Test objektivu Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM

Objektiv Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM je v tomto rozsahu opticky nejlepší zoom na trhu pro fotoaparáty Canon. Uživatelský test jsem udělal jako srovnávací proti jeho starší verzi Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM, jehož cena byla prakticky poloviční. Oba objektivy byly testovány na těle Canon EOS 5D Mark III.

Distorze obrazu

Distorze obrazu je nepříjemná hlavně při fotografování architektury. Ani lidé na svatebních fotografiích nechtějí mít deformované obličeje. Ze snímku je patrné, že u nové verze Canon částečně potlačil soudkovité zkreslení u snímků na 24mm. Na 70mm je vidět trochu poduškovité zkreslení, ale to je v praxi zanedbatelné.

soudkovitá deformace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 24mm soudkovitá deformace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 24mm
poduškovitá deformace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM pĹ™i ohniskovĂ© vzdálenosti 70mm poduškovitá deformace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 70mm

Vinětace

Významnou vinětaci jsem nepozoroval a to ani při nasazení filtru. Projevuje se jen na nejširším ohnisku a otevřené cloně.

vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 70mm a f2.8 vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM  při ohniskové vzdálenosti 70mm a f2.8
vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 70mm a f8 vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM  při ohniskové vzdálenosti 70mm a f8
vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f2.8 vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f2.8
vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f8 vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f8

Bokeh

I zde musím Canon pochválit. Rozostření hran v oblastech mimo hloubku ostrosti je měkčí.

bokeh Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 70mm a  f2,8 bokeh Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 70mm a  f2,8

Vyzkoušel jsem i bokeh na 24mm, kde to v praxi využijete mnohem méně.

bokeh Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a  f2,8 bokeh Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a  f2,8

Výkon v protisvětle

Na následujícím srovnání je patrné, že nová verze má vylepšenou kvalitu antireflexních vrstev. Opět jsem použil nejnáročnější ohniskovou vzdálenost 24mm. Ani velká sluneční clona nepomohla u starého 24–70mm f/2,8 L USM potlačit odlesk parazitního světla – tzv. prasátko. Při prodloužení ohniskové vzdálenosti zmizelo.

v tlumeném protisvětle Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a f8 v tlumeném protisvětle Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a f8
v přímém protisvětle Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f16 v přímém protisvětle Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f16

U 24–70mm f/2,8 L USM si můžete jednoduše spočítat, že clona má osm lamel. Zvýšení počtu lamel na 9, díky které se počet paprsků Slunce zdvojnásobil, mu dodalo přirozenější vzhled.

Doporučení a závěr

Musím říci, že pokud budete srovnávat pouze technické parametry v tabulkách a objektiv Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM si nevyzkoušíte delší dobu v praxi, bude se vám jeho cena zdát totálně přemrštěná. Pokud však vyžadujete maximální kvalitu obrazu a živíte se velkými zvětšeninami, tenhle objektiv vám asi nedá spát. Pro profesionálního svatebního fotografa či fotografa-cestovatele, který fotografuje v unikátních místech, může být tento objektiv dobrou investicí. Je to univerzální sklo, které aktivní fotograf maximálně využije a v tom je jeho síla. Problesklo, že Canon vyvíjí i nový 24–70mm s horší světelností odpovídající f4. Jeho cena bude určitě dostupnější. Zatím se však neprodává. Rovněž starší verze Canon EF 24–70mm f/2,8 L USM má stále hodnotu, která odpovídá ceně, za kterou se prodával.

Klady Zápory
vynikající optická kvalita chybí stabilizátor obrazu (natáčení videa)
rychlé a spolehlivé ostření vysoká cena
výborné ovládání a ergonomie

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších základních zoomovacích objektivech pro full frame zrcadlovky, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se porozhlédnout ve všech našich recenzích univerzálních zoom objektivů pro full frame.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    07.01.2013 12:20

    To: Máří
    Dává to smysl. 6D a 5D Mark III je asi podobná story.

  • Máří
    Máří
    08.01.2013 20:03

    Andreji, omlouvám se, ale mně to ten smysl nedává. Vždyť ceny u těl 5D se vyvíjí odlišně ve srovnání s tímto objektivem. Pokud si vzpomínám, tak 5D (I.) se na trhu objevilo v roce 2005 za cenu cca 100000 Kč. U 5D II (2008) byla ta cena přibližně poloviční. 5D III (2012) má na sobě cenovku cca 80000 Kč, tedy vyšší než u 5D II, ovšem tělo se víc přiblížilo k 1D řadě nejen zásluhou stejného AF systému jako u posledního modelu nejvyšší řady (1Dx). Poslední FF model 6D, který bych osobně zařadil mezi 5D II a 5D III, stojí pod 50000 Kč. Konkrétní ceny mi přijdou odpovídající tomu, co daný model nabízí. Ovšem navýšení ceny objektivu o víc jak 70% ve srovnání s jeho předchůdcem mi už tak adekvátní nepřijde a nejspíš se nad tím pozastavilo víc lidí. Vždyť stále se jedná o objektiv o stejných parametrech jako předchůdce, byť s designovými změnami (pro někoho pozitivními, pro jiné už méně), ale jediné podstatné odlišnosti jsou pouze v kvalitě optiky, kterou si ovšem v dnešní době vyžadují nové modely digitálních fotoaparátů. Pokud si člověk nový model zrcadlovky s FF snímačem pořídí a chce na ní mít záklaďák nedegradující vlastnosti tohoto těla, nezbývá nic jiného, než si za necelých 60 tisíc Canon EF 24-70mm f/2,8 II pořídit. Méně světelné objektivy jako někdo, kdo nejen pro efekt rád fotí s otevřenou clonou, předem vylučuji. Na druhou stranu, současná otázka týkající se cenové politiky společnosti Canon je pro mě spíš filozofickou záležitostí, byť sám techniku této značky vlastním a to řádově ve statisících.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    09.01.2013 10:48

    Máří, já to vidím, tak, že se jedná o strategii zvyšování prodeje a ovládání trhu. Prostě ve stejné skupině fotoaparátů jako třeba FF kategorie nebo objektiv 24-70mm se přidá další výrobek. Prostě široká nabídka - každý si vybere. Někdo chce opticky kvalitní zoom, ale světelnost není klíčová. O tu jde v profi třídě a tihle lidé ji prostě zaplatí, a´t stojí, co stojí. Stejná story je podle mne i u 5D Mark III vs. 6D. Pro profíka, co chce univerzál: kvalita obrazu a zároveň focení rychlejších věcí, prostě zase za autofokus zaplatí a WIFI/GPS pokud potřebuje zaplatí ještě navíc. 6D s jedním SD slotem je pro cenově mnohem citlivější skupinu. Ti chtějí jakoby vše, za co nejméně, ale ve skutečnosti jsou schopni dělat kompromisy. Samozřejmě tahle hra se projeví i v cenách.

  • Máří
    Máří
    09.01.2013 19:38

    Andreji, tohle vysvětlení je rozumné. Určitě rozumnější a pochopitelnější, než to ostatní, co se ke mně dostalo a z různých důvodů nedávalo smysl.

  • Jan Strakoš
    Jan Strakoš
    27.01.2013 23:08

    Oba objektivy jsem měl možnost porovnat. Kresbou se nikterak neliší, záleží kus od kusu. Není v ničem inovativní a zákazníka přímo uráží cena. Jestli to takhle canon povede dál, ztratí hodně zákazníků. Článek mi připadá jak z redaktorské šablony s použitím kláves ctrl+c a ctrl+v s hromadným nahrazením názvů za Canon I a Canon II. Trošku upřímné kritiky by neuškodilo, ale kdo pak zaplatí inzerci?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (14)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram