Malování světlem

Co si počít, když chladné počasí vygumuje z krajiny všechny barvy? Než si zoufat, bude lepší vyčarovat si vlastní. Tentokrát k tomu nebudete potřebovat žádný amulet, temnou komoru ba dokonce ani počítač. Veškeré nezbytné ingredience jsou k nalezení v každé běžné domácnosti, stačí se jen pozorně dívat. Při hledání se nezapomeňte poohlédnout i po dávno ztracených dětských snech, hravosti a špetce fantazie.

Máme rádi světlo

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Název: In Medias 3es
Fotoaparát: Olympus C-4000Zoom
Objektiv: vestavěný 6,5 – 19,5 (32 – 96mm 35EQ kinofilm), zde 73 mm
Čas: 4 sekundy
Clona: 11
 Stativ

Snímky pořízené dlouhým expozičním časem působí už samy o sobě velmi efektně. Jitří lidskou obrazotvornost, protože jsou na nich zachyceny jevy, které člověk z pohledu své přirozenosti vnímá odlišným způsobem. A lidi vždycky povzbuzovala zvědavost a lákala je možnost podívat se na důvěrně známý svět z jiné perspektivy.

Lidé se také rádi nechávají fascinovat světlem. Je-li to instinkt spojený se zvířecí říší anebo jen ostrý kontrast hmoty a energie, to nevíme. Ale fascinace zůstává. Komu z nás se ještě nerozutekly myšlenky při pohledu do plamenů ohně ?

Jestliže tedy světlo působí magicky, co potom světlo zamrzlé v čase ? Jak na člověka působí fotografie pohybujícího se světelného bodu, zanechávajícího za sebou stopu své trajektorie a vytvářejícího bizarní obrazce vznášející se jakoby ve vzduchu? Právě pro vzrušující výsledky a jednoduchost realizace se takové experimenty staly mezi lidmi velice populární, vžil se pro ně název: light painting – malování světlem.

Tak jednoduché to je

Fotoaparát: Canon Eos 300D
Objektiv: EF 50 / 1.8 MK II
Čas: 2 sekundy
Clona: 4
 Stativ

Nejlepší na celém experimentu je fakt, že nepotřebujete speciální nástroj, dobře poslouží i obyčejná hračka. Čím obyčejnější a kýčovitější je, tím lépe. Úplně dostačující bude běžná kapesní svítilna, kterou můžete za pár korun zakoupit na tržnici, popřípadě i najít přiloženou jako pozornost v krabičce s vitamíny.

My jsme pro náš experiment použili maličké kapesní rádio s vestavěnou svítivou diodou, zapouzdřené do modrého průsvitného plexiskla. Při pomalém pohybu nasvětlené elektronické součástky vytvářejí na fotografiích zajímavé, až abstraktní vzory. A v různých úhlech vrhá dioda rozdílné odstíny světla, právě díky průhlednému plastikovému obalu. Více na oživení scény není potřeba.

Než začnete kouzlit

Připravte si scénu. Začněte s jednoduchou kombinací objektu a pozadí. To volte takové, aby neodvádělo pozornost, ale zase aby nebylo zcela ploché. Dobře fungují materiály s jednotnou tlumenou barvou a vzorem. Pokud nevlastníte průmyslově vyráběné tapety pro ateliér, plně dostačující budou například dýhované dveře od skříně, pokrývky pohovek či koberec.

Upevněte svůj fotoaparát na stativ nebo jej položte na místo, odkud budete moci dobře kontrolovat kompozici v hledáčku, aniž byste dále museli fotoaparátem pohybovat. Tím předejdete nutnosti opětovně ladit záběr po každém neopatrném pohybu. Nezapomeňte, že než kompozičně doladíte scénu, budete nuceni několikrát přejít k fotoaparátu a zpět.

Nastavte co nejnižší možnou citlivost snímače. U většiny fotoaparátů je to ISO 100, některé modely nabízejí dokonce i ISO 50. Tím již od počátku snížíte hodnotu nasnímaného šumu na minimum. Ten bohužel nelze potlačit docela, zvláště na snímcích s dlouhou expozicí a hojností tmavých stínů, mívá tendenci potrápit i kvalitní přístroje s rozměrnějším snímačem, jakými jsou například digitální zrcadlovky.

Má-li váš přístroj zabudovanou redukci šumu, zapněte ji! Proces sice prodlouží dobu snímání o pár sekund, ale šum bude odstraněn inteligentně a účinně, bez degradace kresby fotografie.

1. Před prvním tahem

Fotoaparát: Canon Eos 300D
Objektiv: EF 50 / 1.8 MK II
Čas: 2 sekundy
Clona: 4
 Stativ

Malovat světlem budete muset v přítmí. Dokud ještě v místnosti svítíte, využijte autofokus (AF) a zaostřete na scénu. Zkontrolujte, zda jsou ostře vykreslené objekty v popředí, jak s nimi reaguje pozadí, zvláště je-li tvořeno vzorem. Potom přepněte na manuální ostření (MF).

Fotoaparát v průběhu celého experimentu bude setrvávat v konstantní vzdálenosti od scény a tak autofokus nebude třeba. Ve zhoršených světelných podmínkách beztak buď nefunguje vůbec anebo je hodně pomalý a nepřesný.

2. Několik sekund

Fotoaparát: Canon Eos 300D
Objektiv: EF 50 / 1.8 MK II
Čas: 2 sekundy
Clona: 4
 Stativ

Zhasněte v místnosti světlo a na fotoaparátu nastavte parametry času. Ten by se měl pohybovat v rozmezí dvou až čtyř sekund – to bude bohatě stačit na několik rychle provedených tahů vaším provizorním světelným štětcem. Zároveň vás bude takto krátký časový limit usměrňovat v kreativitě.

Při pořizování snímků zásadně používejte dálkové ovládání fotoaparátu anebo samospoušt. Ani ten nejpevnější stativ totiž neudrží fotoaparát v absolutně stabilní pozici v okamžiku stisku spouště. Drobný záchvěv může zbytečně snímky pokazit.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Shadow - Marcel Šolta
    Shadow - Marcel Šolta
    21.11.2005 08:44

    super, díky za kopnutí, myslím, že to brzy zkusím

  • Milan Mihalčin 1
    Milan Mihalčin 1
    21.11.2005 08:46

    skvela inspirace, asi si budu hrat a zkouset :o)

  • Milan endy Jankovič
    Milan endy Jankovič
    21.11.2005 09:25

    díky za nápady...

  • Martin Zíta
    Martin Zíta
    21.11.2005 12:15

    jj..!! :-)

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    22.11.2005 07:01

    Taky moc libi, zajimava inspirace, dik.

  • Franta Křivan
    Franta Křivan
    22.11.2005 11:37

    no, moc mě to nenadchlo ... raději si dam pauzu :-)

  • pt 1
    pt 1
    22.11.2005 20:14

    no mám dojem že už to bylo na nějaké konkurenční sajtě, takže nevim no =) nic nového..

  • johny5
    johny5
    24.11.2005 01:46

    no jo, bylo to tady už před čtvrt rokem skoro stejné.

  • johny5
    johny5
    24.11.2005 01:46

    sorry, neumím html "http://digiarena.cz/h/fotoskola/AR.asp?ARI=859"

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (14)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram