Test bezzrcadlovky Samsung NX300

Samsung NX300 je další ze stále se rozrůstající skupiny "bezzrcadlovek", tedy kompaktů s výměnnými objektivy. Co nabídne a čím se liší od konkurence se dočtete v testu.

Displej

Ve fotoaparátu je AMOLED displej, který je jasný, kontrastní a rychlý. Bohužel proti očekávání na slunci na něm prakticky nic neuvidíte. Nepříjemně se leskne a bohužel nejde jen o přímé odlesky, takže zastínění rukou moc nepomáhá.

Při fotografování můžete tlačítkem DISP (v kreativních režimech) přepínat různé informace na displeji. K dispozici jsou základní expoziční údaje, vodováha, informace o dalším nastavení a histogram. V menu pak můžete zapnout ještě pomocní vodítka – mřížku, kříž, diagonálu, třetinové dělení.

Při prohlížení fotografií je možné tlačítkem DISP zobrazit k fotografii podrobné informace včetně histogramů pro jednotlivé barevné kanály.

Nastavení fotoaparátu

Fotografické režimy

NX300 má jak tradiční PASM režimy, tak i scénické režimy a plnou automatiku vhodnou pro úplné začátečníky. Scénické režimy zahrnují „Překrásná tvář“ s automatickou retuší, „Nejlepší tvář“ kde z několika snímků skupinové fotografie zvolíte u každé osoby ten nejlepší výraz, „Krajina“, „Makro“, „Zastavená akce“, „Sytý odstín“, „Vodopád“, „Silueta“, „Západ slunce“, „Noc“, „Ohňostroj“, „Světelná stopa“, „Kreativní snímek“ s různými expozičními parametry případně úpravou barev a „Panorama“ pro tvorbu panoramat. V menu fotoaparátu si můžete zvolit, zda má být panorama 3D (při přehrávání na 3D televizi).

Režim pro tvorbu 3D fotografií chybí, ale k fotoaparátu můžete pořídit objektiv Samsung NX 45mm f/1,8 2D/3D, který je možné mechanicky přepínat mezi 2D a 3D režimem.

Neobvyklý režim (i) je „Priorita objektivu“ – umožňuje použít režimy specifické pro nasazený objektiv.

Obvyklé režimy PASM se chovají zcela standarně. Snad jen zajímavostí je, že pokud v manuálním režimu ponecháte zapnuté automatické ISO (rozsah automatického ISO lze nastavit v menu), expozice je automaticky nastavována právě pomocí změny citlivosti. Pokud chcete opravdu manuální nastavení expozice, je třeba ručně nastavit konkrétní hodnotu ISO. V manuálním režimu si také volíte až 4 minutový bulb.

ISO

Ostření

Protože je displej fotoaparátu dotykový, nechybí funkce ostřený dotykem. Je alternativou k obvyklému zaostření-překomponování. Prostě šťouchnete do displeje v místě, kam chcete zaostřit. Také je možné dotykem zaostřit a rovnou i exponovat. Možné je „sledování“ při kterém šťouchnete například do tváře portrétované osoby a fotoaparát jí sleduje ostřicí oblastí po celém snímku.

Z konvenčnějších režimů a možností ostření nabídne NX300 automatické ostření obyčejné, průběžné (pro pohybující se objekty) a manuální přepnutím přepínače na objektivu. Specialitkou je možnost po automatickém zaostření manuálně přeostřovat – tuto funkci zapnete v menu. Pokud ostříte manuálně, fotoaparát umí vyzvětšovat náhled a zvýraznit zaostřené hrany pro lepší zaostření. Musím říct, že manuální ostření je opravdu pohodlné.

Při automatickém ostření je možné volit oblast ostření na automatický výběr, detekci tváře a konkrétní oblast. Konkrétní zaostřovací oblast je možné posouvat po celém obraze a měnit její velikost. S tím trochu souvisí měření expozice, které můžete v menu fotoaparátu svázat právě s ostřicí oblastí a získat tak prakticky bodové nebo částečné měření na libovolném místě.

Podle specifikací je ostření kombinací detekce kontrastu (obvylké u kompaktů) a detekce fáze (jako u zrcadlovek, jen se senzory přímo na snímači). Na venek ostření nerozlišíte, fotoaparát prostě ostří. Pokud je dostatek světla a výrazná scéna, je ostření rychlé a bezproblémové. Pokud je ale světla málo, nebo se pokusíte zaostřit na hladkou plochu, fotoaparát chvilku zkouší zaostřit a pak to vzdá – nezaostří. Nestalo se mi, že by bylo ostření nepřesné – fotoapará raději nezaostří, než by zaostřil špatně.

Fotoaparát má jen jednu nepěknou vlastnost. Pokud máte zapnutou simulaci expozice, tak abyste viděli výsledný jas fotografie už při náhledu na displeji, a kompenzujete expozici do tmavších odstínů (nebo nastavíte manuálně tmavší expozici), ostření „přestane vidět“, protože je pro něj najednou tma, a fotoaparát nezaostří. Toto svázání expozice s ostřením může být občas nepříjemné. Bohužel se opravdu jedná o vlastnost – fotoaparát může ostřit jen tím, co vidí.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Robert Kujan
    Robert Kujan
    06.05.2013 08:54

    Nevím jestli se to někdy u nějaké Vaší recenze už neřešilo, ale rád bych se dozvěděl smysl Vašeho testu vyvážení bílé. Rád bych věděl jak dokáže automatické či ručně nastavené vyvážení bílé dobře korigovat barvy v příslušné světelné situaci. Proto má smysl za slunečného počasí udělat snímek s přednastaveným "sluníčkem", za mračného počasí "zataženo", v interiéru pak fotku fotit bleksem s nastaveným "bleskem", popř. bez blesku s "žárovkou" nebo "zářivkou" podle použitého osvětlení... myslím, že tušíte kam mířím. A ke každé takové fotce potom ještě snímek s automatickým vyvážením. JAKÝ smysl má, to co děláte Vy? Mám zkoumat jak kvalitní odstín modré vytvoří fotoaparát nastavený na žárovkové osvětlení venku za zamračeného dne? Proboha, k ČEMU mi to je ??? Chápu,že když není vhodné počasí, tak venku všechny varianty vyvážení neotestujete, ale minimálně ty interiérové, o které jde spravidla nejvíc, můžete udělat vždy. Venku většina aparátů funguje +- bez problémů, za umělého osvětlení by mne ale vyvážení bílé setsakra zajímalo. To co dáváte do recenzí Vy je slušně řečeno na nic...

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    06.05.2013 10:44

    Článek je to pěkný, jenom by se měl nazvat recenze nebo pr článek, ale uživatelský test to není ani náhodou.
    A případě nějakých obrazových ukázek by to u aparátu s výměnnými objektivy chtělo uvést jakým objektivem bylo co foceno, sice to může být v exifu, ale hodilo by se to rovnou uvést.
    Jinak já bych tedy od testu čekal praktické zjištění, nakolik výrobce skutečně splňuje co slibuje v návodu a v informačních materiálech. Ne nějaký přepis pr materiálů, ale skutečně ověřit že to tak v praxi je nebo není, a nakolik.
    Jako třeba když v MDF provedou srovnávací test travních sekaček nebo motorových pil, kde je u jednotlivých modelů i jasné hodnocení, mnohdy pro některé výrobce celkem nepříznivé.
    PL

  • Jakub Súkeník 2
    Jakub Súkeník 2
    12.05.2013 14:11

    JPEG engine je hrozný. S těmito fotoaparáty bych asi fotil výhradně do RAWu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram