Test fotoaparátu Nikon D90

Nikon připravil pro předvánoční trh další pokračování úspěšné série digitálních zrcadlovek střední třídy, konkrétně model D90, který navazuje na předchozí typy D80 a D70. V mnohém se svým předchůdcům podobá, ale v mnohém byl také inovován. Podrobně se na něj podíváme v následujícím redakčním testu.

Obrázek č. 1  -  Nikon D90 Obrázek č. 2  - Pohled na zadní část

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Nový Nikon D90 se na první pohled od svého předchůdce D80 výrazně neliší a rozměry dokonce zůstaly naprosto stejné. Trošku překvapivě se zvýšila hmotnost, i když ne o moc – z 585 na 620 gramů. Nejvýraznější změnou na samotném těle aparátu je především 3“ LCD monitor na zadní stěně, který je totožný s vyššími modely D300, D700 či D3 a disponuje rozlišením 920.000 obrazových bodů. To je samozřejmě velký přínos, protože velký monitor nejen usnadňuje manipulaci s menu, ale hlavně přináší vyšší komfort při kontrole pořízených snímků přímo v terénu. Tomu napomáhá příkladné zobrazení všech expozičních parametrů pořízených snímků a chybí už snad jen indikace podexponovaných partií snímků. Také menu aparátu je tradičně zdařilé, barevně přehledně rozlišené na jednotlivé skupiny a také s možností vytvoření vlastního menu nejpoužívanějších funkcí.

Obrázek č. 3  - Horní strana aparátu Obrázek č. 4  - Levá strana aparátu
Obrázek č. 5  - Pravá strana aparátu Obrázek č. 6  - Spodní strana aparátu

Poctivě řešený je také hledáček, realizovaný pentagonálním hranolem a s nepatrně navýšeným pokrytím fotografované scény z 95 na 96% plochy. Matnice je u Nikonu již tradičně řešena současně jako průhledový displej, který zobrazuje nejen ostřící body, ale také ikonky upozorňující na docházející baterii, nevloženou paměťovou kartu a také na aktivovaný černobílý režim. Nechybí ani možnost aktivace pomocné mřížky bez nutnosti výměny matnice. Také stavový displej v hledáčku je dobře vyřešen a zobrazuje veškeré důležité informace o nastavení fotoaparátu, včetně citlivosti ISO – i když toto zobrazení je nutno aktivovat v uživatelských funkcích na úkor počítadla snímků, které se ještě vejdou na aktuálně vloženou paměťovou kartu. Totéž platí i pro stavový displej na horní straně aparátu.

Obrázek č. 7  - Pentagonální hranol pro hledáček

Jinak je tělo tradičně v černém provedení a jeho mechanická konstrukce je celoplastová. Použité plasty jsou však kvalitní a dostatečně silné, takže tělo působí dostatečně robustním a masivním dojmem. Dobře se drží i ve větší ruce a také koncepce rozmístění ovládacích prvků vychází z osvědčených firemních schémat. Přibylo snad jen samostatné tlačítko pro aktivaci režimu živého náhledu, jinak tělo více méně kopíruje svého předchůdce. Ovládání je založeno na dvojici otočných voličů a křížovém přepínači na zadní stěně přístroje. Všechny podstatné funkce jsou vyvedeny do samostatných tlačítek či přepínačů a jsou také vhodně a logicky označené. Drobným neduhem zůstalo snad jen provedení otočného přepínače expozičních režimů, také převzaté z předchůdce D80. Volič totiž nemá aretaci a je umístěn na samém okraji těla, takže se občas stane, že při praktickém nasazení dojde k jeho nechtěnému přepnutí do jiné polohy při vkládání či vytahování z brašny.

Celkově tak lze provedení těla fotoaparátu i koncepci jeho ovládání hodnotit jako vynikající, snad jen s drobnou výtkou k již zmíněnému nezobrazování podexponovaných partií snímků a provedení přepínače expozičních režimů. Naopak je nutno ocenit dostatečnou robustnost, i přes plastové provedení a také kvalitní hledáček a LCD monitor.

Obrázek č. 8  - Nikkor AF-S DX VR 18-105mm Obrázek č. 9  - Nikkor AF-S VR 70-300mm
Obrázek č. 10  - Nikkor AF-S 50mm

Objektivy

Zajímavým zjištěním je fakt, že nový Nikon D90 byl na trh uveden včetně nového základního objektivu AF-S DX VR 18–105mm f/3,5–5,6 G ED a to i přesto, že právě šířka nabídky těchto objektivů je jednou z hlavních předností tohoto výrobce. Žádný jiný konkurent nemá k dispozici tak širokou nabídku základních objektivů. Nikon tak zjevně sází na osvědčenou taktiku a dalším modelem přibližuje kvalitní základ výbavy dalším fotografům. Nový objektiv je totiž velmi levný (aktuální cena v 10/2008 samostatného objektivu je cca 6.600,– Kč včetně DPH, v setu s D90 pak kolem 5.000,– Kč) a to i přesto, že je skutečně velmi dobře vybaven i zkonstruován. Jedinou stopou, která naznačuje snahu o snížení ceny objektivu je jeho plastový bajonet. Jinak je objektiv vybaven ultrazvukovým motorem ostření SWM a také stabilizátorem obrazu VR. Samozřejmostí je také vnitřní ostření s neotáčejícím se předním členem a tvarovaná sluneční clona v ceně objektivu. Také mechanicky je objektiv povedený a i přes plastovou konstrukci působí robustně a žádný pohyblivý prvek nevykazuje nežádoucí vůli. Také opticky si objektiv vede velmi dobře a navazuje tak na velmi dobré zkušenosti s předchozími stájovými kolegy. Viz ukázková foto v původním rozlišení.

Obrázek č. 11  - Nikon D90, objektiv AF-S 18-105mm Obrázek č. 12  - Nikon D90, objektiv AF-S 18-105mm Obrázek č. 13  - Nikon D90, objektiv AF-S 18-105mm Obrázek č. 14  - Nikon D90, objektiv AF-S 18-105mm Obrázek č. 15  - Nikon D90, objektiv AF-S 50mm

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Ali Ježek
    Ali Ježek
    11.11.2008 23:33

    Petr Lunak: Jj na to jsem taky myslel a nevím jestli to bylo s clonou,nebo bez. Ale každopádně to bylo se setovým obj. 18-105 VR. Každý objektiv je jiný,jinak široký a konstruovaný. Takže pohyb objektivu při různých ohniscích je samo také jiný. A mě se jednalo hlavně o ten seťák... :-(

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    12.11.2008 08:45

    Jež: Tak tohle me nenapadlo ale je pravda, ze ten 18-105 je mechanicky o neco delsi, takze by teoreticky mohl zavazet. Bohuzel uz u sebe fotak nemam ale snad da vedet nekdo z majitelu.

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    12.11.2008 13:44

    Jež : Jo takhle.Tak to je predvidatelna vlastnost objektivu s takovymto rozsahem, vzdyt neni nejkratsi.

  • Ali Ježek
    Ali Ježek
    12.11.2008 14:47

    Vydal jsem se dnes do obchodu si tohle ověřit v praxi. No asi velkou radost by tam ze mě neměli,ale jako na potvoru celý obchod předělávají. tak jsem měl smůlu. tak se snad dříve něco dozvím od majitelů a doufám,že to nebude tak zlé.:-)

  • nigi
    nigi
    12.11.2008 15:29

    Jež: Já si pořídil 18-105 ke své D60 (má blesk možná o malinko níže jak D90) a stín se objevuje u nasazené slun.clony tak do ohniska 35. Bez sluneční clony se mi objevil v případech,kdy jsem fotil s foťákem položeným na zemi nebo hodně blízko u země

  • asd dsa
    asd dsa
    12.11.2008 22:09

    Vladimír Pavlík: asi te zklamu, ale zadny D2 profi Nikon nikdy nemel CCD... s tema barvama CMOS/CCD je to hloupost, takle se to neda pausalizovat. I do RAWu dneska fotaky zasahuji, takze se neda rict jestli takove ci makove barvy jsou diky CCD nebo CMOS

  • Vladimír Pavlík
    Vladimír Pavlík
    13.11.2008 14:17

    ggrnd:
    Profily - Standard, neutral, vivid má D300. (Co má D90 nevím, ale předpokládám, že to samé). Spokojenost majitelů D300 s nimi nebyla dobrá. Daly se dohrát profily používané v NIKONu D2X.(minule jsem se spletl, psal jsem D1H sorry) D2X Mode1; D2X Mode2; D2X Mode3 které byly z hlediska vyrovnanosti barevné sytosti a kontrastu přijatelnější, jako ty původní. D2X Mode1 je pro portréty, D2X Mode3 je vhodnější zase pro krajiny.
    Ale přesto někteří "fajnšmekři" vypracovali barevné profily, které byly za určitých okolností věrnější skutečnosti. (krajina se zelenou loukou u lesa za slunečného dne atd.)Tak nevím, zda D90 umožňuje tyto profily si stáhnout a nahrát a pak ve foťáku dle potřeby navolit. D300 ano. :-)

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    13.11.2008 20:41

    Vubec nevim o jakych profilech se tu bavite:o)) Vivid, neutral atd. ma snad kazdy Nikon (od D50 urcite) a ja osobne nechvam vse na nulovych hodnotach - zbytek dodelam v PC dle libosti. Nechat zapnuty vivid stale, tak nevim nevim.

  • Daniel Urbánek
    Daniel Urbánek
    13.11.2008 21:00

    Rybrcoul ma na mysli sluzbu Picture control. Okrem Neutral, vivid a podobne sa daju nahrat do aparatu aj tonalne krivky, mozu byt vlastne, ale aj hotove ako spominane z tej D2X. Daju sa dodatocne priradit softwarom Nikon ViewNX alebo Capture NX, alebo nahrat rovno do aparatu. D300 aj d90 pokial viem ma Picture control

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    13.11.2008 21:20

    Jo tohle mysli : http://www.fotoaparat.cz/article/7196/1 :o)
    To by me zajimalo - ovlivnuji tyto krivky i RAW ??
    A kdyz si zapnu redukci sumu ve fotaku treba od ISO 800, tak to zasahuje tez do RAWu, asi ne, co?

  • Vladimír Pavlík
    Vladimír Pavlík
    13.11.2008 21:28

    Responder vám to sdělil přesně. A má-li D90 Picture control, pak je dobré, zejména pro lidi, kteří neradi fotí do NEFu a používají JEPEG, si tyto křivky (já tomu říkám "barevné profily") nahrát přímo do foťáku.
    Výhodou je, máte-li tyto profily i v NX, pak i když zapomenete např. při fotografování portrétů tuto optimální "křivku či barevný profil" ve foťáku nastavit, máte možnost v NEFu tak udělat dodatečně.
    Klasickou barevnou úpravou nikdy nedocílíte takového nastavení, jaká vychází ze změny nastavení tonálních křivek.Pro D2X MODE1-3 to zajisté vyrobil NIKON.

  • Vladimír Pavlík
    Vladimír Pavlík
    13.11.2008 21:43

    monsorrow:
    Ano, tyto křivky jsou primární a pokud jsou nastaveny ve foťáku a nebo dodatečně v NX, tak veškeré operace které následně upravují snímek, ovlivňují tento konstantní barevný profil jako celek. Tzn. že barvy zůstávají v obraze ve stejném poměru k sobě a jsou ovlivňovány jako celek. Teplejší, studenější, do žluta, do červena atd. Ale ovlivněn celý obraz.(Pokud tam nezačnu sázet Color control pointy.)

  • Vladimír Pavlík
    Vladimír Pavlík
    13.11.2008 22:11

    V RAWu či NEFu se dá dělat s obrazem cokoli, ale primárně se zobrazí podle nastavení profilu ve foťáku.
    Samozřejmě i tento profil můžeme v RAWu, NEFu vyměnit za jiný, pokud je k dispozici a pak na něm dále pracovat.

  • Igor Šperka
    Igor Šperka
    14.11.2008 12:38

    Hranica rozsahu diskusie, ktora patri k tomuto clanku a ktora patri do fora o DSLR je trochu hmlista. Zacina to byt uz trochu neprehladne :) Nikonisti ale aj kopirkari a dalsi nevahajte, je to vyborny fotak. Treba ho proste niekde v predajni chytit do ruky. Dobre svetlo!

  • Peter Kurtis JacQueS
    Peter Kurtis JacQueS
    16.11.2008 16:30

    fajn clanok, paci sa mi po vsetkych strankach ;)

  • Daniel Urbánek
    Daniel Urbánek
    16.11.2008 23:03

    fotak som si kupil aj s bateriovym gripom. Kvalita obrazu oproti d50 je znatelne lepsia, po stranke farebnosti, ale aj rozlisenia a ostrosti. Do akej miery za to moze novy cmos snimac alebo ine nakalibrovanie by som rad vedel. Operacna rychlost velmi dobra, nabite funkciami, spracovanie tiez velmi dobre. S gripom je to ale sto a jedno. Nemam co vytknut. Picture control pracuje podla ocakavania

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    18.11.2008 09:59

    Daniel: Myslim, ze je to spis o celkove koncepci zpracovani obrazu a obrazovem procesoru, nez o technologii cipu.

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    18.11.2008 15:44

    Tak s tim znatelne lepsim obrazem oproti D50 bych az tak nesouhlasil, staci si porovant RAW na iso1600.Tam kde ma D50 cisty zrno s nedotcenou kresbou, tam ma D90 i s vypnutou redukci sumu "roztrepeninu", majici negativni dopad na kresbu.Ted uz chapu, co bylo mysleno vzdy tim "filmovym zrnem" u fotoaparatu Nikon s CCD, kdyz se porovnaval sum s Canonem a jeho CMOS snimacem.Obraz z D90 pusobi na vyssi citlivosti hodne digitalne, zatimco u modelu jeste s CCD snimacek byl obraz sice mozna o chlup vic zasumeny, zato podstatne koukatelnejsi, ze mi ten sum vubec nevadil, casto i naopak.U D90 je lepsi se sumu radeji co nejvic vyhnout.

  • Daniel Urbánek
    Daniel Urbánek
    18.11.2008 15:54

    zas netreba zabudat, ze d90 ma oproti d50 raz take rozlisenie, co nema len vyhody. Velkost kazdeho pixelu nieje len o polovicu mensia, kedze tych 12 MP je na rovnako velkej ploche, ale este mensia lebo cmos ma mensie pixle ako ccd. Tym vacsie zosilnenie a vacsi sum. Take rozlisenie samozrejme bezne netreba a po resamplovani fotky na mensi rozmer sa da pekne vyuzit aj vyssia citlivost. D50ka ma podla mna dost mdle fotky, akoby "bojace" sa prepalu

  • Petr Luňák
    Petr Luňák
    18.11.2008 16:53

    responder : i moje D90 ma velmi vyrazne mdle fotky, vic jak D50, kdyz si to tak nastavim.Nefotim na automatiku, takze si nastavuju podobu fotky individualne.U D90 je akorat ta vyhoda, ze je tech nastaveni vice jak u D50.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (123)

Tisknout článek

Tip na článek

Fotografujeme kometu Tsuchinshan
Fotografujeme kometu Tsuchinshan

Ko­metu Tsu­chin­shan At­las jsem fo­to­gra­fo­val ob­jek­tivy Sigma 35mm f/1.4 a Sony FE 85mm f/1.4 GM II. Na Šu­mavě bu­dete ur­čitě bo­jo­vat s ob­lač­ností, Mě­sí­cem v úplňku a sil­ným le­tec­kým pro­vo­zem. Fo­to­gra­fie v článku jsou ze 13.,17., 21. a 29. října 2024. Přeji lovu zdar.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram