2.1.5. Praktický návod pro vyvolání černobílého negativu

Kapitola Černobílý negativ seriálu Černobílá fotografie v rámci naší FotoŠkoly dnes pokračuje pátým dílem. Tak se konečně dostáváme k části, na kterou většina ze začínajících temnokomorníků asi čeká nejvíce. Ve fotoaparátu je naexponovaný negativ, všechny chemikálie nakoupeny a naředěny, už jste sehnali i teploměr a ostatní nezbytné pomůcky (možná už máte na cvičném negativu natrénováno i soukání do vývojnice), takže nezbývá než „jít na věc“.

Vlastní volání filmu začíná nalitím vývojky do vývojnice a spuštěním stopek.

Nalití vývojky a překlápění

Konkrétní intenzita překlápění je jedna z věcí, která ovlivňuje výsledek volání podle vašich potřeb (zvýšení nebo snížení kontrastu), ale pro první volání se držte toho, co doporučuje výrobce. Přimlouvám se ale za nepřetržité překlápění prvních 30 sekund. Zajistíte tak dokonalé prolnutí vývojky do emulze. Vlastní překlopení není žádné šejkrování, prostě jenom otočte vývojnici dnem vzhůru a zpět.

Pokud se čas nachýlil, otevřeme vývojnici a vylijeme obsah do dřezu nebo vany.

Vylití vývojky

Nepátral jsem nikdy po tom, jak moc je tento postup ekologicky šetrný, ale doufám, že příliš neškodí.

No a dál už to pokračuje v rychlém sledu – teď je na řadě přerušovač.

Přerušení

Doba přerušení se neměří, obvykle je to cca půlminuta a pět-šest překlopení vývojnice.

Poslední chemikálií, která se lije do vývojnice, je ustalovač.

Ustalujeme Ustáleno

Doba ustálení (obvykle do pěti minut) a koncentrace ustalovače se řídí podle doporučení výrobce. Teplota je pokud možno podobná jako u vývojky a prací vody. Pro zjištění koncentrace ustalovače nedoporučuji otvírat vývojnici po polovině doby a sledovat mizení závoje. Takto jsem si zkazil částečným osvícením dva filmy. Raději použiji čerstvý ustalovač dřív. Pokud pracujete s mírně vyčerpaným ustalovačem (a to by měla být spíš výjimka) raději minutu přidejte, čas ustálení ale nepřekračujte. Ustálení je chemická reakce, která musí doběhnout až do konce, ale dál už se nic neděje. Je možné hovořit o dobře „vypraném“ negativu, ale pojem „dobře ustálený“ je mírně zavádějící. Negativ je buď ustálen nebo ne. Pokud reakce nedoběhly tak jak měly (prozradí to mléčný závoj), je negativ možné doustálit následně. Nikdy jsem to nezkoušel, neměl by to být ale problém.

Předposledním krokem je vyprání negativu.

Takhle ne...

Tento krok je velice důležitý, protože pouze dokonale vypraný a usušený negativ nám v archivu vydrží desítky let beze změn. Praní je v zásadě možné buď pod tekoucí vodou, kdy se na dno vývojnice přivede hadičkou tekoucí čerstvá voda, nebo v uzavřené vývojnici klasickým překlápěním. Zcela nedostatečné je praní, kdy se otevřená vývojnice postaví přímo pod kohoutek a voda se pustí shora. Pokud Vás netrápí spotřeba vody a nehrozí kolísání teploty vody mimo rozmezí 18–22 stupňů Celsia, tak proti praní tekoucí vodou nemohou být žádné námitky. Přesto mě osobně přijde lepší způsob praní v uzavřené vývojnici, ve které cca 6× vyměním vodu (u důležitých negativů i destilovanou). Počet překlápění při tomto praní je vysoký, prostup zbytkových chemikálií do vody je velmi intenzivní a celková doba praní se pohybuje kolem šesti minut. Já používám postupně 50–60–70–80–90–100 překlopení. Vzrůstající počet volím kvůli tomu, aby se nižší koncentrace stihly ještě více naředit. Nejsem ale teoreticky schopen toto zdůvodnit, možná mě nějaký chemik opraví.

Poslední fázi (změkčovač, sušení a archivace negativu) bude věnována samostatná příští kapitola FotoŠkoly, protože tím, že jsme film úspěšně vyprali, ještě zdaleka není vyhráno a pokud chceme mít kvalitní archivní negativ, čeká nás ještě nesmírně důležitá finální fáze.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ondřej Štrunc Bubag
    Ondřej Štrunc Bubag
    17.06.2005 18:04

    To je zajímavý, mě se právě fomapan i po usušení kroutí, kdežto T-max mi zůstal krásně rovnej ...

  • Ondřej Štrunc Bubag
    Ondřej Štrunc Bubag
    30.08.2005 02:41

    a kdy bude pokračování?? Jsem usušil film, a nevim co teď (dělám si pr.el :-)))

  • Branislav Hacko mreny
    Branislav Hacko mreny
    12.06.2006 23:29

    heeh.... ak sa vam po vysuseni kturi fim tak to sa da napravit pri suseni ze na koniec filmu si date stipec (po cesky kolik) na pradlo a po vyschnuti je film uplne rovnyyy;)))

  • ZOp
    ZOp
    14.08.2007 18:12

    K ekologii:
    Ilford píše na svých stránkách, že nejste-li velkovýrobce, můžete chemikálie vylévat normálně do odpadu. Měli se je ale hodně naředit (Ovšem odkazuje se na britské předpisy, třeba je to u nás jinak). Viz http://www.ilfordphoto.com/applications/page.asp?n=48

  • Mário Vinkovič
    Mário Vinkovič
    14.04.2011 17:37

    aj po precitani clanku a fora mam par otazok. este sa len chystam vyvolat prvy negativ.
    ktore z chemikalii sa kolko krat daju pouzit (vyvojka, prerusovac, ustalovac, zmacadlo)?
    ked mam vyvojnicu, v ktorej sa da mechanizmom cievka otacat a zaroven mierne dvihat, tak to nahradi preklapanie?
    kolko vyvojky musi byt vo vyvojnici?
    ked budem skladovat vyvojnicu a dalsie v chladnicke, moze byt vo flasi pritomny vzduch?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (18)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram