EF 24-105mm f/4L IS USM, EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Společnost Canon nedávno představila dva nové objektivy. EF 24-105mm f/4L IS USM a EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. V následujícím uživatelském testu se dočtete, jaké mají vlastnosti a co od nich lze čekat, když spolupracují se špičkovým tělem Canon EOS-1Ds Mark II.

Stabilizace

Celková scéna Celková scéna
Výřezy Výřezy

Objektivy díky stabilizaci umožní dosáhnout prodloužení expozičního času až o 3 clony. Mám k dispozici snímky, kde na vzdálenost sto metrů při čase 1/40 (1/20s) je objekt ostrý při 300mm ohnisku. Při čase 1/80s je dobrý výsledek prakticky jistý. Při velmi dobrých podmínkách (postoj, opora, náhoda,…) lze při 300mm ohnisku dosáhnout použitelných snímků při časech až 1/10s.

S objektivem EF 24–105mm jsem běžně pro 105mm ohnisko získával ostré snímky při expozici 1/10s. Stejnou scénu jsem ostře exponoval s vypnutou stabilizací časem cca 1/80s. Poměr časů odpovídá udávané hodnotě posunu času expozice až o tři clony.

Ostatní

Bokeh

Bokeh. Snímek v původním rozlišení přeuložený s 90% kvalitou (ZPS8), kvůli datové velikosti.

Rodinné snímky Výřez

1/25s, 300mm

Rodinné snímky Výřez

1/30s, 300mm. Neostrost je třeba připočíst na vrub citlivosti ISO 1600. Nicméně do velikosti A4 nebude vadit.

Rodinné snímky Výřez

Stabilizace při 105mm a 1/30s (EF 24–105mm).

Celková scéna Výřezy
Celková scéna Výřezy

Snímky s výřezy charakterizují ostrost na reálných snímcích. Pořadí výřezů zleva do prava a dolů. Objektiv EF 24–105mm.

Závěr

EF 24–105mm f/4L IS USM

Perfektní rozsah zoomu při použití fulframe senzoru. Pro menší senzory jistě zauvažujete nad rozšířením ohniska např. modelem EF 17–40mm f/4 L USM. Celkový dojem z dílenského zpracování mám výborný. Veškeré ovládací prvky se chovají přesně dle očekávání. Optické vady jsou potlačeny na minimum. Situaci pro vznik reflexí je nutno vyhledat. Pro potlačení vinětace je nutno přiclonit. Současná cena objektivu ve FotoŠkoda je 35 490,– Kč.

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

Objektiv má žádaný rozsah „dlouhého zoomu“, běžný rozsah světelnosti a kategorii obvyklé zpracování. Právě použití stabilizace z něj při atraktivní ceně dělá zajímavý objektiv. Vinětace je minimální. Současná cena ve FotoŠkoda je 18 690,– Kč.

Děkujeme firmě Canon za zapůjčení obou objektivů a fotoaparátu Canon EOS-1Ds Mark II.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Dr. Balů Velitel osobní stráže a pivohospodář
    Dr. Balů Velitel osobní stráže a pivohospodář
    17.02.2006 07:52

    Je to Lkový sklo a asi je to co kus to originál, kamarád si ho pořídil v setu s EOS 5D a chová se o moc líp než je tady ukázáno.

  • Milos__
    Milos__
    17.02.2006 21:13

    No treba objektiv 28-300 je take Lko a jake ma zkresleni. 24-105 mam a je opravdu supr. Vinetaci na 5D jsem zatim ve velkem nezaznamenal. Testovaci obrazky tu zverejnene se mi ale zdaji nic moc :-) Mozna by bylo vhodne uvest ziskani jpg. Jestli z rawu a popr. pres jaky program atd...

  • Tomáš TRMAN Rücker
    Tomáš TRMAN Rücker
    18.02.2006 10:43

    A Milos asi necet zacatek ze? Tam se woe pise jak byly snimky ziskany :D

  • Rorýs K. Krejsek
    Rorýs K. Krejsek
    24.01.2007 16:11

    Nepochopil jsem příliš význam těch výřezů a vůbec výběr fotek. Dělat tak obrovský výřezy by zcela jistě nemělo smysl, Spíš jsem čekal víc fotek z kterých bych si udělal obrázek jak ta 70 300 fotí. Mám ji doma a neměl jsem ji ještě čas vyzkoušet. A zodpovědně mohu říct, že to co jsem viděl mne spíš vyděsilo. Přitom v testu na photozone psali o 70 - 300 jako o skrytém L ku za rozumné peníze. A i názory na amerických serverech od lidí, kteří je používají byly vcelku pozitivní. Já sám mám pouze osobní pocit, že kupovat L ka je jistě ůžasné avšak ceny jsou mimo mé příjmy. Proto prosím napište někdo kdo ten objektiv používá jaký skutečně je. Mám 30D a tak jsem to tělo nechtěl degradovat vyloženě špatným objektivem. Ovšem je pravda, že hodnotitelé na místní fotogalerii mají někdy sakra vysoké nároky. A kdyžtak mi prosím napište i odkazy na nějaké fotky v galerii diky moc.

  • Honza Funfly Dolejš
    Honza Funfly Dolejš
    23.02.2007 13:30

    Stejne fotky nejsou o technice ve vetsine pripadu, ale o "rukach" pokud neplanujes fotit neco prilis narocneho - rychle sceny, svetelne narocne atd, tak stejne rozdil nepoznas - problem vetsiny "fotografu" dneska je v tom ze se masirujou technikou, hledaj objektivy s minimalnim zkresleni, maximalni kresbou a kde cim a na foceni nemaj cas protoze resej picoviny :o)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (25)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram