EF 24-105mm f/4L IS USM, EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Společnost Canon nedávno představila dva nové objektivy. EF 24-105mm f/4L IS USM a EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. V následujícím uživatelském testu se dočtete, jaké mají vlastnosti a co od nich lze čekat, když spolupracují se špičkovým tělem Canon EOS-1Ds Mark II.

Objektivy v testu

EF 24-105mm f/4L IS USM EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Společnost Canon nám do redakce zapůjčila hned dvě novinky. Objektiv EF 24–105mm f/4L IS USM a objektiv EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM. První, jak název napovídá, patří do L-kové řady a doplňuje ji. Součástí výrobku je měkké kožené pouzdro a sluneční clona. Druhý nahrazuje historicky první stabilizovaný objektiv (EF 75 – 300mm f/4–5,6 IS USM) a patří k nejdostupnějším stabilizovaným objektivům vůbec.

Naše nároky rostou

Veškeré výřezy, které zde uvidíte, budete jistě prohlížet v poměru 1:1. Tedy jeden pixel monitoru bude odpovídat jednomu pixelu čipu fotoaparátu. Protože jde o snímky s rozlišením 4992×3328 bodů, tak při rozlišení monitoru 100dpi se díváte na snímky o rozměru 127×85 centimetrů! Na to je potřeba nezapomenout, protože podobné snímky asi neděláme každý den.

Snímky a cesta k nim

Snímky jsem pořídil pomocí fotoaparátu Canon EOS-1Ds Mark II. Fotil jsem do formátu JPG s maximální kvalitou a standardními nastaveními úpravy snímků. Formát RAW jsem nezvolil proto, že bych stejně „někde cestou“ musel volit kompresní formát a jeho nastavení. A tak jsem zvolil uvedený postup. Je proto nutné říci, že výsledky, které zde najdete, jsou výsledkem spolupráce těla s objektivem při ukládání do běžně užívaného formátu.

Technická data a popis objektivů

EF 24–105mm f/4L IS USM

EF 24-105mm f/4L IS USM EF 24-105mm f/4L IS USM
EF 24-105mm f/4L IS USM
Popis objektivu

Z oficiálních stránek Canon: „Je vybaven optickou stabilizací obrazu, umožňující prodloužit expozici až o tři kroky. Rychlé a přesné zaostřování zajišťuje prstencový typ Ultrasonic motorku, kruhová clona přináší příjemný vzhled částí snímku mimo hloubku ostrosti, povrchová úprava optických členů brání vzniku reflexů světla, odraženého od senzoru. V konstrukci je použito jak asférických členů, tak jednoho Super UD členu pro minimalizaci optických vad. Objektiv je díky celé řadě těsnících prvků a O-ringu na bajonetu schopen odolávat prachu a vlhkosti.“

Minimální clona v celém rozsahu je f/4. Režim stabilizace je jeden. Při změně ohniska se vysouvá přední část až o 35 mm, ale neotáčí se. Ostření zajišťují vnitřní členy – při ostření se délka nemění. Druh motorku (Ring-Type USM) zajišťuje možnost ručního doostřování i v automatickém režimu ostření. „Ruce a automatika se nehádají.“ Clona má osm lamel a zajišťuje tak při delších ohniscích pěkný bokeh.

EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Popis objektivu

Z oficiálních stránek Canon: „Je vybaven optickou stabilizací obrazu, umožňující prodloužit expozici až o tři kroky, oproti dvěma svého předchůdce. Stabilizace má dva režimy: pro statický nebo panoramaticky se pohybující objekt. Rychlé a přesné zaostřování zajišťuje nový motorek MicroUSM, kruhová clona přináší příjemný vzhled částí snímku mimo hloubku ostrosti, povrchová úprava optických členů brání vzniku reflexů světla, případně odraženého od senzoru. V konstrukci je použito UD členu pro minimalizaci optických vad.“

Použitý motorek (Micro USM) zajišťuje tiché a rychlé ostření, nikoliv však možnost ručního doostřování v automatickém režimu. „Ruce a automatika se hádají.“ Manuálně při zapnuté automatice tedy nezaostříte. Clona má osm lamel, což se pozitivně projeví na bokehu. Při zoomování se přední člen otáčí a vysouvá o cca 5,5 cm až 7 cm v závislosti na zaostřené vzdálenosti. Objektiv je vybaven zámkem, který jej zabezpečuje před náhodným vysunutím.

Zbývá snad jen dodat, že oba objektivy jsou vhodné pro použití jak na analogových, tak digitálních tělech.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jiří Šebek
    Jiří Šebek
    15.02.2006 08:45

    díky za testík, zrovna nad tím eLkem do budoucna uvažuju jako o základáku.

  • kulihrasek 1
    kulihrasek 1
    15.02.2006 09:45

    canone, canone, kam to miris?

  • Jiří Cvrk
    Jiří Cvrk
    15.02.2006 12:15

    to je <a href="http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=32604&gal=photo">tahle?</a> Rostou, rostou.. ;o)

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    15.02.2006 12:42

    ano,rostou...

  • David Martan
    David Martan
    15.02.2006 17:05

    .

  • Leoš Suchánek Trhač
    Leoš Suchánek Trhač
    15.02.2006 18:39

    moc pěkný článek, pohyblivý obrázky, to jsem tu ještě neviděl!

  • Peteb
    Peteb
    15.02.2006 20:51

    Je ve FotoTestu spravne uvedeno, ze objektiv
    EF24-105/4L nedisponuje FTM?

    Primo na Vami uvadenem obrazku http://www.fotoaparat.cz/image/17007
    je to uvedeno.

    Nebo na
    http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelDetailAct&fcategoryid=149&modelid=11924

  • Peteb
    Peteb
    15.02.2006 21:49

    Komentar beru zpet, nevsiml jsem si zacatku odstavce o EF70-300.

    Mea culpa.

  • Pavel Vabrousek
    Pavel Vabrousek
    15.02.2006 22:51

    Ahoj, Petre.
    Diky za peknou recenzi, ty pohyblive gify jsiu super.
    Na netu jsem se potkal s recenzemi, ve kterych se uvadi, ze ta 70-300 ma problem s ostrosti pri dlouhem ohnisku na natocenem fotoaparatu "na vysku" (zrejme nejaky bug v IS). Muzes to potvrdit nebo vyvratit?
    Diky.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    15.02.2006 23:36

    Prohlédl jsme všechny snímky daných parametrů (300mm ohnisko, stabilizace v režimu 2). Bohužel nemám dva snímky téhož místa za týchž podmínek. Takže ostrost nemohu posoudit jinak, než subjektivně.

    Výsledek: mám (dle mého soudu) ostré snímky "na výšku" při čase 1/40 a mírně neostré při čase 1/1250. Závislost na natočení foťáku v tom nevidím, spíše problém rukou. (Ta neostrá je obdoba zde publikovaného sněhu - bokeh.)

    Přesto mám dva podobné snímky(nikoli překrývající se) - zase sněhu. Ostrost bych posoudil jako shodnou.

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    16.02.2006 08:31

    To si snad děláš prdel? Pět tady ódy na obyčejné seťáky. To si snad myslíš, že pokud ti k tomu půjčej nějaký nový prototyp bez označení "Canon EOS-Ds Mark II" (viz konec textu), tak že se z toho po... Člověče, ty ani nevidíš, jelikož jsi v Canon prdeli celej, co tady píšeš. Prostě jsou to standardní SETOVÉ objektivy pro běžného uživatele, spíše mírně podprůměrného. Existují i jiné varianty na tyto ohniska.

  • Zdeněk Burda
    Zdeněk Burda
    16.02.2006 08:45

    Kamile, co kdybys místo blbých keců v diskuzi nám běžným podprůměrným uživatelům ukázal jak jsi dobrý a hodil sem odkazy na své články? Pár článků (o nečem jiném než focení) jsem napsal a vím, že to není zrovna jednoduché. Tento článek se mi líbí.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    16.02.2006 10:03

    2Kamil: co je na EOS-Ds Mark II "bez označení" ?

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    16.02.2006 12:31

    tsunami: Zde se opravdu rozejdeme v názoru. Zde je jasně vidět, že internet snese vše. Kde kdo zde může napsat cokoliv a očemkoliv (nejen fotoaparát.cz). Bohužel odkaz na moje publikace na netu nenajdeš, s tím jsem zkončil před cca 3 lety. Teď již publikuji pouze knižně, či v časopisech. Obor regionální historie.
    petrkor: nauč se číst a pak se ptej :)
    PS. Pro ty, kteří mě budou chtět dodatečně nařknout z toho, že focení nerozumím, tak jisté zkušenosti mám. Ovšem přiznám se bez mučení, nejsem vlastníkem Canonu. Tuto značku uznávám, pouze si myslím, že tento šlánek se nepovedl.

  • Peter Ertl
    Peter Ertl
    16.02.2006 12:39

    no ta 24 105 je sice setak ale dost vybocuje zo standardu setakov a udajne je to celkom dobre sklo na setak dost nadpriemerne. neviem len som pocul od zainteresovanych.

  • Jan Trkal
    Jan Trkal
    16.02.2006 13:12

    Upozornit na chybějící jedničku v názvu foťáku se dá i kultivovanějším způsobem, nejlépe přímo autorovi. Ale pokud má někdo nutkavý pocit vyřvávat to do diskuse takto "vybranými" způsoby , nechť se realizuje, když mu to v reálném životě není dopřáno.
    Jinak test je pěkný, takových se moc nenajde. Jen tak dál!

  • Tomas Mikeska
    Tomas Mikeska
    16.02.2006 14:18

    2Kamil: myslim ze 24-105L je profi sklo ci sa ti to paci alebo nie. Predpokladam ze narazas na skla s f2.8, lebo asi iba tie su pre teba profi. LENZE nie kazdy fotograf potrebuje f2.8. Ked najblizsie pojdes niekam do hor na dlhsiu turu so svojou viac ako 1kg f2.8, tak pochopis. S 24-105 dosiahnes to iste, mas lepsi rozsah a mas IS! Okrem toho jeho konstrukcia a opticka kvalita je pravom Lkova, my 2 cents

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    16.02.2006 14:38

    Kamil - mám EOS1DIIN vlastní, nikoli nějakou testovací a po praktických testech bych k ní asi 24-105/4 IS L před 24-70/2,8L upřednostnil. Cena je naprosto stejná, takže v tom problém není a prostě se mi jeví pro moje účely vhodnější.
    Inovovaná 70-300 už profisklo rozhodně není, ale taky patří spíš k tomu zdařilejšímu na trhu.
    Kdybych tomu článku měl něco vytknout, tak asi právě to spojení dvou nesourodých objektivů, já bych dal každý samostatně, společného nemají skoro nic. Jinak se mi ale ta recenze docela líbí a autora bych spíš pochválil.

  • Radek Fišer 1
    Radek Fišer 1
    16.02.2006 15:22

    Ano, je vidět, že web znese zkutečně vše, včetně neznalosti rodného jazyka a znalosti obhroublých výrazů....

    Autora testu se zastávám. Myslím,že odvedl nadstandartní práci, za kterou by se mnohý testér nemusel stydět, což jsem patřičně ohodnotil.
    Díky.

  • johny5
    johny5
    17.02.2006 00:25

    Tedy možná mám přehnaný požadavky, ale na to, že je to Lkové sklo se mi vinětace a sférické zkreslení u 24-105 zdají pěkně obrovitánské:-(
    Za tohle bych 35k nedal ani náhodou.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (25)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram