Test objektivu Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM
Objektiv Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM je v tomto rozsahu opticky nejlepší zoom na trhu pro fotoaparáty Canon. Uživatelský test jsem udělal jako srovnávací proti jeho starší verzi Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM, jehož cena byla prakticky poloviční. Oba objektivy byly testovány na těle Canon EOS 5D Mark III.
Objektiv Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM nahradil v loňském roce vynikající a velice oblíbený profesionální zoom 24–70mm f/2,8 L USM. Oba objektivy byly primárně vyvinuty pro tzv. full frame zrcadlovky s velkým senzorem jako Canon EOS 5D Mark II, III, Canon EOS 6D a podobně. U zrcadlovek se snímači APS-C musíte ohniskovou vzdálenost vynásobit faktorem 1,6× (Canon EOS 7D, Canon EOS 60D nebo 650D atd.).
Objektiv 24–70mm se světelností odpovídající f 2,8 je asi nejvíce využívaný objektiv, který nosím v batohu na cesty. Nahrazuje standardní pevná ohniska 24, 28, 35, 50mm. Ve skutečnosti mi vždy vadilo, že 24mm pro krajinu a reportáž není dostatečně širokoúhlé. Zde jsem si v minulosti zvykl na 20mm. Pro portréty a nebo když potřebujete na cestách rychle přitáhnout nečekaný motiv v dálce (např. padající lavina v horách, momentky apod.), není zase 70mm dostatečné. Za ideální bych považoval ohnisko kolem 100mm, ale bohužel v požadované kvalitě něco takového zatím nikdo nevyrobil. Proto objektiv 24–70mm f/2,8 L USM vítězil od roku 2002 u mnoha fotografů-cestovatelů. U fotografů svateb byl považován za jakýsi standard.
Důvodů bylo několik:
- Kvalita optiky v kombinaci s vynikající světelnost odpovídající f 2,8
- Rychlý autofokus
- Robustní konstrukce
- Velmi dobrá ovladatelnost
V porovnání optické kvality s pevnými ohnisky (pozn. nutno srovnávat s objektivy ve stejné době, nyní začíná Canon dělat i u nich nové verze) vycházel objektiv Canon jen nepatrně hůř. Kvalita digitálních těl fotoaparátů od roku 2002, kdy byl 24–70mm f/2,8 L USM uveden na trh, udělala obrovský skok. Dnes s pomocí moderní zrcadlovky a kvalitního monitoru fotograf ve 100% náhledu může kvalitu objektivu perfektně posoudit i jako laik. To je důvod, proč výrobci vyvíjejí a uvádějí na trh vylepšené verze osvědčených objektivů.
Profesionální značkové objektivy považuji obecně za dobrou investici na rozdíl od těl fotoaparátů (i zde se to naštěstí trochu zpomalilo). Proto se v bazarech dnes zánovní 24–70mm f/2,8 L USM prodává za přibližně stejnou cenu jako kdysi nový (cca 30000 Kč). Nový 24–70mm f/2,8 L II USM stojí skoro dvojnásobek cca 54000 Kč. Výrobce říká, že v ceně je inflace za deset let a nechce jít dolů s kvalitou což bohužel vidíme u některých jiných značek. S novým objektivem, který jsem měl vypůjčen na test, jsem fotografoval dva týdny. Musím přiznat, že jsem se do něj zamiloval a jen nerad jsem ho vracel. Přestože starší bratr určitě nepatří do starého železa, rozdíly jsou znatelné a nový objektiv se Canonu jednoznačně povedl.
Konstrukce a technické parametry
Oba objektivy si můžete porovnat na následujících obrázcích.
Stará verze objektivu je nejen objemnější, ale i těžší (950g vs. 805g), což je při nošení znát. Objektiv působí dostatečně robustně i když je v něm více dílů z plastu. Na betonovou podlahu, kam mi jednou upadl při akci jeho starší bratříček, jsem ho však nepouštěl…
Zoomování je hladké a nejsou patrné žádné vůle. Canon navíc opatřil objektiv zámkem, který brání samovolnému vyjíždění. Je to užitečná věc hlavně na cestách, kde při transportu technika hodně trpí.
Zoomovací prstenec je o trochu širší. Vzdálenosti mezi jednotlivými ohniskovými vzdálenostmi jsou dostatečné. Manuální doostřování je možné provádět i v režimu automatického ostření. Ostřící kruh je dostatečně široký (stejné jako u staré verze). Oba ovládací kruhy jsou vyrobeny z tvrdé gumy, která působí velmi příjemně. Celkově se objektiv se ovládá ještě o trochu příjemněji než stará verze.
Oba objektivy jsou utěsněny proti prachu a stříkající vodě. U starší verze 24–70mm f/2,8 L USM jsem udělal špatnou zkušenost. Při čištění čelní čočky se dostal čistící roztok od Hamy do objektivu a zničil ultrazvukový motorek.
Optická konstrukce byla u verze II změněna: 18 optických členů vs. 16 u starší verze. Canon zvětšil průměr přední čočky ze 77mm na 82mm. Díky tomu budete bohužel potřebovat filtry většího rozměru. Bohužel na rozdíl od starší verze je čelní díl se závitem plastový. Proto buďte opatrní při šroubování filtrů, abyste nestrhli závit.
Přestože oba objektivy udávají rozsah ohniskových vzdáleností 24–70mm, zorné úhly, které jsou pro fotografa podstatné, nejsou stejné. Nová verze je tzv. široko-úhlejší. Zorný úhel 84° až 34° vs. 74° až 29°.
Objektiv nemá optickou stabilizaci, přestože jsem ji u nové verze trochu očekával. Škoda. Hlavně při natáčení videa by to hodně pomohlo.
Minimální vzdálenost zaostření zůstala stejná 38cm po celém rozsahu ohnisek. Není to samozřejmě dostatečné na makrofotografii, ale v nouzi na cestách, kde není k dispozici makroobjektiv, vás to pomůže vytáhnout z nejhoršího.
Dobré je, že Canon změnil clonu v objektivu z 8 u starší verze na 9 lamelovou u nového objektivu. Při fotografování se Sluncem v záběru při vysokých clonových číslech obraz vypadá přirozeněji (viz dále v testu).
Maximální clonové číslo je f 22. Nedoporučuji však příliš používat, pokud nemusíte z důvodu nějakého kreativního záměru (prodloužení expoziční doby), neboť u obou objektivů se projevuje zřetelné zhoršení kresby z důvodu difrakce.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruZdravím, když jsem před lety kupoval na FF univerzální zoom, váhal jsem mezi 24-70 F 2,8 a 24-105 F 4, vyhrál 24 - 105 který má podle mne velice dobrou obrazovou kvalitu - mám jej stabilně na 5D MK II. Zvítězil u mne větší ohniskový rozsah, pravda F4 namísto 2,8 ale zase optická stabilizace a kresba podle Andrejových obrázků shodná s novým 24 - 70. Co k tomu dodat ?? Udělat dobrý univerzální zoom s F2,8 není určitě jednoduché, a navzdory pozitivním ohlasům jej v první verzi nepovažuji narozdíl od EF 24 - 105 za povedené sklo. Snad se ve verzi II zlepšili, ale zdá se mi, že Canon v poslední době hodně přestřelil s cenami ať už je to nová 5D MK III, či toto sklo či další "L". Nakoupil jsem v posledních letech spoustu skel od Sigmy a musím uznat, že univerzální zoom pro FF se jim zatím také zcela špičkový nepovedl, ale některé ze Sigmáckých skel Canon bijí na celé čáře a to nejen cenou, ale hlavně i kvalitou obrazu a zpracováním, kromě drobných problémů s FF či BF, které se ovšem u 5D MK II a jiných aparátů dají bezproblémově korigovat a drobný BF měl i EF 24 -70 od canonu, který jsem měl od kolegy na testování. Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM je špička a Canon EF 85mm f/1.2L II USM za ním bídně pokulhává a poráží jej pouze dvojnásobnou cenou - a to je jen jeden z mnoha příkladů - nechci tu propagovat Sigmu. Nikon má taky pár nových špičkových skel... o aparátech nemluvě, myslím, že Canon začíná ztrácet a vysokými cenami to nedožene ... sám jsem "canonář" takže tento trend sleduji bez velkého potěšení :-( Sigma se moc snaží a jstli se jim povede ještě trošku dopilovat univerzální zoom, sbohem Canone.
Rozdíl v kresbě je opravdu brutální a myslím, že cenový rozdíl je tímto ospravedlněný. Méně majetní si nyní mohou koupit EF 24-70 f/4L IS USM. Sice o jednu clonu horší, nicméně stabilizace a "skoro-makro" to jsou zase bonusy navíc. A jeho kresba je také vynikající.
Já osobně jsem s novými verzemi EF L skel spokojen. Sám mám 70-200 f/2.8 L II IS a to je taky kresba jedna báseň!
BTW - f/2.8 záklaďák pro FF Canon za rozumný peníz je nyní Tamron 24-70 f/2.8 navíc stabilizovaný a kresebně je na tom také velice dobře.
No,profesionálnímu fotografovi se musí vercajk zaplatit docela rychle, takže pokud bych byl profík a tento nový canon by byl opravdu tak vynikající, jak píše Andrej, bral bych ho. Ukázky ostrosti jasně říkají, že nová verze je o kus lepší, co by mě ale přesvědčilo spíš, je výtazně příjemnější bokeh. Když už tu Andrehj psal o focení svateb, tak tam je bokeh rozhodující. Ostře bude kreslit každé sklo za 30 litrů, to zas ne, že ne, do fotek A3 nebude rozdíl vůbec patrný a kdo si nechá udělat ze svatby A3? Nikdo, předpokládám. Zato bokeh, jo, to je, na takových fotkách, jiná. Oni zákaznící vůbec nevědí, že to, že se jim fotky strašně líbí, je věcí především bokehu. Jak je bokeh nervózní a po krajích ostrý, nikdy fotka nepůsobí, jak by měla. To je třeba story různýcj těch summicronů a dalších od Leicy, například. No, a pak tu jsou amatéři. Pro jakéhokoli amatéra je zoom za 54 litrů naprosto neopodstatnitelný. Protože pak potřebuje stejně kvalitní tele, které bude ještě dražší, počítám a tak by přišel vercajk na dvěstě litrů. Mám na mysli normální lidi, ne takové, kteří to mají za nákupku nebo jsou milionáři. Jinak bych chtěl vidět totožné fotky z obou skel v rzlišení aspo%n 300 dpi na papíře A3. Pak bych mohl vyřknout, co si opravdu myslím. Ne z obrázků 5x3 cm na monitoru. Každopádně je testík dobře udělán a pokud bych měl vypíchnout nejvíc šokující poznatek, tak to je rozdíl v kresbách obou skel v rozích. Ta původní vetze vypadá, že to bylo foceno přes dno pivní flašky.
To: Alexandr
Sigmy jsem také míval, ale nebyl jsem spokojený s autofokusem. Pomalé a může tam být i riziko s nepřesným zaostřením. Samozřejmě záleží na objektivu. Ty ceny L-kových skel jsou dábelské, kdež chce člověk něco světelnějšího
To: David
To sklo je opticky hodně dobrý. Na druhé straně svůj 24-70mm/2,8 prodávat nebudu, i když ty rozdíly ve výřezech jsou dost výrazné. Nemá cenu se trápit tím, že nemám nejlepší sklo. Chce prostě o to víc fotit. Alespoń to přinutí dávat si víc pozor - clonová čísla a hlavně pečlivost: stativ, živý náhled atd..
To: Taffey
U krátkých zoomů jsem nikdy pěkný bokeh moc neviděl. Když chci máznout pěkně pozadí, vezmu si 70-200/2,8 IS od Canonu.
Andreji, jasně, stěžejní otázka je, na jakou vzdálenost ostříš. Já mám náramné bokehy i z 20/2,8, když zacloním na 3,5 a ostřím na dva metry. Kdo fotí převážně krajinu, ten s tím moc do styku nepříjde, ale my, kteří ostříme většinou hodně blízko, se s bokehem setkáváme i u velmi krátkých ohnisek. Třeba tu takových street fotek je to typické. Jasně, když někdo fotí takové fotky a zacloní na F16 a pak to valí hlava nehlava, tak o bokehu nemůže být ani řeči, ale zastávám názor, že i street by se mělk dělat kapku výtvarně. Například. A takový podvečerní street s již rozsvíceným městem, to je, pro bokeh a pro krátké ohniště, hotový ráj.
Nerozumím tvrzení, že cena je vysoká kvůli desetileté inflaci. Takový objektiv Canon EF 70-200 f/2.8L IS USM se na trh uvedl v roce 2001 a jeho cena byla 2000 dolarů. Cena novinky se pohybuje kolem 2500 dolarů, z čehož vyplývá nárůst ceny o 25%. U objektivu 24-70 (rok uvedení první verze 2002) je nárůst ceny z 1350$ na 2300$ za MkII, tedy o více než 70%! Informace o ceně jsem našel na wiki.
Ať mi nikdo netvrdí, že je to právě kvůli té optické kvalitě. Copak 70-200 se opticky výrazně nezlepšil? Je to jen politika společnosti Canon, která chce na trh dostat několik verzí objektivu 24-70mm současně a vydělat tak mnohem víc, než kdyby byla na trhu jen MkII. Tahají nás za nos.
To: Taffey
Ta 20mm f/2,8 je dobrý tip. Je fakt, že já jsem vsadil na světelné zoomy a jak starý 24-70 tak i 16-35mm mají bokeh nic moc. Proto ten dojem ze 70-200. Syn Pavel má Nikona a k němu právě 20mm f/2,8. To by mělo být dost podobné, mrknu se. jsou to klasická skla. Na street je pod mne ideál 24/1,4 nebo 35/1,4, ale to jsou zase jiné ceny.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.