Nikon Coolpix P1000 z jakékoliv vzdálenosti kompaktní fotoaparát moc nepřipomíná. Zrcadlovky řady D7xxx jsou vedle něj malé. Proč? Vestavěný objektiv s rozsahem 24 mm - 3 000 mm se světelností f/2,8 - f/8 prostě není malý. A jak fotí?

Videorežim

Nikon Coolpix P1000 má tři základní režimy automatického videa – standardní, zpomalené a zrychlené. Standardní lze natáčet v rozlišení od 4k/30p po HD/30p (celkem pět možností). Zpomalená mají možnosti dvě. VGA při 4× zpomalení a HD při 2× zpomalení. Zrychlené je jen jedno. V rozlišení FullHD má při přehrávání dvojnásobnou rychlost. Vedle toho je k dispozici i manuální nastavení.

Nikon Coolpix P1000
Nikon Coolpix P1000 Nikon Coolpix P1000

Nikon Coolpix P1000

Podívejte se na ukázky videí.

Ukázka standardního videa v režimu 4k s použitím zoomu.

Ukázka standardního videa 4k snímaného za šera.

Zpomalené video (při maximálním zoomu).

Zrychlené video.

Měsíc jsem nemohl vynechat… Natáčeno na stativu.

Konektivita

Nikon Coolpix P1000 Nikon Coolpix P1000

Sdílení čehokoliv s kýmkoliv a jakkoliv je dnešní fenomén. Tak tady nenarazíte, protože WiFi i bluetooth jsou k dispozici.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Ukázkové fotografie

Veškeré zde zveřejněné fotografie jsou uloženy přímo fotoaparátem resetovaným do továrního nastavení s tím, že je ukládáno do jpg v nejvyšší kvalitě. Uvedená ohnisková vzdálenost je fyzická vzdálenost fotoaparátu 4,3 mm – 539 mm a odpovídá rozsahu 24 mm – 3000 mm.

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 4.30 mm, Clona: 2.8, ?as: 1/100 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick? COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 49.50 mm, Clona: 4.5, ?as: 1/40 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -1.30, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 539.00 mm, Clona: 8.0, ?as: 1/25 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: 0.30, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?

Ukázka rozsahu zoomu. Snímáno ze stejného místa z ruky v hale za poměrně špatných světelných podmínek. Poslední fotka (s hodinami) je na vzdálenost cca 40 metrů s časem 1/25 sekundy při 3000 mm a je slušně ostrá (!).

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 4.30 mm, Clona: 2.8, ?as: 0.5 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: 0.30, Vyrovn?n? b?l?: Automatick? COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 49.50 mm, Clona: 8.0, ?as: 1/13 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: -2, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?

Hledal jsem a našel odlesky, ale musel jsem se hodně snažit. Takže s nimi budete mít potíží velmi málo. Navíc první fotka je časem 0,5 s z ruky. Je ostrá, ale již při ISO 1600 a to je znát.

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 539.00 mm, Clona: 8.0, ?as: 1/250 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: -1, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?

Tohle nešlo nevyfotit. Letadlo tureckých aerolinií v cestovní výšce nad Klínovcem. Podexponováno. Těžko spekulovat, za co může zpracování obrazu a za co deset kilometrů atmosféry.

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 8.50 mm, Clona: 3.2, ?as: 1/640 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick? COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 539.00 mm, Clona: 8.0, ?as: 1/125 s, ISO: 400, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?

 COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 539.00 mm, Clona: 8.0, ?as: 1/200 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?

Ukázky z celého intervalu zoomu za dobrých světelných podmínek při bočním světle. Cedule je ve vzdálenosti cca 60 metrů, radiolokátor je 23,5 km daleko. Další ukázkové snímky tohoto typu najdete výše u posouzení RAWů. Na běžné použití jsou výstupy velmi dobré.

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 4.30 mm, Clona: 2.8, ?as: 1/500 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick? COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 30.50 mm, Clona: 4.0, ?as: 1/250 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?

Ukázka rozmazanosti pozadí při focení na malé vzdálenosti při nejkratší ohniskové vzdálenosti a totéž pro maximální ohniskovou vzdálenost použitelnou pro režim makro. Je to ostré, kde to ostré být má, celková kvalita odpovídá kompaktu s čipem 1/2,33". Podobných výsledků dosáhne málokterý kompakt s malým čipem.

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 359.00 mm, Clona: 6.3, ?as: 1/100 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?

Kachní rodinka při ohniskové vzdálenosti 2000 mm (35 mm ekv.) za mírného šera, ISO 800, 1/100 s. Detaily již chybí, především kvůli zpracování obrazu, kde je zřejmá vysoká redukce šumu.

A jak na tom vůbec šum je?

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 17.50 mm, Clona: 3.5, ?as: 2.0 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Ru?n? v??ezy

Redukci šumu lze nastavit ve třech krocích – nízký, normální, vysoký. Nelze ji vypnout. V uvedeném pořadí jsou ukázky výše. Se šumem jako takovým na první pohled potíže moc nejsou. Ale to je zdání, protože zpracování ve fotoaparátu je poměrně výrazné a kvůli tomu se ztrácí detaily, které snímek výše moc nemá, proto to není tak zřejmé. U okolních snímků focených ve dne (za světla) je to však vidět.

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 11.70 mm, Clona: 3.5, ?as: 1/125 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick? COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 11.70 mm, Clona: 3.5, ?as: 1/100 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?

Ukázka volby Picture control – Živý a Monochromatický.

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 13.50 mm, Clona: 3.5, ?as: 1/40 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick? COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 13.50 mm, Clona: 3.5, ?as: 1/40 s, ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Ru?n?

Ukázka vlivu vyvážení bílé na líbivost snímku. Vlevo Auto, vpravo Zataženo s dodatečným posunem k červené složce. Po technické stránce je druhý snímek při ISO 800 výborný.

COOLPIX P1000, Ohniskov? vzd?lenost: 11.70 mm, Clona: 8.0, ?as: 1/4000 s, ISO: 100, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?

A na konec západovka…

Závěr

Plusy

  • rozsah zoomu (použitelný)
  • světelnost objektivu
  • RAW formát dat

Minusy

  • výdrž baterie
  • výrazné zpracování dat

Po ergonomické stránce bych P1000 nevytkl nic. Naopak, velké fotoaparáty se dobře drží, jsou stabilnější a dobře se s nimi fotí. P1000 je skvělý.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Po obrazové stránce je do ohniskové vzdálenosti cca 1500 mm rozhodně velmi dobrý. K tomu zásadní měrou přispívá výborná světelnost objektivu. Od 2000 mm do maximálních 3000 mm má na delší vzdálenosti slabší kontrast, ale za to může často atmosféra. Stabilizace je vynikající, za rozumných podmínek rozmazanost nebude hlavní problém, a to ani pro extrémně dlouhé časy. Pokud nepotřebuje větší snímky, pak i tovární výstup jpg je výborný. Osobně mi nesedí poměrně výrazné zpracování dat, které vede sice k odšumění, ale ztrácí se řada detailů. Pokud zpracujete RAWy sami, zvýšíte sice šum, ale struktura bude z mého pohledu hezčí.

Videa jsou limitována pouze vašima rukama. V běžném použití jsou výborná. 4K je bonus, FullHD bohatě stačí.

Jedinou zřejmou nevýhodou je tak systémová vlastnost – relativně nízká výdrž baterie, protože tohle „dělo“ si prostě o náročnější focení říká.

Celkově bych Nikon Coolpix P1000 hodnotil jako velmi zdařilý „kompakt“, který jde daleko za hranice běžných ultrazoomů a až za nimi lze mít drobné výhrady.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    03.12.2018 11:09

    Nikon P1000 je jistě fotoaparát, který při fotografování nabídne vysoký prvek zábavy a to nelze podceňovat, protože amatérské fotografování je a má být zábava. Pokud má někdo na tohle peníze, smíří se s obrovskou velikostí přístroje a nízkou výdrží baterie, z nějakého důvodu chce dělat fotografie na obrovské vzdálenosti a zároveň chce domů přinést hotovou fotku, kterou hodí na fejsbůk, tak ano, proč ne.

    Není sporu o tom, že již z důvodu extrémně širokého rozsahu ohnisek může P1000 vytvořit netuctové fotky. Poměrně ambiciózní může být jeho uživatel například při telemakru - stálo by za to zhodnotit schopnosti přístroje v této disciplíně. Z důvodu malého senzoru však fotografie budou mít zákonitě nízkou kvalitu a ačkoli je možné je ukládat do rawu, tak možnosti jejich úprav jsou ze stejného důvodu silně omezené. Pro mě osobně je to něco nepřekročitelného, fotografie prostě nejsou dostatečně kvalitní ani za dobrých světelných podmínek a vyrazit z nich více úpravami nejde.

    V Japonsku se P1000 prý prodává celkem dobře, ostatně mnohý Japonec nemá problém vysolit dvacet osm klacků za věc, která skončí za tři měsíce v poličce. Myslím si však, že pro většinu ostatních je toto zbytečný přístroj, na jehož vývoj Nikon dal kapacity, které by jinak mohl využít k vývoji seriózních přístrojů nebo třeba uvedení již připravené řady DL (včetně jednopalcového ultrazoomu s "pouhým" dvacetipěti násobným zoomem), kterou zrušil a mnohé včetně mě tím naštval.

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Admin
    03.12.2018 15:24
    Reaguje na Lukáš Burget 03.12.2018 11:09:

    "Nikon P1000 je jistě fotoaparát, který při fotografování nabídne vysoký..." - zobrazit celý komentář

    Myslím, že jste to shrnul velmi pěkně. Podle mě se Nikon trošku snaží vymezit proti telefonům - ty mají rozumný výstup, a dokonce někdy i nějaký nepravý "zoom" - a kde kdo si raději koupí telefon se "zoomem" než kvalitní kompakt se zoomem, když to stojí stejné prachy. A právě takto obří zoom jako u P1000 v telefonech ještě dlouho nenalezneme, takže je zde větší jistota, že si nikdo namísto tohoto nekoupí mobil. Tak to vidím já, ale mohu se samozřejmě mýlit :-)

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    03.12.2018 18:15
    Reaguje na Jan Pánek 03.12.2018 15:24:

    "Myslím, že jste to shrnul velmi pěkně. Podle mě se Nikon trošku snaží..." - zobrazit celý komentář

    Tak on bohužel zvítězil koncept "vejde se to do kapsy a fotky to cvaká samo", fotografické ambice většiny lidí jsou nulové, ovšem smějící se tetička na fejsbůku chybět nesmí. To je celá ta tragédie...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram