Zpracování tématu: "Stopa – otisk"

Milí přátelé, fotografové. Hned na začátku musím napsat, že téma „Stopa – otisk“ nebylo pro vás to pravé s čím jste si zrovna dobře poradili. Nevyužili jste všechny možnost, které se nabízely a na většině zaslaných fotografií jsou k vidění spíše prvoplánově zachycené obtisky a otisky.
A přece základem fotografie je světlo a v tomto tématu se přímo nabízely možnosti pracovat se světelnými stopami, se světlem a stínem a světla výtvarně využít.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „Světlo a stíny“ získala
Jitka Matyášová.
Fotografie do tématu na červenec 2012 „Bůh“
můžete posílat do konce měsíce.

Začnu tedy tou skupinou, kde autoři použili tu nejbanálnější možnost a to fotografickým přístrojem zdokumentovat stopy či otisky na nějaké podložce, po případě nápis nebo kryptogram.
![]() |
![]() |
Námětově podobné fotografie, kde jsou na kmenu stromu v prvém případě a kaktusu v druhém otisky a nebo vyryté nápisy. První případ, tedy fotografie na levé straně, je kompozičně velice slušně pojednaný, hlavní motiv je posazen v příjemném třetinovém dělení a musím pochválit jemné barevné odstíny snímku. Otisk dlaně upoutává pozornost a je proti jemně laděnému okolí velice výrazný.
Druhý snímek je již kompozičně nepřehledný a to hlavní pro co byl vlastně vytvořen se trochu ztrácí. Nejvíce upoutávají pozornost výrůstky na rostlině, barevná pestrost a nevyváženost celé fotografie. Levá strana je o mnoho těžší než pravá, vpravo chybí jakýkoliv prvek, který by tu prázdnou plochu trochu rozbil.
Do dávné a ještě dávnější historie nás zavádí následující dvě fotografie.
![]() |
![]() |
Oba snímky jsou po technické stránce velmi slušně zvládnuty. Levá fotografie – otisk dávných živočichů – je kompozičně dobře provedená, ale přesto pouze informuje. Je to informativní sdělení ukazující určitou skutečnost. Pochopitelně i informativní fotografie je buď dobrá a nebo špatná, tato patří mezi ty dobré. Autor pomocí světla a stínu vytvořil vynikající plasticitu a dojem prostorovosti. Ostrost a částečná neostrost je v tomto případě dobře zvládnuta.
Na druhém snímku vidíme obří obrazce vytvořené podle některých „ufologů“ snad mimozemskými civilizacemi. Opět informativní fotografie i když v tomto případě má fotografie již některé výtvarnější prvky. Právě zmíněné obrazce netvoří dominantní část snímku, jsou sice zřetelné a poměrně výrazné, ale do úhlopříček ubíhající linie horského masivu jsou pro tento snímek zásadní.
O stopu nebo otisk již trochu výtvarněji se pokouší tyto dvě fotografie.
![]() |
![]() |
Hříčka exponování dlouhým časem a tím ne zcela zřetelný otisk skutečnosti na světlocitlivém médiu je oblíbenou metodou k vytváření zajímavých záběrů. Někdy více a někdy méně zdařilých. Tady je téměř monochromatický snímek působící i přes členitý podklad poměrně klidně. Přesto by jednoduché a liniemi nerozdělené pozadí bylo asi vhodnější. Výrazný srdcovitý list na špičce pravé boty upoutává zbytečně mnoho pozornosti.
K těm méně zdařilým, téměř již nepovedeným patří tato fotografie. Neostré jedoucí auto položené do středu snímku, kácející se linie mýtné brány a horizont který je drasticky nakloněn, to jsou začátečnické chyby, kterých je nutno se vyvarovat. Nic neříkající část vozovky na pravé straně je na snímku již zbytečná.
Další dva snímky mne zaujaly rozložením jednotlivých prvků a vyplněním plochy obrazu.
![]() |
![]() |
U první fotografie jde sice více o grafickou než fotografickou záležitost. Duplikace a otočení fotografie a vytvoření zrcadlového efektu je až příliš patrné. Přesto rozložení různě kontrastních ploch a světelných efektů vytváří docela zajímavý celek. Je to již zcela abstraktní záležitost, kdy předloha se stala prostředkem k vytvoření nové reality.
Druhý snímek, olejové skvrny na silnici pracuje naopak s barevností a vyplněním plochy. Při zapojení fantazie si může divák v obrazcích představovat cokoliv. Silnější světlo z levé strany vytváří i na takto ploché předloze dojem plasticity, který je ještě zvětšen výraznými odlesky.
Na úplný konec si nechávám fotografii, kterou navrhuji jako vítěznou.
![]() |
Na tomto snímku vidíme již zcela výtvarně řešenou scénu. Levá polovina, výrazně tmavá je rozdělena světelnými efekty a na pravé, světlé části vystupuje stín květiny ve váze. Hlavní prvek, váza s květinou je umístěn v ohnisku zlatého řezu, neidentifikované světelné efekty rozdělují jinak velkou tmavou část. Fotografie je vytvořena na principu tonálního kontrastu s efektním laděním do sépiového odstínu.
Hezké prázdniny a více štěstí do dalších pokračování našeho seriálu přeje
Milan Šusta
Téma na červenec 2012
Fotografie do tématu na červenec 2012 „Bůh“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Bůh“ můžete posílat do 31. července 2012, 24:00
na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“

Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruZajímavé zhodnocení, ale u mýtné brány pohanění a naopak chválu u olejové skvrny nechápu. Skvrna je hodně věc preferencí, někdo rád hledá něco ve skvrnách, někdo méně. U brány se mi naopak náklon líbí, dává dojem že tam jsem, kolem sviští auta a prostředí vnímám jen mimochodem. Rovný horizont by ten pocit zkazil.
Vítězná fotka, proč ne, ale přijde mi, že jí chybí náboj.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.