Test bezzrcadlovky Samsung NX300

Samsung NX300 je další ze stále se rozrůstající skupiny "bezzrcadlovek", tedy kompaktů s výměnnými objektivy. Co nabídne a čím se liší od konkurence se dočtete v testu.

Snímání

Režimy snímání, pokud nejste v plně automatickém režimu, jsou opravdu bohaté. Kontinuální sériové snímání je možné rychlostí 8,6 fps nebo 5 fps. Pokud nepotřebujete dlouhou sérii, můžete využí Burst snímání 10, 15, 30 fps s maximem 30 snímků. Samospoušť nastavíte na libovolný čas od 2 do 30 vteřin. Samozřejmě nechybí automatický expoziční, WB a efektový bracketing.

Vyvážení bílé

I zde jsou možnosti které by mohla běžná zrcadlovka závidět. Nechybí žádný z obvyklých režimů WB včetně několika zářivek. Navíc většinu přednastavených režimů si můžete ještě doupravit v zeleno-fialové a modro-žluté škále. To vše přehledně a pohodlně, ne jako u DSLR kde tyto možnosti bývají zahrabány hluboko v menu. Pohodlné je také použití vlastního vyvážení bílé. Po jeho zvolení se na displeji zobrazí rámeček, kterým vyfotíte pověstnou neutrální šedou, a fotoaparát si WB nastaví.

WB automatika WB blesk
WB denní světlo WB denní zářivka
WB zataženo WB žárovka
jednobarevné scény vyvážení bílé matou

Na fotografie i videa lze také použít různé další úpravy barev, jasu, kontrastu, saturace, tónování.

Video

Spoušť pro video je samostatná a video tak můžete spustit jednoduše kdykoli. Hlavně to umožňuje spustit natáčení videa v různých fotografických režimech. Pokud spustíte video v manuálním režimu M, můžete pak třeba i při samotném natáčení měnit hodnoty clony a času. Natáčení lze tlačítkem OK pozastavit. Během videa můžete libovolně zoomovat a ostřit, pokud necháte zapnuté automatické ostření, fotoaparát sám přeostřuje necelou sekundu po změně scény. Přeostření je plynulé a „nehledá“, zastaví přesně v místě ostrosti.

Veškerá další nastavení videa už ale musíte dělat v menu. Rozlišení lze nastavit od Full HD do 320×240 bodů, snímkovou frekvenci 50, 25 a 24fps. Zajímavou možností je nastavit rychlost záznamu videa. Může být až 20× zrychlené, nebo 4× zpomalené (s rozlišením 640×480). Pro stereo zvuk lze zapnout větrný filtr. Natočené video můžete na začátku a na konci ostříhat.

Prohlížení fotografií

Fotografie a videa lze při prohlížení filtrovat podle data, složky nebo typu. Prohlíženou fotografie pak můžete přímo ve fotoaparátu upravit. K dispozici je ořez, otocění, změna rozměrů, jas, kontrast, sytost, míchání kanálů, vyvážení bílé, expozice, odstín, automatická retuš tváře a redukce červených očí (fotoaparát musí na snímku tvář nebo oči rozpoznat) a dlouhá řada „inteligentních filtrů“, mezi které patří takové jako olejomalba, vinětace, miniatura nebo zachování jedné barvy a odbarvení ostatních. Při úpravách lze používat kroky zpět.

Tyto funkce mají jediný účel – aby byly fotografie přímo z fotoaparátu perfektní a mohli jste je hned sdílet.

WiFi a NFC a sdílení

Pokud pro mne bylo překvapením, že fotoaparát této kategorie nemá vestavěnou GPS, pak druhým překvapením bylo, že disponuje NFC (near field communication).

NFC

NFC se pomalu ale jistě prosazuje v tabletech a telefonech. Je to technologie bezdrátového přenosu na velmi krákou vzdálenost – typicky je nutné zařízení přiložit k sobě. Zde slouží NFC k rychlému připojení fotoaparátu k jinému zařízení.

WiFi

Wifi v NX300 umožňuje při připojení fotoaparátu k internetu posílat snímky emailem, sdílet fotografie a videa na sociálních sítích, ukládat na cloudových úložištích. Přes wifi je také možné zálohovat fotografie a videa do počítače, smartphonu a využívat AllSharePlay. Nejzajímavější je ale funkce „Remote Viewfinder“. Na připojeném smartphonu nebo tabletu vidíte živý náhled z fotoaparátu, můžete NX300 ovládat a také procházet vyfocené fotografie.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Robert Kujan
    Robert Kujan
    06.05.2013 08:54

    Nevím jestli se to někdy u nějaké Vaší recenze už neřešilo, ale rád bych se dozvěděl smysl Vašeho testu vyvážení bílé. Rád bych věděl jak dokáže automatické či ručně nastavené vyvážení bílé dobře korigovat barvy v příslušné světelné situaci. Proto má smysl za slunečného počasí udělat snímek s přednastaveným "sluníčkem", za mračného počasí "zataženo", v interiéru pak fotku fotit bleksem s nastaveným "bleskem", popř. bez blesku s "žárovkou" nebo "zářivkou" podle použitého osvětlení... myslím, že tušíte kam mířím. A ke každé takové fotce potom ještě snímek s automatickým vyvážením. JAKÝ smysl má, to co děláte Vy? Mám zkoumat jak kvalitní odstín modré vytvoří fotoaparát nastavený na žárovkové osvětlení venku za zamračeného dne? Proboha, k ČEMU mi to je ??? Chápu,že když není vhodné počasí, tak venku všechny varianty vyvážení neotestujete, ale minimálně ty interiérové, o které jde spravidla nejvíc, můžete udělat vždy. Venku většina aparátů funguje +- bez problémů, za umělého osvětlení by mne ale vyvážení bílé setsakra zajímalo. To co dáváte do recenzí Vy je slušně řečeno na nic...

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    06.05.2013 10:44

    Článek je to pěkný, jenom by se měl nazvat recenze nebo pr článek, ale uživatelský test to není ani náhodou.
    A případě nějakých obrazových ukázek by to u aparátu s výměnnými objektivy chtělo uvést jakým objektivem bylo co foceno, sice to může být v exifu, ale hodilo by se to rovnou uvést.
    Jinak já bych tedy od testu čekal praktické zjištění, nakolik výrobce skutečně splňuje co slibuje v návodu a v informačních materiálech. Ne nějaký přepis pr materiálů, ale skutečně ověřit že to tak v praxi je nebo není, a nakolik.
    Jako třeba když v MDF provedou srovnávací test travních sekaček nebo motorových pil, kde je u jednotlivých modelů i jasné hodnocení, mnohdy pro některé výrobce celkem nepříznivé.
    PL

  • Jakub Súkeník 2
    Jakub Súkeník 2
    12.05.2013 14:11

    JPEG engine je hrozný. S těmito fotoaparáty bych asi fotil výhradně do RAWu.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL
ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 7. DÍL

Sedmý díl no­vého se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván 1. části té­matu „Barva jako sym­bo­lický i lé­čivý ja­zyk“. Cvi­čení: Vy­tvořte kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kde klí­čo­vou roli bude hrát šedá (již jako hlavní ná­mět nebo po­zadí), pří­padně v kom­bi­naci s další bar­vou (barvami). Snažte se po­cho­pit, jak dů­le­žitá je právě kom­bi­nace ne­ut­rální barvy a jiné vý­razné barvy, která může být vůči šedé na­prosto mar­gi­nální a přes to jí ne­pře­hléd­neme (prin­cip ba­revné do­mi­nanty).

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram