Zpracování tématu: "Maska"

Vážení přátelé, fotografové. Abych se hned v začátku a bez otálení přiznal, tentokrát jsou Vaše příspěvky k vypsanému tématu „maska“ pro mě skutečně zklamáním. Nevyužít možnosti tak nádherného a interpretačně mimořádně bohatého tématu je docela ostuda.
Nejobsáhlejší skupina fotografií (téměř dvě třetiny) přišla s tematikou karnevalových masek a malování na tvář. Neočekávaným a příjemným překvapením byla pro mě poměrně početná kolekce masek – kapot aut. I když jsem se poměrně obšírně rozepsal o možných interpretacích v avízu k tématu, tato možná interpretace mě nenapadla. Takže chválím i jako další důkaz toho, že téma mělo skutečně hodně možností interpretace. Nejenom proto, ale i protože jedna z těchto fotografií je skutečně hezká, jsem se rozhodl vybrat z nich tu pro mě vítěznou. Ale o tom později.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „maska elegána“ získala
Jana Sedláková.
Fotografie do tématu na červen 2012 „Stopa-otisk“
můžete posílat do konce měsíce.

Začnu tou nejpočetnější skupinou. A to na úvod fotografií, v které si tu masku můžete pro své karnevalové focení koupit.
![]() |
V zásadě kompozičně slušně pojednaná fotografie. Tentokrát (i když nepatřím mezi příznivce) účelně část fotografie pojednána v barvě a část černobíle. Protože je fakt, že kdyby byla celá v barvě, nebo kompletně černobíle, prodávající – jako hlavní prvek – by v kompozici zanikala v záplavě masek v pozadí. Chválím také manipulaci s maskou v rukách prodavačky, která fotografii přidává alespoň něco to dynamiky. Samozřejmě o moc lepší by byl zajímavější výraz – maska ve tváři prodávající, který by vytvořením napětí mezi hlavním prvkem a pozadím mohl tuto fotografii posunout o kategorii výš.
![]() |
![]() |
U první z těchto fotografií je už z neadekvátního pozadí jasné, že jde pouze o nezávazné rodinné blbnutí na zahradě domu pravděpodobně v období pálení čarodějnic, nebo pouze u příležitosti pravidelného strašení vlastních potomků. Vhodná do rodinného alba pro upevnění „disciplíny“ i v budoucnu.
U druhé mohu ocenit pouze přesnost v ostření delším ohniskem a výraznou barevnost masky. Na pro diváka zajímavou fotografii je to ale málo. Přivřené oko je asi největším nedostatkem. Speciálně u takového detailu je zajímavý a výrazný výraz tváře nutný.
![]() |
Asi nejlépe z této skupiny fotografií působí tento příspěvek. Alespoň z dokumentaristického hlediska dobře odvedená práce. Důležité prvky se nepřekrývají a portrétovaní mají výrazy, ze kterých je jasná komunikace a tedy interakce s okolím. Vzhledem k tomu, že jde o svatební pár a v oblečení převažovala světlá je černobílé řešení vhodné. V barevné verzi by pravděpodobně vzhledem k barevnějšímu pozadí toto odpoutávalo pozornost od hlavního prvku.
![]() |
![]() |
Tyto dvě fotografie nemají společný jen ne moc často používaný formát čtverce, ale také to, že tentokrát jde o masky bez živého nositele. A v neposlední řadě výraznou, ba přímo dominantní práci s barvou.
U té první je velice hezký barevný přechod z teplé žluté nahoře do studené modré dole. A samozřejmě maska jako jediný prvek zlatého řezu nemůže zklamat. A ještě tvář masky orientovaná do středu obrazu jako další prostředek směrující k harmonii v působení na diváka.
U druhé je kromě barevně výrazné oblohy v jinak téměř monochromatickém snímku určitě dominantnější hra linií. Linií, které svým tvarem evokují dialog mezi člověkem a snad nějakým UFOunem. Velice zajímavě řešená fotografie.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.