Nejnovější model bezzrcadlovky od firmy Canon se právě představil na našem trhu. Dva roky po jeho předchůdci. Novinka se jmenuje Canon EOS M50 Mark II. Jaký M50 Mark II je?

Základní parametry fotoaparátu

 Canon EOS M50II

Základní parametry fotoaparátu Canon EOS M50 Mark II najdete v tabulce níže (údaje výrobce).

Canon EOS M50 Mark II je bezzrcadlovka s bajonetem Canon EF-M, pro připojení objektivů EF a EF-S je třeba použít adaptér.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
Snímač 22,3 × 14,9 mm (3:2)
Efektivní/celkový počet pixelů /low-pass filtr/čištění snímače Přibližně 24,1/25,8 mega­pixelů/ano/ano
Citlivost ISO Manuálně ISO 100 až 25 600 (rozšiřitelnou do 51 200), Auto (minimálně 100, maximálně lze nastavit v rozsahu od 400 do 25600)
Rychlost závěrky 30 s až 1/4000, Bulb
Ostření Bodové, zóna, ostření na tvář, sledování objektu
LCD Výklopný otočný dotykový displej LCD s úhlopříčkou 7,5 cm (3,0"). Přibližně 1 040 000 bodů
Hledáček s dioptrickou korekcí, 2 360 000 bodů
Kontinuální snímání S jednorázovým zaostřením až 10 snímků za sekundu (až 36 snímků jpg, 10 RAW)
Velikost snímku poměr stran 3:2, max. 6000×4000 bodů, video až 4K (3840 × 2160)
Typy souborů JPEG, RAW (CR3 14 bit), MP4
Video až 4K/25p, vysokorychlostní HD (viz. níže)
Konektivita Wi-Fi, Bluetooth, NFC, HDMI, mikro USB
Výdrž baterie Přibližně 250 snímků (50% s bleskem, „skrz“ hledáček), přibližně 305 snímků (pomocí LCD), záznam filmu 4K/FHD, 95/135 minut
Rozměry těla; hmotnost 116,3 × 88,1 × 58,7mm; přibližně 387 g (SD karta, baterie, tělo)

Baterii ani tentokrát nabíjet přímo v těle nelze. To je vlastnost až vyšších modelů.

Umožňuje natáčení videa ve 4K na šířku i na výšku nebo živě streamovat ve Full HD přímo na YouTube. Canon EOS M50 Mark II je tak ideální volbou nejen pro všechny vloggery, bloggery, influencery, ale i fotografy, kteří vyžadují malý a všestranný fotoaparát. My se soustředíme na fotografické vlastnosti.

Pohledem do tabulky rozdíl mezi verzí M50 a M50 Mark II nenajdete. Našel jsem jen pár odlišností. Vyšší udanou výdrž, nižší udanou hmotnost (3 gramy), vyšší dostupnou maximální citlivosti v režimu Auto. Ale podstatný rozdíl, který má vliv na snímky, mi buď unikl, nebo není. Základní rozdíl vidím v deklarované podpoře zmíněné v odstavci výše.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Design a ergonomie

Canon EOS M50II Canon EOS M50II

Canon EOS M50II

Nástupce je prakticky stejný jako předchůdce. Když „utečete“ od těžkých zrcadlovek, tak jsou těla bezzrcadlovek vlastně maličká a lehká. Jenže to může být výhoda a z mého pohledu u M50 Mark II je. Dokonce to nevadí ani tehdy, když k tělu přiděláte poměrně dlouhý zoom 100–400mm.

Canon EOS M50II Canon EOS M50II

Rozložení ovládacích prvků je tedy stále dobré a není co dodat. Snad jen jsem o něco více ocenil zapínání. Jde to jedním prstem a to mám rád.

snímací režimy

K dobrému ovládání a dostupnosti většiny funkcí přispívá programovatelnost 9 tlačítek. Menu je skvěle přehledné, já osobně preferuji právě systém záložek, kde vidíte vše a nikam se neroluje. Takže jedna strana = vidím na ní vše.

Stále platí, že mi nesedí způsob volby Vysokorychlostního videa, kterému se věnuji v části Videorežim.

Přepínání mezi hledáčkem a LCD se dá přiřadit tlačítku a k tomu vypnout automatické přepínání. Tentokrát jsem to neudělal a musím napsat, že automatické přepínání funguje skvěle.

Canon EOS M50II Canon EOS M50II

Bohužel daní za velikost je to, že při použití stativové destičky se nedostanete ke kartě, protože její kryt v takovém případě nejde vyklopit. To je ovšem výrazně lepší varianta, než posunutí stativového závitu mimo osu objektivu.

Když to shrnu, tak je jasné, že ergonomie těla sice není dokonalá, ale to přece ani nejde. Prakticky jsem vzal fotoaparát do ruky a fotil. Protože jsem z funkcí používal nejčastěji kompenzaci expozice, tak konstatuji, že její volba je rychlá a dá se nastavit s hledáčkem u oka. I ostatní funkce jsou pochopitelné, dobře dostupné a ty nejpodstatnější lze přiřadit nějakému tlačítku.

Fotografická praxe a funkce

menu při snímání

menu podrobně

Obvykle se po koupi moc neřeší detaily nastavení snímání, které mají vliv na výsledné jpg a fotoaparát užíváme dlouho ve standardním nastavení. U Canonu M50 Mark II jsou to například Korekce odchylky objektivu, Automatická optimalizace. Priorita vysokých jasů je nastavena na OFF a Picture Style na Automaticky. Veškeré snímky v testu jsou foceny v továrním nastavení, pokud není uvedeno jinak. Pouze kvalita jpg je nastavena na nejvyšší možnou.

Podíváme se na vliv nastavení korekcí objektivu. Jde korigovat vinětace, distorze a můžeme zapnout „Digital Lens Optimizer“. Z přiložených náhledů je jistě zřejmé, jaký vliv korekce mají. Podle mého názoru platí, že výrobce „ví, co dělá“ a nechal bych tovární nastavení (on/off/on). V popisku najdete po rozkliknutí informaci o aktivaci v pořadí vinětace/distor­ze/DLO.

off/off/off off/on/off
off/off/on on/on/on

on/off/on
tovární nastavení

bez korekce vin?tace s korekc? vin?tace

Mezi Scénické režimy patří Noční scéna z ruky, kdy se exponují a skládají 4 snímky. Výsledky jsou při použití tohoto režimu velmi slušné. Režim Kreativní filtry obsahuje několik efektů, mezi nimi 4 režimy HDR – HDR standardní, HDR živé, HDR výrazné, HDR reliéfní.

uk?zka re?im? uk?zka re?im?
uk?zka re?im? uk?zka re?im?
uk?zka re?im? uk?zka re?im?
uk?zka re?im? uk?zka re?im?
uk?zka re?im? uk?zka re?im?

Ve stejné skupině je k dispozici režim Ovládání HDR Backlight, který automaticky fotí a skládá tři snímky.

Posledním relativně obvyklým režimem je režim Tichý, kdy se vypne jakýkoliv zvukový projev (závěrka je evidentně elektronická). Osobně bych raději v menu viděl položku pro ztišení zvuků, nastavení elektronické závěrky atp. a ztlumil tak v případě potřeby veškeré zvuky v běžných režimech fotografování (P, Av, Tv, M).

K tomu je dobré si uvědomit, že režimů, kde se snímá několik záběrů a s nimi se pak pracuje, je víc. K uvedeným čtyřem HDR v položce Kreativní filtry, je to ještě Noční scéna z ruky a Ovládání HDR Backlight v položce Scénické režimy a poslední je nastavení redukce šumu (NR) v položce Potlačení šumu při vysokém ISO. Výslední snímek vzniká i v tomto případě ze tří expozic.

A jak je na tom šum? Vedle následujících snímků se podívejte i na fotky na konci testu.

N?hled na sc?nu N?hled na sc?nu
v??ezy v??ezy

Pro běžné použití bych se nebál jít až k ISO 6400. Vyšší hodnoty jsou pro web (a tedy monitor) po zmenšení jistě také dobré. Na tisk se však již hodí méně. Ve výřezech je redukce šumu postupně vypnutá, nízká, standardní a vysoká.

Jednou z podstatných vlastností je reálná výdrž na nabití baterie. Reálně závisí na mnoha parametrech, ale já mohu napsat, že jsem v teplotách mírně pod nulou nafotil opakovaně přes tři sta snímků (bez blesku, s užitím hledáčku, s občasným prohlížením snímku).

Protože má samozřejmě tento typ fotoaparátu k dispozici ukládání do RAWu, tak můžete ukládat data do něj a s celou řadou věcí si pohrát doma v PC. RAW formát lze upravovat přímo ve fotoaparátu.

prohlížení snímků

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    01.03.2021 19:47

    Problém je nedostatek objektivů na tento bajonet. A nasazovat objektivy přes korekci se mi příčí. Dost by pomohlo, kdyby na tento bajonet Canon vyvinul zoom alespoň 300 mm, ten zatím není.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    23.03.2021 17:22

    Souhlas. Nevím zda existuje korekce mezi tělo a objektiv, kam lze vkládat polarizační nebo šedý filtr. To je dobrá věc když máte ultra širokáč s vypouklou čočkou.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram