KNIŽNÍ TIP: Photoshop - Příklady z praxe

Kniha Photoshop - příklady z praxe fotografovi otevře dveře k pokročilým úpravám. Pokud nevlastníte Photoshop, nemusíte knihu zavrhovat, drtivá většina úprav v knize  jsou aplikovatelné v dalších programech, které pracují s vrstvami. Jde zejména o principy úprav, které vám napoví, jak k dané úpravě přistupovat. 

Zpracování fotografií na počítači je dnes již nedílnou součástí práce fotografa a aspoň minimální míra digitálních úprav bývá nutná pro dosažení co nejlepších výsledků. Diskuze o nutné míře úprav patrně nikdy nedojde konečnému závěru, což ovšem není účelem tohoto článku. Rád bych vám představil knihu, která každému fotografovi otevře dveře k pokročilým úpravám. V následující knize se dostanete i k úpravám, které z mého pohledu přesahují nutnou míru, kterou většina fotografií vyžaduje, pokročilé montáže, nebo spojování několika fotografií do jednoho celku už nepatří mezi základní znalosti. Pojďme si tedy rozšířit obzory, Glyn Dewis sepsal knihu s názvem Photoshop příklady z praxe, pokud nevlastníte Photoshop, což je jeden z profesionály i amatéry nejpoužívanějších programů pro úpravu fotografií, nemusíte hned knihu zavrhovat, drtivá většina úprav, které se v knize samotné objevují, jsou s větší nebo menší mírou snahy aplikovatelné také v dalších programech, které pracují s vrstvami, jde zejména o principy úprav, které vám napoví, jak k dané úpravě přistupovat. U nás knihu vydalo nakladatelství Zo­ner Press.

Autor knihy Glyn Dewis je fotografem, nadšencem do pokročilých úprav fotografií a lektorem, jedná se o jeho první knihu. Glynovy schopnosti si můžete ověřit už před případnou koupí knihy, provozuje osobní stránku plnou zajímavých tipů, návodů, doporučuji také návštěvu Glynova Youtube kanálu, který jsem si při hledání informací o knize také přidal mezi sledované, autor v něm nechává nahlédnout pod pokličku vzniku mnoha fotografií. Jako fotograf se Glyn zaměřuje zejména na fotografování portrétů a obecněji fotografování osob.

Samotná kniha je rozdělena do jedenácti kapitol, líbí se mi zvolená posloupnost kapitol, která přibližně odpovídá složitosti nutných úprav použitých na snímek. První kapitola se věnuje výběrům částí obrazu, což pro nás bude velmi důležité u většiny následujících kapitol. Glyn vychází ze své praxe a v každé z kapitol je to velmi cítit. Autor přistupuje k vysvětlování každé úpravy jako by si k vám přisedl starý známý a popsal, jak svou fotografii upravil. Jen tak mimochodem přidá, jak ona funkce nebo nástroj vlastně funguje, případně kdy se hodí ji využít. Vysvětlení funkcí Photoshopu v této knize působí velmi lehce, nejde o typickou učebnici. Všechny úpravy jsou lehce pochopitelné, autor nezabíhá do zbytečných technických detailů, což zjednodušuje pochopení technického postupu i pro začátečníky. Ovšem pokročilí uživatelé Photoshopu nebudou zklamání, oceňuji, jak autor přidává vlastní poznatky, které vás posunou při úpravách k lepšímu výsledku. Mám na mysli krátké odstavce označené jako „Tip“, které naleznete v každé kapitole, v té první zabývající se výběrem, autor radí, jak nejlépe využit možností výběru v oblastech vlasů, ideální poloměr při zpřesňování výběru. Toto je právě typ informace, kterou byste se často nemuseli dozvědět ze strohé učebnice, ovšem v knize tohoto typu, kde Glyn Dewis využívá rozsáhlých zkušeností v oboru a neváhá se s nimi podělit, lze načerpat velké množství informací, umožňující vám ušetřit čas, který byste museli jinak věnovat laborování s nastavením popisované funkce. 

Každá kapitola je koncipována ryze prakticky, jde vlastně o strukturu pracovního postupu, jak byla upravována fotografie, na které je úprava demonstrována. Většina kroků je doplněna spoustou obrázků, o názornosti nemůže být pochyb. Množství doprovodného obrazového materiálu hodnotím velmi pozitivně, názornost tímto jen získala. Následující kapitola se věnuje prolínaní vrstev, z výběru prvních kapitol lze cítit, že autor směřuje k montážím fotografií a pokročilejším manipulacím obrazu. Od knihy můžete očekávat zejména úvod nebo zlepšení v těchto disciplínách, co se týká základních úprav nebo převodu z formátu raw, tato kniha není primárně určena pro řešení této problematiky, byť se některých z těchto dovedností autor dotýká v případě přípravy zdrojových fotografií. Tímto zaměřením autor také vymezuje potenciální čtenáře. Předpokládám, že úplný začátečník na poli úprav fotografií by ocenil rozsáhlejší kapitolu o těch nejzákladnějších úpravách, na druhou stranu v knize zbylo více místa pro kapitoly, které ocení pokročilejší uživatelé Photoshopu, například simulování světelných zdrojů ve fotografii patří mezi úpravy, po kterých sáhne spíše zkušenější uživatel fotografický editorů, stejně tak montáž nosorožce vyfoceného v zoologické zahradě.

Pokud vás zaujaly některé z úprav, které jsem zmínil v minulé větě, věřím, že tato kniha je právě pro vás a jistě nebudete zklamání. Kniha se čte velmi lehce, autor jednoduše popisuje, jak upravil jednu z mnoha fotografií, které v knize jsou. I složitější úpravy jsou velmi lehce pochopitelné, díky tomu si s nimi poradí také začínající uživatelé fotografických editorů. Z mého pohledu lze tedy knihu jen doporučit, zdokonalíte se v úpravách fotografií, a to nemusíte zrovna využívat extrémní podoby manipulací obrazu jako tomu na vybraných příkladech, je nutné si uvědomit, že spoustu z technik demonstrovaných na příkladech v knize lze obdobným způsobem aplikovat na vaše fotografie v mnohem střídmější podobě. Nemusíte tedy holdovat extrémním úpravám, aby pro vás měla kniha smysl a posunula vás k lepší kvalitě snímků. 

_____________­________________________­_________________________

Kniha na stránkách vydavatele (Zoner Press)

_____________­________________________­_________________________

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram