Test objektivu Konica Minolta AF 28-75mm/2,8 (D)
Přestože Konica-Minolta opustila trh s digitálními fotoaparáty, nebo právě proto, je jistě vhodné věnovat jejím výrobkům pozornost. V dnešním testu se trochu blíže podíváme na jeden z nových objektivů. Tím je velmi světelný standardní zoom 28-75/2,8, který je použitelný jak pro kinofilmové, tak pro digitální zrcadlovky. Přečtěte si v následujícím testu, jak dopadl.
Na tento objektiv jsem byl velmi zvědavý, protože jeho konstrukce se hodně podobá obdobnému kvalitnímu objektivu Tamron 28–75mm f/2.8 XR Di. Nikde se mi nepodařilo sehnat informace, zda se jedná o licenční konstrukci nebo ne. Podoba je však velmi blízká. A protože zmiňovaný Tamron patří k velmi kvalitní objektivům, byl jsem zvědavý na kvalitu od Minolty.
Konstrukce a ovládání
Už když jej vezmete do ruky, je poznat, že se jedná o propracovaný
kousek, žádný „plastový seťák“. Objektiv je masivní konstrukce
s povrchem z tvrzeného černého plastu se širokým zoomovým kroužkem
s pogumovaným žebrovaným povrchem. Zaostřovací kroužek je také širší
(při porovnání s jinými objektivy Minolta), má rovněž pogumovaný
žebrovaný povrch, doplněný zpředu kovovým kroužkem, na kterém je
vyznačena stupnice vzdáleností. Součástí dodávky je i tvarovaná
sluneční clona s uchycením bajonetového typu na přední přírubě.
Objektiv se skládá z 16 čoček ve 14 skupinách, z nichž 3 jsou z AD
skla (anomální disperze) a 4 asférické. Kruhová clona má 7 lamel. Rozsah
objektivu je 28–75mm s výbornou světelností 2,8 v celém rozsahu. Pokud
budete tento objektiv používat i pro digitální zrcadlovky, bude jeho rozsah
posunutý koeficientem prodloužení 1,5×, takže budete mít výsledných
42–112mm, čímž se ze standardního širokého zoomového objektivu stane
vysoce světelný „záklaďák až portrétní“. Pro porovnání následují
ukázky velikosti objektivu se dvěma dalšími. KM DT
18–70/3,5–4,6 určeným výhradně pro DSLR a výbornou Tokinou
28–70/2,6–2,8 AT-X Pro II. Snímky ukazují vliv nastavení nejkratšího a
nejdelšího ohniska na pracovní velikost objektivu. Pořadí: KM DT
18–70/3,5–5,6 (D), KM 28–75/2,8 (D) a Tokina 28–70/2,6–2,8 AT-X
Pro II.
Změna ohniska a zaostřování
Při zoomování se mění délka objektivu – objektiv se vysouvá a to
z počáteční délky 94mm (ohnisko 28) na délku 127mm (ohnisko 75mm). Je to
celkem dost, ale i při největším vysunutí je objektiv velmi stabilní a
u přední příruby není patrná žádná boční vůle. Vysunutí zoomu je
trochu tužší, ale to není na závadu. Ani při zoomování ani při AF
ostření se přední příruba neotáčí, což je velké plus pro
používání různých filtrů.
Zaostřovací kroužek se při AF ostření otáčí. Velmi příjemným
překvapením je minimální zaostřovací vzdálenost, kterou výrobce udává
jako 33cm a to v celém rozsahu. Zvětšení je tak 1/3,9. To u takto
světelných objektivů nebývá zvykem. A při praktickém měření se
ukázalo, že se výrobce ještě trochu obral, protože jsem dokonce dosáhl
vzdálenosti 18cm od přední příruby při ohnisku 28mm a 14cm při ohnisku
70mm a to při nejmenší cloně 2,8. Což při použití s Dynax7 nebo
Dynax5D znamenalo vzdálenost 30cm od zadní stěny fotoaparátu.
Připojovací průměr pro filtry je pro takovou to světelnost celkem malých,
i když poněkud nestandardních (pro Minoltu) 67mm. Hmotnost objektivu je
příjemných 510g. Označení (D) znamená, že objektiv patří do řady
objektivů podporující funkci ADI pro přesnější měření odrazu
bleskového světla a v kombinaci s analogovou zrcadlovou Dynax7 se vám na
zadním displeji graficky zobrazují hodnoty přední a zadní hloubky
ostrosti.
Rozsah zoomu a kvalita zobrazení
Všechny fotografie jsou pořízené s použitím digitální zrcadlovky
Dynax5D. Nastavení fotoaparátu je: preference clony A, barevný režim
Natural, bodové AF. Ostatní údaje najdete vždy u každého snímku.
Na první dvojici snímků vidíte rozsah zoomu 28–75mm, přepočteno na DSLR
42mm – 112mm. Vybral jsem scénu s velmi kontrastním světlem.
Z fotografií je zřejmá dobrá kresba i linie zobrazení. Soudkovité
zkreslení při ohnisku 28mm je velmi malé, téměř neznatelné. Ani při
ohnisku 75mm není patrné žádné poduškovité zkreslení. Na rozhraní
vysokého kontrastu tmavé a světlé barvy je sice při velkém zvětšení
patrná drobná chromatická vada, purpurové barvy směrem ke středu snímku a
zelenkavé směrem ke kraji snímku, ale je tak malá, že je v podstatě
neznatelná. Ostrost snímku a rozlišení detailů je na velmi dobré
úrovni.
Pro porovnání jsem zvolil test nafocení grafického obrazce a porovnání
dvou snímků z různých objektivů. Obrázek, který vidíte níže byl
umístěn do rohu (bílý podklad) a středu snímku (šedý podklad), ve
vzdálenosti cca 60cm od fotoaparátu. Jako porovnávací objektiv jsem vzal
Tokinu 28–70mm/2,6–2,6 AT-X Pro II v pořizovací ceně 30 000kč (před
6 roky).
Porovnávací obrázek umístěný v rohu a středu snímků. Velikost 2×5cm, vzdálenost od fotoaparátu cca 60cm.
Nejprve porovnání při širokém ohnisku 28mm. Jak je patrné, Minolta má sice při cloně 2,8 menší ostrost v rozích, ale vyšší kontrast, takže snímek působí ostřeji. Při cloně 4 se však již kontrast Tokiny vyrovná. V kresbě a kontrastu ve středu snímku je při malé cloně mírně lepší Tokina, při zaclonění se oba objektivy vyrovnají.
Následuje porovnání při nejdelším ohnisku 70–75mm. Pro srovnání uvádím i snímky z objektivu KM AF DT 18–70/3,5–5,6 (D), který také bývá nabízen v setu s DSLR D5D nebo D7D. Tento objektiv je však určen pouze pro DSLR. Porovnání KM 28–75/2,8 a Tokiny 28–70/2,6–2,8 je opět podobné. V rohu má vyšší kontrast Minolta, ve středu snímku zase Tokina. Při mírném zaclonění se oba objektivy vyrovnají, pouze Minolta vykazuje v rozích při všech clonách lehkou chromatickou vadu, Tokina žádnou. Objektiv KM DT 18–70/3,5–5,6 dopadl o poznání hůře s měkčí kresbou a to zvláště v rohu snímků. Ve středu je kresba dobrá.
Další snímky ukazují hodnotu vinětace při nastavení různých clon a ohnisek. Snímek vždy ukazuje půlku políčka. Objektiv nijak výrazně nevybočuje z normálu, kdy při ohnisku 28mm bývá patrné ztmavení rohů, které po zaclonění mizí. Při dlouhém ohnisku a malé cloně je vinětace neznatelná.
Následující snímky ukazují vliv clony na kresbu objektivu a to jak v ostřené rovině ve středu snímku, tak i v rohu a také v bokehu (oblast mimo ostřenou rovinu), kde je navíc umístěn lesklý předmět, který simuluje odraz světla. Nejprve zmenšené snímky celé kompozice s nejmenší clonou 2,8 a největší clonou 32.
A teď výřezy 100 % velikosti.
Kresba je opravdu brilantní a rozostření rovnoměrné a čisté jak ve
středu, tak v rohu snímku a s vynikajícím kontrastem. Obraz světelného
odrazu je čistý, měkký a kruhový. To opravdu zaslouží obdiv. Škoda, že
objektiv přišel tak pozdě.
Ještě jedna ukázka bokehu v porovnání s pevným ohniskem. Zajímalo mne,
jak se výrobce vypořádal s obecným tvrzením, že bokeh zoomu bývá
ostřejší než bokeh u pevného ohniska při té samé cloně. Pro
porovnání jsem použil středoformátový objektiv Carl Zeiss 80/2,8 MC.
První snímek je vždy se clonou 2,8 a druhý se clonou 8. Z ukázek je
vidět, že rozdíl mezi bokehem zoomu a pevného ohniska je velmi malý.
Další velké plus pro objektiv Konica Minolta.
Jak už jsem se zmínil na začátku, minimální zaostřovací vzdálenost je další velkou zbraní tohoto objektivu. Na následujících ukázkách vidíte plný formát snímku při nejmenší zaostřitelné vzdálenosti, která byla 18cm od přední části objektivu. Podotýkám, že tento objektiv není makro, ale jeho schopnosti by mu mohly některé makroobjektivy závidět. První ukázka je při maximálním ohnisku 75mm a druhá s použitím předsádky Nikon 6T.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruPíšu znovu ,cca 15.3. jsem odeslal koment. a zmizel.
AF 28-75/2,8 dohonil-došel,radost jako malý kluk.Řekl
bych,že je citlivější i na AWB,oproti setu 18-70,a hlučnější při přeostřování,to mě trochu zneklidňuje. Kdo nebo kde mi poradí. Toje normální zvuk,to je špatně-reklamuj! ??? Dík .
jedině konfrontace s jiným identickým objektivem, třeba v obchodě...
..pak už jedině to, co bylo ve filmu tankový prapor ..."soudruzi jakou kadenci má kulomet...? tatatatatatatat ta ta...a občas ještě rychlejic.." :o))
měl jsem je oba, tento i seťák, na testy ve stejnou dobu, a neřekl bych, že v něčem by seťák byl lepší...
je pravda že seťák je víc plast a tudíž lehčí a tudíž se může zdát že ostří rychleji a potišeji.. ale ostření s 28-75/2,8 opravdu nedávalo žádný, uchu nelichotivý, zvuk..
ne, t nebyl tankový prapor, to byly černí baroni... ;o)
díky za pohotovou odpověď , jsem na podobné stopě,po neděli.... ozvu se.Těším se na příští muziku,jak se bude tvářit na to šero v hospůdce,bude-li mu stačit ISO 1600 , nebo také 3200 jako seťák.pěknou neděli !
Konečně má dušička pokoj,bzzzzučení nebo bzzikání , je v pohodě.Existují prý nové,podstatně hlučnější a není to závada.Konzultoval jsem to v Megapixelu na Lidické Pha 5. Prodávající dáma vlastní dost Min.AF objektivů a SLR. Byl jsem trochu k smíchu. SPOKOJENOST !!!
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.