Test fotoaparátu Sony CyberShot RX10 Mark III

Sony CyberShot RX10 III je kompakt typu superzoom (24-600mm ekviv.) s netypicky velkým senzorem pro tuto třídu (1") a kvalitním 4K videem. Kardinální otázka je - může být objektiv s takto dlouhým zoomem a vysokou světelností (F2.4-4) dostatečně kvalitní, aby nakrmil 20MPx senzor? A stojí podobný přístroj za bezmála 50 tisíc (prosinec 2016)?

Srovnání s RX10 II

RX10 III:

  • má výrazně větší rozsah ohnisek (nejdelší ohnisko 600mm místo 200mm)
  • je o něco větší a těžší
  • má proměnlivou světelnost objektivu (RX 10 II má konstatntní F2.8, což je výhoda, pokud delší ohniska nevyžadujete, rovněž to platí pro video)
  • má o prstenec na objektivu víc
  • má AF-hold tlačítko
  • má asistenta kompozice
  • má více C (programovatelných) tlačítek
  • má výkonnější stabilizaci (4.5EV místo 3EV)
  • nemá vestavěný ND filtr
  • má trochu lepší výdrž na baterii
  • stojí víc

Závěr

Jaký je CyberShot RX10 III? Bez pochyby unikátní – přístroj plný pokročilých funkcí s napevno přidělaným, ale univerzálním objektivem od širokoúhlých 24mm po silné telefoto 600mm, který navíc nabídne dobrou světelnost i kresbu.

Pokud byste chtěli stejný rozsah ohnisek pokrýt fotoaparátem s výměnnými objektivy, museli byste použít minimálně dva. A i tak se chca nechca dostanete na vyšší váhu a nižší praktičnost. Nehledě na světelnost širokorozsahových zoomů pro (bez)zrcadlovky.

Disponuje také velmi dobrým videem.

Jeho silné stránky jsou tedy jasné – ultimátní univerzální přístroj pro toho, kdo vyžaduje kvalitu, ale nechce vyměňovat objektivy a také výborný přístroj pro video, i profesionální - například jako druhý ke kameře. Přeci jen je dobře přenosný, jeho možnosti práce s ohnisky bezkonkurenční a kvalita videa a možnosti nastavení na fotoaparát špičkové.

Sám bych si ho dovedl představit i jako  druhý fotoaparát k DSLR či ILC. Vůbec by mi nevadilo mít ho k dispozici pro případy, kdy potřebuji vyrazit „nalehko“. Tedy hlavně cestovní přístroj. Takže využití pro přístroj podobného kalibru určitě je.

Není to ale zadarmo; dokonce je to poměrně drahé. Největší otazník tedy pro mě visí nad cílovou skupinou tohoto přístroje. Byť jsem ji ve dvou odstavcích výše zkusil nastínit, skutečná otázka zní „Je takových lidí, kteří chtějí a mohou do fotoaparátu investovat desítky tisíc korun a přitom NECHTĚJÍ vyměňovat objektivy, dost?“. To už není na mě, abych na to odpovídal, to musí vědět výrobce… za sebe mohu jen říct, že žijeme v krásné době, když musíme řešit, co si pořídit ne proto, že je toho na trhu málo, ale proto že je toho na trhu tolik.

Aktualizace 16.8.2017: RX10III získal ocenění ‚EISA SUPERZOOM CAMERA 2017–2018‘.

Jo! Hm…
Velmi praktický rozsah ohnisek Horší průběh světelnosti, než RX10 II
Dobrá světelnost vzhledem k zoomu Chybí ND filtr
Slušná kresba napříč ohnisky Menu je někdy nepřehledné či nelogické (bez záložky pro video???)
Kvalitní video ve 4K, slow motion… Chybí dotykový displej
Mnoho funkcí a nastavení Ostření pouze kontrastní (CDAF)
Utěsnění proti vlivům počasí Zoom není mechanický a je trochu pomalejší
Velmi univerzální a vyvážený přístroj Není levný

Galerie snímků v plné velikosti

Pro zobrazení expozičních informací najeďte myší nebo rozklikněte do náhledu. Možný druhý rozklik do plného rozlišení:

Sony DSC-RX10M3, F8.0, 1/500 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG

Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/250 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1 Sony DSC-RX10M3, F4.0, 1/1000 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1
Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/400 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/640 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG
Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/400 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1 Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/80 s, ISO: 100, komp. exp. -1, WB Automatick?, RAW v C1

Sony DSC-RX10M3, F11, 1/125 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1

Sony DSC-RX10M3, F7.1, 1/160 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/500 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1
Sony DSC-RX10M3, F4.0, 1/500 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1 Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/320 s, ISO: 100, komp. exp. +1, WB Automatick?, RAW v C1

Sony DSC-RX10M3, F4.5, 1/400 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG

Sony DSC-RX10M3, F8.0, 1/15 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1 Sony DSC-RX10M3, F8.0, 1/2500 s, ISO: 12800, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG
Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/400 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, JPEG Sony DSC-RX10M3, F5.6, 1/200 s, ISO: 100, komp. exp. 0, WB Automatick?, RAW v C1

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Daniel Procházka
    Daniel Procházka
    30.01.2017 03:40

    Otázkou zůstává, může být takto „přehnaný“ objektiv ještě opticky dobrý, zvlášť s přihlédnutím k vysoké pixelové hustotě senzoru?
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Této větě jaksi nerozumím. Pixely senzoru resp. jejich množství přece nemají žádnou souvislost s optickou kvalitou objektivu. Na Digiareně testovali optickou rozlišovací schopnost objektivů, tedy kolik zvládnou pixelů. Pokud si pamatuji jednalo se dokonce o nějaké starší objektivy. Zvládly stovky MPx. Zde určitě žádná limitace v současné době neexistuje. Názorným příkladem je NOKIA 8O8 se svým pidi objektivem a 41 MPx. Pokud to bylo myšleno v kontextu třeba s velkoformátovým tiskem, který větší rozlišení umožňuje, tak tam by se "nekvalita" objektivu mohla viditelně projevit. To asi jo.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    30.01.2017 08:19

    Myšleno je to tak, že menší senzor (hustější pixely) vyžaduje od objektivu výrazně vyšší rozlišovací schopnost, než větší senzor se stejným rozlišením.
    Co se týče "větších" formátů, tam je pravda, že slušný objektiv zvládne víc, než je dnes standard. Moje stará padesátka při zaclonění v pohodě zvládla EOS 5DS R.
    Ale tady jsou nároky výrazně větší a širokorozsahové zoomy (zde 24 - 600) obecně tak dobré nebývají. Typický objektiv ultrazoom fotoaparátu bývá přehlídka optických vad a mizerné kresby, což se RX-10 iii netýká.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    30.01.2017 08:41
    Reaguje na Daniel Procházka 30.01.2017 03:40:

    "Otázkou zůstává, může být takto „přehnaný“ objektiv ještě opticky dobrý,..." - zobrazit celý komentář

    Jinak samozřejmě myslím použití jako jsou větší tisky; ve webovém rozlišení bude ostrá i fotka z mobilu...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram