Test objektivu Konica Minolta AF 28-75mm/2,8 (D)

Přestože Konica-Minolta opustila trh s digitálními fotoaparáty, nebo právě proto, je jistě vhodné věnovat jejím výrobkům pozornost. V dnešním testu se trochu blíže podíváme na jeden z nových objektivů. Tím je velmi světelný standardní zoom 28-75/2,8, který je použitelný jak pro kinofilmové, tak pro digitální zrcadlovky. Přečtěte si v následujícím testu, jak dopadl.

Na tento objektiv jsem byl velmi zvědavý, protože jeho konstrukce se hodně podobá obdobnému kvalitnímu objektivu Tamron 28–75mm f/2.8 XR Di. Nikde se mi nepodařilo sehnat informace, zda se jedná o licenční konstrukci nebo ne. Podoba je však velmi blízká. A protože zmiňovaný Tamron patří k velmi kvalitní objektivům, byl jsem zvědavý na kvalitu od Minolty.

Konstrukce a ovládání

zatažený objektiv

Už když jej vezmete do ruky, je poznat, že se jedná o propracovaný kousek, žádný „plastový seťák“. Objektiv je masivní konstrukce s povrchem z tvrzeného černého plastu se širokým zoomovým kroužkem s pogumovaným žebrovaným povrchem. Zaostřovací kroužek je také širší (při porovnání s jinými objektivy Minolta), má rovněž pogumovaný žebrovaný povrch, doplněný zpředu kovovým kroužkem, na kterém je vyznačena stupnice vzdáleností. Součástí dodávky je i tvarovaná sluneční clona s uchycením bajonetového typu na přední přírubě.
Objektiv se skládá z 16 čoček ve 14 skupinách, z nichž 3 jsou z AD skla (anomální disperze) a 4 asférické. Kruhová clona má 7 lamel. Rozsah objektivu je 28–75mm s výbornou světelností 2,8 v celém rozsahu. Pokud budete tento objektiv používat i pro digitální zrcadlovky, bude jeho rozsah posunutý koeficientem prodloužení 1,5×, takže budete mít výsledných 42–112mm, čímž se ze standardního širokého zoomového objektivu stane vysoce světelný „záklaďák až portrétní“. Pro porovnání následují ukázky velikosti objektivu se dvěma dalšími. KM DT 18–70/3,5–4,6 určeným výhradně pro DSLR a výbornou Tokinou 28–70/2,6–2,8 AT-X Pro II. Snímky ukazují vliv nastavení nejkratšího a nejdelšího ohniska na pracovní velikost objektivu. Pořadí: KM DT 18–70/3,5–5,6 (D), KM 28–75/2,8 (D) a Tokina 28–70/2,6–2,8 AT-X Pro II.

ohnisko 28mm ohnisko 75mm

Změna ohniska a zaostřování

Při zoomování se mění délka objektivu – objektiv se vysouvá a to z počáteční délky 94mm (ohnisko 28) na délku 127mm (ohnisko 75mm). Je to celkem dost, ale i při největším vysunutí je objektiv velmi stabilní a u přední příruby není patrná žádná boční vůle. Vysunutí zoomu je trochu tužší, ale to není na závadu. Ani při zoomování ani při AF ostření se přední příruba neotáčí, což je velké plus pro používání různých filtrů.
Zaostřovací kroužek se při AF ostření otáčí. Velmi příjemným překvapením je minimální zaostřovací vzdálenost, kterou výrobce udává jako 33cm a to v celém rozsahu. Zvětšení je tak 1/3,9. To u takto světelných objektivů nebývá zvykem. A při praktickém měření se ukázalo, že se výrobce ještě trochu obral, protože jsem dokonce dosáhl vzdálenosti 18cm od přední příruby při ohnisku 28mm a 14cm při ohnisku 70mm a to při nejmenší cloně 2,8. Což při použití s Dynax7 nebo Dynax5D znamenalo vzdálenost 30cm od zadní stěny fotoaparátu.
Připojovací průměr pro filtry je pro takovou to světelnost celkem malých, i když poněkud nestandardních (pro Minoltu) 67mm. Hmotnost objektivu je příjemných 510g. Označení (D) znamená, že objektiv patří do řady objektivů podporující funkci ADI pro přesnější měření odrazu bleskového světla a v kombinaci s analogovou zrcadlovou Dynax7 se vám na zadním displeji graficky zobrazují hodnoty přední a zadní hloubky ostrosti.

Rozsah zoomu a kvalita zobrazení

Všechny fotografie jsou pořízené s použitím digitální zrcadlovky Dynax5D. Nastavení fotoaparátu je: preference clony A, barevný režim Natural, bodové AF. Ostatní údaje najdete vždy u každého snímku.
Na první dvojici snímků vidíte rozsah zoomu 28–75mm, přepočteno na DSLR 42mm – 112mm. Vybral jsem scénu s velmi kontrastním světlem.

ohnisko 28mm ohnisko 75mm

Z fotografií je zřejmá dobrá kresba i linie zobrazení. Soudkovité zkreslení při ohnisku 28mm je velmi malé, téměř neznatelné. Ani při ohnisku 75mm není patrné žádné poduškovité zkreslení. Na rozhraní vysokého kontrastu tmavé a světlé barvy je sice při velkém zvětšení patrná drobná chromatická vada, purpurové barvy směrem ke středu snímku a zelenkavé směrem ke kraji snímku, ale je tak malá, že je v podstatě neznatelná. Ostrost snímku a rozlišení detailů je na velmi dobré úrovni.
Pro porovnání jsem zvolil test nafocení grafického obrazce a porovnání dvou snímků z různých objektivů. Obrázek, který vidíte níže byl umístěn do rohu (bílý podklad) a středu snímku (šedý podklad), ve vzdálenosti cca 60cm od fotoaparátu. Jako porovnávací objektiv jsem vzal Tokinu 28–70mm/2,6–2,6 AT-X Pro II v pořizovací ceně 30 000kč (před 6 roky).

Porovnávací obrázek umístěný v rohu a středu snímků. Velikost 2×5cm, vzdálenost od fotoaparátu cca 60cm.

Nejprve porovnání při širokém ohnisku 28mm. Jak je patrné, Minolta má sice při cloně 2,8 menší ostrost v rozích, ale vyšší kontrast, takže snímek působí ostřeji. Při cloně 4 se však již kontrast Tokiny vyrovná. V kresbě a kontrastu ve středu snímku je při malé cloně mírně lepší Tokina, při zaclonění se oba objektivy vyrovnají.

kraj snímku střed snímku

Následuje porovnání při nejdelším ohnisku 70–75mm. Pro srovnání uvádím i snímky z objektivu KM AF DT 18–70/3,5–5,6 (D), který také bývá nabízen v setu s DSLR D5D nebo D7D. Tento objektiv je však určen pouze pro DSLR. Porovnání KM 28–75/2,8 a Tokiny 28–70/2,6–2,8 je opět podobné. V rohu má vyšší kontrast Minolta, ve středu snímku zase Tokina. Při mírném zaclonění se oba objektivy vyrovnají, pouze Minolta vykazuje v rozích při všech clonách lehkou chromatickou vadu, Tokina žádnou. Objektiv KM DT 18–70/3,5–5,6 dopadl o poznání hůře s měkčí kresbou a to zvláště v rohu snímků. Ve středu je kresba dobrá.

kraj snímku střed snímku

Další snímky ukazují hodnotu vinětace při nastavení různých clon a ohnisek. Snímek vždy ukazuje půlku políčka. Objektiv nijak výrazně nevybočuje z normálu, kdy při ohnisku 28mm bývá patrné ztmavení rohů, které po zaclonění mizí. Při dlouhém ohnisku a malé cloně je vinětace neznatelná.

ohnisko 28mm ohnisko 75mm

Následující snímky ukazují vliv clony na kresbu objektivu a to jak v ostřené rovině ve středu snímku, tak i v rohu a také v bokehu (oblast mimo ostřenou rovinu), kde je navíc umístěn lesklý předmět, který simuluje odraz světla. Nejprve zmenšené snímky celé kompozice s nejmenší clonou 2,8 a největší clonou 32.

ohnisko 28mm ohnisko 75mm

A teď výřezy 100 % velikosti.

střed snímku kraj snímku
kraj snímku bokeh

Kresba je opravdu brilantní a rozostření rovnoměrné a čisté jak ve středu, tak v rohu snímku a s vynikajícím kontrastem. Obraz světelného odrazu je čistý, měkký a kruhový. To opravdu zaslouží obdiv. Škoda, že objektiv přišel tak pozdě.
Ještě jedna ukázka bokehu v porovnání s pevným ohniskem. Zajímalo mne, jak se výrobce vypořádal s obecným tvrzením, že bokeh zoomu bývá ostřejší než bokeh u pevného ohniska při té samé cloně. Pro porovnání jsem použil středoformátový objektiv Carl Zeiss 80/2,8 MC. První snímek je vždy se clonou 2,8 a druhý se clonou 8. Z ukázek je vidět, že rozdíl mezi bokehem zoomu a pevného ohniska je velmi malý. Další velké plus pro objektiv Konica Minolta.

KM 28/75/2,8 (D) clona 2,8 KM 28/75/2,8 (D) clona 8
Carl Zeiss 80/2,8 MC clona 2,8 Carl Zeiss 80/2,8 MC clona 8

Jak už jsem se zmínil na začátku, minimální zaostřovací vzdálenost je další velkou zbraní tohoto objektivu. Na následujících ukázkách vidíte plný formát snímku při nejmenší zaostřitelné vzdálenosti, která byla 18cm od přední části objektivu. Podotýkám, že tento objektiv není makro, ale jeho schopnosti by mu mohly některé makroobjektivy závidět. První ukázka je při maximálním ohnisku 75mm a druhá s použitím předsádky Nikon 6T.

ohnisko 75mm ohnisko 75mm + předsádka

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ivan Dobrovolský 1
    Ivan Dobrovolský 1
    17.03.2006 11:43

    Píšu znovu ,cca 15.3. jsem odeslal koment. a zmizel.
    AF 28-75/2,8 dohonil-došel,radost jako malý kluk.Řekl
    bych,že je citlivější i na AWB,oproti setu 18-70,a hlučnější při přeostřování,to mě trochu zneklidňuje. Kdo nebo kde mi poradí. Toje normální zvuk,to je špatně-reklamuj! ??? Dík .

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    17.03.2006 12:57

    jedině konfrontace s jiným identickým objektivem, třeba v obchodě...
    ..pak už jedině to, co bylo ve filmu tankový prapor ..."soudruzi jakou kadenci má kulomet...? tatatatatatatat ta ta...a občas ještě rychlejic.." :o))
    měl jsem je oba, tento i seťák, na testy ve stejnou dobu, a neřekl bych, že v něčem by seťák byl lepší...
    je pravda že seťák je víc plast a tudíž lehčí a tudíž se může zdát že ostří rychleji a potišeji.. ale ostření s 28-75/2,8 opravdu nedávalo žádný, uchu nelichotivý, zvuk..

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    17.03.2006 12:58

    ne, t nebyl tankový prapor, to byly černí baroni... ;o)

  • Ivan Dobrovolský 1
    Ivan Dobrovolský 1
    17.03.2006 14:46

    díky za pohotovou odpověď , jsem na podobné stopě,po neděli.... ozvu se.Těším se na příští muziku,jak se bude tvářit na to šero v hospůdce,bude-li mu stačit ISO 1600 , nebo také 3200 jako seťák.pěknou neděli !

  • Ivan Dobrovolský 1
    Ivan Dobrovolský 1
    20.03.2006 21:15

    Konečně má dušička pokoj,bzzzzučení nebo bzzikání , je v pohodě.Existují prý nové,podstatně hlučnější a není to závada.Konzultoval jsem to v Megapixelu na Lidické Pha 5. Prodávající dáma vlastní dost Min.AF objektivů a SLR. Byl jsem trochu k smíchu. SPOKOJENOST !!!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (21)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram