
Pod knihou s velice dlouhým názvem je podepsána autorská dvojice Bruce Fraser a Jeff Schewe. Pravděpodobně hned při prvním uchopení knihy do ruky vás překvapí její tloušťka. Chtělo by se říci, že 440 stran o „pluginu“ pro zpracování RAWů je poměrně mnoho. Může za to několik faktorů, které vysvětlím v článku.
Pod knihou s velice dlouhým názvem RAW – Digitální fotografie v Camera Raw a Photoshop CS4 je podepsána autorská dvojice Bruce Fraser a Jeff Schewe. Bruce Fraser má na kontě mimo jiné už jednu publikaci na podobné téma z roku 2005 a právě jeho texty využil Jeff Schewe, jinak konzultant a alfa tester společnosti Adobe, doplnil je o nejnovější poznatky, a tak vznikla tato kniha.
Kdo by nevěděl, co je to Camera RAW, tak se jedná o nástroj pro zpracování RAW souborů, dodávaný spolu s programem Adobe Photoshop. Ač název knihy hovoří o Photoshopu CS4 a Camera Raw 5, lze většinu informací aplikovat (eventuálně s menšími úpravami) i na starší verze softwaru. Na případné důležité změny vás autoři v textu upozorní. Díky společnému jádru a velkému množství shodných ovládacích prvků většinu funkcí z Camera Raw najdete i v dalším produktu firmy Adobe, Lightroomu, a tudíž knihu ocení i jeho uživatelé.
Pravděpodobně hned při prvním uchopení knihy do ruky vás překvapí její tloušťka. Chtělo by se říci, že 440 stran o „pluginu“ pro zpracování RAWů je poměrně mnoho. Může za to několik faktorů, které vysvětlím později. Začneme od začátku.
Co všechno v knize najdete
První tři kapitoly se nazývají 1. Formát RAW digitálních fotoaparátů, 2. Jak funguje Camera Raw a 3. Systém práce s RAW snímky. Seskupil jsem je k sobě z toho důvodu, že dohromady tvoří velmi rozvláčný osmdesátistránkový úvod do problematiky RAW souborů a RAWů v Camera Raw. Pokud máte o fungování RAWů již nějaké povědomí, můžete je s klidným srdcem přeskočit. O nic nepřijdete, to důležité vám autoři zopakují později minimálně ještě jednou. Pokud byste se přece jen chtěli textem prokousat, doporučuji maximální soustředění, zejména druhá kapitola je totiž pojata značně abstraktně. V třetí části narazíte na DNG neboli univerzální RAW formát vyvinutý právě Adobe a popis jeho výhod a nevýhod.

V prvních kapitolách také mírně zaskřípe posloupnost řazení jednotlivých témat, což autoři zdůvodňují tím, že při zpracování RAWů mnoho věcí souvisí s jinými, a tak se nelze vyhnout jistému chození v kruhu. Časté opakování celých úseků textu je právě jedním z důvodů, proč kniha narostla do takového rozsahu. Kupříkladu druhá polovina kapitoly č. 2 a celá kapitola č. 3 budou znovu zopakovány v následujícím textu a to někdy i doslovně. Někomu může přijít tento způsob vhodnější než neustálé listování knihou tam a zpět, na druhou stranu se vyskytují situace, kdy je do druhého opakování přidána konkrétní specifická informace, která v prvním výskytu textu chybí a při jejím pozdějším hledání tak budete muset prohledat textu více.
Až na 79. straně knihy začíná kapitola s názvem 4. Práce s Camera RAW a to podstatné, proč si knihu zakoupit. Dočkáte se vyčerpávajícího popisu okna programu Camera RAW, všech tlačítek, voleb a položek v menu. Text ilustruje množství názorných a kvalitních obrázků, i když výjimky se najdou. U několika snímků zejména kvůli jejich malé velikosti lze provedené úpravy pozorovat jen těžko.
U knihy jako je tato je velmi důležité vyzkoušet si představené postupy během čtení „na vlastní kůži“, jinak se v množství informací brzy ztratíte. K tomu je ideální následující kapitola 5. Camera RAW v praxi, kterou já osobně považuji za jednu z nejhodnotnějších částí knihy. Dělá přesně to, co slibuje její název – v praxi předvádí konkrétní úpravy na konkrétních fotografiích. Autoři napřed osvětlí, co by bylo na snímku vhodné vylepšit a proč a pak provedou příslušné korekce. Vzorové fotografie si dokonce můžete stáhnout z webu a uvedené postupy vyzkoušet osobně, což vřele doporučuji.

Další kapitola 6. Adobe Bridge seznámí čtenáře s další součástí Creative Suite balíku, programem Bridge. Jedná se vlastně o katalogizační program pro kompletní správu archivu fotografií. Opět nechybí detailní a srozumitelný popis všech funkcí Bridge včetně příkladů. Na něj navazuje kapitola 7. Pracovní tok neboli dle mého názoru druhá nejcennější část knihy. Věnuje se postupu prací, osvětluje, jak by měly činnosti následovat po sobě od zkopírování obrazových souborů z paměťové karty až po finální publikaci. Vysvětluje, co a jak je v kterém kroku vhodné udělat a to vše s cílem maximalizovat efektivitu při zpracování fotografií.
V osmé kapitole s názvem 8. Metadata se podrobněji dozvíte o funkci metadat v katalogizaci a popisu fotografií. Zatímco v předchozích kapitolách jsem přehlednost s srozumitelnost textu hlavně chválil, předposlední část knihy začíná téměř programátorsky – ukázkou zdrojového kódu xml souboru s metadaty. Nedivil bych se, kdyby po jeho shlédnutí spousta čtenářů kapitolu automaticky přeskočila a přešla rovnou na poslední oddíl.
V závěrečné kapitole 9. Automatizace přijde konečně na řadu Photoshop. Navzdory jeho přítomnosti v názvu knihy se ve vlastním textu Photoshop prakticky nevyskytuje vyjma těchto posledních několika stran. Nečekejte ale žádný popis úprav fotografií v jeho prostředí, kapitola se věnuje „pouze“ využití Photoshopu jako prostředku pro automatizaci často opakovaných úkonů. Nicméně jde o silnou zbraň a rozhodně se vyplatí tuto oblasti nevynechat. Stejně jako v předchozí části mírně zaskřípe členění textu, skoro bych se až nebál říci, že autorům docházely síly a na srozumitelnosti a lehkosti vyjadřování, známé z dřívějších kapitol, je to trochu znát.
Co se nevlezlo
Autoři razí heslo: „Provést co nejvíce úprav přímo v Camera Raw“ a tomu odpovídá i množství informací v knize obsažených. Z celého textu je znát, že oba její tvůrci mají mnoho zkušeností z praxe a co je důležitější, dokážou je srozumitelně předat čtenáři, ač je jejich vysvětlování mnohdy zbytečně rozmáchlé. Stejně tak český překlad se povedl. V textu jsem nalezl dvě faktické – avšak nikterak závažné – chyby a jednu chybu, která mě pobavila – jedno z dialogových oken je zrcadlově obrácené.

V některých místech by knize prospělo více obrázků, ocenil bych i zvýraznění například položek v menu a v dialogových oknech uvnitř textu kurzívou a podobně – v souvislosti s výše zmíněným zdlouhavým opisem by podobné úpravy přidaly na přehlednosti rozsáhlým odstavcům textu.
Ukázky dialogových oken pocházejí z anglické Mac verze programu, která je však až na barevné schéma prakticky shodná s Windows. Začátečníkům by možná lépe posloužily záběry z české lokalizace, nicméně díky poctivému překladu všech pojmů v textu se rychle zorientují i uživatelé, co anglickým jazykem nevládnou.
Vyplatí se koupit?
Výše zmíněné drobné výhrady každopádně nemají vliv na celkově výborný dojem z publikace a knihu s klidným svědomím doporučuji všem zájemcům. Svou šíří záběru soupeří s manuálem, ale naštěstí postrádá jeho suchopárnost. Komplexní popis Camera Raw a věcí souvisejících s tříděním, správou a zpracováním digitálních fotografií ve formátu RAW přivítají fotografové na všech úrovních. Začátečník díky vhodně zvolené a srozumitelné formě nenásilně pronikne do tajů zpracování RAW souborů v Camera Raw a neodradí ho ani velký počet stran knihy, zkušený uživatel zase ocení množství nových informací, pokročilé tipy a triky, ke kterým by se jinak dopracoval až delší praxí.
RAW – Digitální fotografie v Camera Raw a Photoshop
CS4
Bruce Fraser, Jeff Schewe
Nakladatelství Zoner Press
Rozměry 178×230 mm, 440 stran, brožovaná vazba, plnobarevný tisk
Běžná cena 590 Kč
Knihu
můžete zakoupit přímo v nakladatelství Zoner Press
Na kurzech FotoInstitut.cz můžete tuto knihu zakoupit s 10% slevou!