Test bezzrcadlovky Samsung NX300
Samsung NX300 je další ze stále se rozrůstající skupiny "bezzrcadlovek", tedy kompaktů s výměnnými objektivy. Co nabídne a čím se liší od konkurence se dočtete v testu.
Displej
Ve fotoaparátu je AMOLED displej, který je jasný, kontrastní a rychlý. Bohužel proti očekávání na slunci na něm prakticky nic neuvidíte. Nepříjemně se leskne a bohužel nejde jen o přímé odlesky, takže zastínění rukou moc nepomáhá.
Při fotografování můžete tlačítkem DISP (v kreativních režimech) přepínat různé informace na displeji. K dispozici jsou základní expoziční údaje, vodováha, informace o dalším nastavení a histogram. V menu pak můžete zapnout ještě pomocní vodítka – mřížku, kříž, diagonálu, třetinové dělení.
Při prohlížení fotografií je možné tlačítkem DISP zobrazit k fotografii podrobné informace včetně histogramů pro jednotlivé barevné kanály.
Nastavení fotoaparátu
Fotografické režimy
NX300 má jak tradiční PASM režimy, tak i scénické režimy a plnou automatiku vhodnou pro úplné začátečníky. Scénické režimy zahrnují „Překrásná tvář“ s automatickou retuší, „Nejlepší tvář“ kde z několika snímků skupinové fotografie zvolíte u každé osoby ten nejlepší výraz, „Krajina“, „Makro“, „Zastavená akce“, „Sytý odstín“, „Vodopád“, „Silueta“, „Západ slunce“, „Noc“, „Ohňostroj“, „Světelná stopa“, „Kreativní snímek“ s různými expozičními parametry případně úpravou barev a „Panorama“ pro tvorbu panoramat. V menu fotoaparátu si můžete zvolit, zda má být panorama 3D (při přehrávání na 3D televizi).
Režim pro tvorbu 3D fotografií chybí, ale k fotoaparátu můžete pořídit objektiv Samsung NX 45mm f/1,8 2D/3D, který je možné mechanicky přepínat mezi 2D a 3D režimem.
Neobvyklý režim (i) je „Priorita objektivu“ – umožňuje použít režimy specifické pro nasazený objektiv.
Obvyklé režimy PASM se chovají zcela standarně. Snad jen zajímavostí je, že pokud v manuálním režimu ponecháte zapnuté automatické ISO (rozsah automatického ISO lze nastavit v menu), expozice je automaticky nastavována právě pomocí změny citlivosti. Pokud chcete opravdu manuální nastavení expozice, je třeba ručně nastavit konkrétní hodnotu ISO. V manuálním režimu si také volíte až 4 minutový bulb.
Ostření
Protože je displej fotoaparátu dotykový, nechybí funkce ostřený dotykem. Je alternativou k obvyklému zaostření-překomponování. Prostě šťouchnete do displeje v místě, kam chcete zaostřit. Také je možné dotykem zaostřit a rovnou i exponovat. Možné je „sledování“ při kterém šťouchnete například do tváře portrétované osoby a fotoaparát jí sleduje ostřicí oblastí po celém snímku.
Z konvenčnějších režimů a možností ostření nabídne NX300 automatické ostření obyčejné, průběžné (pro pohybující se objekty) a manuální přepnutím přepínače na objektivu. Specialitkou je možnost po automatickém zaostření manuálně přeostřovat – tuto funkci zapnete v menu. Pokud ostříte manuálně, fotoaparát umí vyzvětšovat náhled a zvýraznit zaostřené hrany pro lepší zaostření. Musím říct, že manuální ostření je opravdu pohodlné.
Při automatickém ostření je možné volit oblast ostření na automatický výběr, detekci tváře a konkrétní oblast. Konkrétní zaostřovací oblast je možné posouvat po celém obraze a měnit její velikost. S tím trochu souvisí měření expozice, které můžete v menu fotoaparátu svázat právě s ostřicí oblastí a získat tak prakticky bodové nebo částečné měření na libovolném místě.
Podle specifikací je ostření kombinací detekce kontrastu (obvylké u kompaktů) a detekce fáze (jako u zrcadlovek, jen se senzory přímo na snímači). Na venek ostření nerozlišíte, fotoaparát prostě ostří. Pokud je dostatek světla a výrazná scéna, je ostření rychlé a bezproblémové. Pokud je ale světla málo, nebo se pokusíte zaostřit na hladkou plochu, fotoaparát chvilku zkouší zaostřit a pak to vzdá – nezaostří. Nestalo se mi, že by bylo ostření nepřesné – fotoapará raději nezaostří, než by zaostřil špatně.
Fotoaparát má jen jednu nepěknou vlastnost. Pokud máte zapnutou simulaci expozice, tak abyste viděli výsledný jas fotografie už při náhledu na displeji, a kompenzujete expozici do tmavších odstínů (nebo nastavíte manuálně tmavší expozici), ostření „přestane vidět“, protože je pro něj najednou tma, a fotoaparát nezaostří. Toto svázání expozice s ostřením může být občas nepříjemné. Bohužel se opravdu jedná o vlastnost – fotoaparát může ostřit jen tím, co vidí.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruNevím jestli se to někdy u nějaké Vaší recenze už neřešilo, ale rád bych se dozvěděl smysl Vašeho testu vyvážení bílé. Rád bych věděl jak dokáže automatické či ručně nastavené vyvážení bílé dobře korigovat barvy v příslušné světelné situaci. Proto má smysl za slunečného počasí udělat snímek s přednastaveným "sluníčkem", za mračného počasí "zataženo", v interiéru pak fotku fotit bleksem s nastaveným "bleskem", popř. bez blesku s "žárovkou" nebo "zářivkou" podle použitého osvětlení... myslím, že tušíte kam mířím. A ke každé takové fotce potom ještě snímek s automatickým vyvážením. JAKÝ smysl má, to co děláte Vy? Mám zkoumat jak kvalitní odstín modré vytvoří fotoaparát nastavený na žárovkové osvětlení venku za zamračeného dne? Proboha, k ČEMU mi to je ??? Chápu,že když není vhodné počasí, tak venku všechny varianty vyvážení neotestujete, ale minimálně ty interiérové, o které jde spravidla nejvíc, můžete udělat vždy. Venku většina aparátů funguje +- bez problémů, za umělého osvětlení by mne ale vyvážení bílé setsakra zajímalo. To co dáváte do recenzí Vy je slušně řečeno na nic...
Článek je to pěkný, jenom by se měl nazvat recenze nebo pr článek, ale uživatelský test to není ani náhodou.
A případě nějakých obrazových ukázek by to u aparátu s výměnnými objektivy chtělo uvést jakým objektivem bylo co foceno, sice to může být v exifu, ale hodilo by se to rovnou uvést.
Jinak já bych tedy od testu čekal praktické zjištění, nakolik výrobce skutečně splňuje co slibuje v návodu a v informačních materiálech. Ne nějaký přepis pr materiálů, ale skutečně ověřit že to tak v praxi je nebo není, a nakolik.
Jako třeba když v MDF provedou srovnávací test travních sekaček nebo motorových pil, kde je u jednotlivých modelů i jasné hodnocení, mnohdy pro některé výrobce celkem nepříznivé.
PL
JPEG engine je hrozný. S těmito fotoaparáty bych asi fotil výhradně do RAWu.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.