Canon, Nikon, Sony, Fujifilm, OM System, Panasonic, Leica, Pentax: co se nám líbí a nelíbí

Výrobci fotoaparátů Canon, Nikon, Sony, Fujifilm, OM Systém, Panasonic, Leica, Pentax mají své jedinečné technologie, ale i věci, které fotografy štvou. S fotoaparáty jsem fotografoval jako uživatel nebo při testech či na kurzech Fotoinstitutu. Tohle je můj soukromý názor. Určitě mě zajímá, co si myslí ostatní.

Canon

Canon má vynikající autofokus (Canon R6II). To je spojeno i s konstrukcí sensoru (Dual pixel), kde je obrovské množství ostřících sensorů. Zlepšil se dynamický rozsah sensorů, i když tady vládnou sensory Sony. Hlavní handicap vidím v uzavření bajonetu RF pro ostatní výrobce výborných objektivů jako jsou Sigma, Tamron nebo Samyang. Canon u nás hodně prodává i levnější zrcadlovky. Na kurzech je často vidím.

Canon R6 Mark II, bezzrcadlovka se špičkovým autofokusem, test a video zde

Nikon

Modely Nikon Z9 a Nikon Z8 se „stacked“ sensory postavili Nikon do čela pelotonu v nejvyšší třídě bezzrcadlovek. V profi segmentu mají i výborný poměr cena/výkon. Jenže co dnes nového nabízí Nikon pro začínající a středně pokročilé fotografy, kteří jsou největší částí trhu? Nikon Z50 je dobrý, ale už trochu za zenitem. Co třeba 3D tracking posunout do levnějších modelů.

Nikon Z8, převratný fotoaparát v profitřídě, test zde

Sony

Mocná firma s výčtem špičkových technologií, největší výrobce sensorů. Stále nabízí i starší modely svých bezzrcadlovek, aby nabídla levnější alternativy pro třeba pro začínající. Na našich kurzech vidím Sony z bezzrcadlovek nejčastěji. Přestože není problém udělat upgrade firmwaru a u starších modelů potěšit uživatele, že na ně firma stále myslí, Sony to moc často nedělá. Ani u vlajkové lodi Sony A1 jsem dlouho žádný významný upgrade firmware nezaznamenal. Hardware je na to určitě připravený. Sympatická je snaha o co nejmenší hmotnost a rozměry. Intuitivní fotografové nenávidí menu, technokrati ho milují.

Sony A7R V, univerzál s nejvyšším rozlišením, test a video zde

Fujifilm

Fujifilm byl králem v době filmu. Protože jsem na Fujichromy nafotil hodně svitků, miluji jejich filmové režimy. Retro-trend ovládání vnesl nejenom do svých středoformátových bezzrcadlovek, ale i do svých APS modelů. S GFX modelem jsem se už po dni fotografováním cítil jako s Pentaxem 645. To je dnes jediný prakticky používaný digitální středoformát vhodný pro krajináře nebo portrétní fotografy. Fujifilm má méně příslušenství a elektronika je obecně pomalejší ve srovnání se špičkou. A Menu u APS přístrojů? Ach jo..

Fujifilm GFX 100s a Fujifilm GFX 50s (test zde), výborný krajinář 

Leica

Leica jsou velmi drahé a vyrobí se jich jen pár kusů. Ale tohle je, co přesně Leica potřebuje. Je to niche a v celosvětovém měřítku tu prostor je. Strategie Rolls Royce. Jenže je třeba nabídnout i jedinečný zážitek těm co na to mají. Když jsem si hrál s fotoaparátem Leica Q2 s pevným objektivem 28mm, lezly z něj krásné fotografie a mechanika ovládání byla opravdu jedinečná. Jenže Leica takhle zajímavý celý systém s výměnnými objektivy, něco jako byla Leica M6 v době filmu. V digitální éře se musí ve všem maximálně odlišit od Panasonic, se kterým je dnes stále více propojena. Jak najít jedinečný zážitek z fotografování v dokonalé digitální době?

Leica Q3 má šmrnc

Panasonic

Panasonic se rozhodl ovládnout video a to se mu velmi daří. Tato mocná firma vyrábí i svě vlastní sensory, zásadně vylepšili autofokus i detekci objektů. Jen Panasonic jakoby „čistí“ fotografové příliš nezajímají. V začátcích digitální éry s Lumixy to takhle určitě nebylo. Pro bajonet L se stále vyhlašují nějaké aliance, ale pořád se nezdá, že to výrobci myslí vážně. Tohle platí zejména o spolupráci mezi Panasonic a OM-System, kteří si logicky konkurují.

Panasonic DC-SH1, až moc preferuje video, test zde

Pentax

Pentax je Bohemians Praha se svými věrnými fanoušky po celém světě. S novou generací jich ale určitě ubývá. Protože jsem léta fotografoval středoformátovým Pentaxem 645, patřím také do této skupiny. Pentax vyhlásil, že se soustředí na výrobu zrcadlovek. Za sebou má silný Ricoh. Digitální Pentax 645D jsem dostal do ruky ve výstavní síni Ricoh v centru Tokia. V Čechách mi ho zástupce firmy ani nepůjčil do ruky, že bych Pentax 645D mohl škrábnout… Pentax je silná značka a v japonském fotografickém průmyslu má jako velký výrobce komponentů velmi blízké vazby na výrobce fototechniky a objektivů (mapř. Sigma). Pentax umí vyrábět robustní zrcadlovky, které mají minimální spotřebu a také poruchovost. Existuje mnoho designů na vynikající objektivy pro zrcadlovky, které dnes budou za minimální cenu. Myslím, že i tady se může najít zajímavý prostor. Asi nikdo netuší, jak to v Pentaxu dopadne se středním formátem.. Test Pentax K-1 zde

Legenda v době filmové, Pentax K-1000

OM System

Není dlouho na trhu a vlastník je investiční fond. Určitě se povedl model OM-1, což byla zároveň i otázka života a smrti nové značky. Stabilizace obrazu je výborná z dob Olympusu, zlepšil se autofocus , sekvenční snímání a menu. Olympus byl vždy inovativní v různých aplikacích , kde přímo ve fotoaparátu spolupracuje s hardwarem – Live Composite nebo Focus stacking. Otázkou však je, jak bude OM System chtít investovat do drahého vývoje. U OM-5 je to spíše využití toho, co si již koupil hotové od Olympusu. Rozhodně to nebude Sony s širokou technologickou základnou, který stále chrlí nové fotoaparáty a objektivy. Řada fotografů cestovatelů může slyšet na male rozměry a solidní konstrukci fotoaparátů. Určitě bude důležité udržovat si věrné fanoušky upgrady firmware, které budou vylepšovat funkce – hlavně u OM-1.

OM System OM-1 je malý i díky malému sensoru 4/3


Závěr

Je stále více jasné, že 80% fotky jsou schopnosti a talent fotografa a 20% technika. Výborné fotky uděláte zrcadlovkami i bezzrcadlovkami. Důležitá je stabilita firmy a její servis u nás doma. Tenhle článek je můj soukromý názor. Fotoaparáty Canon a Sony fotografuji naplno jako uživatel, všechny značky jsem testoval. Celkově všichni výrobci bezzrcadlovek zaostávají za smartphony v aplikacích a snadnosti jejich používání. Uvidíme, kdo tento trend lépe pochopí. Má pak šanci dostat se do čela pelotonu v době, kdy se snad velikost fotografického trhu už konečně ustálila. Určitě mě zajímá, co štve u jednotlivých značek vás. 

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Frantiszek
    Frantiszek
    12.08.2023 13:07

    Mne ta rychlost autofokusu prijde stejne jako honba za MPX, coz bylo x krat vyvracene, ze cim vic MPX, tim lepe. Jestli zaostrim za 0,02 a nebo 0,016s, to uz opravdu takovy rozdil neni. U Fuji mi opravdu pomaly autofotkus neprijde. Zacal jsem pred 3blety xt30 a ted xt5. A ani s xt30 jsem nemel nejak velky odpad pri foceni napr am. fotbalu.

  • Frantiszek
    Frantiszek
    12.08.2023 13:11

    A chce to ale urcite hlidat nove fw. Xt5 mela az do kvetna af k placi. Po fw 2.0 se stroj ale najednou prenesl do jine dimenze.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    14.08.2023 09:05

    To: Frantiszek U autofokusu bych se koukal na citlivost sensorů (udává se v EV, -5EV je špička). Tam, kde je málo světla, jsou jednoduše problémy. Zároveň i práce s míň světelnými skly, U rychlosti autofokusu je to pak kombinace množství a citlivosti sensorů s výkonem procesoru a algoritmy, které firma využívá. Tohle dělá také přesnost, kterou chceme všichni. Souhlasím, že pro běžné fotografy setinka vteřiny asi nerozhoduje.
    Otázka pro mne je spíše fps. Pro mne nemá cenu rychlost sekvence vyšší, než 20 sn./s. Možná nějaký sportovní či trikový fotograf...

  • Festa
    Festa
    22.08.2023 21:18
    Reaguje na Andrej Macenauer 14.08.2023 09:05:

    "To: Frantiszek U autofokusu bych se koukal na citlivost sensorů (udává se v..." - zobrazit celý komentář

    Pane Andreji,
    myslím si, že by bylo vhodnější reagovat na komentář, přes ty tři tečky.
    Autor komentáře se nemusí do diskuze vrátit a bylo by škoda o Váš komentář přijít.
    S pozdravem Václav
    p.s. Nechci ale učit psa novým kouskům. :-))
    V

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    16.11.2023 23:43

    Firmware a algoritmy ostření jsou hodně důležité. Je to od Frantizska moc dobrý komentář, že software samotný u XT5 může vést k zásadním zlepšení autofokusu. Oni ne vždy to výrobci dělají a raději se objeví nový model.
    Co se týče rychlosti sekvenčního snímání, tam jsem trochu ujel. Když jsem měl v ruce Sony A9iii a fotil sekvencí 60 sn,/s skoky či běh přes překážky, viděl jsem, že pro sportovního fotografa je 60sn./s zásadní výhoda. U 120 sn./s to chce ještě rychlejší akce než atletika, ale i ty existují. Pohyb je neskutečně rozfázovaný a fotograf si vybere ideální moment. Se sekvenčním snímáním je nutně spojena i rychlost autofokusu - snímek musí být ostrý..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram