EF 24-105mm f/4L IS USM, EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Společnost Canon nedávno představila dva nové objektivy. EF 24-105mm f/4L IS USM a EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. V následujícím uživatelském testu se dočtete, jaké mají vlastnosti a co od nich lze čekat, když spolupracují se špičkovým tělem Canon EOS-1Ds Mark II.

FOTOGRAFIE

Snímky z ateliéru

EF 24–105mm f/4L IS USM

EF 24-105mm f/4L IS USM
Zkreslení 24mm Zkreslení 105mm

Při nejkratším ohnisku a cloně f/4 klesá velmi mírně ostrost směrem ke krajům pole, více ruší vinětace. Při cloně f/8 je již snímek dobrý v celé ploše. S rostoucí clonou (větší jak f/16) se projevuje neostrost způsobená difrakcí (ohybem světla na lamelách clony) s níž se nedá skutečně moc dělat. Do clony cca f/5,6 se projevuje zmíněná vinětace. To ovšem nebude platit pro menší (APS-C) senzory neboť využijí jen „tu nejlepší“ část objektivu. Pro nejdelší ohnisko je vinětace patrná pouze při nejmenší cloně. Ostrost obrazu od středu do stran klesá s rostoucí clonou minimálně (při nejmenší cloně přičítám neostrost v krajích malé hloubce ostrosti). Chromatická aberace (color fringing) je minimální – maximálně 2 až 3 pixely v krajích snímku a ve středu je aberace nulová.

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Zkreslení 70mm Zkreslení, 235mm

Při kratších ohniscích je vinětace patrná pouze při nejmenší cloně. O clonu výš je neznatelná. Na reálných snímcích (mimo jednolité barevné plochy) ji nepostřehnete. Při nejdelších ohniscích se vinětace projevuje více. Nalezneme standardní velmi mírné soudkovité zkreslení, které postupně přechází do poduškovitého.

Reálné snímky

Protisvětlo

Reflexe, 40mm Reflexe, 90mm
Reflexe, 190mm Reflexe, 240mm

Antireflexní vrstvy odvádí svou práci dobře. Abych reflexe vůbec vyfotil, musel jsem hledat takové nastavení objektivu, světelného zdroje a zoomu, aby k nim došlo. Faktem tedy je, že k rušivým reflexím dojde ve velmi specifických případech.

???

U některých snímků se objevil světlejší pruh na straně. Jeho původ mi není jasný. Objevuje se pouze tehdy, je-li exponováno v protisvětle. Vyskytl se u obou objektivů.

Vinětace

Vinětace, f/4, 24mm Vinětace, f/5,6, 24mm Vinětace, f/16, 24mm

Reálné snímky, které doplňují snímky z ateliéru.

Sport

Sport Výřez
Sport Výřez
Sport Výřez
Sport Výřez

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

Dovolím si srovnat nesrovnatelné. Měl jsem současně k dispozici také objektiv EF 70–200 f/2.8L USM. Oba jsem vyzkoušel při focení hokeje a zde jsou poznatky platné pro kontinuální autofokus: EF 70–200 f/2.8L USM ostřil naprosto skvěle, prakticky ihned, bez vady. EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM mu ovšem zdatně sekundoval. Potíže nastaly jen v případě, že „se ztratil“. Pak chvíli přeostřoval „sem a tam, než se chytil“. Osobně mi režim kontinuálního ostření vyhovoval. Výsledky zde vidíte. Něco podobného jsem ovšem fotil prvně. Cílem bylo zkusit v režimu priority času stabilizaci při čase 1/125s a rychlost ostření. (Manuální nastavení bílé, ISO 800 nebo 1600, priorita závěrky s časy kolem 1/100, +1/3 až +2/3 EV.)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Dr. Balů Velitel osobní stráže a pivohospodář
    Dr. Balů Velitel osobní stráže a pivohospodář
    17.02.2006 07:52

    Je to Lkový sklo a asi je to co kus to originál, kamarád si ho pořídil v setu s EOS 5D a chová se o moc líp než je tady ukázáno.

  • Milos__
    Milos__
    17.02.2006 21:13

    No treba objektiv 28-300 je take Lko a jake ma zkresleni. 24-105 mam a je opravdu supr. Vinetaci na 5D jsem zatim ve velkem nezaznamenal. Testovaci obrazky tu zverejnene se mi ale zdaji nic moc :-) Mozna by bylo vhodne uvest ziskani jpg. Jestli z rawu a popr. pres jaky program atd...

  • Tomáš TRMAN Rücker
    Tomáš TRMAN Rücker
    18.02.2006 10:43

    A Milos asi necet zacatek ze? Tam se woe pise jak byly snimky ziskany :D

  • Rorýs K. Krejsek
    Rorýs K. Krejsek
    24.01.2007 16:11

    Nepochopil jsem příliš význam těch výřezů a vůbec výběr fotek. Dělat tak obrovský výřezy by zcela jistě nemělo smysl, Spíš jsem čekal víc fotek z kterých bych si udělal obrázek jak ta 70 300 fotí. Mám ji doma a neměl jsem ji ještě čas vyzkoušet. A zodpovědně mohu říct, že to co jsem viděl mne spíš vyděsilo. Přitom v testu na photozone psali o 70 - 300 jako o skrytém L ku za rozumné peníze. A i názory na amerických serverech od lidí, kteří je používají byly vcelku pozitivní. Já sám mám pouze osobní pocit, že kupovat L ka je jistě ůžasné avšak ceny jsou mimo mé příjmy. Proto prosím napište někdo kdo ten objektiv používá jaký skutečně je. Mám 30D a tak jsem to tělo nechtěl degradovat vyloženě špatným objektivem. Ovšem je pravda, že hodnotitelé na místní fotogalerii mají někdy sakra vysoké nároky. A kdyžtak mi prosím napište i odkazy na nějaké fotky v galerii diky moc.

  • Honza Funfly Dolejš
    Honza Funfly Dolejš
    23.02.2007 13:30

    Stejne fotky nejsou o technice ve vetsine pripadu, ale o "rukach" pokud neplanujes fotit neco prilis narocneho - rychle sceny, svetelne narocne atd, tak stejne rozdil nepoznas - problem vetsiny "fotografu" dneska je v tom ze se masirujou technikou, hledaj objektivy s minimalnim zkresleni, maximalni kresbou a kde cim a na foceni nemaj cas protoze resej picoviny :o)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (25)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram