EF 24-105mm f/4L IS USM, EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Společnost Canon nedávno představila dva nové objektivy. EF 24-105mm f/4L IS USM a EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. V následujícím uživatelském testu se dočtete, jaké mají vlastnosti a co od nich lze čekat, když spolupracují se špičkovým tělem Canon EOS-1Ds Mark II.
Objektivy v testu
Společnost Canon nám do redakce zapůjčila hned dvě novinky. Objektiv EF 24–105mm f/4L IS USM a objektiv EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM. První, jak název napovídá, patří do L-kové řady a doplňuje ji. Součástí výrobku je měkké kožené pouzdro a sluneční clona. Druhý nahrazuje historicky první stabilizovaný objektiv (EF 75 – 300mm f/4–5,6 IS USM) a patří k nejdostupnějším stabilizovaným objektivům vůbec.
Naše nároky rostou
Veškeré výřezy, které zde uvidíte, budete jistě prohlížet v poměru 1:1. Tedy jeden pixel monitoru bude odpovídat jednomu pixelu čipu fotoaparátu. Protože jde o snímky s rozlišením 4992×3328 bodů, tak při rozlišení monitoru 100dpi se díváte na snímky o rozměru 127×85 centimetrů! Na to je potřeba nezapomenout, protože podobné snímky asi neděláme každý den.
Snímky a cesta k nim
Snímky jsem pořídil pomocí fotoaparátu Canon EOS-1Ds Mark II. Fotil jsem do formátu JPG s maximální kvalitou a standardními nastaveními úpravy snímků. Formát RAW jsem nezvolil proto, že bych stejně „někde cestou“ musel volit kompresní formát a jeho nastavení. A tak jsem zvolil uvedený postup. Je proto nutné říci, že výsledky, které zde najdete, jsou výsledkem spolupráce těla s objektivem při ukládání do běžně užívaného formátu.
Technická data a popis objektivů
EF 24–105mm f/4L IS USM
Z oficiálních stránek Canon: „Je vybaven optickou stabilizací obrazu, umožňující prodloužit expozici až o tři kroky. Rychlé a přesné zaostřování zajišťuje prstencový typ Ultrasonic motorku, kruhová clona přináší příjemný vzhled částí snímku mimo hloubku ostrosti, povrchová úprava optických členů brání vzniku reflexů světla, odraženého od senzoru. V konstrukci je použito jak asférických členů, tak jednoho Super UD členu pro minimalizaci optických vad. Objektiv je díky celé řadě těsnících prvků a O-ringu na bajonetu schopen odolávat prachu a vlhkosti.“
Minimální clona v celém rozsahu je f/4. Režim stabilizace je jeden. Při změně ohniska se vysouvá přední část až o 35 mm, ale neotáčí se. Ostření zajišťují vnitřní členy – při ostření se délka nemění. Druh motorku (Ring-Type USM) zajišťuje možnost ručního doostřování i v automatickém režimu ostření. „Ruce a automatika se nehádají.“ Clona má osm lamel a zajišťuje tak při delších ohniscích pěkný bokeh.
EF 70–300mm f/4–5.6 IS USM
Z oficiálních stránek Canon: „Je vybaven optickou stabilizací obrazu, umožňující prodloužit expozici až o tři kroky, oproti dvěma svého předchůdce. Stabilizace má dva režimy: pro statický nebo panoramaticky se pohybující objekt. Rychlé a přesné zaostřování zajišťuje nový motorek MicroUSM, kruhová clona přináší příjemný vzhled částí snímku mimo hloubku ostrosti, povrchová úprava optických členů brání vzniku reflexů světla, případně odraženého od senzoru. V konstrukci je použito UD členu pro minimalizaci optických vad.“
Použitý motorek (Micro USM) zajišťuje tiché a rychlé ostření, nikoliv však možnost ručního doostřování v automatickém režimu. „Ruce a automatika se hádají.“ Manuálně při zapnuté automatice tedy nezaostříte. Clona má osm lamel, což se pozitivně projeví na bokehu. Při zoomování se přední člen otáčí a vysouvá o cca 5,5 cm až 7 cm v závislosti na zaostřené vzdálenosti. Objektiv je vybaven zámkem, který jej zabezpečuje před náhodným vysunutím.
Zbývá snad jen dodat, že oba objektivy jsou vhodné pro použití jak na analogových, tak digitálních tělech.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fórudíky za testík, zrovna nad tím eLkem do budoucna uvažuju jako o základáku.
canone, canone, kam to miris?
to je <a href="http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=32604&gal=photo">tahle?</a> Rostou, rostou.. ;o)
ano,rostou...
.
moc pěkný článek, pohyblivý obrázky, to jsem tu ještě neviděl!
Je ve FotoTestu spravne uvedeno, ze objektiv
EF24-105/4L nedisponuje FTM?
Primo na Vami uvadenem obrazku http://www.fotoaparat.cz/image/17007
je to uvedeno.
Nebo na
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelDetailAct&fcategoryid=149&modelid=11924
Komentar beru zpet, nevsiml jsem si zacatku odstavce o EF70-300.
Mea culpa.
Ahoj, Petre.
Diky za peknou recenzi, ty pohyblive gify jsiu super.
Na netu jsem se potkal s recenzemi, ve kterych se uvadi, ze ta 70-300 ma problem s ostrosti pri dlouhem ohnisku na natocenem fotoaparatu "na vysku" (zrejme nejaky bug v IS). Muzes to potvrdit nebo vyvratit?
Diky.
Prohlédl jsme všechny snímky daných parametrů (300mm ohnisko, stabilizace v režimu 2). Bohužel nemám dva snímky téhož místa za týchž podmínek. Takže ostrost nemohu posoudit jinak, než subjektivně.
Výsledek: mám (dle mého soudu) ostré snímky "na výšku" při čase 1/40 a mírně neostré při čase 1/1250. Závislost na natočení foťáku v tom nevidím, spíše problém rukou. (Ta neostrá je obdoba zde publikovaného sněhu - bokeh.)
Přesto mám dva podobné snímky(nikoli překrývající se) - zase sněhu. Ostrost bych posoudil jako shodnou.
To si snad děláš prdel? Pět tady ódy na obyčejné seťáky. To si snad myslíš, že pokud ti k tomu půjčej nějaký nový prototyp bez označení "Canon EOS-Ds Mark II" (viz konec textu), tak že se z toho po... Člověče, ty ani nevidíš, jelikož jsi v Canon prdeli celej, co tady píšeš. Prostě jsou to standardní SETOVÉ objektivy pro běžného uživatele, spíše mírně podprůměrného. Existují i jiné varianty na tyto ohniska.
Kamile, co kdybys místo blbých keců v diskuzi nám běžným podprůměrným uživatelům ukázal jak jsi dobrý a hodil sem odkazy na své články? Pár článků (o nečem jiném než focení) jsem napsal a vím, že to není zrovna jednoduché. Tento článek se mi líbí.
2Kamil: co je na EOS-Ds Mark II "bez označení" ?
tsunami: Zde se opravdu rozejdeme v názoru. Zde je jasně vidět, že internet snese vše. Kde kdo zde může napsat cokoliv a očemkoliv (nejen fotoaparát.cz). Bohužel odkaz na moje publikace na netu nenajdeš, s tím jsem zkončil před cca 3 lety. Teď již publikuji pouze knižně, či v časopisech. Obor regionální historie.
petrkor: nauč se číst a pak se ptej :)
PS. Pro ty, kteří mě budou chtět dodatečně nařknout z toho, že focení nerozumím, tak jisté zkušenosti mám. Ovšem přiznám se bez mučení, nejsem vlastníkem Canonu. Tuto značku uznávám, pouze si myslím, že tento šlánek se nepovedl.
no ta 24 105 je sice setak ale dost vybocuje zo standardu setakov a udajne je to celkom dobre sklo na setak dost nadpriemerne. neviem len som pocul od zainteresovanych.
Upozornit na chybějící jedničku v názvu foťáku se dá i kultivovanějším způsobem, nejlépe přímo autorovi. Ale pokud má někdo nutkavý pocit vyřvávat to do diskuse takto "vybranými" způsoby , nechť se realizuje, když mu to v reálném životě není dopřáno.
Jinak test je pěkný, takových se moc nenajde. Jen tak dál!
2Kamil: myslim ze 24-105L je profi sklo ci sa ti to paci alebo nie. Predpokladam ze narazas na skla s f2.8, lebo asi iba tie su pre teba profi. LENZE nie kazdy fotograf potrebuje f2.8. Ked najblizsie pojdes niekam do hor na dlhsiu turu so svojou viac ako 1kg f2.8, tak pochopis. S 24-105 dosiahnes to iste, mas lepsi rozsah a mas IS! Okrem toho jeho konstrukcia a opticka kvalita je pravom Lkova, my 2 cents
Kamil - mám EOS1DIIN vlastní, nikoli nějakou testovací a po praktických testech bych k ní asi 24-105/4 IS L před 24-70/2,8L upřednostnil. Cena je naprosto stejná, takže v tom problém není a prostě se mi jeví pro moje účely vhodnější.
Inovovaná 70-300 už profisklo rozhodně není, ale taky patří spíš k tomu zdařilejšímu na trhu.
Kdybych tomu článku měl něco vytknout, tak asi právě to spojení dvou nesourodých objektivů, já bych dal každý samostatně, společného nemají skoro nic. Jinak se mi ale ta recenze docela líbí a autora bych spíš pochválil.
Ano, je vidět, že web znese zkutečně vše, včetně neznalosti rodného jazyka a znalosti obhroublých výrazů....
Autora testu se zastávám. Myslím,že odvedl nadstandartní práci, za kterou by se mnohý testér nemusel stydět, což jsem patřičně ohodnotil.
Díky.
Tedy možná mám přehnaný požadavky, ale na to, že je to Lkové sklo se mi vinětace a sférické zkreslení u 24-105 zdají pěkně obrovitánské:-(
Za tohle bych 35k nedal ani náhodou.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.