Fotograf krajiny Daniel Řeřicha: Světlo dává fotografii život
Daniel Řeřicha je známý český fotograf krajinář. Přestože se nejvíc specializuje na rodné Krušné Hory, fotí i Moravské Toskánsko. Jaký spatřuje rozdíl v italském Toskánsku? Jaká jeho fotografie získala největší ocenění? Co ve fotografii uznává bez ohledu na trendy? Dan nám v rozhovoru předává rady, jak na fotografování krajiny.
Zaujala mě tvá nová série na Instagramu „Jižní Morava“. Jezdíš tam často? Opakovaně? Jaké období je tam na focení nejlepší a proč?
Jižní Morava je krásný region a to nejen z fotografického hlediska. Musím se však přiznat, že jsem tam zatím byl jen párkrát a to vždy na jaře. Určitě je to však zajímavá lokalita jak pro podzimní nebo zimní focení, na které se chystám.
Daniel Řeřicha: Jižní Morava
Daniel Řeřicha: Jižní Morava
Jakou oblast na Jižní Moravě rád fotíš? Jak bys porovnal focení v italském Toskánsku versus Moravské Toskánsko?
Fotím nejčastěji ve zvlněných polích nedaleko Kyjova. Mezi fotografy je Toskánsko často s Jižní Moravou srovnáváno. Osobně přívlastek „Moravské Toskánsko“ rád nemám. V obou regionech je sice krajina podobně zvlněná, ale na mě obě tyto lokace působí naprosto odlišně. Rozdíl při mém fotografování těchto regionů vnímám v tom, že na Jižní Moravě fotím pouze krajinné detaily pomocí teleobjektivu a v Toskánsku fotím i širokými ohnisky celkové scenérie.
Daniel Řeřicha: Jižní Morava
Daniel Řeřicha: Toskánsko
Z hlediska techniky, co si s sebou musí fotograf vzít, aby pořídil tak dobré fotografie krajiny, jako jsou ty tvé (objektivy, filtry, stativ,… ještě něco?)
Používám digitální zrcadlovku Canon a to i přes současnou nadvládu fotoaparátů Sony. Konkrétně to je Canon EOS 5DS R. Z objektivů mívám nejčastěji nasazený objektiv Canon 16–35/ 4L IS USM a poslední dva roky mi při práci s popředím pomáhá plně manuální pevné sklo Laowa 12 mm f/2,8 Zero-D. Na krajinné detaily pak používám Canon 70–200/4L USM. Ve fotobatohu pak nemohou chybět kvalitní skleněné přechodové filtry a ND filtry VFFOTO. Samozřejmostí je pak kvalitní stabilní stativ (aktuálně používám stativ LeoFoto).
Prozraď nám své pojetí krajinářské fotografie. Jaké prvky v krajině vyhledáváš?
Mám rád výrazné a dominantní popředí! Při dnešní každodenní záplavě fotografií, které se na nás ze všech stran hrnou, je čím dál složitější pořídit snímek, který se alespoň trochu odlišuje od všech ostatních.
Při hledání kompozice se proto snažím dostat co nejblíže k hlavnímu prvku popředí ( např. květům ), aby vypadalo více dominantní, než ve skutečnosti je. Hodně mi při hledání kompozic pomáhá i změna perspektivy, která je charakteristická pro široká až extrémně široká ohniska. Díky tomu pak mohou vzniknout pohledy, které bývají většině lidem skryté. A to mě opravdu baví!
Daniel Řeřicha: České středohoří
Daniel Řeřicha: Toskánsko
Daniel Řeřicha: Krušné hory
Daniel Řeřicha: Island
Daniel Řeřicha: Island
Daniel Řeřicha: České středohoří
Jak bys shrnul trendy současných fotografů-krajinářů?
Netuším, zda je to trend současných krajinářů, ale mám pocit, že i přes současnou dokonalou fotografickou techniku, se čím dál častěji setkávám se snímky, které jsou zcela nebo téměř bez světla a atmosféry. Ohromující text (jak složitě fotka vznikala, co všechno k jejímu pořízení bylo potřeba a jak strastiplná a nebezpečná cesta k ní vedla) už takovou fotku nezachrání.
Čím dál více se z krajinářské fotografie vytrácí trpělivost! Nevím čím to je, snad dnešní uspěchanou dobou, kdy fotografové chtějí mít za krátký čas, z nejrůznějších míst, co nejvíce fotek.
Není výjimkou potkat v krajině fotografa, který … místo aby si v klidu připravil kompozici a pak už jen trpělivě sledoval světlo a čekal na ideální okamžik, tak bezhlavě cvaká jeden snímek za druhým, bez ohledu na aktuální světelné podmínky.
Zrovna takového fotografa jsem pozoroval v Českém středohoří. Stál opodál, a i když se slunce schovávalo za hradbou těžkých mraků a do krajiny vůbec nesvítilo, tak on fotil se svou profesionální výbavou jak o život. Najednou se mezi oblačností vytvořila mezera a do krajiny nám úžasně na několik vteřin zasvítilo. V té době však cvakala pouze závěrka mého foťáku. Fotograf vedle mě koukal na něco do mobilu (možná zrovna vkládal nové stories na instagram…) a fotoaparátu se ani nedotkl.
Světlo dává fotografii život, atmosféru a dokáže zaujmout vnímavého diváka. To platilo a vždy platit bude bez ohledu na aktuální trendy!
Už jsi posbíral hodně ocenění. Kterou z tvých fotografií bys označil jako nejvíc úspěšnou? Popiš nám ji :)
V minulosti jsem se zúčastnil několika zahraničních soutěží. Poslední tři roky si však dávám tak trochu „soutěžní pauzu“ a své fotografie posílám pravidelně jen do jedné soutěže, která mě v předchozích letech oslovila kvalitou fotografií a navíc není podmíněna žádným vstupním poplatkem! Není to z důvodu, že bych patřil mezi šetřílky, ale vedla mě k tomu zkušenost z roku 2016. Tehdy jsem obeslal i několik placených soutěží a pokaždé z toho bylo to či ono ocenění, které mi sice z počátku udělalo radost, ale tak nějak jsem z těch všech certifikátů a diplomů měl nakonec pocit, že jsem si je vlastně koupil a samotné fotografie v tom, až na pár výjimek, nehrály takovou roli, jakou bych očekával.
V té době jsem byl nejúspěšnější s černobílou fotografií „Tančící stromy“. Je to zimní snímek, pokroucených bříz pořízený v Krušných horách nedaleko mého bydliště.
Daniel Řeřicha: Krušné hory
Kde nejraději fotíš?
To je těžká otázka. Všude je krásně a rád poznávám nová místa, ale nejraději se s foťákem toulám mlhavými lesy Krušných hor.
Daniel Řeřicha: Krušné hory
Daniel Řeřicha: Krušné hory
Prodáváš své fotografie?
Ano, své fotky prodávám a to jak formou tisků, tak i v elektronické podobě pro následující publikaci v časopisech, prospektech, reklamě, kalendářích či knihách. Těší mě, že v případě fotoobrazů v poslední době zaznamenávám čím dál větší zájem o černobílé minimalistické fotografie, protože právě tento druh tisků mám nejraději. Určitý podíl prodeje pak tvoří i různé fotobanky.
Máš ve své nabídce spoustu krajinářských workshopů. Kam jezdíš nejraději?
Fotografické kurzy a workshopy pořádám společně s kolegou Tomášem Morkesem již řadu let pod hlavičkou Phototours.cz. Všechny lokality, kam vyrážíme, mám moc rád. Zajímavé jsou vždy novinky. Pro tok 2020 to je např. zahraniční workshop „Pohádkové podzimní Slovinsko“ nebo víkendový workshop „Tajuplná letní Šumava“. Na druhé straně se velice rád vracím i do osvědčených lokalit jako jsou Dolomity, České středohoří, Bavorsko, Rakousko, Baltské pobřeží, Holandsko,…
Daniel Řeřicha: Rakousko
Daniel Řeřicha: Labské pískovce
Daniel Řeřicha: Dolomity
Daniel Řeřicha: Dolomity
Daniel Řeřicha: Bavorsko
Daniel Řeřicha: Dolomity
Daniel Řeřicha: České středohoří
A na závěr – Co sis připravil pro účastníky Setkání fotografů v sobotu 21.3.2020?
Poslední dobou čím dál raději fotím černobílé minimalistické snímky krajiny či architektury, ale i tak se považuji za krajináře a mou hlavní doménou jsou barevné fotografie, se kterými se podělím se všemi, co přijdou na mou přednášku o krajinářské fotografii. K vidění budou snímky jak z České republiky, tak i různých koutů Evropy.
WEB: www.danielrericha.cz
FB: www.facebook.com/….photography
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruDíky za článek, je v něm hodně inspirativního. K ukázanému mistrovství je pro mne hodně daleko.
Hezký článek o fotografii i člověku.
Dane porád poklona...
Hezký článek a krásné fotky.
Moc pekny fotky
Moc pěkný článek a nádherné fotky. Díky za každý takový !
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.