Test fotoaparátu Canon EOS 5D Mark II

Velmi úspěšný model digitální zrcadlovky Canon EOS 5D se dočkal svého očekávaného nástupce označeného jako Mark II. Hlavní změnou je výrazné navýšení rozlišení, a proto se v laboratorních testech soustředíme na výsledky, kterých nový model dosahuje.

Obrázek č. 1 - Canon EOS 5D Mark II.
Obrázek č. 2 - Zadní stěna aparátu Obrázek č. 3 - Horní část

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Nový Canon EOS 5D Mark II navazuje na svého předchůdce, v jehož základních liniích se drží i jeho design a ergonomie. Na první pohled jsou od sebe téměř k nerozeznání, ale po podrobnějším zkoumání neunikne pozornosti hlavně větší 3“ LCD monitor s vysokým rozlišením 920.000 obrazových bodů a několik dalších, více méně kosmetických úprav. Jakmile však uchopíte aparát do ruky, je hned na první dotek zjevné, že materiálové provedení těla doznalo změn a působí o poznání robustněji. Tělo je na rozdíl od svého předchůdce vestavěno do celokovového korpusu a systémem těsnění je zabezpečeno proti vniknutí vlhkosti a prachu. Tím jsou rozšířeny jeho možnosti použití i v náročnějších podmínkách v terénu. Tradičně pak (bohužel) chybí vestavěný blesk. Jinak se tělo velmi podobá také stájovému kolegovi EOS 50D, od kterého se víceméně liší právě jen absencí interního blesku a umístěním ovládacích tlačítek na zadní stěně, které jsou u EOS 5D Mark II praktičtěji umístěna po straně LCD monitoru, kdežto u EOS 50D jsou trošku méně šikovně umístěna pod monitorem.

Obrázek č. 4 - Levá strana Obrázek č. 5 - Pravá strana
Obrázek č. 6 - Spodní strana

Canon tak zjevně nejen mechanickým provedením, ale i celkovou ergonomií sází na dlouhodobě osvědčená schémata a poslední modely jsou si opravdu čím dál podobnější. To lze jen ocenit, protože případný přechod mezi modely je tak značně usnadněn. Totéž platí i pro menu aparátu, jehož design, ovládání i koncepce jsou nyní prakticky k nerozeznání napříč celou modelovou řadou. Ovládání pomocí tlačítek, křížového joysticku ale hlavně velkého kruhového voliče na zadní stěně se již řešilo mnohokrát a opakuje se i u tohoto modelu. Osobně tento systém považuji za až geniálně jednoduchý a hlavně intuitivní. Prostě osvědčené koncepce není důvod měnit.

Za zmínku pak stojí ještě hledáček, který je dostatečně velký a jasný. Zobrazuje přibližně 98% obrazové plochy a samozřejmě také ostřící body na matnici, která je vyměnitelná a k dispozici je několik volitelných provedení podle konkrétních potřeb fotografa. Displej v hledáčku pak zobrazuje všechny podstatné informace včetně citlivost ISO.

Celkově tak lze mechanické provedení a ergonomii držení i ovládání aparátu EOS 5D Mark II hodnotit jako vynikající. Vylepšení oproti předchozímu modelu v podobě zvýšení odolnosti a robustnosti lze označit za jedno z nejdůležitějších vylepšení. Někomu však může přesto chybět vestavěný blesk, nebo vadit provedení hlavního vypínače, pro jehož ovládání je nutno použít levou ruku.

Obrázek č. 7  - Snímací čip Obrázek č. 8  - Snímací čip

Snímací čip

Nejpodstatnější vylepšení nového aparátu se však ukrývá v jeho útrobách v podobě nového snímacího čipu. Není snad ani třeba zdůrazňovat fakt, že jde o čip velikosti kinofilmového políčka, podstatnější je jeho rozlišení a také rozsah citlivosti ISO. Rozlišení nyní dosahuje vysoké hodnoty 21,1 Mpx, které jsou rozloženy do obrazu s poměrem stran 3:2, což odpovídá ploše 5616×3744 pixelů. Zajímavá je také citlivost, jejíž rozsah se zvýšil na ISO 50 až 25600. Snímky lze ukládat ve formátech JPEG a RAW a to i v obou současně. Jako paměťové médium slouží karty typu CompactFalsh včetně provedení UDMA. Zpracování obrazu řídí nejnovější obrazový procesor z dílny Canonu s označením DIGIC 4. Fotografovat lze rychlostí až 3,9 snímku za vteřinu. Vyrovnávací paměť pak pobere v sérii až 13 snímků ve formátu RAW a prakticky neomezený počet snímků formátu JPEG, limitovaný pouze kapacitou paměťové karty.

Pojďme se podívat na výsledky v praktickém nasazení. Na obrázku č.9 je celková testovací noční scéna, která je složená ze dvou polovin s rozdílným nastavením vyvážení bílé. Z výsledku je viditelné, že automatické vyvážení bílé si s agresivním světlem pouličního osvětlení poradilo celkem dobře. Mnohem víc nás ale bude zajímat srovnání úrovně šumu při jednotlivých citlivostech ISO. Toto srovnání je provedeno v ukázce č.10, kde najdeme jednotlivé 100% výřezy z testovacích snímků. Výsledky jsou skutečně velmi dobré a snímky jsou použitelné až do citlivosti cca ISO 6400. Až teprve při nejvyšších hodnotách ISO 12800 a 25600 je již znatelná ztráta ostrosti a výrazný nárůst nežádoucího šumu v obraze. Na snímku č.11 je celkový snímek v plném rozlišení při ISO 6400.

Obrázek č. 9  - Vyvážení bílé Obrázek č. 10  - Srovnání úrovně šumu Obrázek č. 11 - ISO 6400 bez redukce šumu

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    25.01.2009 10:26

    Walther - podle mě ty migrace zas tak vyhrocené nejsou. Třeba u mnou zmíněných přátel to bylo vesměs tak, že stejně chtěli dělat obsáhlejší upgrade výbavy absolutně nesouvisející s uvedením 5DII, ale když se to tak sešlo, tak se jevila hlubší obměna jako dobrý nápad. To samé máš v té zmíněné profioblasti (nárůst Nikonů na olymiádě v Pekingu proti předchozím OH) - prostě v redakcích postupně dosluhovaly Canony 1 generace II z naprosto přirozených důvodů a když byla volba jít buď na mark III, který měl tehdy své mouchy a nebo zvážit přechod na Nikon, který byl v té chvíli na vzestupu, tak to opět byla celkem promyšlená úvaha. Pokud by někdo měnil výbavu jen proto, že firma X uvede supercool tělo, tak to by bylo opravdu trochu divné.
    Mimochodem co se týče upgradů v rámci jedné značky, tak je nutno podotknout, že někdy je levnější provést upgrade dříve, kdy se dá staré tělo ještě prodat za rozumnější peníze než zdánlivě šetřit a pak to původní moct s trochou nadsázky hodit do koše, ale záleží na konkrétní situaci.

  • Maťko 1
    Maťko 1
    28.01.2009 12:05

    mám otázku , ako je to s AF pri natáčaní videa ? mne sa zdá že nefunguje a je nutné ostriť ručne , čo narušuje záznam .
    dík

  • Mirek Elsner
    Mirek Elsner
    31.01.2009 09:23

    "mám otázku , ako je to s AF pri natáčaní videa ? mne sa zdá že nefunguje a je nutné ostriť ručne , čo narušuje záznam"

    Ostrit automaticky se da, ale ne spousti, je tam na to tlacitko.

  • Honza 4
    Honza 4
    01.03.2009 18:42

    Super odkaz!! Prof video natoceno timto fotakem s hroumadou L objektivu:

    http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2326

    A dale making of tohoto filmu:

    http://vincentlaforet.smugmug.com/gallery/6021407_xEg87#378479692_MRytZ-A-LB

    Nejspis se z nekterych fotografu stanou i filmari :-)
    Kochejte se

  • Lubomír Churý
    Lubomír Churý
    11.06.2009 08:56

    To MirekE: Tak to by me zajimalo jak se prirozene v redakci meni tela z Canon na Nikon, kdyz cena tel je naprosto zanedbatelna s cenou skel, kterych tam maji za několik mega :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (67)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram