Test objektivu Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM

Objektiv Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM je v tomto rozsahu opticky nejlepší zoom na trhu pro fotoaparáty Canon. Uživatelský test jsem udělal jako srovnávací proti jeho starší verzi Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM, jehož cena byla prakticky poloviční. Oba objektivy byly testovány na těle Canon EOS 5D Mark III.

Automatické ostření

Podobně jako starší verze Canonu funguje rychle a přesně, i když je posun slyšet. Tohle je jeden z důvodů, proč méně riskujete, když si k tělu Canon koupíte i objektiv stejné značky. Pokud objektiv nezaostří přesně, je vám i kvalitní objektiv k ničemu. V případě problémů se začnou výrobci vymlouvat jeden na druhého a vy stojíte uprostřed.

Přední čočka se při ostření neotáčí, takže můžete bez problému fotografovat s nasazeným polarizačním filtrem.

Optická kvalita

Vylepšená optická kvalita je hlavní argument pro Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM. Musím přiznat, že když loni Canon oznámil cenu upgradu bez stabilizace, dost mne rozladil. Optická kvalita je však u nové verze jednoznačně lepší.

Ostrost a přenos kontrastu

Musím přiznat, že takovou kresbu jsem od zoomového objektivu nečekal. Opravdu špička. Kresba se samozřejmě směrem od středu snímku zhoršuje, ale stále zůstává na výborné úrovni. Dělal jsem si i srovnání s pevným Canon 35mm f/1,4 USM L, se kterým byl kresebně minimálně srovnatelný. Výsledky však neuvádím, protože mi zástupce Canonu sdělil, že objektiv 35mm byl na celkové repasi po té, co jim někde spadl…

EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 24.00 mm clona f2.8 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 24.00 mm clona f2.8
ohnisko 24mm, clona 2.8
EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 24.00 mm clona f8.0 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 24.00 mm clona f8.0
ohnisko 24mm, clona 8
EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 24.00 mm clona f16 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 24.00 mm clona f16
ohnisko 24mm, clona 16
EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 70.00 mm clona f2.8 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 70.00 mm clona f2.8
ohnisko 70mm, clona 2.8
EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 70.00 mm clona f8.0 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 70.00 mm clona f8.0
ohnisko 70mm, clona 8
EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 70.00 mm clona f16 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 70.00 mm clona f16
ohnisko 70mm, clona 16

Chromatická aberace / fringing

Canon zapracoval a vylepšil již velmi dobré. Vylepšené potlačení chromatické vady (modro-fialové hrany v místech vysokého kontrastu) je patrné zejména v kresbě v rozích u starší verze objektivu. Zde jsem pro ukázku přidal dva snímky do silného protisvětla na ohnisku 24mm, kde u tohoto typu objektivů bývají problémy.

barevná vada na hranách Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a  f8 barevná vada na hranách Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a  f8

Srovnání barevné vady na hranách Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM vs. 24–70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a f8

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    07.01.2013 12:20

    To: Máří
    Dává to smysl. 6D a 5D Mark III je asi podobná story.

  • Máří
    Máří
    08.01.2013 20:03

    Andreji, omlouvám se, ale mně to ten smysl nedává. Vždyť ceny u těl 5D se vyvíjí odlišně ve srovnání s tímto objektivem. Pokud si vzpomínám, tak 5D (I.) se na trhu objevilo v roce 2005 za cenu cca 100000 Kč. U 5D II (2008) byla ta cena přibližně poloviční. 5D III (2012) má na sobě cenovku cca 80000 Kč, tedy vyšší než u 5D II, ovšem tělo se víc přiblížilo k 1D řadě nejen zásluhou stejného AF systému jako u posledního modelu nejvyšší řady (1Dx). Poslední FF model 6D, který bych osobně zařadil mezi 5D II a 5D III, stojí pod 50000 Kč. Konkrétní ceny mi přijdou odpovídající tomu, co daný model nabízí. Ovšem navýšení ceny objektivu o víc jak 70% ve srovnání s jeho předchůdcem mi už tak adekvátní nepřijde a nejspíš se nad tím pozastavilo víc lidí. Vždyť stále se jedná o objektiv o stejných parametrech jako předchůdce, byť s designovými změnami (pro někoho pozitivními, pro jiné už méně), ale jediné podstatné odlišnosti jsou pouze v kvalitě optiky, kterou si ovšem v dnešní době vyžadují nové modely digitálních fotoaparátů. Pokud si člověk nový model zrcadlovky s FF snímačem pořídí a chce na ní mít záklaďák nedegradující vlastnosti tohoto těla, nezbývá nic jiného, než si za necelých 60 tisíc Canon EF 24-70mm f/2,8 II pořídit. Méně světelné objektivy jako někdo, kdo nejen pro efekt rád fotí s otevřenou clonou, předem vylučuji. Na druhou stranu, současná otázka týkající se cenové politiky společnosti Canon je pro mě spíš filozofickou záležitostí, byť sám techniku této značky vlastním a to řádově ve statisících.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    09.01.2013 10:48

    Máří, já to vidím, tak, že se jedná o strategii zvyšování prodeje a ovládání trhu. Prostě ve stejné skupině fotoaparátů jako třeba FF kategorie nebo objektiv 24-70mm se přidá další výrobek. Prostě široká nabídka - každý si vybere. Někdo chce opticky kvalitní zoom, ale světelnost není klíčová. O tu jde v profi třídě a tihle lidé ji prostě zaplatí, a´t stojí, co stojí. Stejná story je podle mne i u 5D Mark III vs. 6D. Pro profíka, co chce univerzál: kvalita obrazu a zároveň focení rychlejších věcí, prostě zase za autofokus zaplatí a WIFI/GPS pokud potřebuje zaplatí ještě navíc. 6D s jedním SD slotem je pro cenově mnohem citlivější skupinu. Ti chtějí jakoby vše, za co nejméně, ale ve skutečnosti jsou schopni dělat kompromisy. Samozřejmě tahle hra se projeví i v cenách.

  • Máří
    Máří
    09.01.2013 19:38

    Andreji, tohle vysvětlení je rozumné. Určitě rozumnější a pochopitelnější, než to ostatní, co se ke mně dostalo a z různých důvodů nedávalo smysl.

  • Jan Strakoš
    Jan Strakoš
    27.01.2013 23:08

    Oba objektivy jsem měl možnost porovnat. Kresbou se nikterak neliší, záleží kus od kusu. Není v ničem inovativní a zákazníka přímo uráží cena. Jestli to takhle canon povede dál, ztratí hodně zákazníků. Článek mi připadá jak z redaktorské šablony s použitím kláves ctrl+c a ctrl+v s hromadným nahrazením názvů za Canon I a Canon II. Trošku upřímné kritiky by neuškodilo, ale kdo pak zaplatí inzerci?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (14)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram