Test digitální zrcadlovky Canon EOS 30D
Canon EOS 20D stále ještě patří k oblíbeným a velmi dobře prodávaným fotoaparátům a už tu máme jeho nástupce, který pokračuje v osvědčené sérii přístrojů. Modernizace a vylepšení sice není tak rozsáhlé jako mezi modely 10D a 20D, ale přesto není pochyb, že nový EOS 30D bude trhákem. Již teď je totiž zřejmé, že hlavní devizou tohoto přístroje nejsou jen jeho technické parametry, ale také příznivá prodejní cena. Více se dozvíte v obvyklém redakčním testu.
Tělo – mechanické provedení a ovládání
Tělo aparátu se od svého předchůdce příliš neliší a dá se říci, že je skoro stejné. Již jakousi povinnou samozřejmostí v této kategorii je masivní kovový korpus, odlitý z jednoho kusu slitiny na bázi magnézia (viz ukázkový snímek č.6). Tělo je tak dostatečně odolné a přitom není příliš těžké. Rozměrově je s 20D shodné a je o 70g lehčí. Když jej poprvé vezmete do ruky, tak asi úplně prvním zjištěním je fakt, že Canon se důsledně drží jistého a osvědčeného uspořádání, rozmístění a logiky naprosté většiny ovládacích prvků u všech svých nejprodávanějších modelů digitálních zrcadlovek. Pokud tedy přejdete z 20D na 30D nebo z 20D na 5D a nebo časem třeba z 30D na 5D, tak z pohledu ovládání půjde o přechod velmi hladký a bezproblémový. A to dokonce až do té míry, že snad ani nebudete potřebovat návod k použití.
Druhým a také téměř okamžitým zjištěním je nepřehlédnutelně
větší LCD monitor na zadní straně aparátu. Změna z rozměru 1,8“ na
2,5“ a z rozlišení 118.000 na 230.000 obrazových bodů je opravdu velmi
výrazná. Takovéto zvětšení je opravdu podstatným přínosem a velmi
usnadní práci v terénu. Kromě velikosti je nutné ocenit i kvalitní a
dostatečně kontrastní obraz, který LCD monitor poskytuje. Také menu na
monitoru je téměř stejné jako u modelu EOS 20D, ale zvětšením rozměru
se stává přehlednější a to jistě ocení nejen fotografové se slabším
zrakem. Monitor je navíc vybaven 5 úrovňovým nastavením jasu a 10-ti
násobným zoomem pro dokonalou kontrolu již pořízených fotografií.
Nechybí ani zobrazení RGB histogramu a za zmínku stojí i 170° pozorovací
úhel. Pozorný uživatel si také jistě brzy všimne, že na zadní straně
aparátu vedle LCD monitoru přibylo také tlačítko pro spuštění přímého
tisku na fotografické tiskárně.
Po přiložení k oku zjistíme, že hledáček zůstal stejný jako
u předchozího modelu a zobrazuje 95% snímané scény při zvětšení 0,9×.
Dioptrická korekce oční vady je možná v rozmezí –1 až +3 dioptrie.
Vše ostatní z hlediska mechanického a vnějšího provedení zůstalo
vlastně stejné. Najdeme zde osvědčený intuitivní ovladač v podobě
velkého kolečka s potvrzovacím tlačítkem uprostřed, osmisměrný joystick
pro volbu zaostřovacího bodu, velký, přehledný a podsvícený stavový LCD
displej na horní straně aparátu a také vyvedení všech opravdu
důležitých funkcí do samostatných tlačítek. Zůstaly však bohužel
i některé drobné neduhy v podobě chybějícího trvalého zobrazení
citlivosti ISO v hledáčku i na stavovém LCD displeji, chybějící pomocný
paprsek systému automatického zaostřování (ten je opět řešen
stroboskopickým blikáním vestavěného blesku, což je mnohdy velmi
rušivé). Celkově však lze mechanické provedení označit za velmi
kvalitní, dostatečně robustní a ovládání přístroje za systematické a
velmi intuitivní.
Objektivy
Velmi důležitým parametrem jsou samozřejmě i objektivy. V tomto ohledu snad ani není třeba zdůrazňovat, že Canon je na tom v tomto ohledu velmi dobře. EOS 30D je, jak je již u aparátů Canon zvykem, dokonale kompatibilní s celou modelovou řadou všech objektivů sérií EF i EF-S. Jako základní objektiv se bude k aparátu dodávat setový zoom EF-S 18–55mm f/3,5–5,6. Jde o obvyklý nejlevnější základní zoom, který mechanicky asi příliš nenadchne, ale opticky je vzhledem k opravdu mírné ceně poměrně dost slušný. U tak sofistikovaného přístroje, jakým bezpochyby EOS 30D je, se ale dá předpokládat spíše náročnější uživatel, kterému je určen druhý set s objektivem EF-S 17–85mm f/4,5–5,6 IS USM. Zde už jde o objektiv střední třídy, který jistě splní požadavky poloprofesionálního nasazení. Má velmi slušnou mechanickou konstrukci a je vybaven i stabilizátorem obrazu IS. Krom toho je u něj použit zaostřovací motor USM, který je o poznání rychlejší než u běžných objektivů a také je zcela bezhlučný. Navíc u něj lze provádět manuální ostření pomocí ostřícího prstence a to i bez nutnosti přepínání režimů AF/MF. Právě tento objektiv je podle mého názoru ideální jako základní k aparátu EOS 30D a proto jsem také většinu testovacích snímků prováděl právě s ním. Oba uvedené objektivy najdete na produktových snímcích č.8 a 9.
Jistě se najdou i další uživatelé, kteří se ani s tímto objektivem nespokojí a budou pokukovat po něčem ještě lepším a především světelnějším. Právě pro ně vyvinul Canon zcela nový objektiv série EF-S, určený pro nejnáročnější uživatele využívající fotoaparáty s formátem čipu APS-C. Je jím vysoce světelný základní zoom EF-S 17–55mm f/2,8 IS USM. V době testu ještě bohužel nebyl tento objektiv k dispozici, ale na trhu by se měl objevit velmi brzo a o jeho kvalitách asi už teď není třeba pochybovat. Můžete si jej zatím alespoň prohlédnout na produktovém snímku č.10. Společně pak tyto tři objektivy dokonale pokrývají celé spektrum zájemců o fotoaparát a vybere si mezi nimi jistě každý. Z celé plejády objektivů Canon bych snad ještě upozornil na superširokoúhlý EF-S 10–22mm f/3,5–4,5 USM, který je také určen speciálně pro fotoaparáty s čipem APS-C a jistě uspokojí nejednoho krajináře či jiného milovníka extrémně širokých záběrů, jejichž popularita je v posledních letech na vzestupu.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruemilion: Rozsáhlé povídání na téma Systémový blesk najdeš na http://www.paladix.cz/serial/10029.html
Jen drobnost, dioptricka korekce C30D je od -3.0 do +1.0 (pro nas kratkozrake).
Picture styles pro stažení
a nejen pro tento foťák, také pro 5D, 1DMII, a máte-li od Canonu sw Digital Photo Professional, tak vlastně pro leckterý
najdete zde:
http://www.canon.co.jp/Imaging/picturestyle/shooting/file/index.html
a je tam také návod k použití, pro fotoaparát, a nebo pro software
--
Good Luck ;o)
J.Cvrk
Jako vždy - výborná recenze. D.
Je srpen 2006. Bohužel ani v této době neexistuje na celosvětovém trhu prakticky žádný kvalitní digitální nominativ, který by stál za koupení. Vysvětlím proč:
1) Nad cca 50 tisíc za tělo je všechno předražené, takže tyto přístroje hned vyřaďmě z úvahy.
2) Do 50ti tisíc připadají v úvahu v podstatě jen dva zajímavé modely:
a) CANON 20D/30D
b) NIKON D200
Bohužel, ani jeden z těchto přístrojů nesplňuje podmínky pro vhodný produkt. Důvody:
CANON 20D/30D sice produkuje špičkový obraz, ale využívá zastaralých technologií, např. zaostřování za zhoršených světelných podmínek je řešeno stroboskopem, což je velmi nekvalitní a problémová metoda obzvláště při fotografování lidí, pro které to bývá nepříjemné, a zvířátek, která tím velmi trpí. Synchronizace blesku je bídná (jen 1/250s). Přístroje mají špatnou ergonomii a těžkopádný úchop.
NIKON D200 má špičkovou ergonomii, vynikající úchop a ohromné portfolio funkcí, avšak zaostává to hlavní: kvalita obrazu. Jelikož výrobce se u přístrojů v této cenové hladině tvrdošíjně drží používání zastaralých símačů CCD, má Nikon značné problémy se šumem. Nevěrohodná je kvalita výrobků, s nimiž jsou již tradičně problémy (vadné série baterií apod.) Po nedávném celosvětovém fiasku s „manšestrákovým proužkováním obrazu“ (bandingem) u přístroje D200 a následné aroganci firmy Nikon k zákazníkům a bezohledné vychcanosti servisu při prokazatelně oprávněných reklamacích ve stylu „závada se neprojevila“ ztratila firma Nikon většinu své bonity u zákazníků. Vzhledem k pochybné kvalitě produktů Nikon a nezodpovědném postoji této firmy je nedůvěra na místě. Proto je dnes rozumné se této značce vyhýbat.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.