Firefly a Generative fill ve Photoshopu - budoucnost kreativity fotografů?

Firefly generátor obrazů na základě textu (text to image generator), Kreativita bez hranic. Tak firma Adobe reklamuje nové funkce Photoshopu jako Generative fill (zatím v Beta verzi). AI neboli umělá inteligence už nyní způsobuje ve fotografii dost chaosu. Už nebude třeba fotografovat vůbec? Jak nás tohle ovlivní?

Americká společnost Adobe již vygenerovala miliony obrazů pomocí svého obrazového generátoru. Nový produkt Firefly (zatím v Beta verzi) je generátor obrazu na základě textu (Text to Image). Pro grafiky již existuje modul, kde obrazy můžete vkládat do fontů písma. Adobe připravuje „Sketch to Image“ kdy třeba wacomem namalujete určité rysy obličeje a generátor obrazu to dodělá.

Modul, kde textem , terým popíšete co potřebujete a software vygenerujuje obraz, lze vkládat to různých jiných programů, které pracují s fotografiemi i video.

Adobe se už dohodl s Googlem. Ten již pracuje na integraci Adobe Firefly a Adobe Experess do svého Chatbotu.

Jak zabránit krádežím obrazových dat

Asi hodně „chytráků“ napadne ukrást někomu fotku, pomocí generátoru obrazu ji upravit či předělat a pak ji vydávat za vlastní.

Adobe zdůrazňuje, že neuronové netrénovala na kradených fotografiích. Vlastní velkou databázi Adobe Stock (sta-miliony fotografií v profesionální kvalitě), dále prý používala fotografie z veřejných domén, kde vypršely licence či fotky s apod.. Také založila Content Authenticity Initiative (CAI), která má dnes asi 900 členů. Je logické, že pro největší firmu specializovanou na obrazová data je výhodné, aby se obrazová data nekradla.

Co je Generative fill ve Photoshopu a jak funguje

Generative fill je aplikace, kdy modul „Text to Image“ byl vložen do Photoshopu.

Je to nový nástroj, který umí několika kliky vyplnit, opravit nebo odstranit (Remove Tool) prvek v obraze.

Příklad 1: Vkládání prvků

V Maroku jsem vyfotografoval nudnou fotku krajiny za poledne. 

Pomocí lasa jsem Photoshopu ukázal, kam chci vložit jednotlivé prvky, které jsem si vymyslel.

Church – kostel

Boat -loď

Flamingos – plameňáci

Mountaineer – horolezec

Vždy mi ukázal tři verze a já si jednu vybral.

Příklad 2: Obloha bez kresby

V srpnu jsem zase fotili Vydru v rámci workshopu Foto­institutu. Ex­ponoval jsem na popředí. Díky tomu došlo ke ztrátě kresby v obloze. Stačilo napsat „dark cloudy sky“ a vše se velmi jednoduše vyřešilo. Výměny oblohy už uměly i dřívější verze Photoshopu CC, nyní stačí jen napsat, co chcete. Všimněte si, jak Photoshop v místě, kde doplnil oblohu s mraky uřízl špičku stromu a trochu s upravil i stromy na rozhraní s vybraným místem. Už se mi stalo, že se v obloze například objevil pták, aniž bych si o něj řekl. Je vidět, že logika algoritmů je úplně jiná, než u běžné práce s výběry. Zkoušíme „beta“ verzí. Adobe si podobné problémy uvědo­muje. Nepochy­buji, že dětské nemoci vyřeší. Je to jen otázka času.

Vydra, Šumava , srpen 2023 (vložení oblohy pomocí Generative fill)

Příklad 3: Odstraňování, vkládání a rozšiřování obrazu

Snímek kapličky Hory Olivetské v Kašperských horách

Rozšířil jsem prostor kolem kapličky a přidal divočáka (angl.. boar).

Snímek kapličky Hory Olivetské v Kašperských horách  s divočákem a rozšířením spodní a pravé strany

Lasem jsem označil kapličku a dal Remove (Odstranit) a pak pomocí Generative Fill přidal jezírko (angl. lake).

Velmi mne překvapila snadnost s celkem slušná kvalita, s jakou Generative fill v Beta verzi Photoshopu CC posouvá realitu. Fungují slušně i odrazy.AI rozpoznává objekty. To, co vám trvalo třeba půl hodiny pomocí různých pracných výběrů, najednou zvládnete (zatím ne úplně dokonale) např. za deset vteřin a bez větších znalostí nástrojů.

Ještě upozorním, že nefunguje vkládání postav politiků apod.. Pokud do generátoru vložíte jejich jméno, objeví se hláška, že je to proti licenčním podmínkám.

Jak dál?

Hlavní problém mají hlavně zaměstnanci různých grafických studií. Sami zaměstnanci Adobe varují, že mnoho jejich zákazníků takto může přijít o práci. Jejich klienti, zejména v reklamě, totiž většinou nepotřebují žádnou super kvalitu. Celkem jsem byl zhrozen tím, jak zoufalá dílka občas akceptují tak renomované reklamky, jako třeba Saatchi@Saatchi. Ti hlavně potřebují rychlost, flexibilitu a nízkou cenu., které žádá koncový zákazník. Tohle je přesně co tyhle moduly nabízejí. Hlavně v kombinaci s miliony obrazových dat, které si počítač sám vyhledá. Pak už stačí jen vybírat z navrhovaných řešení z generátoru.

Nedávno jsme se bavili s Janem Pohribným, předsedou Asociace profesionálních fotografů, na téma umělé inteligence v kreativní fotografii. Jan mi říkal: „Je to problém. Když je to dobře udělané, nejde to poznat.“ V letošním ročníku soutěže Sony Awards se fotografie vygenerovaná umělou inteligencí dostala na první místo v kategorii Creative, kde soutěží veřejnost. V této kategorii se vybírá z jednotlivých fotek, kterých sem dorazí tisíce. Klíčové je znát přesně, co porotci soutěže přesně požadují a ideální je i znát přímo členy poroty. Porotci si vás vždy pro jistotu stejně „ověří“ na internetu.

U fotografie dvojice žen si porota moc nevšímala trochu deformovaných prstíků (zatím zde AI nemusí být vždy dokonalá). Šlo jí o „celkovou myšlenku“, která vypadala originálně. ( pozn. na mě ten popis byl dost složitý, skrývající se žena je představou ženy v popředí).Obraz je to zvláštní a emoce v sobě má. Fotografie byla vytištěna jako vítězná v rámci soutěže Sony Awards v dubnu 2023 v Sommerset House v Londýně.


Vítězný snímek Pseudom­nesia/The Electrician Borise Elgadsena vygenerovaný počítačem, Sony Photography Awards 2023

U snímku Borise Elgadsena (pozn. ve světě aplikované fotografie není Boris žádný nováček) šlo o nově vygenerované tváře na základě zadání vstupních dat do neuronové sitě, kterou trénoval. Vznikla nová realita.

Závěr

Digitální technologie zpřístupnila fotografii širokým masám. Fotografování je dnes mnohem snazší a díky technologii jsou dostupné sta-milióny digitálních obrazů. Technologie nyní začíná s těmito daty pracovat. Tomuto trendu se nemá cenu bránit. Spíše je třeba přemýšlet, čím je každý jedinečný a tím se zabývat. Montáže fotek budou probíhat ve velkém, fake news jsou již kolem nás denně a útoky na Vaše soukromí ve virtuálním světě denní realita. Zákazy a regulace moc nefungují, pouze zdravý rozum.

12. května 2020 u nás na Šumavě napadl sníh. Kapli Hory Olivetské v Kašperských Horách jsem vyfotil a při psaní tohoto článku jsem si na tuto fotku vzpomněl při „generování divočáka“. Asi také půjde vygenerovat, ale nebude pak autentická a osobně by pro mne neměla cenu.

Kaplička Hory Olivetské v Kašperských Horách 12. května 2020 (200m od Domu fotografů)

Henri Cartier-Bresson kdysi prezentoval své fotky záměrně s perforací filmu. Chtěl ukázat, že v temné komoře ani trochu do fotky nezasáhl. Možná, že jednou takhle skončíme i my v době digitální. Bude třeba prokazovat pravost. Nové prostředky pro prokazování pravosti také časem vzniknou.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    17.08.2023 23:20

    Země jako planeta si poradí. My jsme tu jen na chvíli. Hračky máme pořád dokonalejší. Fakes se také provalí.

  • Clint63
    Clint63
    18.08.2023 06:28

    To Festa: Naprostý souhlas. Míru úprav v editoru, který je dnes samozřejmou součástí většiny fotografů, má každý nastavenou podle sebe a těžko to kritizovat. Za sebe musím říct, že taky retušuju dráty el. vedení v krajině nebo auto, jedoucí po silnici v průsmyku, ale oblohu bych v Photoshopu u krajiny nikdy nevyměnil, to by mě fotografování nebavilo...a přitom na jiném fotowebu lidi v pohodě bez ostychu vystavují fotky Dolomitů s vyměněnou oblohou (navíc použijí tu, kterou nabízí PS a ani se nesnaží vyfotit si svou vlastní) nebo s pozadím padajících sněhových vloček na efekt a šéfeditor jim to žere i s navijákem a tyto fotky doporučuje. Je to stejné, jako by mě šerpové vynesli na Everest i s kyslíkem, já se pak vyfotil bokem sám a vydával to jako sólovýstup.

  • Clint63
    Clint63
    18.08.2023 06:40

    Pár příkladů - vyměněné pozadí:
    https://www.megapixel.cz/foto/636997
    https://www.megapixel.cz/foto/635636
    Vyměněná obloha:
    https://www.megapixel.cz/foto/630250
    https://www.megapixel.cz/foto/634557

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    18.08.2023 09:07

    "Umělci" co mění oblohu to budou mít s novým Photoshopem jednodušší. Problém už mají nyní. Krajina je řehole a oni to vzdali hned na začátku. Bez drsných ranních pochodů to nejde... Zákeřnější je co ukázal na vítězné fotce Boris. Tady se přetváří reality pomocí obrovské výpočetní síly na jakoby novou realitu. Vznikají tváře lidí, které neexistovaly. Nemusíte při tom vůbec fotografovat. To je pro ty, co si stáhnou fotky z databáze třeba legálně, ale i pro ty, co si vyfotí vlastní "základy". Vzniknou nové tváře, zvířata, předměty atd... Nová hračka. Know how bude v zadávání slov a tzv. trénování neuronových sítí.

  • Festa
    Festa
    22.08.2023 21:12
    Reaguje na Andrej Macenauer 18.08.2023 09:07:

    ""Umělci" co mění oblohu to budou mít s novým Photoshopem jednodušší...." - zobrazit celý komentář

    Na to by bylo vhodné založit nový server, který by se tomuto věnoval
    a nemíchal by se do "Poctivých" fotografií.
    I když, co je to poctivá fotografie? :-)
    Václav

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram