Uživatelský test objektivu Nikkor Z 14-30mm f/4,0 S

Lehký širokoúhlý objektiv Nikkor Z 14-30mm f/4,0 S jsem testoval na těle Nikon Z6iii v době letošních extrémních záplav na Šumavě. Pokud nepožadujete vysokou světelnost, lehké kompaktní tělo ušetří hmotnost i peněženku. 14mm je parádní úhel pohledu. Více v testu.

Ve srovnání s Nikkor AF-S 14–24mm f/2,8 G váží Nikkor Z 14–30mm f/4,0 S jen 478g vs. 1000g.

Porovnání cen také zhruba na 50%.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Pro fotografování krajiny i architektury většinou fotografujete při vyšších clonových číslech, aby byl obraz dostatečně proostřený. Pokud však chcete fotografovat hvězdnou oblohu, popřípadě reportáže v nočních městech, bude se vám vyšší světelnost určitě hodit. Jenže není zadarmo. Trend lehkých objektivů je dnes patrný. Důležité je, že se jedná o plnoformátový objektiv.

Rozsah ohnisek od 14 do 30mm je dostatečný pro obrovské množství záběru krajiny i architektury.

Konstrukce a ovládání

Nikkor Z 14–30mm f/4,0 S je lehký a kompaktní. Vejde se snadno do batohu. To je spojeno s tzv. konstrukcí pop-up nebo česky „pumpa“. V rámci zoomování nejprve vysunete přední člen. Není to ideální řešení, ale získáte prostor. Negativem je, že při zasouvání se dovnitř objektivu může dostávat vlhkost a prach. Proto je dobré tento vnitřní prostor udržovat suchý a čistý. 

Objektiv má dobře zatěsněný kruh manuálního ostření. Naštěstí Nikon zachoval přepínač AF/MF a nesnažil se šetřit na nesprávném místě.

Objektiv je odlehčený o řadu umělo-hmotných . Není to většinou problém, neboť plasty jsou dnes technologicky kvalitní. Na objektivu je napsáno Made in Thailand.

Objektiv má kovový bajonet s těsněním proto prachu a vlhkosti. Oceňuji přední čočku pokrytou fluoritovou vrstvou. Nesedá na ní prach a neměl jsem ve vytrvalém dešti problémy s vlhkostí, takže jsem nemusel vůbec utírat.

Výhodou je, že není vyboulená přední čočka, takže nasazení filtrů není problém. Průměr filtru je 82mm. Řada potenciálních zákazníků však už může vlastnit filtry z objektivů pro zrcadlovky, kde 82mm je běžný pro těžký světelná skla.

Součástí balení je sluneční clona, která dobře sedí na objektivu.

Ostření a stabilizace

Nikkor Z 14–30mm f/4,0 S nemá optický stabilizátor obrazu. Stabilizaci přebírá pohyb sensoru. To je rozumné řešení hlavně vzhledem k hmotnosti.

Ostření je tiché a bezproblémové. Není problém ani pro video.

Kvalita obrazu

Nikkor Z 14–30mm f/4,0 S má solidní optickou kvalitu. Není to určitě nejostřejší sklo od Nikonu, ale zcela vyhoví, pro většinu snímků, pokud zrovna nechcete dělat metrové zvětšeniny. Šumavu fotografuji při vysokých clonových číslech typicky f/11 nebo f/16. Juraj přijel na tenhle krajinářský wor­kshop na Šumavu až z Bratislavy. Polarizační, ani šedý filtr nebyly potřeba, Světlo bylo dokonale rozptýlené.

Vydra, Šumava I

Nikon Z6iii, objektiv 14–30mm f/4,0 S, ohnisková vzdálenost 21mm, clona f/16, čas 2,5s, ISO 100


Vydra, Šumava II

Nikon Z6iii, objektiv 14–30mm f/4,0 S, ohnisková vzdálenost 30 mm, clona f/16, čas 0,5s, ISO 100


Vydra, Šumava III

Nikon Z6iii, objektiv 14–30mm f/4,0 S, ohnisková vzdálenost 24 mm, clona f/16, čas 0,6s, ISO 100


Losenice, Šumava

Nikon Z6iii, objektiv 14–30mm f/4,0 S, ohnisková vzdálenost 14mm, clona f/16, čas 0,5s, ISO 250


Při vyšších clonových číslech nad f/16 se již začíná projevovat změkčení kresby difrakcí. Dobrým přibližným vodítkem je srovnání firmy DxO, která tradičně dělá technické testy.

Srovnávací tabulka optických vlastností od firmy DxO

Jejich hodnocení dobře odpovídá s mými zkušenostmi s objektivy Canon EF 16–35mm f/4L a Canon 11–24mm f/4, které mají ostřejší kresbu. To samé nepřekvapí ani u známého Nikkor AF-S 14–24mm f/2,8 G.

Závěr

Nikkor Z 14–30mm f/4,0 S je lehký univerzální objektiv, který užijete při fotografování krajiny a architektury

Plusy

  • Malá hmotnost a kompaktní rozměry
  • Tichý, rychle ostří
  • Slušný optický výkon

Zápory

  • Vysouvací design je daní za malé rozměry

Děkujeme společnosti Ni­kon.cz za zapůjčení objektivu na test.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram