Canon EOS R5 je bezzrcadlovka, která z uživatelského hlediska fotografa přírody překonává zrcadlovku Canon EOS 5D Mark IV. Autofokus, detekce obličeje a stabilizátor obrazu na sensoru jsou vynikající. Rozlišení 45MPix v kombinaci s rychlostí snímání 20sn/s nebo 12sn/s do RAW je fantastické. K tomu možnost natočit si video 4K/120snímků třeba pro zachycení letících kolibříků je super. Canon EOS R5 je jasnou vlajkovou lodí Canonu a zároveň i těžká váha vzhledem ke konkurenci. V testu byla srovnána obrazová kvalita Canon EOS R5 s Canon 5DSR a Canon EOS Ra.

Poslední léta nutila uživatelé Canonů pokukovat po jiných značkách. Nikon Z6 a Z7 a řada Sony A7 překonávala Canon EOS R. Byl to i můj uživatelský dojem, když jsem na Setkání fotografů v rychlém sledu obcházel stánky Canonu, Nikonu a Sony a srovnával přístroje z hlediska odezvy, rychlosti ostření, kvality hledáčku a pocitu. Přestože moje první digitální zrcadlovka Canon EOS 5D Mark II je dodnes dobře použitelná jako záložní fotoaparát, Canon EOS 5DSR s rozlišením 50,6 MPix mi v minulosti přinesl ostrost detailů ve snímcích krajiny a detailů noční oblohy a rychlost a přesnost autofokusu. Zároveň se časem projeví roky intenzivního používání přístroje, kdy třeba těsnění tolik nefungují a nějaká ta vlhkost občas pronikne k elektronice.

V současnosti dlouhodobě testuji bezzrcadlovku pro astrofotografii Canon EOS Ra. Je téměř shodná s Canon EOS R. Jakmile fotoaparát testujete dlouhodobě, naučíte se ho používat a na věci, které se zdají na první pohled nevyhovující si zvyknete. Uživatelsky je velmi příjemný. Vždy platí, že největším omezením je vždy fotograf sám.

V okamžiku, kdy jsem však dostal do ruky na test Canon EOS R5, po pár zaostřeních jsem pocítil, že mám v ruce Canon, který je i z hlediska krátkodobého uživatelského dojmu jiná liga. Něco jako když jsem z Canon EOS 5D Mark II přešel na nový Canon EOS DSR. Jedna z logických otázek je tedy kolik stojí.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

Konstrukce a ovládání

Canon EOS R a Ra jsou ve srovnání s Canon EOS R5 trochu subtilnější. Ergonomie pro moji spíše menší ruku je srovnatelná. Zásadní rozdíl je však v kvalitě a jednoduchosti ovládání. Canon EOS R5 se vrátil k osvědčenému velkému ovládacímu kruhu. Vrátil se i malý joystick, kterým jsem zvyklý měnit polohu sensoru autofokusu. Velký plně mechanický knoflík z DSLR pro přepínání expozičních režimů vystupující z těla byl již definitivně nahrazen menším, který již nevystupuje. Ovládá se o něco hůř, než klasický mechanický s pojistkou proti otočení. Jinak osvědčené ovládání včetně tlačítek INFO a Q zůstalo. Pozn. Q umožňuje měnit méně běžné parametry přes display aniž byste museli pátrat v menu či individuálních ovladačích. Info aktivuje vedle expozičních hodnot histogram či vodováhu.

Zásadním rozdílem Canon EOS R5 proti zrcadlovkám řady 5D je plně otočný a zároveň dotykový display. Dotykový display je zásadní pro ostření při natáčení videa, kdy jednoduše ťuknete na místo, kam zaostřit. Otočného display jsem se vždy trochu bál, že ho ulomím. Fotografuji často v extrémních podmínkách ve vysokých horách, kdy je člověk unaven a bojí se, že ho ulomí. Je to asi předsudek. Možnost jednoduše snímat nízko od země nebo s rukama nad hlavou tohle potenciální riziko převáží.

Obr. Srovnání Canon EOS R5 a Canon EOS Ra (čelo)

Obr. Srovnání Canon EOS R5 a Canon EOS Ra (zadní strany)

Obr. Srovnání Canon EOS R5 (vlevo) a Canon EOS Ra (zadní strany s otočným display)

Obr. Srovnání Canon EOS R5 (horní strana)

Elektronický hledáček s technologií OLED se začíná blížit optickému u zrcadlovek. Má rozlišení 5,76 Mpix. Jen ho musíte zapnout, abyste něco viděli. Pokud nechcete mít problémy se zpožděním obrazu, musíte nechat maximální obnovovací rychlost 120sn/s. Ta má vliv na spotřebu energie.

Velký display 3 palce je plně otočný 360 stupňů a má vysoký kontrast a rozlišení. Můžete ho nechat otočený dovnitř a tak ho chránit proti poškrabání. Pokud svítí Slunce, musíte se stejně spolehnout na elektronický hledáček.

Vhledem k velikosti ovládacích ploch na dotykovém display je asi nejlepší používat k ovládání malíček. Display Canon EOS Ra a Canon EOS R5 z uživatelského hlediska shodné.

Životnost závěrky udává Canon na 500,000 snímků což je více než u zrcadlovky Canon EOS 5D Mark IV (150,000).

Menu

Menu je logické a shodné logikou ze zrcadlovkami Canon. Přibyla samostatná sedmá podsložka věnovaná konektivitě.

Obr. Vstup do menu Canon EOS R5 se symbolem konektivity

Fotoaparát má vestavěné Wi-Fi se vstupem do 2,4 a 5GHz sítě. Vestavěné GPS chybí.

Obr. Menu konektivity

Video

Canon EOS 5D je fotoaparát umožnující natáčet video s rozlišením 8K/30fps nebo 4K/až do 120fps, což umožňuje zpomalovat pohybové záběry. Zároveň je možné z videa vyextrahovat snímek o rozlišení 35Mpix v kvalitě JPEG. Tohle je určitě perfekní možnost v okamžiku, kdy se rozhodnete něco natočit a bojíte se, abyste jako fotograf nepřišli o nějaký rozhodující okamžik třeba při fotografování zvířat v divoké přírodě. Samozřejmě musíte přesně exponovat, neboť JPEG má ve srovnání s RAW omezený dynamický rozsah.

Kolem videa z Canon R5 se strhla velká debata ohledně přehřívání při točení v režimu 8K při nepřetržitém natáčení za cca 20min a následujícím čekání na vychlazení. Jisté je, že ten kdo bude tímto způsobem točit, bude používat nejspíše externí monitor což pomůže. Canon rychle vydal nový firmware s efektivní kompresí pro omezení datového toku, což zmenší množství tepla. Tiskovou zprávu Canonu jsme zveřejnili v Aktualitách. Jisté je, že z hlediska potřeb fotografa přírody, který si chce natáčet v nejvyšší kvalitě a primárně fotografuje, zahřívání není problém. Rozhodující je naopak kvalita a ta je vynikající, zejména pokud rychle nešvenkujete. Video je dnes samostatná disciplína a bloggeři co fotografují jen málo řeší jiné věci. Recenze na FA jsou pro fotografy, kteří filmují jako doplněk. Pro ty je 4K/120snímků velká přednost.

Obr. Menu Videa s volbou kvality natáčení

Obr. Dotykový display pro volby parametrů pro natáčení videa

Spotřeba energie, ukládání dat a konektory

Canon zachoval kompatibilitu s bateriemi LP E6N s kapacitou 1865mAh a vyvinul baterii LP E6NH s o něco vyšší kapacitou 2130mAh. Z uživatelského hlediska jsem nepozoroval velké změny ve srovnání se zrcadlovkou Canon EOS 5DSR, kde často používám živý náhled. Jisté je, že při práci s bezzrcadlovkou je nutné počítat s vyšší spotřebou díky elektronickému hledáčku.

Canon EOS R5 je vybaven dvěma sloty na paměťové karty. Místo velké CF paměťové karty je zde slot pro menší CF Express typ B. Standardní CF karty zde bohužel nemůžete použít. Druhý slot je pro klasickou, ale málo robustní SD kartu UHS-II

Obr. Sloty na paměťové karty Canon EOS R5

Canon EOS R5 má vstupy pro sluchátka a externí mikrofon, což jsou základní požadavky pro všechny, kteří natáčejí video. Pro fotografii dlouhými expozičními časy, astrofotografii a časosběry je klíčová možnost průběžného dobíjení přes USB port například z powerbanky.

Obr. Kryty konektorových vstupů Canon EOS R5 dobře těsní

Autofokus a sériové snímání

Pro mne jako uživatele Canon EOS 5DSR s rozlišením 50,6Mpix je rychlost sekvenčního snímání 20snímků /s elektronickou závěrkou a 12snímků/s s mecha­nickou závěrkou v plném rozlišení 45Mpix fantastická. Pro fotografování krajin ji samozřejmě nepotřebujete. Ta pomůže třeba při fotografování kolibříků v mlžném lese Ecuadoru či opic přecházející řeku přes pralesní stromy v Amazonii. Zde oceníte vymoženosti jako je citlivost autofokusu v podmínkách za šera od –6EV (Canon EOS 5DSR má –2EV)a plné pokrytí hledáčku sensory (AF bodů je zde údajně 4940) . Při reportážích i fotografování zvířat vám inteligentní režimy ostření na obličeje pomohou nahradit léta praxe, kterou mají fotografové zvířat se sledováním zvířat jedním sensorem v režimu kontinuálního ostření. K tomu ještě přibyla stabilizace sensoru, kterou Canon pro vybrané objektivy označil dokonce jako až do 8EV. Pro starší objektivy bez stabilizace to určitě nebude 8EV, ale i 4–5EV na prodloužení expozičního času je hodně. To jsou to hlavní důvody, proč očekávám, že mnoho movitých fotografů přírody přejde ze zrcadlovky Canon EOS 5D Mark IV na Canon EOS R5.

Abyste tuto rychlost dosáhli, musíte mít i dostatečně rychlou paměťovou kartu CFexpress nebo SD kartu s přenosem 200MB/s. Dalším limitem je velikost paměťového bufferu ve fotoaparátu. Při maximální rychlosti 20 sn/s se na rychlou kartu v RAW vejde podle výsledků testů 82 RAW snímků. S mechanickou závěrkou vychází limity na 180 snímků pro CF express a 87 pro SD s UHS -II. Při testování zjistíte, že karty se plní extrémně rychle a musíte vědět, kdy „kanonádu “ spustit tak, abyste zachytili opravdu rozhodující okamžiky. Řídíte prostě Formuli I… Nezkušení fotografové mohou mít proto problém s přehlcováním bufferu a rychlým plněním paměťových karet. To platí zejména při fotografování zvířat v akci v přírodě. V lepší situaci jsou proto sportovní fotografové, kde řadu situací lze předvídat mnohem lépe. Schopnost zachytit skok koní přes Taxis na Velké pardubické rychlostí 20 snímků/s je zde jedinečná.

Autofokus v kontinuálním režimu jsem zkoušel na projíždějících rychlících na trati Roztoky Praha. To však byl pro Canon EOS R5 velmi snadný cíl. Vlak má dostatek ostrých hran, na které se snadno zaostřuje. Vše bylo ostré…

Mnohem těžší zkouška byl panning za šera na projíždějících cyklistech na stezce podél Vltavy. Zde se kombinuje rychlost autofokusu a stabilizace sensoru.

Obr. Panning I, Canon EOS R5, objektiv Canon RF 85mm f/1,2 L USM DS, clona f/10, čas 1/10s, ISO 100

Panning jsem zkoušel i s tramvají v Podbabě proti hotelu Internacionál, kde jede velkou rychlostí a neklepe se tolik jako cyklista. Zároveň jsem chtěl ověřit tyto funkce se staršími a méně světelnými objektivy.

Výřez ve 100% na nápisech tramvaje

Obr. Panning II Canon EOS R5, objektiv Canon 16–35mm f/4,0, ohnisková vzdálenost 35mm, clona f/22, 1/20s, ISO 100

Běžné zkoušení inteligentního režimu ostření na obličej fungovalo velmi dobře. Detailnější testování jsem z časových důvodů nestihl. Zajímavé bude zejména srovnání s modely konkurence Sony a Nikon.

Možností, kde využijete výkonnou stabilizaci obrazu a rychlé a hladce fungující snímání, je focus stacking neboli skládání snímků pro rozšíření hloubky ostrosti. V průběhu sekvenčního snímání otáčíte z ruky ostřícím kruhem makroobjektivu. Na tuhle možnost mne upozornil fotograf Pavel Krásenský. S Canonem EOS R5 nepotřebujete otáčet ostřícím kruhem, přeostřování vám udělá autofokus sám, takže snímek z ruky nerozklepete při otáčení kruhem.

Obr. Nastavení Focus stacking v menu Canon EOS R5

Kvalita obrazu

Canon EOS R5 má v sobě nový CMOS sensor s technologií Dual pixel s extrémní rychlostí odečtu a rozlišením 45MPix. S ním spolupracuje nový procesor obrazu Digic X. Rozsah ISO je od 100 do 51400 s možností digitálního rozšíření na 50 až 102800. U videa je rozsah ISO 100 –25600.

Canon změnil systém low pass filtru před sensorem a tvrdí, že rozlišení detailů je proto vyšší než u zrcadlovky Canon EOS 5DSR. Jako uživatel zrcadlovky Canon EOS 5DSR se zálibou ve fotografování nočních krajin na Šumavě běžnou fotografickou technikou, mne zajímalo obrazové srovnání Canon EOS 5DSR, Canon EOS Ra (pozn. údajně se sensorem z Canon EOS Mark IV) s modifikovaným infračerným low pass filtrem a nové vlajkové lodi Canonu R5.

Chování tří sensorů z hlediska šumu při různých hodnotách ISO a dynamického rozsahu (schopnost zachytit jedním záběrem nejsvětlejší a nejtmavší místa) v praktickém testu na renesanční radnici v Kašperských Horách na Šumavě.

Šum Canon EOS R5 při hodnotách ISO od 100 do 51200

Canon EOS 5DSr, Canon EOS R5 a Canon Ra: šum

ISO 100

ISO 400

ISO 1600

ISO 6400

Canon EOS 5DSr, Canon EOS R5 a Canon Ra: dynamický rozsah

ISO 100

ISO 400

ISO 1600

ISO 6400

Všechny fotografie byly snímány objektivem Canon 24mm f/1,4 při cloně f/11. Pro zvolené ISO jsem nastavil vždy stejný expoziční čas. Vyvážení barevné teploty jsem ponechal na fotoaparátu ( režim Auto) tak, aby šlo posoudit, jak si jednotlivé fotoaparáty s LED zdrojem svítilen na náměstí.

Z uživatelského hlediska mohu potvrdit, že změna low pass systému Canon EOS R5 před sensorem má pozitivní vliv a kompenzuje vyšší rozlišení sensoru Canon EOS 5DSR. Obraz z Canon EOS R5 působí čistěji v detailech. Toto se nejvíce projevuje u ISO 6400, pozitivní efekt nového low pass filtru je patrný při hodnotách ISO nad 1600. Co se týče šumové charakteristiky klíčové pro snímky v prostředích, kde je minimum světla, působí solidně i ISO 12800, popřípadě i ISO 25600, kde je v případě astrofotografie možné odšumět tepelný šum průměrováním násobných expozic.

Srovnání s astro-fotoaparátem Canon EOS Ra je složitější díky jeho menšímu rozlišení a jinému IČ filtru, který pouští na sensor více červeného světla z H alfa mlhovin. Tomu se budu na FA věnovat v recenzi věnované Canonu EOS Ra.

Změny v dynamickém rozsahu při srovnání těchto tří špičkových přístrojů Canonu nejsou již tak dramatické, i když laboratorními testy rozdíly určitě změříte.

Celkově hodnotím obraz Canon EOS R5 jako výborný s obrovským množstvím detailů a tradičně výborným barevným tonálním vyvážením, na které jsou uživatelé fotoaparátů Canon zvyklí.

Závěr

Canon EOS 5R je vynikající přístroj určený pro všestranné nasazení: příroda, reportáž, studio a video. Canon vložil autofokus ze zrcadlovky Canon EOS 1DX Mark III a přidal svoje další nejlepší technologie do bezzrcadlovky. Takto přimíchal mimo jiné i stabilizaci sensoru, které se dlouho asi zejména z komerčních důvodů bránil. Pro ty, kteří zůstali Canonu věrní a drží objektivy, které jsou vždy klíčové, je Canon EOS R5 vynikající zpráva. Je to samozřejmě vlajková loď a ta vždy stojí hodně peněz. Cena však podle mého názoru odpovídá dnešní situaci na trhu. S časem a konkurencí se cena samozřejmě bude vyvíjet. Vždy je klíčové, kolik dobrých snímků nafotografujete tak, aby se fotoaparát zaplatil.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

Plusy

  • 5-ti osá stabilizace obrazu na sensoru se velkým rozlišením 45Mpix funguje výborně
  • Sériové snímání 12fps s mechanickou závěrkou nebo 20 fps s elektronickou závěrkou pro sportovní a wildlife fotografy do formátu Raw
  • Autofokus s plným pokrytím a dobře fungující detekcí obličeje i zvířat
  • Solidní výdrž baterií

Minusy

  • Přehřívání při natáčení 4K/120sn/s a 8K videa po 10 až 20ti minutách budou je důsledek obrovských datových toků, Canon ho částečně řeší novým firmware s efektivnější kompresí dat. Pro fotografy, kteří točí video, není tato vlastnost problémem. Proto jsem se tím ve svém tuživatelském testu nezabýval.

Srovnání Canon EOS R5 s bezzrcadlovkami jiných značek najdete v článku Dopo­ručujeme: Full frame bezzrcadlovky.

Canon EOS R5 lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Luke Veselý
    Luke Veselý
    17.09.2020 15:43

    Bohužel srovnání v noci neposkytuje to hlavní a tím je tepelný a odečítací šum. 5DsR je totiž zcela nepoužitelný při delších expozicích, pokud není extrémně chlazený. I tak tam ale zůstává příliš bandingu a u některých iso i viditelný zelený pruh. R5 je na tom za ty roky podstatně lépe, roli zde hraje i výklopný displej, který pomáha při chlazení, ale na R případně Ra nemá. Díky výklopnému displeji by šlo ale na všechny bezzrcadla od Canonu vyrobit jednoduché chlazení a pak by i R5 poskytoval skvělé snímky.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    18.09.2020 09:21

    Velmi dobrý pohled z hlediska astrofotografie, R5 jsem pro dlouhé expozice netestoval. Velké datové toky znamenají teplo a ty má R5 obrovské. Chlazení je klíčové. Tepelný šum je náhodný a jde zmenšit průměrováním multi-expozic. 5DSR trpí bandingem hlavně při podexpozici při nízkých hodnotách ISO. Snímky exponované na třetinu histogramu při ISO 3200 nebo 6400 a zprůměrované z více expozic jsou použitelné pro širokoúhlou astrofotografii. Rozlišení je 50Mpix... U deep space s objektivem 300mm maximálně exponuji 1min. Pro podexponované např. ISO 400 10min mohu u 5DSR ten ďábelský zelený pruh. Také předpokládám, že R5 tohle už mít nebude. Podle mne to bude souviset i se změnou low pass systému, který pro takhle vysoké rozlišení Canon provedl.

  • Luke Veselý
    Luke Veselý
    18.09.2020 22:45

    Náhodný šum lze zprůměrovat. Ten tepelný, lze pouze odečíst, ale pokud je zcela všude, je to nepoužitelné. vloni na Šumavě bylo v noci cca 20 stupňů a při expozici 4 minuty na iso 1600 to byla katastrofa. No moc nerad jsem 5DsR musel poslat dál, protože ve dne to bylo naprosto bezkonkurenční stroj.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    19.09.2020 10:14

    5DSR je můj hlavní foťák. Banding je hlavní problém v noci v deep space a při podexpozici - souhlas, Přesto je to špičkový krajinář, ale má mouchy, kterým je třeba se vyhnout - pozor na expozici. 20C v noci je na Sumave vzácnost. Musím říci, že vlastně neznám. 4min s Polarii a 300mm/f2,8 neudržím - jde do 1min. 10min f/2,8 ISO 400 za novu při teplotě pod 0C mi třeba pruhy neudělala....Zajimavé je, že cena 5DMark iv, klesa a 5DS či DSR se drží.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (4)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram