Test fotoaparátu Nikon D300

Digitální zrcadlovka Nikon D200 se stále ještě těší velké oblibě a už je tu nástupce v podobě nového modelu s označením D300. Již na první pohled je jasné, že D300 navazuje na to nejlepší z D200 a přitom v mnoha ohledech jde o kus dále. Náročnější fotografové pokukující po novém profesionálním těle se mají opět na co těšit. Více v dalším článku.

Obrázek č. 1 Obrázek č. 2

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Již při prvním doteku s D300 je zřejmé, že jde o mimořádně robustní a odolný přístroj. Celokovové tělo z hořčíkových slitin je doplněno o utěsnění proti stříkající vodě a prachu. Také ergonomie, rozmístění ovládacích prvků a jejich označení jsou na vynikající úrovni. Prostě tělo padne do ruky jako ulité a jeho držení je přirozené, spolehlivé a bezpečné. Na první pohled na něm zaujme 3“ LCD monitor s rozlišením 920.000 obrazových bodů s pozorovacími úhly až 170°. Také jas a kontrast jsou vynikající a monitor je tak skvělým nástrojem nejen pro kontrolu pořízených snímků. Menu je dobře rozčleněné a barevně rozlišené, takže orientace je velmi snadná a intuitivní. Složení menu lze navíc zobrazit jako úplné, zkrácené na hlavní funkce a nebo si vytvořit své vlastní uživatelské menu, podle svých osobních potřeb a zkušeností. Toto nastavení lze navíc uložit v několika variantách pro různé fotografické situace nebo pro různé uživatele jednoho aparátu. Uložená nastavení je možné pro větší přehlednost i pojmenovat. Na LCD monitoru je samozřejmostí také běžný i RGB histogram a indikace přeexponovaných míst v obraze. V podstatě lze zobrazit také úplně veškeré další informace o snímku, včetně uživatelského komentáře, polohy GPS (pokud byla navigace připojena) nebo o použitých zaostřovacích bodech. Chybí (bohužel) pouze indikace podexponovaných partií. Snímky lze prohlížet pomocí kabelu na televizoru (což by samo o sobě nebylo nic divného) ale D300 nabízí krom obvyklého video výstupu také konektor HDMI (s nastavitelným rozlišením pro konkrétní TV) s vysokým rozlišením, takže prohlížení na moderních LCD nebo plazmových televizorech tak nabývá úplně jiných kvalit a z pořízených snímků lze spustit i prezentaci se Slide Show.

Obrázek č. 3 Obrázek č. 4
Obrázek č. 5 Obrázek č. 6

Také pohled do hledáčku je velmi příjemný. Je totiž velký, jasný, vybavený optickým pentagonálním hranolem a hlavně zobrazuje 100% fotografované scény. Tradicí u Nikonu je také matnice realizovaná průhledovým displejem, takže přímo v hledáčku vidíme nejen zaostřovací body ale také případné upozornění na docházející baterii. Chcete-li vidět pomocnou mřížku (tolik užitečnou například při fotografování architektury), nemusíte vyměňovat matnici a mřížku si prostě jen zapnete v uživatelských funkcích. Také vnitřní displej v hledáčku je dobře vyřešen a zobrazuje všechny důležité informace, včetně aktuální citlivosti ISO. Informace o nastavení aparátu je možné zobrazit také na LCD monitoru (s možností automatického přizpůsobení jasu vzhledem k okolnímu osvětlení). Tady se však informace o citlivosti ISO z nepochopitelných důvodů bohužel nezobrazuje. Informuje ale například i o takových detailech, jako je aktivace uživatelského komentáře k fotografiím, aktivace a typ uživatelského menu, připojení satelitní navigace GPS či typ použitých baterií v přídavném battery packu a jejich nabití. Tyto informace najdeme i na skutečně velkém a podsvíceném stavovém displeji na horní straně aparátu. Ten je pro pohodlnější čitelnost mírně nakloněn směrem k uživateli, ale bohužel ani on nezobrazuje informaci o použité citlivosti ISO.

Obrázek č. 7 Obrázek č. 8
Obrázek č. 9 Obrázek č. 10

Řešení ostatních prvků na těle pak vychází z tradiční koncepce Nikonu a podobá se předchozímu modelu D200. Všechny důležité funkce jsou vyvedeny do samostatných tlačítek a některé z nich i jištěné aretací. Všechny jsou dostatečně velké a dobře popsané – prostě vše tak, jak to má být. Jediným drobným nedostatkem převzatým z D200 je nemožnost současné aktivace předsklopení zrcadla a samospouště. Celkově lze ale mechanické provedení, jeho odolnost i celkovou konstrukci a koncepci těla aparátu hodnotit na výbornou.

Objektivy

Základní součástí každého fotoaparátu je jeho objektiv. K Nikonu D300 je jich na výběr skutečně velké množství a jen jejich výpis by zabral mnoho prostoru. Jedním z nejvhodnějších kandidátů na základní objektiv je bezpochyby vynikající a léty osvědčený model střední třídy AF-S 18–70mm f/3,5–4,5 G IF-ED, konstruovaný speciálně pro použití na digitálních zrcadlovkách s formátem čipu APS-C. Ten se již také dodává s D300 v jednom z cenově zvýhodněných setů. Tento set lze jen doporučit, protože tak tento objektiv vyjde jen zhruba na polovinu ceny, oproti jeho koupi samostatně. Objektiv má kovový bajonet, ultrazvukový motor ostření (umožňující manuální ostření bez přepínání AF/MF), vnitřní ostření (přední příruba se při ostření ani zoomování neotáčí) a obsahuje moderní optické členy v podobě speciálních asférických čoček a čoček z nízkorozptylového ED skla. Součástí dodávky objektivu je i účinná tvarovaná sluneční clona a praktický měkký obal.

Obrázek č. 11 Obrázek č. 12
Obrázek č. 13 Obrázek č. 14
Obrázek č. 15

K dispozici je také novější verze tohoto objektivu s rozsahem ohniska AF-S 18–135mm f/3,5–5,6 G IF-ED. Náročnější uživatelé pak mohou sáhnout po vysoce světelném základním objektivu AF-S DX Nikkor 17–55mm f/2,8 G IF-ED. Pro cestovatele pak bude jistě zajímavým i objektiv s velkým rozsahem ohniskových vzdáleností AF-S DX VR 18–200mm f/3,5–5,6 G IF-ED, který je navíc doplněn i o optický stabilizátor obrazu druhé generace. Současně s uvedením Nikonu D300 na trh byla uvedena také trojice špičkových teleobjektivů nejvyšší kategorie (viz. ukázkový snímek č.14), které jistě uspokojí i nejnáročnější fotografy volně žijících zvířat, či jiných vzdálenějších objektů. Celková nabídka objektivů je však samozřejmě mnohem širší a vybere si jistě každý. Ukazkou č.15 ještě doplňuji snímek pořízený základním objektivem AF-S 18–70mm f/3,5–4,5 G IF-ED v plném rozlišení a nejvyšší kvalitě formátu JPEG v surové podobě, zcela bez úprav. Při pohledu na jemné detaily například větví stromů na snímku pak lze konstatovat, že tento objektiv opět obhájil svou dřívější dobrou pověst a to i na tomto 12 Mpix snímacím čipu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • vojkovsky.com
    vojkovsky.com
    03.03.2008 22:40

    taky mam made in thailand, a myslim ze nema chybu :))))

  • vladarocker
    vladarocker
    14.07.2008 14:12

    Zatím si to myslím skoro také, psáno na pbase:
    ...
    Is it just me? but IMHO the colours look better from the D200 than the D300. I'm planning to upgrade my D50, not sure if I should go for the D200 or D300, but for me the colours are more important than an extra 2mpx.
    In my subjectivity as a human mind I agree with James. But don't merely listen to me. Look at the photos here compared to the photos of the D70 thru D40. I'm happily keeping my D50. Just looking at Pbase examples, the D300's color is just not natural. When it is not bland greeny-purple at normal saturation levels, at higher levels it is technicolor over-saturated. The preeminent Nikon commentator on the internet who states the opposite may be half color-blind and needs to see an optometrist, or maybe he's transgressed into a Nikon insider? And then in difficult lighting situations, I just cannot say I like the grain. Just too much digital smear, similar to what started slightly with the d200; and a disease in the insane point-and-shoot megapixel race. Or perhaps there is something wrong with my monitor or my own opti-cognitive processing. I am just a little tired of the kneejerk way the market is going. See also my comments 2nd and 3rd from the bottom.
    .....
    Is it just me? but IMHO the colours look better from the D200 than the D300. I'm planning to upgrade my D50, not sure if I should go for the D200 or D300, but for me the colours are more important than an extra 2mpx.

  • pavolphotography.com
    pavolphotography.com
    30.07.2008 20:35

    http://www.shop-com.co.uk/Nikon_D300_Body_NEW_only_163_519_99_when_you_trade_in_D200_!-88552733-109474841-p!.shtml?sourceid=309

  • Peter Ivan
    Peter Ivan
    17.08.2008 16:04

    dakujem za clanok. :)

  • pavolphotography.com
    pavolphotography.com
    11.09.2008 00:30

    Pri "nemožnost aktivace předsklopení zrcadla současně se samospouští" by som rad upozornil na funkciu d9-Exposure delay mode. Oddiali zaciatok snimania o 1 sekundu po predsklopení zrcadla, cim eliminuje otras.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (99)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram