Zpracování tématu: "Štěstí"

Drazí přátelé fotografové, štěstí bude asi veliká vzácnost, protože vaše fotografické zpracování tohoto tématu nedopadlo právě nejlépe. Možná bude problém i v tom, co říkají téměř všichni herci. A to, že kladné a pozitivní emoce se vyjadřují o mnoho hůř a s menší šancí zaujmout diváka, než emoce negativní a dramatické. I když se štěstím kolidující happy end je součástí snad každého hollywoodského filmu.
Tematicky vaše příspěvky obsáhly různé symboly štěstí, hazardní hry i děti – naše rodinné štěstí.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „Štěstí“ získal
Michal Paulech.

Začnu blokem fotografií s předměty, které jsou považovány za symboly štěstí. Světově asi nejrozšířenější symbol štěstí, svastika, používaný v buddhismu, hinduismu i v džinismu se vcelku logicky ve vaší nadílce neobjevil, protože jeho zneužití nacistickým Německem se našeho národa až příliš osobně a nedávno dotklo.
![]() |
Podkova, chronicky známý symbol štěstí obvykle zavěšovaný nad dveřmi do domu. Tentokrát nalezen v přírodě. Bohužel, fotograficky se to vůbec nepovedlo. Viditelná a nevhodná pohybová neostrost. Prostě rozmazání. Snímek potřeboval kratší expoziční čas, nebo využití stativu. I rostlinky v těsné blízkosti podkovy by bylo potřeba odstranit, protože působí rušivě a potlačují tak hlavní prvek. A výraznější plastičtější světlo by fotografii určitě pomohlo.
![]() |
Další známý symbol štěstí, pavouk, není zpracován o nic lépe. Pavouk, hlavní prvek fotografie, je mimo rovinu ostrosti. Kompozičně je nevhodně umístěn uprostřed záběru. Další z podmínek platící i pro předešlou fotografii je, že pokud chceme, aby divák vnímal objekt v jeho symbolickém významu tak je potřeba výrazná výtvarná stylizace. Kupříkladu výrazným, dramatickým nasvícením, pohybovou neostrostí, výraznou kompozicí, tajemnem. Tato fotografie má ale pouze informativní hodnotu.
![]() |
Sedmička je pro mnoho lidí šťastné číslo. Snad i pro majitele tohoto auta. Pokud jím není právě souzený pirát silnic. Pohybová neostrost jako dramatizující prvek je zvolena správně, i když obsahově poněkud v rozporu s tématem štěstí. Protože víme, že palec zakrývá nehodící se písmena na značce vozu, chápeme jeho formální využití. Palec ale vyjadřuje i číslovku jedna, a proto se nabízí i obsahová interakce mezi číslovkami 1 a 7. Tu ale vzhledem k vyhlášenému tématu nejsem schopen adekvátně interpretovat.
![]() |
Koště je také symbol. I když pokud mě paměť neklame používaný pouze na svatebních hostinách. Tady však bude tématem spíše dětská bezstarostnost u hry, kterou my dospělí vnímáme jako štěstí. Pohybová neostrost jako prvek zvyšující dynamičnost je zvolena vhodně. Měla být ale výraznější s jasným rozmazáním ve směru pohybu. I nějaké dramatičtější výrazy, gestikulace, přetahování by z této fotografie mohli udělat víc než jen poněkud zajímavější fotografii do rodinného alba.
![]() |
Dítě ve hře. Snad šťastné. To bohužel ale nevidíme, protože tvář je odvrácena. To je první z nedostatků této fotografie. I když dítě je světlé na tmavším pozadí, takže nesplývá, přece jenom je roztříštěné pozadí dost rušivé. Snad se dalo najít na jiné straně i vhodnější. Nadbytečné, hluché plochy nahoře i dole mohou být oříznuty.
![]() |
Kompozičně zajímavěji řešená fotografie využívající osvědčené lineární řešení do úběžníku ubíhajících linií. Vzniklá kolize holčičky vpravo s lavičkami není úplně šťastná. Snad jenom stejný rytmus nohou u dívek nám dává tušit i úsměv na jejich tvářích a tedy snad i pocit štěstí. Technicky bohužel poslabší. Pixely se už zjevně rozpadají.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruKde prosím najdu nové téma? Chtěla bych se také zúčastnit.
Děkuji. Lucie Tydlačková
No, já souhlasím s Kamilem Vargou v jedné věci. A sice, že fotografie byly, tentokrát, opravdu mizerné. S čím naopak nesouhlsím absolutně, je vítězná fotografie. Jó, kdyby to by, řekněme, čtverec odleva, bvez toho světla po uhlopříčce, tak snad i jo. Na fotce se totiž tluče všechno se vším, autor vůbec nerespektoval známou věc, čím míň, tím lépe, Kdyby aspoň ten světelný paprsek nerozděloval fotku tak otrocky napůlm ale šel by, řekněme víc zhora trochu víc doleva, například. Ale tohle se mi nelíbí, kompozičně, ani trochu. Chápu sice, že na výběr toho moc nebylo, ale kdybych měl vítěze určit já, pak by to byly ty dvě děti s tím smetákem, nebo co to mají. To, jaké štěstí mají lidé v tomto věku, ať žijí kdekoli, to si uvědomí až v pozdějším věku. Je velké štěstí, mít 5 let. Bral bych to. To mi můžete věřit.
Nebo ten chlapec s tím psem, Prosté štěstí, o tom by ta soutěž asi měla být. Nebo ty tři děti jdoucí po cestě. Hlavně jsou to, všechny tři, přirozené fotky. A o tom by, fotografie, měla být.
Ráda bych dodala svůj názor na moje problémy s takovým tématem. Člověk se snaží vyhovět zadání tak moc, že výsledek postrádá život, jiskru a invenci. Často je vidět, že autor se neuměl rozhodnout, jak zpracovat myšlenku. příliš velké úsilí se pak stane chybou. Není bezprostřední
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.