V šesté knize známého amerického fotografa Bryana Petersona přišel na řadu detail. Slovo detail je v názvu použito záměrně, kniha se totiž nevěnuje výhradně makru, ale obecně fotografování (částí) předmětů zblízka.
V nejnovější publikaci nakladatelství Zoner Press a šesté knize známého amerického fotografického instruktora a fotografa Bryana Petersona přišel na řadu detail. Slovo detail je v názvu použito záměrně, kniha se totiž nevěnuje výhradně makru, ale obecně fotografování (částí) předmětů zblízka. Právě rozdíl mezi makrem a „obyčejným“ fotografováním zblízka přiblíží první kapitola – věnuje se totiž základnímu pojmu makrofotografie, a sice zvětšení. Záhy zjistíte, že není makro jako makro a zejména výrobci objektivů si vykládají pojem „makro“ mnohdy dosti benevolentně.
Technická stránka fotografování zblízka
Dílo je jinak rozčleněno klasicky a po krátkém seznámení s makrofotografií následuje kapitola Vybavení. Na makro jsou nejvhodnější makroobjektivy, mezikroužky, předsádkové čočky či reverzní čočky, makrosnímky lze pořizovat i kompaktními fotoaparáty. Širokoúhlé objektivy či rybí oka se hodí na detail (ačkoli jestli je na přiložených ukázkových záběrech ještě detail nebo už celek, by se dalo dlouze polemizovat). Práci se světlem zastupují odrazné desky a kruhový blesk, a na závěr to vše připevníte na robustní stativ.
Třetí část knihy se věnuje cloně a hloubce ostrosti. Je to jeden z hlavních kreativních parametrů při makrofotografii, a tak je mu věnováno 20 stran. Na skupinách snímků jasně uvidíte rozdíl ve vyznění záběrů s různou hloubkou ostrosti. Na můj vkus je zbytečně mnoho místa věnováno vysvětlování funkce tlačítka náhledu hloubky ostrosti a možnostem, jak se obejít bez něj (obzvláště když jedna z rad funguje jen na objektivech s mechanickým clonovým kroužkem). S clonou souvisí i takzvaný bokeh a rozostřené bodové zdroje světla.
Tipy a triky
Čtvrtá kapitola přináší tipy pro fotografování zblízka. Klidně by jich mohlo být více, představují jednu z nejužitečnějších částí knihy. Následují rady pro fotografování zblízka doma. Stačí se jen nechat strhnout autorovým entuziasmem, rozhlédnout se po bytě či domě, a máte na odpoledne o zábavu vystaráno. Fotograficky patří třetí až pátá sekce knihy k těm velmi zdařilým, rozhodně si klade ambice přilákat k makrofotografii i ty fotografy, které zatím makro obcházelo velkým obloukem.
Před samotným závěrem ještě zbylo místo na dva dodatky. První se věnuje stabilizaci (nejen) v souvislosti s makroobjektivem, a nabízí i jednu radu (o její užitečnosti ať si rozhodne každý sám) jak na ostřejší snímky, pokud stabilizované vybavení nemáte. Druhý se ještě jednou vrací k otázce zvětšení. Kromě toho, že Petersona vlastně zvětšení vůbec nezajímá, se však nic nového nedozvíte a navíc si autor v otázce zvětšení při použití fotoaparátu s crop faktorem odporuje se svou první kapitolou.
Zhodnocení
Po zběžném prolistování se zdá, že textu je v knize poměrně hodně, popisky k fotografiím jsou navíc vysázeny dost malým písmem. Jen škoda, že text není lépe rozčleněn, neobsahuje více zdůrazněných pasáží a podobně – rámečků s tipy je opravdu minimálně. Autor rád vypráví, a často se jeho povídání věnuje zaměření knihy jen okrajově, takže vybrat si z něj opravdu informačně bohaté pasáže, je mnohdy nadlidský úkol. Informace jsou rozeseté jak v „regulérním“ textu, tak v popiskách k fotografiím. Někdy Peterson dokonce zabrousí úplně mimo. Například v části o fotografování detailu širokoúhlým objektivem se dostane až ke koketování s HDR. A když hned na následující stránce vysvětluje, že nesmíte v přírodě rušit divokou zvěř, napadne mě citát z klasika Járy Cimrmana: „K neduhům stáří, postihujícím hlavně intelektuály, patří především dvě vady, komplementárně spojené. Jsou to neschopnost myšlenku udržet a neschopnost myšlenku opustit.“
V souvislosti s horší orientací v textu si nemohu než postesknout nad chybějícími schématy či ilustračními fotografiemi vybavení, text si o ně mnohdy vysloveně říká. Ne nadarmo platí, že jeden obrázek vydá za tisíc slov a autor by potom mohl povinný počet znaků využít třeba k zabřednutí do větší hloubky.
Na fotografie jinak není kniha rozhodně skoupá, najdete jich zde mnoho a působí opravdu dobře. Napomáhá tomu formát knihy, který je nezvyklých a velkých 210×278 mm, spolu s kvalitním křídovým papírem. Některé snímky tvoří dvojici – první záběr zobrazuje celkovou scénu, a až druhý snímek tvoří vlastní detail. Považuji to za velmi dobrý nápad. Nechte se jimi inspirovat a uvidíte zachyceníhodné detaily všude kolem sebe. Každou fotografii doplňuje i informace o použitém objektivu a pochopitelně expoziční parametry.
I přes velmi povedené záběry v druhé části kniha nejvíce utrpěla zvoleným tématem. Působí trochu jako kočkopes. Publikacím věnovaným pouze makru může jen stěží konkurovat, jelikož mnoha (zejména technických) věcí se dotýká jen povrchně. Na druhou stranu „obyčejné“ fotografování zblízka by na vlastní knihu nestačilo.
Naučte se fotografovat detail kreativně
Bryan Peterson
Nakladatelství Zoner Press
Rozměry 210×278 mm, brožovaná vazba, 160 stran
Běžná cena 339 Kč
Knihu
můžete zakoupit přímo v nakladatelství Zoner Press