládacího menu s lokalizací do češtiny. Celkově tak lze hodnotit mechanické provedení i ergonomii jako špičkové a nové vychytávky jako velmi povedené, posouvající celkový standard zase o kousek výše.

Nové objektivy

Současně s uvedením EOS 7D na trh byly ohlášeny i další tři novinky v podobě nových objektivů. Prvním z nich je makroobjektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM, který jistě najde uplatnění nejen v makrofotografii. Vyniká nejen vynikající obrazovou kvalitou, ale také maximálně odolnou konstrukcí (třída objektivů L) a v neposlední řadě i novým výkonným stabilizátorem obrazu Hybrid IS. Zajímavostí také je, že si tento objektiv i přes svoji špičkovou kvalitu zachovává také příznivou cenu. Aktuálně (12/09) se v běžných obchodech dá pořídit za cenu kolem 25.000,– Kč včetně DPH.

Nás však ale budou mnohem více zajímat zbývající dva nové objektivy. Největší slabinou Canonu v kategorii digitálních zrcadlovek s čipem formátu APS-C totiž donedávna nebyly tyto zrcadlovky samotné, ale především velmi chabá nabídka základních objektivů pro nejčastější běžné fotografování. Nyní se situace výrazně zlepšila. První ze dvojice základních zoomů EF-S 18–135mm f/3,5–5,6 IS odpovídá svým rozsahem ekvivalentu pro kinofilm 28–200mm, což je velmi příjemný rozsah právě pro základní zoom. Tento objektiv se také již začal prodávat s EOS 7D v cenově zvýhodněném setu, kde vyjde na cca 7.000,– Kč včetně DPH. Samostatně pak stojí cca o 4.000,– Kč víc. Takovýto objektiv v nabídce skutečně chyběl a jistě si najde své uživatele, i když je nutno podotknout, že cena je relativně vysoká a to i s ohledem na fakt, že není vybaven ultrazvukovým motorem USM, což bych už dnes považoval za standard i v této třídě objektivů.

Nejvíce nás ale bude zajímat objektiv EF-S 15–85mm f/3,5–5,6 IS USM, který lze považovat za ideální volbu k EOS 7D. Ekvivalentní rozsah v přepočtu na kinofilm cca 24–136mm lze považovat za optimální. Tento objektiv byl také použit k pořízení ukázkových snímků v tomto článku. Je velmi solidní mechanické konstrukce a je vybaven nejen ultrazvukovým motorem ostření USM, ale také výkonným stabilizátorem obrazu IS. Při nasazení v praktickém použití vykazoval opravdu dobrou ostrost především ve střední části nastavení clony. Naopak lehce slabší (ale nijak výrazně) byl s ohledem na sférické zkreslení. Vinětaci není nutné v tomto případě řešit, protože její korekce je vestavěna přímo v aparátu EOS 7D korekcí šitou na míru přesně tomuto konkrétnímu objektivu (a v paměti fotoaparátu jsou tyto korekce i pro další celou řadu modelů). Naopak vytknout výrobci musím absenci sluneční clony jako součást výbavy, ve které nenajdeme ani obal na objektiv. Canon také bohužel ještě pořád nezačal vyrábět krytky objektivů, se kterými by bylo možné manipulovat i při nasazené sluneční cloně. I přes vysokou kvalitu objektivu je nutno kriticky pohlížet i na jeho cenu. Samostatně se aktuálně prodává za cenu kolem 19.000,– Kč včetně DPH a ve zvýhodněném setu s EOS 7D pak za částku cca o 3.500,– Kč nižší. To je na základní zoom k zrcadlovce formátu APS-C opravdu příliš.

Obrázek č. 9 - Objektiv Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM Obrázek č. 10 - Objektiv Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS
Obrázek č. 11 - Objektiv Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM

Velmi silnou zbraní Canonu jsou však především teleobjektivy, pro které si tuto značku oblíbili mimo jiné i fotografové zvířat. Unikátní jsou hlavně teleobjektivy střední, nebo spíše poloprofesionální třídy, které jsou ideální volbou pávě k fotoaparátu, jakým je EOS 7D. K nejoblíbenějším typům patří například EF 70–200mm f/4 L IS USM a nebo EF 300mm f/4 L IS USM, viz ukázkové obrázky č.12 a 13. K dispozici jsou ale i alternativní provedení bez stabilizátoru IS a řada dalších objektivů, jako například EF 400mm f/5,6 L USM a celá dlouhá řada objektivů nejvyšší profesionální třídy. Celou současnou nabídku objektivů Canon pak najdeme na ukázkovém obrázku č.14, jejichž přesnou specifikaci a cenové hladiny pak najdeme v každém dobrém fotoobchodě. Celkově nabídka objektivů Canon patří k absolutní špičce na trhu, ze které si vybere jistě každý.

Obrázek č. 12 - Objektiv Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM Obrázek č. 13 - Objektiv Canon EF 300mm f/4 L IS USM
Obrázek č. 14 - Současná kompletní nabídka objektivů Canon

Čip

Základním prvkem samotného těla každé digitální zrcadlovky je však její snímací čip. V případě modelu Canon EOS 7D je jím senzor osvědčeného typu CMOS z dílen samotného Canonu, formátu APS-C o rozměrech 22,3×14,9 mm. Plocha čipu je menší než plný formát kinofilmového políčka a ohnisko použitého objektivu je tak nutno vynásobit faktorem x1,6 pro získání ekvivalentního rozsahu. Poměr stran je tak obvyklých 3:2 a maximální efektivní rozlišení je 18 megapixelů, což je 5184×3456 obrazových bodů. Citlivost ISO lze nastavit v rozmezí ISO 100 až 6400, přičemž v uživatelských funkcích lze povolit rozšíření tohoto rozsahu až na hodnotu ISO 12800, což je v tento okamžik u fotoaparátů s čipem APS-C rekordní hodnota. Snímky lze ukládat v obvyklých formátech JPEG a RAW (14-ti bitový) a to v několika velikostech, případně mírách komprese. Vše snadno definovatelné v uživatelských funkcích.

Obrázek č. 15 - Obvyklá testovací noční scéna Obrázek č. 16 - 100% výřezy
Obrázek č. 17 - citlivost ISO 3200, čas 1/1000s a clona f/8
Obrázek č. 18 - citlivost ISO 6400, čas 1/2000s a clona f/8 Obrázek č. 19 - citlivost ISO 12800, čas 1/4000s a clona f/8

Jak to však dopadlo v praxi? Na ukázce č.15 je obvyklá testovací noční scéna v plném rozlišení. Snímek byl složen ze dvou polovin snímků, pořízených s odlišným vyvážením bílé barvy. Automatika si s umělým osvětlením poradila velmi dobře a znatelný je snad pouze velmi lehký nádech do červena. Nicméně žádná automatika není dokonalá a jako u všech ostatních digitálních fotoaparátů i zde platí, že dobře nastavené vyvážení bílé barvy je základem snímku a to ať už toto nastavení provádíte přímo ve fotoaparátu nebo dodatečně při zpracování formátu RAW. Mnohem zajímavější však je srovnání míry nežádoucího šumu ve fotografiích pořízených různými citlivostmi ISO. Toto srovnání najdete na ukázce č.16 v podobě 100% výřezů ze zkušební scény, vyfotografované všemi dostupnými citlivostmi ISO. Z výsledků je viditelné, že až po citlivost ISO 1600 je výsledek vynikající. Při ISO 3200 je už znát mírný nárůst neostrosti i šumu a při citlivostech ISO 6400 a 12800 se ještě přidává desaturace snímku a razantnější nárůst šumu. Výsledek lze celkově považovat za vynikající a jak je vidět, tak i u zrcadlovek se snímačem APS-C je ještě možné zvyšovat obrazovou kvalitu. Pro ilustraci ještě přidávám tři další snímky v plném rozlišení, pořízené při denním světle za špatného počasí, pořízené při trojici nejvyšších dostupných hodnot ISO.

Obrázek č. 20 - Canon EOS 7D, Nikon D300 a Sony Alpha 700

Pojďme se však také ještě podívat na laboratorní výsledky užitím DXO analýzyDIWA LABs, jehož jsme partneři. Pro srovnání jsem vybral dva sice dnes již mírně postarší, ale přece jen stále aktuální modely. Konkrétně Nikon D300 a Sony Alpha 700. V prvním srovnání, které najdete na ukázce č.20 je porovnání míry šumu při jednotlivých citlivostech ISO u všech tří modelů digitálních zrcadlovek. Tady si vede nový Canon EOS 7D velmi dobře a výsledky jsou lepší, než u největšího konkurenta v podobě Nikonu D300. Rozdíl sice není nijak zásadní, ale viditelný je a to především u nejvyšších citlivostí ISO. Naopak mírně lépe vychází model od Sony, ale tady je třeba brát v úvahu fakt, že je v jednotlivých barevných kanálech poměrně dost nestabilní a také že ztrácí detaily kresby obrazu.

Obrázek č. 21 - Canon EOS 7D, Nikon D300 a Sony Alpha 700

Dalším zajímavým testovaným parametrem je odstup samotného obrazového signálu od nežádoucího šumu. Výsledek najdete na ukázce č.21 a na první pohled je zřejmé, že se tady situace opakuje, i když rozdíly jsou ještě méně výrazné. Canon EOS 7D opět vychází maličko lépe než konkurent ze stáje Nikonu a naopak o trošku hůře, než zrcadlovka od Sony. Nicméně rozdíl je malý a v případě Sony je nutné opět brát v úvahu nestabilitu v jednotlivých barevných kanálech.

Obrázek č. 22 - Canon EOS 7D, Nikon D300 a Sony Alpha 700

Stejná situace se pak opakuje i v případě laboratorního testu dynamického rozsahu čipu. Nakonec se ale ještě podíváme na laboratorní výsledky testu nejvhodnějších základních objektivů, které najdeme na ukázce č.23. Tady jsem pro srovnání vybral již zmíněný objektiv Canon EF-S 15–85mm f/3,5–5,6 IS USM, Nikon 16–85mm f/3,5–5,6 G ED VR a Carl Zeiss 16–80mm f/3,5–4,5 ZA. Tady objektiv pro Sony jasně vede, v těsném závěsu je pak základní objektiv od Nikonu. Objektiv pro Canon sice podává také dobré výsledky, ale pouze ve střední části clonových čísel. Tady je třeba brát v úvahu také cenu, kdy objektiv Sony je nejdražší a Nikon nejlevnější.

Obrázek č. 23 - Graf ostrosti základních objektivů

Celkově pak lze říci, že Canon EOS 7D dosahuje vynikajích výsledků v obrazové kvalitě a to jak s ohledem na šum, tak i dynamický rozsah a odstup signálu od šumu. Základní objektiv pak také podává slušný výkon, nicméně tady má konkurence pořád ještě mírně navrch a to i s ohledem na cenu.

Funkce

Jak již bylo řečeno v úvodu, tak se Canon EOS 7D drží firemní koncepce, což platí i pro funkce a způsob ovládání. Většina funkcí je tak shodná s předchozím modelem 50D, čeština je již samozřejmostí a samotný fotoaparát pohání hned dvojice špičkových obrazových procesorů DiGIC čtvrté generace. Vyřešen byl také jeden z posledních drobných nedostatků předchozích modelů v podobě malého rozsahu korekcí expozice. Prakticky všechny předchozí modely umožňovaly korekce pouze v rozsahu ±2 EV ale u EOS 7D je to již dostatečný rozsah ±5 EV.

Obrázek č. 24 - Dvojice obrazových procesorů DiGIC IV. Obrázek č. 25 - Senzor 19-ti bodového automatického zaostřování
Obrázek č. 26 - Otáčení ostřících bodů při otočení fotoaparátem
Obrázek č. 27 - Posun ostřících bodů při naklonění fotoaparátu Obrázek č. 28 - Digitální vodováha v režimu živého náhledu

To je ale jen pomyslná špička ledovce a Canon EOS 7D je vybaven celou řadou dalších zajímavých funkcí a to jak zcela nových, tak vylepšených původních. Především je to vynikající 19-ti bodový systém automatického zaostřování, který je navíc doplněn informací o poloze fotoaparátu. Pokud tedy máte fotoaparát otočen naležato a zvolen levý krajní zaostřovací bod, tak když jej otočíte na výšku, tak se zvolený bod přesune tak, aby byl opět aktivován levý krajní bod. Body se mohou přesouvat i při lehkém náklonu do stran a také při naklonění dopředu a dozadu. Informace o poloze fotoaparátu se využívá také při aktivaci digitální vodováhy v režimu živého náhledu (taktéž ve dvou osách). Vše je názorně zobrazeno na ukázkových obrázcích č. 25 až 27. Samotný autofokus se pak v praktickém nasazení projevil jako opravdu přesný i mimořádně citlivý a spolehlivý a to i za zhoršených světelných podmínek. Pokud by si jej však přesto chtěl některý uživatel detailně nastavit podle svých potřeb, pak je tu k dispozici i zajímavá funkce korekce zaostření.

Dnes už je u nových fotoaparátů samozřejmostí i možnost natáčení videosekvencí. Tak je tomu i u Canonu EOS 7D, který zvládá nejen režim živého náhledu ale i videosekvenci v plném rozlišení Full HD, tedy 1920×1080 obrazových bodů a to rychlostí až 30 snímků za vteřinu. Pro kvalitní zvukový záznam je k dispozici nejen interní mikrofon ale i konektor pro připojení externího stereofonního mikrofonu. Při přehrávání videosekvence na LCD monitoru fotoaparátu je k dispozici i možnost střihu, kdy si velmi snadno můžete odstřihnout případné zbytečné pasáže a výrazně tak šetřit místo na paměťové kartě. Je totiž nutno mít na paměti, že video ve Full HD rozlišení zabírá skutečně hodně velký datový prostor. Jedna minuta záznamu ve Full HD vám zabere řádově několik stovek MB. Vynahradí vám to však v okamžiku, kdy si takové video pustíte na LCD nebo plazmovém televizoru (video lze stáhnout zde).

Nejen pro sportovní fotografy je také velmi důležitým parametrem rychlost sériového snímání fotografií. Maximální hodnotou je 8 snímků za vteřinu a vyrovnávací paměť pobere něco kolem stovky snímků ve formátu JPEG a nebo cca 15 snímků ve formátu RAW. Přesné hodnoty pak závisejí i na použité paměťové kartě, respektive hlavně na její rychlosti zápisu dat. Osobně se ale domnívám, že pokud nehodláte pořizovat skutečně dlouhé série snímků, je vyrovnávací paměť dostatečně velká na naprostou většinu situací, i když použijete pomalou a levnou paměťovou kartu.

Obrázek č. 29 - Ukázka designu menu Obrázek č. 30 - Použití bezdrátového ovládání externího blesku

Zcela nový je také systém měření expozice, nazvaný Focus Colour Luminance (iFCL). Měří nejen jas ale i barvu fotografované scény celkem v 63 zónách. Systém je řešený jako dvouvrstvý, s citlivostí zvlášť na různé barvy. Jedna vrstva je citlivá na červenou a zelenou, druhá pak na modrou a zelenou. Stanovení expozice je tak velmi přesné a při výpočtu bere v úvahu i vzdálenost od objektu, naměřenou zaostřovacím systémem. Expoziční čas je pak nastavitelný v rozmezí 1/8000 až 30 sekund. Nechybí samozřejmě ani režim pro trvale otevřenou závěrku.

Novinkou je i bezdrátové ovládání až tří externích blesků a to bez jakéhokoli dalšího příslušenství. Komunikaci zajišťuje vestavěný blesk. Prostě jen vše nastavíte na bezdrátovou komunikaci a externí blesk postavíte (na speciálním podstavci) kam potřebujete a je to. Žádné kabely ani speciální odpalovače.

Za zmínku pak stojí ještě například integrovaná korekce vinětace. Fotoaparát má ve vnitřní paměti nahranou databázi objektivů Canon a po nasazení objektivu ho automaticky identifikuje a aplikuje příslušnou korekci. Pokud objektiv vyměníte za jiný, celý cyklus se automaticky opakuje a přenastaví hodnoty pro nový objektiv. Výborná je i možnost vložení elektronického podpisu fotografie. Popis, například jméno a web autora napíšete v menu fotoaparátu a ten jej pak automaticky vkopíruje do dat Exif každého snímku.

Jistě by se našly ještě další skvělé funkce ale závěrem už snad jen podotknu, že výbava Canonu EOS 7D je v tomto ohledu opravdu vynikající. Jedinou drobnou muškou na kráse je snad jen fakt, že při slabém osvětlení si autofokus stále ještě vypomáhá stroboskopickým blikáním vestavěného blesku, což je velmi nepříjemné, zvláště v případě fotografování osob. Přitom by stačilo jen doplnit svítivou diodu, tak jak je to běžné u jiných přístrojů.

Obrázek č. 31- Celková mapa systému

Příslušenství, cena a závěr

Nabídka a rozsah příslušenství je u značky Canon tradičně jednou z největších výhod, protože tak širokou nabídkou se žádný z konkurentů pochlubit nemůže. Přitom právě možnosti příslušenství jsou také velmi často podstatným kritériem při výběru vhodného přístroje. Možnosti aparátu Canon EOS 7D jsou ale tak rozsáhlé, že pro podrobnější nastudování nabídky doporučuji navštívit stránky výrobce, kde najdete detailní informace a tabulky kompatibility. Zjednodušenou mapu systému pak najdete na ukázkovém snímku č.31. V podstatě lze konstatovat, že nabídka je natolik obsáhlá, že by jste museli jen těžko hledat, aby jste našli něco, co by nebylo k dispozici a to od objektivů a blesků až po Wi-Fi rozhraní nebo vynikající fotografické tiskárny. Jedna výjimka však ale existuje, Canon EOS 7D neumožňuje přímé připojení satelitní navigace GPS, tak jako to umí Nikon a Sony. Je to škoda, ale na druhou stranu je nutno podotknout, že tohle bude asi vadit skutečně jen mizivému procentu uživatelů.

Posledním, ale neméně podstatným parametrem je cena. V současné době (12/2009) pořídíte samotné tělo Canon EOS 7D v běžném obchodě za cenu kolem 40.000,– Kč včetně DPH. To je cena skutečně výborná a musím říci, že až překvapivá. Osobně jsem se totiž domníval, že bude podstatně vyšší. Pokud si připlatíte zhruba dalších 7.000,– Kč, tak dostanete zvýhodněný set s objektivem EF-S 18–135mm f/3,5–5,6 IS, což lze opět označit za cenu velmi příjemnou, i když kvalitu tohoto objektivu jsem zatím neměl možnost posoudit. Posledním setem je zvýhodněný komplet s objektivem EF-S 15–85mm f/3,5–5,6 IS USM, na který si oproti samotnému tělu budete muset připlatit kolem 15.500,– Kč a tady už bych zase až tolik nechválil. Objektiv je sice mechanicky velmi kvalitně provedený, technicky vybavený a opticky celkem slušný, ale na druhou stranu na konkurenci to pořád ještě nestačí a i cena je dosti vysoká i v tomto zvýhodněném setu. Nemluvě o faktu, že v ceně není ani obal, ani sluneční clona a dokonce ani krytka, umožňující manipulaci při nasazené sluneční cloně.

Celkově tedy lze říct, že Canon EOS 7D se opravdu povedl, a že posunul laťku digitálních zrcadlovek s čipem formátu APS-C zase o kousek výš, protože příliš mnoho konkurentů na trhu mít asi nebude. Také cena je velmi příjemná, a proto jej mohu jen doporučit.

Doba expozice: 1/80 s, Clona: 5.60, Ohnisková vzdálenost: 50.00 mm, ISO: 400 Doba expozice: 1/400 s, Clona: 8.00, Ohnisková vzdálenost: 15.00 mm, ISO: 100  Doba expozice: 1/200 s, Clona: 11.00, Ohnisková vzdálenost: 19.00 mm, ISO: 200

Snímky pořízené aparátem Canon EOS 7D najdete v naší FotoGalerii

Další technické informace najdete na stránkách českého zastoupení Canon CZ.